Jorvifarssi osa 2

Re: Jorvifarssi osa 2

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.03.2014 15:29

Kyllästynyt kirjoitti:Se, että Jorvi on monta vuotta ostanut hoitoni yksityissektorilta, ei kuitenkaan vapauta Jorvia lakiin perustuvasta hoitovelvollisuudesta; jokaiselle potilaalle täytyy tarjota hänen tarvitsemansa hoito - olkoonkin, että potilas on välillä ollut julkisen terveydenhuollon ostopalveluna hankitussa hoidossa. Eihän sinuakaan käännytetä pois julkisesta hammashoidosta sillä perusteella, että olet välillä käynyt yksityislääkärillä. Ja minun tapauksessani kun on vielä niin, että julkinen sektori itse on hoidon minua varten ostanut ja maksanut.

Hoitava lääkäri on lausunnossaan suositellut erikoissairaanhoidon jatkumista, ei perusterveydenhuoltoon siirtämistä, mutta nyt Jorvin psykiatrian klinikan ylilääkäri kävelee hoitavan lääkärin mielipiteen yli - minua koskaan tapaamatta tai näkemättä.
Vähn sama asia kuin se, että julkisen terveydenhuollon ylilääkäri torppaisi lähetteen potilasta näkemättä ja vain sillä perusteella, ettei potilas ole aiemmin ollut heidän potilaansa. Lähetteen torppaamiselle kun pitää aina olla lääketieteellinen syy, eikä se että potilaskertomukseeni on merkitty minut uloskirjatuksi ole mikään lääketieteellinen syy vaan ainoastaan potilaskertomusmerkintöjen laiminlyöntiä. Jorvin kun olisi pitänyt liittää potilaskertomukseeni kaikki ne minua koskevat vuosittaiset lausunnot joita sekä lääkäri että terapeutti ovat sinne lähettäneet.

Jorvi voi kyllä siirtää minut perusterveydenhuoltoon, mutta sitä ennen pitäisi kuitenkin tehdä hoitotarpeen arvio - eikä se onnistu minua tapaamatta.

Kommentoin hammashoitoasiaa. Julkista hammashoitoakin on kahden tasoista: perusterveyshuollon ja erikoissairaanhoidon. Sama systeemi hammashoidossa kuin muussakin sairaanhoidossa; kaikki mikä vain suinkin voidaan hoidetaan terveyskeskustasolla, ja erikoissairaanhoitoon pääsääntöisesti päästään ainoastaan lähetteellä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 18.03.2014 15:31

En minäkään tiedä, mitä se Jorvin tohtori tms tarkoittaa potilas-/hoitosuhteella tms termeillä. Tarkoitti kaiketi ehkä sitä, että Kyllästynyt ei ole ollut Jorvin henkilökunnan hoidettavana, mikä lienee sitten yksi rikka tässä sopassa.

Ilmeisesti on niin, että aikanaan Jorvissa on päädytty ns "quick&dirty" -ratkaisuun siksi, että on päästy jonkunmoisesta "pattitilanteesta" (tms) eteenpäin. Ikävä kyllä noilla quick&dirty -jutuilla tahtoo olla ennemmin tai myöhemmin se ikävä ominaisuus, että joudutaan tekemään uusia oikaisuja tms. Paikkaa tavallaan paikan päälle siis.

En tiedä kuinka lähete-protokolla nykyään menee, lienee moniakin variaatioita siitä että kuka lääkäri (yksityinen/julkinen) voi tehdä lähetteen mihinkäkin erikoissairaanhoitoyksikköön tms. Olettaisin kuitenkin, että varsinkin painavat lääketieteelliset syyt priorisoituvat erinäköisten protokollien yms edelle.

Sitä taas en osaa sanoa, mikä Kyllästyneelle olisi -varsinkin pitkällä tähtäimellä- paras toimintamalli. Lienee päivänselvää se, että Jorvi on kömmähdellyt (taas) ja vika lienee yksin Jorvissa (ei Kyllästyneessä). Meinaan vaan, että kun kaatunutta maitoa on turha surra, niin mikä olisi nyt tuossa tilanteessa se kaikkein fiksuin tapa päästä takaisin hoidon piiriin. Itse en valitettavasti osaa oikein auttaa tässä asiassa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Rane » 29.03.2014 19:27

Kyllästynyt, oletko saanut selvyyttä terapian jatkoon?
Rane

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 29.03.2014 20:49

Rane kirjoitti:Kyllästynyt, oletko saanut selvyyttä terapian jatkoon?

En ole.
Enkä ole jaksanut tehdä asialle mitään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 31.03.2014 10:53

Ymmärsinkö/muistanko oikein, että tilanne jäi siihen, että sinun Kyllästynyt pitäisi terveyskeskuksen kautta hakeutua uudelleen erikoissairaanhoidon piiriin? Vai oletko jo löytänyt lääkärin, joka uusii lääkemääräyksesi yms?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.03.2014 11:21

Kahvi kirjoitti:Ymmärsinkö/muistanko oikein, että tilanne jäi siihen, että sinun Kyllästynyt pitäisi terveyskeskuksen kautta hakeutua uudelleen erikoissairaanhoidon piiriin? Vai oletko jo löytänyt lääkärin, joka uusii lääkemääräyksesi yms?

Joko terveyskeskuksen tai minua hoitaneen yksityissektorin psykiatrin tai työterveyslääkärin kautta.

En ole jaksanut ottaa yhteyttä noista yhteenkään.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.03.2014 12:11

Miten akuutti tilanteesi on?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 31.03.2014 12:28

Hilppa kirjoitti:Miten akuutti tilanteesi on?

Ei mitään erityistä ole tapahtunut, lääkkeet vain ovat loppumassa, eikä esimies suostunut enää uusimaan reseptiä.

Pitänee mennä tapaamaan "Kultapientä", jos mielin uuden reseptin saada. En jaksa jonottaa terveyskeskukseen.
Kyllästynyt

ViestiKirjoittaja Annu » 01.04.2014 14:53

Aivan uskomatonta farssia!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En voi muuta sanoa. Mielenkiinnolla odotan, miten tilanne ratkeaa. Muistan itsekin kyselleeni Kyllästyneen neuvoja terapia-asioissa vanhalla tukarilla. Kopioin oman tekstini toiselta foorumilta...

"Voisin päivitellä vähän tilannettani. Eli terapiarahoitusta ei ole vieläkään löytynyt, olen nyt ollut periaatteessa viime kesäkuusta asti ilman hoitoa. Olen kyllä psyk.polin kirjoilla, mutta heillä ei ole tarjota minulle mitään hoitoa, ei edes hoitajakontaktia, koska hoitajaa ei ole (tosin en tekisi niillä sairaanhoitajakäynneillä yhtään mitään, koska traumataustani on niin vaikea). Soittelin polille syksyllä muutaman kerran ja kyselin, että mistä voisin saada hoitoa, mutta vastaus oli vain, että kyllä tiimiin joskus tulee vielä uusi hoitaja. Yksi psykiatrikäynti minulla oli joulukuussa, ja hän sanoi, että kohta varmaan palkataan joku hoitaja, jolta sitten saan ajan. Yksilöpsykoterapian tarve oli kyllä kirjattuna papereihini jo viime kesänä, mutta rahoitusta ei ole löytynyt.

Miten sitä hoitoa oikeasti vaaditaan? Kun kyllähän minulla on lainkin mukaan oikeus hoitoon. Olen vain tällä hetkellä niin äärettömän huonossa kunnossa, että taistelijaksi minusta ei taida olla. Olen joskus vuosia sitten pyytänyt kirjallisesti sitä kirjallista hoitosuunnitelmaakin, mutta en saanut ikinä mitään vastausta. Tarvitsisin oikeasti varmaan jo lakimiehen apua...pitäisihän jonkun olla oikeasti vastuussa vähäisen toimintakykyni rapauttamisesta ja oireiden lisääntymisestä, kun olen kokonaan oman onneni nojassa...ja olen tässä ajassa menettänyt jo kaiken sen toimintakyvyn, jonka eteen tein terapiassa vuosia töitä. Ja käypä hoito suosituksen mukaan hoitona pitäisi olla psykoterapiaa.

Ja minua oikeasti hirvittää edes ajatella, kuinka paljon kaltaisiani on. Useimmat kyllä varmaan päättävät jo päivänsä tässä vaiheessa. Terapeutti ehdotteli jo viime kesänä, että ottaisin mediaan yhteyttä. En vain oikeasti jaksa. Olisin jo oikeasti valmis maksamaan kasan rahaa siitä, että saisin sairaanhoitopiirin vastauksen kysymykseen, salliiko joku laki oikeasti jättää vaikeasti traumatisoituneen potilaan "hoidossa" heitteille?!

Anteeksi taas purnaukseni, olen vain aivan hajalla."

Korjauksena edelliseen, että sainhan minä silloin vuosia sitten kirjallisen vastauksen ylilääkäriltä. Siinä luki vain, että varoja pitkään psykoterapiaani ei sairaanhoitopiirillä ole.

Omaa tilannettani vaikeuttaa myös se, että minulla ei ole kodin ulkopuolella oikeastaan minkäänlaista toimintakykyä. En pysty käymään yksin edes kaupassa, saati missään muualla. Sossusta olen saanut vuoden verran tukihenkilön palvelua, eli saan apua n.1h/viikossa. Joka ei siis mitenkään riitä. Sossussa on kirjattukin se tosiasia, että tuollainen palvelu ei riitä, mutta eipä asialle ole tehty mitään...vaikka sossussa olen joka kerralla sanonut, että en ehdi siinä tunnissa hoitamaan edes pakollisia asioita. Onkohan mielenterveyskuntoutujalla ihan samanlaiset oikeudet "normaaliin" elämään kuin muillakin? Minä kyllä haluaisin tehdä kaikenlaista, mutta yksin en pysty. Käytännössä olen neljän seinän sisällä koko ajan. Minusta tuntuu tällä hetkellä, ettei minulla ole edes ihmisoikeuksia. Ei tällainen ole mitään elämää, tämä on silkkaa kärsimystä päivästä toiseen.

Toisella foorumilla sain neuvoja siitä lääk. kuntoutuksesta, jonka kautta voisi saada terapiaa. Mutta siihen pitäisi saada lääkärintodistus, jota en lähes satavarmasti tule saamaan.

Olisin voinut tietysti laittaa valitukseni ihan omaan ketjuunsa....
Annu

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.04.2014 17:25

Tervetuloa, Annu!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet