Halu lopettaa lääkitys

Halu lopettaa lääkitys

ViestiKirjoittaja untuva » 23.04.2013 19:22

Tahdon lopettaa lääkitykseni. Olen käyttänyt Seroquel prolongia annoksena 800 mg. Minulla on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta nyt olen kokenut oloni vakaammaksi, joten voisin koittaa lopetusta.
untuva

Re: Halu lopettaa lääkitys

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.04.2013 19:27

Neuvottele lääkärisi tai lääkäreittesi kanssa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 23.04.2013 19:30

Mun psykiatri on sellainen, että se suostuu kaikkeen mitä haluan ja varsinkaan lääkkeitä hän ei pakota käyttämään. Olen lukenut epävakaan persoonallisuuden diagnoosia, ja olen tullut siihen tulokseen, että olen päässyt jo hyvin pitkälle pois epätoivotuista käyttäytymistavoista. Ainut ongelma mikä voi tulla on masennus.
untuva

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.04.2013 19:36

Ei ole.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja untuva » 23.04.2013 19:41

Olen tässä kuukauden kahden aikana tullut paljon vakaammaksi, jännitän ihmisiä paljon vähemmän ja toinen juttu on se, että en ole enää yhtä tunneherkkä mitä aiemmin, eli kestän paremmin mokiani. Ainut mitä pelkään on täystuho, kun lopetan lääkkeeni, koska oon saattanut rämpiä puolustusmekanismejani pois pakolla lääkkeitä käyttäessäni. Että en välttämättä menekään psykoosiin vaan tuhoudun täysin lopullisesti, jolloin olen täysin toimintakyvytön. Vähintäänkin haluan pienentää lääkitysannosta, ja katsoa sitten voiko enempää vähentää. 200 mg:an vähennykseenkin olisin tyytyväinen.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.04.2013 21:47

Kyseessä on antipsykootti, ja annos on ollut iso.

Kyllä on ihan järkevää jutella hoitotahon kanssa ennen kuin ryhdyt lopettamaan lääkitystäsi.
Joka tapauksessa lopetus täytyy tehdä hitaasti ajan kanssa, joten senkin puoleen on aihetta kertoa hoitotaholle, että haluaisit lopettaa lääkityksen. Saisit ohjeita lääkehoidon alasajoon, ja lisäksi tukea ja seurantaa. Ettei tulisi yllätyksiä eikä takapakkeja, jos vointisi on nyt hyvä ja tasainen.

Kuukausi ja kaksi on lyhyt aika vakaampaa olemista, joten senkin puoleen olsi hyvä kysyä hoitotahon mielipidettä. Ei ole hyvä, jos lääkityksen lopettamisella altistat itsesi siihen, että vähän aikaa kestänyt hyvä vointi heilahtaa huonoon suuntaan. Voi olla niinkin, että tasapainottunut olotila johtuu toimivasta lääkehoidosta.
Mirri

ViestiKirjoittaja untuva » 23.04.2013 21:56

Juu, on iso annos. Annos on siksi iso, koska mulla oli hirveä ahdistus ja se oli pakko tainnuttaa isolla lääkeannostuksella. Mä olen sellainen, kun haluan jotakin niin meen, vaikka harmaan kiven läpi. Yhdessä vaiheessa psykiatrini kielsi minua lopettamasta lääkitystä, mutta sanoin etten aio totella hänen määräystään, koska saan itse päättää mitä käytän ja mitä en, joten psykiatrini antoi periksi. Jotkut ajattelevat, että pitäisi totella kaikessa lääkäreitä, mutta mä teen niin kuin yleensä itse tahdon ja itselleni parhaana pidän. Voin ylittää lääkärinkin määräykset, ja pidän sitä hyvänä asiana, että uskallan. Kyse ei ole siitä ettenkö kunnioittaisi lääkäreitä vaan siitä, että kunnioitan myös itseäni.
untuva

ViestiKirjoittaja untuva » 23.04.2013 22:13

Suurin syy siihen miksi haluaisin lopettaa lääkityksen on väsymys. Haluaisin päästä siitä väsymyksestä kokonaan eroon, mutta toisaalta tässä vaiheessa ei kannata vielä jättää lääkettä kokonaan vaan vähävähältä koittaa pidemmän aikaa, mikä olisi mulle se sopivin annos, jolla olisi vähiten haittavaikutuksia. Toinen asia, mitä kaipaan on tunteet, sillä tämä lääke peittää alleen tunteita. Kolmas syy on se, että haluaisin olla normaali eli sitä, että mulla ei olisi sitä epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosia enää.
untuva

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2014 18:10

Pinja, mieleeni on jäänyt, että sinulla on ollut kova halu lopettaa Ketipinor-lääkityksesi, ja että asiasta on täällä puhuttu ennenkin. Niinpä kaivoin esille ketjun, joka mielestäni on tärkeä tiedettäväksi sinun nykyisin kysellessäsi foorumilta neuvoja lääkityksesi uudistamiseen sinun tahtosi mukaiseksi.

Toivottavasti nykyinen psykiatrisi ei ole yhtä tottelevainen kuin se, josta kerrot tässä ketjussa.
Mirri

ViestiKirjoittaja saara » 04.09.2014 18:41

Mirri kirjoitti:Pinja, mieleeni on jäänyt, että sinulla on ollut kova halu lopettaa Ketipinor-lääkityksesi, ja että asiasta on täällä puhuttu ennenkin. Niinpä kaivoin esille ketjun, joka mielestäni on tärkeä tiedettäväksi sinun nykyisin kysellessäsi foorumilta neuvoja lääkityksesi uudistamiseen sinun tahtosi mukaiseksi.

Toivottavasti nykyinen psykiatrisi ei ole yhtä tottelevainen kuin se, josta kerrot tässä ketjussa.

Ensinnäkään tämä ei ole oikea paikka kysyä lääkelopetuksista, se tulisi tehdä yhteisymmärryksessä hoitavan lääkärin kanssa, ei sinun, vaan hänen ohjeistuksensa mukaan.

Minua huolestuttaa pinjan omapäinen lääkkeiden lopetus. Minulla on nyt menossa hidas vähentäminen lääkärin valvonnassa. Koen sen ihan hyväksi. Lopetukseen saattaa kulua kuukausia ihan sen mukaan miten itse reagoit. Vaikka siltä tuntuisi, ei pidä 9omatoimisesti yrittää vauhdittaa lopetusta.

Sinullakin pinja on ollut nähtävissä täällä runsaasti mielialojen vaihtelia yms.
Tästähän on ollut puhetta aiemminkin.
saara

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 18:51

Mirri kirjoitti:Pinja, mieleeni on jäänyt, että sinulla on ollut kova halu lopettaa Ketipinor-lääkityksesi, ja että asiasta on täällä puhuttu ennenkin. Niinpä kaivoin esille ketjun, joka mielestäni on tärkeä tiedettäväksi sinun nykyisin kysellessäsi foorumilta neuvoja lääkityksesi uudistamiseen sinun tahtosi mukaiseksi.

En ole nyt ainkaan vähään aikaan vähentämässä tästä 700 mg. Ensin pennun pitää kasvaa aikuiseksi ennen kuin voin harkita tästä vähentämistä. Tarkkailen myös olotilaani, että mikä annos tuntuu hyvältä ja pitää mieleni kasassa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 19:07

trisse kirjoitti:Minä ymmärsin että vähensit jo ketipinoria johonkin 50 mg:n?

Ei mulla ole ketipinoria ollut pitkään aikaan käytössä, se vaihdettiin Seroquel Prolongiin, joka on pitkävaikuttainen. Pitkävaikutteinen pitää mielen tasaisena paremmin, siksi vaihto siihen. Peruslääkitykseni on tällä hetkellä Seroquel Prolong 700 mg ja yksi temesta päivässä tarvittaessa.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2014 19:10

Pinja, on tosi hyvä, jos et ole omin päin vähennellyt lääkitystäsi, vaikka joskus oletkin haikaillut sellaista.
Kun eivät bentsot millään yksinään riitä korjaamaan oireilua, joka johtuisi siitä, että tarvitsisit riittävän tehokkaan antipsykoottisen lääkkeen. Sairastuisit vain entistä pahemmin ja pitkäaikaisemmin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 19:15

Mirri kirjoitti:Pinja, on tosi hyvä, jos et ole omin päin vähennellyt lääkitystäsi, vaikka joskus oletkin haikaillut sellaista.
Kun eivät bentsot millään yksinään riitä korjaamaan oireilua, joka johtuisi siitä, että tarvitsisit riittävän tehokkaan antipsykoottisen lääkkeen. Sairastuisit vain entistä pahemmin ja pitkäaikaisemmin.

Syyttäkää Psykopatolgiaa siitä, että järkytti minut niin pahasti ja sai minut täysin tolaltani. Syytätte minua lääkityksen vähentelemisestä, vaikka PP sai minut tähän kuntoon. Ihan sama mikä lääkitykseni tällä hetkellä on, järkytys tuli jo koettua, eikä asetu lääkityksin. Hän jätti minut omilleen hyvin äkkiä, että pääsisi eroon teostaan.
Pinja

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 19:36

Ottaisko kokeeksi yhden temestan?
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2014 20:15

Pinja kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Pinja, on tosi hyvä, jos et ole omin päin vähennellyt lääkitystäsi, vaikka joskus oletkin haikaillut sellaista.

Syyttäkää Psykopatolgiaa siitä, että järkytti minut niin pahasti ja sai minut täysin tolaltani. Syytätte minua lääkityksen vähentelemisestä, vaikka PP sai minut tähän kuntoon. Ihan sama mikä lääkitykseni tällä hetkellä on, järkytys tuli jo koettua, eikä asetu lääkityksin. Hän jätti minut omilleen hyvin äkkiä, että pääsisi eroon teostaan.

Pinja, tulkitsetko viestini syytökseksi sinua kohtaan?

Olen aina ollut - ja edelleen olen - sitä mieltä, etteivät psykiatriset sairaudet oireiluineen ole kenenkään syy. Myöskään persoonallisuuden ja tunne-elämän häiriöisyys ei ole kenenkään syy. En käsitä mistä syyttäisin sinua - saati, että alkaisin syyttää Psykopatologiaa sinun mt-ongelmiesi vaihtelevaisista oireista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 20:42

Mirri kirjoitti:
Pinja kirjoitti:

Pinja, tulkitsetko viestini syytökseksi sinua kohtaan?

Olen aina ollut - ja edelleen olen - sitä mieltä, etteivät psykiatriset sairaudet oireiluineen ole kenenkään syy. Myöskään persoonallisuuden ja tunne-elämän häiriöisyys ei ole kenenkään syy. En käsitä mistä syyttäisin sinua - saati, että alkaisin syyttää Psykopatologiaa sinun mt-ongelmiesi vaihtelevaisista oireista.

Mielenterveysongelmia ja loukkaamisia ei pitäisi sekoittaa toisiinsa, minä tulin loukatuksi (josta vointini huononi entisestään, loukkaus oli äärimmäinen: pysyvä kirjoituskielto). En olisi sairastunut, jos muut ihmiset olisivat toimineet järkevästi kuten vanhempani riitelyineen, koulussa olisi pitänyt ehdottomasti etsiä minulle apua muiden huomattua olotilani kaaottisuus, Psykopatolgian olisi pitänyt miettiä kahteen kertaan laittaessaan pysyvän porttikiellon ja siten erottamalla minut yhteisöstä jne.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2014 21:01

Pinja, aikuiset ovat itse vastuussa reaktioistaan ja tunteistaan, lapset ovat toinen asia.
Toki olisi kivaa, jos aikuisina voisimme syytellä muita ihmisiä omista tunteistamme sekä toinen toistaan vahvemmista ja hallitsemattomammista reaktioistamme - aivan kuten lapset usein tekevät omien hallitsemattomien tunteidensa kanssa, pitävät niitä muiden syynä ja toisten aiheuttamina.
Mirri

ViestiKirjoittaja Pinja » 04.09.2014 21:11

Mirri kirjoituksistasi kaikaa tunnekylmyytesi.
Pinja

ViestiKirjoittaja Mirri » 04.09.2014 21:23

Pinja kirjoitti:Mirri kirjoituksistasi kaikaa tunnekylmyytesi.

Voit olla näkevinäsi minut tunnekylmänä, mutta edellisen viestini sisältö on elämän tosiasia.
Mirri

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet