Miksi puututte?

Miksi puututte?

ViestiKirjoittaja untuva » 12.04.2013 14:01

Miksi puututte toisten välisiin riitoihin? Täällä on riitaketjuissa lähes koko sakki nuottasilla.
untuva

Re: Miksi puututte?

ViestiKirjoittaja untuva » 13.04.2013 14:27

Hyvä.
untuva

ViestiKirjoittaja Kahvi » 13.04.2013 15:18

Silloin kun puutun (eli en ole itse osapuolena), niin puuttumiseni aito tarkoitus on auttaa osapuolia löytämään sellainen riittävä yhteinen näkemys, jolla riita voidaan saattaa "case-closed" -tilaan.

Toki on inhimillistä ja jopa hyväksyttävääkin, että välillä tuuletetaan tunteita vaikka riidankin muodossa. Mutta taas riitojen jatkuva uudelleenriitely vuodesta toiseen on kaikkia osapuolia (myös sivullisia) henkisesti kuluttavaa hommaa ja konfliktiherkän ja aggressiivisen ilmapiirin ylläpitämistä. Sivullisiin tämä vaikuttaa siten, että aggressiivisessa tilassa olevalla henkilöllä on inhimillinen taipumus kohdentaa aggressioita myös sivullisiin, jos sivulliset sattuvat osumaan "tulilinjalle" esim toisessa yhteydessä huonosti muotoillun viestin vuoksi yms.

Esim jossain kadulla tapahtuvassa tappelutilanteessa sivullinen saattaa saada nyrkistä ihan vain siksi, että sattuu osumaan aggressivisessa tilassa olevan tappelupukarin näkökenttään. Tämän tietävät kaikki enemmän tai vähemmän intuitiivisesti ja pyrkivät siis pysymään pois tulilinjalta - keskustelupalstoilla tämä tarkoittaa tukahduttavaa itsesensuuria: pidättäydytään kirjoittamasta mistään asiasta, ettei vain jouduta vahingossakaan tulilinjalle.
Kahvi

ViestiKirjoittaja untuva » 13.04.2013 18:47

Mun on turvallisempaa kirjoitella tänne, kun en puutu toisten riitoihin. Nimittäin ei tarvitse niin paljon pelätä, mitä tänne kirjoittelee.
untuva

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 13.04.2013 19:00

untuva kirjoitti:Mun on turvallisempaa kirjoitella tänne, kun en puutu toisten riitoihin. Nimittäin ei tarvitse niin paljon pelätä, mitä tänne kirjoittelee.

Hyvin ymmärrettävää. Kukin valitsee itselleen parhaiten sopivan tavan kirjoitella.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 13.04.2013 20:59

Minä olen Rauhan mies.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja untuva » 13.04.2013 21:06

Ei muakaan tarvitse pelätä.
untuva

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet