Mitä tykkäätte mun avataresta?

Re: Mitä tykkäätte mun avataresta?

ViestiKirjoittaja Hermes » 04.05.2014 18:31

Lisäksi ihmiset säälivät sitä, koska sillä on vain kolme jalkaa.
Hermes

ViestiKirjoittaja muumimamma » 04.05.2014 18:37

Oikein olisi kysyä Mitä tykkäätte mun avatteresta?
muumimamma

ViestiKirjoittaja tris » 04.05.2014 18:40

Siis kieliopillisesti oikein? Ei ole.
tris

ViestiKirjoittaja tris » 04.05.2014 18:42

avattaresta
tris

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.05.2014 19:10

muumimamma kirjoitti:Wikipedia, jota tällä foorumilla ahkerasti käytetään, on laiskan ja tyhmän ihmisen ns. tietolähde.
Kun googlaatte tietoa, voisitte hieman enemmän tuloksia katsoa, ettekä aina vaan tyytyä siihen ensimmäiseen löytöön eli wikipediaan.

Viitannet varmaan Pyhän Yrjön legendaan, jossa kieltämättä laiskotti ja oikaisin ronskisti. Pointti kun oli esittää mielikuvani lohikäärmeestä, joka on pahis - tarina päättyy hyvin, kun hyvikset ottavat siltä nirrin pois. Tämä on minusta kaukana kypsän ja (peitellysti) dominoivan henkilön mielikuvasta, jota PP esitti.

Lohikärmes on primaaristi vaistoilla reagoiva luontokappale, joka on hyvin vaarallinen - oikeissa "käsissä" kuitenkin ihan jees.
Kahvi

ViestiKirjoittaja tris » 04.05.2014 19:24

Lohikäärmeet esiintyvät kreikkalaisessa, roomalaisissa ja persialaisessa mytologiassa. Antiikin mytologiassa lohikäärmeet olivat tavallisesti väkivaltaisia alkuolentoja ja kaaoksen voimien edustajia, joita vastaan jumalat taistelivat. Aristoteles, Herodotos ja Plinius mainitsevat outoja liskoja, mukaan lukien siivekkäitä käärmeitä.

Skandinaavisessa mytologiassa tunnetaan Sigurd, joka surmaa lohikäärme Fafnirin. Beowulfin lohikäärmeensurma on selvästi jo saanut vaikutteita kristinuskosta.

Kristinuskossa lohikäärme symboloi Saatanaa (Ilmestyskirja 12:7–12), jonka arkkienkeli Mikael voittaa ja syöksee alas helvettiin. Lohikäärmeen saama leima voi johtua käärmeiden yleisyydestä pakanauskontojen toteemieläimenä ja jumaluuden osoittajana. Lohikäärmeet söivät lihaa, myös ihmisiä. Ne asuivat usein luolissa ja vartioivat siellä aarrettaan ja ryöstämäänsä neitoa.

Lohikäärmeiden surmaajat saivat vaikutteita etenkin Pyhästä Yrjöstä. mistä syystä se pääsi heraldiikkaan.

Lohikäärme ei toki aina ole tarinan suuri konna. Esimerkiksi Ursula Le Guinin Maameren tarinat -sarjassa lohikäärmeet ovat ikivanhoja, älykkäitä olentoja, joiden suhtautuminen ihmisiin on enimmäkseen neutraalia. Ongelmat johtuvat ihmisen aiheuttamasta epätasapainosta ja elinalueiden kohtaamisesta

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lohik%C3%A4%C3%A4rme
tris

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.05.2014 19:41

PotterWiki kirjoitti:Minerva McGarmiwa
Kuva

Minerva McGarmiwa (engl. McGonagall) on Rohkelikon tuvanjohtaja ja Tylypahkan noitien ja velhojen koulun vararehtori (myöhemmin myös rehtori). Hän on opettanut noin 50 vuotta Tylypahkassa muodonmuutoksia. Vaikkei McGarmiva ei suosikkaan omaa tupaansa kuten Kalkaros Luihuisia, Minerva on oikeudenmukainen, mutta saattaa jopa napsaista pisteitä pois omasta tuvastaan. McGarmiwa on animaagi ja pystyy muuttumaan kissaksi, jolla on hyvin samantapaiset rinkulat silmiensä ympärillä, kun McGarmivan silmälasit. Hän on myös yksi merkittävämpiä Feeniksin killan jäseniä.

Minerva McGarmiwa oli yksi Dumbledoren luotetuimmista ystävistä. Hän on Tylypahkan rehtori Voldemortin kuoltua vuoteen 2019, jonka jälkeen hän jää eläkkeelle. McGarmiwan jälkeen rehtorin viran ottaa Puuskupuhin tuvanjohtaja Pomona Verso.

McGarmiva esiintyi ensimmäisen kerran kirjassa Harry Potter ja viisasten kivi ja viimeisen kerran kirjassa Harry Potter ja kuoleman varjelukset
http://fi.harrypotter.wikia.com/wiki/Minerva_McGarmiwa

Minerva McGarmiva (Harry Potter) on minusta aika lähellä hahmoa, joka on henkisesti kypsä ja sosiaalisesti vaikutusvaltainen henkilö. Siis kun puhutaan fiktiohahmoista, kuten avattarien varmaan tulisi olla.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.05.2014 19:46

Wikipedia kirjoitti:....
Minerva McGarmiwan etunimi viittaa Minervaan, roomalaisessa mytologiassa esiintyvään viisauden jumalattareen. Hänen englanninkielinen sukunimensä McGonagall viittaa William Topaz McGonagalliin, jota pidetään englanninkielisen kirjallisuuden huonoimpana runoilijana.
...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tylypahkan ... C3%B6kunta

Sivuhuomautuksena täytyy nostaa hattua Potter-sarjan suomennoksille. On varmaan joutunut älynystyröitä hetken jos toisenkin vaivaamaan, että saa suomennettua "oikein" englantilaisia nimiä, joihin liittyy ehkä vahvasti assosiosaatiopohjainen niminen vääntely (McGonagall karmean huono runoilija -> McGarmiva).
Kahvi

ViestiKirjoittaja tris » 09.05.2014 02:59

Psykopatologia kirjoitti:Lohikäärme on henkisesti kypsän ja sosiaalisesti vaikutusvaltaisen henkilön avatar.

Mites tämä ei uudelleen luettuna tunnu enää yhtään yhtä loukkaavalta? Aivan kuin olisin muistanut sanamuodonkin eri tavalla

Muuten terapiassa 1998 terapeuttini toisteli että olen ikäisekseni hänen mielestään hyvin kypsä ja älykäs. Ehkä hänellä ei ollut muuta sanottavaa mutta tuskin hän valehteli mielipiteistään. Samoin yksi tyttö joka opiskeli samaan aikaan sanoi myöhemmin luulleensa etten mennyt mukaan ainejärjestön touhuihin koska pidin muita lapsellisina. Kaipa se oli jonkinlainen "false self" joka silloin vallitsi mutta luonnistuu minulta vaadittaessa sekin puoli.

Itse olen iloinen että olen näin vanhemmiten pystynyt relaamaan vähän ja saanut sellaisen ylijännityksen ja perfektionismin tukon auki ja löytänyt itsestäni spontaaniutta, vallattomuutta ja iloa elettyäni aika ilottoman lapsuuden. Harmi että se muita pännii. Olisi mukavaa jos keveyteni ja huumorini huvittaisi muita eikä ärsyttäisi.
tris

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet