Merkityksetön joulu

Re: Merkityksetön joulu

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.12.2013 00:51

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Meillä ei vietetty joulua kuin kuunnellen joululauluja radiosta, poltellen kynttilöitä, lähetellen joulukortteja, jouluruokia valmistaen, leipoen, koristellen kotia ja ehkä vielä kuusi. Varsinainen lahjaperinne ja rumba jäi joskus teini-iässä.

Toisin sanoen teillä vietettiin joulua monin tavoin, vaikka yritätkin sanoa, ettei teillä juurikaan vietetty joulua. Ja varmaan aloitettiinkin suht aikaisin, koska leivottukin on.

Tavan vuoksi tekeminen ilman sen suurempaa hartautta ei ole joulun varsinaista viettämistä.

Noin ajatellen suurin osa ihmisistä ainakin Suomessa tekee tavan vuoksi. Silti yleisesti puhutaan joulun vietosta.

Aikana, jolloin pikkujouluja ei vietetty, tonttulakit ja tiptap-laulut kuuluivat jouluun. Soihdut sammuu/Tonttujen jouluyö on historiaa henkivä lasten joululaulu ja piirileikki, jonka lapset oppivat menneinä vuosikymmeninä koulun kuusijuhlaa varten. Sillä ei ole ollut mitään tekemistä nykyisten pikkujoulujen kanssa; ei muuta kuin, että hieno vanha joululaulu on tärveltynyt niissä.
Pikkujoulut nykymuodossaan on hyvin uusi asia, ja nykyisillä pikkujouluilla on hyvin vähän tekemistä joulun kanssa, koska niillä ei ole mitään perinnettä. Ennen 'pikkujoulu' oli yhtä kuin ensimmäinen adventti.

Lapsellisissa perheissä varmasti soivat tiptapit jne. Sen sijaan, jos keski-ikäiset lapsettomat ilman sukulais- tai tuttujen lasten läsnäoloa viettävät tipitiptap-joulua, en käsitä. En ymmärrä, miksi väkisin yrität selittää, että viettäisin joulua, kun en kerta kaikkiaan vietä. Mitä kummallista siinä on? Jouluvapaisiin minulla on oikeus, kuten kaikilla muillakin työtä tekevillä. Miksi en saa sanoittaa itse omaa jouluani, miksi sinun pitäisi saada tunkea sanasi minun jouluuni?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 29.12.2013 09:11

Siksi kun sie luulet sanoittavasi oman joulun jonka on jo vuosikymmeniä sitten joku muu sanoittanut.

Esim. otetaan mun joulu. En leiponut mitään, en koristellut kotia, pihakuusiin laitoin valoja jo lokakuussa, koska piha olisi muuten pimeä. Valot saa olla kevääseen asti. En tehnyt laatikoita, en paistanut kinkkua vaan söimme poroa ja lohta kuten aina ennenkin. Kävin jouluna syömässä vanhemmillani, koska yleensäkin käyn siellä vähintäin kerran viikossa syömässä.

Mie paastosin jotenkuten 40 päivää ja kävin kirkossa jouluaattona .
Minun jouluni kai sitten on merkityksellinen? En sitä itse sanoittanut vaan näin meillä on joulu aina vietetty.

Minusta tuo on vaan nykyisin muoti-ilmiö ilmoittaa etten tee joulua mutta pitäisi kyllä sitten ymmärtää ettei samalla kerro, kun sen tekee.
Kristiinuskovaiselle joulu ei koskaan voi olla merkityksetön. Jos ei Jeesukseen usko, se voi olla merkityksetön, jos niin haluaa sanoa.

ps lisäys
Joiku

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.12.2013 12:30

Hilppa kirjoitti:En ymmärrä, miksi väkisin yrität selittää, että viettäisin joulua, kun en kerta kaikkiaan vietä. Mitä kummallista siinä on? Jouluvapaisiin minulla on oikeus, kuten kaikilla muillakin työtä tekevillä. Miksi en saa sanoittaa itse omaa jouluani, miksi sinun pitäisi saada tunkea sanasi minun jouluuni?

En yritä, eikä ole mitään kummallista siinä, ettet tee niin. Lapsuutesi kodissa joulua kuitenkin ilmiselvästi vietettiin - sinun sanoistasi päätellen:
Meillä ei vietetty joulua kuin kuunnellen joululauluja radiosta, poltellen kynttilöitä, lähetellen joulukortteja, jouluruokia valmistaen, leipoen, koristellen kotia ja ehkä vielä kuusi.

Tuossahan kerrotaan joulun vietosta, ei sen viettämättömyydestä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.12.2013 12:51

Meilläkin lapsuudessa oli kaikki joulun ulkoiset puitteet samoin kuin Hilpalla.
Silti minäkään en kokenut, että meillä vietettiin joulua.
Joulunvietostamme puuttui henki ja sisältö.
Joulu oli lähinnä vuosittain toistuva rutiini.

Lasten synnyttyä kehitimme vähitellen meidän perheelle omat tavat viettää joulua.
Halusin lapsilleni mukavan ja tunnelmallisen joulun. Samalla sain sellaisen itse.
Miehen kodin perinteistä otettiin paljon meille.

Jos lapsia ei olisi, todennäköisesti en olisi tullut opetelleeksi nauttimaan joulusta.
Tunnelmallinen yhdessäolo läheisten kanssa antaa suuren merkityksen jouluun.
Valkosiipi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.12.2013 14:08

Taitaa sana viettää merkitä ihmisille erilaisia asioita.
Sanakirjan mukaan kyseessä on paitsi juhlan pitäminen myös niinkin yksinkertainen asia kuin ajan viettäminen. Joten kyllä joulukin jotenkin vietetään, riippumatta siitä vietetäänkö sitä juhlana vai ei. Joulun/loman/vapaapäivän vietto...
Siksi kai on niin tavallista puhua joulun vietosta silloinkin, kun joulua ei juhlita. Jos jouluun sisältyy vuotuisia juhlavalmisteluja vaikka miten rutiinisti, on vielä vaikeampi mieltää asia niin, ettei joulua vietettäisi. Rutiiniluontoinen joulun vietto on joulun viettämistä; pidettiin sitä joulun juhlimisena tai ei.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.12.2013 14:32

Vietän joulun nukkuen. Vrt. Vietän vapun ryypäten (kuten kuuluukin).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Joiku » 29.12.2013 16:53

Psykopatologia kirjoitti:Vietän joulun nukkuen. Vrt. Vietän vapun ryypäten (kuten kuuluukin).

Mitä eroa tuossa on?

Vietän on ikäänkuin velvollisuus. Jos sanoisi, että nukun joulun, se kuullostaa vapaapäivältä.

Ryyppään vapun, kuten kuuluukin. Kuullostaa myös vapaalta.
Vietän vapun ryypäten, kuten kuuluukin. Pakkopullaa, pitää ryypätä.
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.01.2014 20:36

Viesti poistettu häirinnän takia.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 03.01.2014 00:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Joiku » 02.01.2014 20:56

Sekö joulu, mikä sulle oli merkityksetön, kuumensi tunteesi?

Nämä tekosyynne olla vittumaisia. ovat kyllä uskomattomia. Eikö voisi olla rehellinen ja vaan pyytää anteeksi?
Joiku

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.01.2014 00:01

joku kirjoitti:Sekö joulu, mikä sulle oli merkityksetön, kuumensi tunteesi?

Nämä tekosyynne olla vittumaisia. ovat kyllä uskomattomia. Eikö voisi olla rehellinen ja vaan pyytää anteeksi?

???
Hilppa

Edellinen

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet