Psyykelääkkeiden lopettamisoireet?

Re: Psyykelääkkeiden lopettamisoireet?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.03.2014 00:15

Lääkkeen pitoisuuden ja vaikutuksen korrelaatio
Harry Scheinin
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo91076.pdf

Miksi koeputkiolosuhteissa usein niin kauniisti ilmenevä lääkkeen annoksen tai pitoisuuden ja vasteen välinen riippuvuus ei toimikaan yhtä hyvin elävässä eläimessä tai ihmisessä? Spesifisenkin reseptoritason mekanismin omaavilla lääkkeillä pitoisuuden ja vaikutuksen välistä korrelaatiota sekoittavat monet tekijät, ja vain suhteellisen harvoin pys- tymme ennustamaan kliinisen vasteen pelkän pitoisuuden perusteella. Katsauksessa kerrataan farmakodynamiikan keskeisiä lainalaisuuksia sekä pohditaan lääkepitoisuuden ja vaikutuksen näennäisesti huonon korrelaation syitä. Joidenkin lääkeaineiden pitoisuusmittauksia voidaan kuitenkin käyttää menestyksellisesti kliinisen päätöksenteon tukena. Pitoisuuden ja vaikutuksen välisen riippuvuuden karakterisointiin on olemassa myös uusia tutkimusmenetelmiä, joita tulisi aktiivisesti hyödyntää kliinisen lääketutkimuksen eri vaiheissa. Tieto lääkkeen annos- ja pitoisuusvasteesta on järkevän lääkehoidon kulmakiviä.

Teoria...
»Lääkkeen pitoisuuden ja vaikutuksen välillä ei ole (selvää) korrelaatiota.» Tämä on moneen lääkkeeseen yleisesti liitetty väite, joka kategorisesti ymmärrettynä on itse asiassa järjetön. Jos lääkkeen vaikutus perustuu johonkin tunnettuun spesifiseen farmakologiseen mekanismiin, riippuu vaikutuksen suuruus tai todennäköisyys tietenkin jollakin tapaa lääkkeen pitoisuudesta vaikutuspaikassa ja välillisesti annoksesta. Vaikutus on siten pitoisuuden funktio, ja tämä yhteys voidaan esittää matemaattisen kaavan avulla. Puhutaan ns. farmakodynaamisista malleista, joiden graafisissa esityksissä riippuva muuttuja eli vaikutus esitetään yleensä Y-akselilla. Käytettävä malli riippuu lääkkeestä mutta myös vaikutuksesta, ja niinpä yhdellä lääkkeellä voi olla useita erimuotoisia ja X-akselin suhteen eri paikassa sijaitsevia pitoisuus-vastekäyriä. Niin toivotut kuin monet ei-toivotutkin lääkevaikutukset voidaan yleensä esittää pitoisuuden funktiona (kuva 1).

...
Duodecim 1999; 115: 2275 - 83
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 26.03.2014 00:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.03.2014 00:16

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Olenkin aina hiukan ihmetellyt sitä, kun on sanottu, että SSRI-lääkkeiden vaste voi alkaa vasta kuukausien päästä hoidon aloittamisesta. Eihän nyt mikään keskushermostoon vaikuttava lääke niin myöhään ala vaikuttaa, kyllä kyse on silloin varmaan paranemisesta hoidosta riippumatta.

Mutta tuo ei lue linkissä. Mistä tuo tieto "on sanottu" on peräisin?

Minulle on sanottu.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Golden flower » 26.03.2014 08:17

Kuutar kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Olenkin aina hiukan ihmetellyt sitä, kun on sanottu, että SSRI-lääkkeiden vaste voi alkaa vasta kuukausien päästä hoidon aloittamisesta. Eihän nyt mikään keskushermostoon vaikuttava lääke niin myöhään ala vaikuttaa, kyllä kyse on silloin varmaan paranemisesta hoidosta riippumatta.

Mutta tuo ei lue linkissä. Mistä tuo tieto "on sanottu" on peräisin?

Minulle on sanottu.

Minullekin on sanottu.
Golden flower

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.03.2014 22:17

Minulle ei ole sanottu noin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Maaria » 03.04.2014 19:43

Minä en voi vähentää omia lääkkeitäni, koska oireet tulevat aivan liian hurjina.
Nuorena aloin syömää masennukseen ssri-lääkettä. Söin yhtä tablettia.
Vuosien kuluessa teho jotenkin heikkeni tai tulin sairaammaksi ja minulle annettiin muita lääkkeitä ssri-lääkeen lisäksi. Lääkemäärät vain kasvoivat, sillä olin levoton ja masentunut ja hirveän ahdistunut. Nyt syön kolmea lääkettä. Ne ovat Ketipinor, Lyrica, ja Sertralin. Onko mahdollista, että lääkkeet voivat itse aiheuttaa ahdistusta? Miten en enää voi vähentää annostuksiani ilman, että joudun todella huonoon kuntoon, olenko vain niin sairas.
Maaria

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet