Lapsen psyykkisestä kasvusta ja kehityksestä: http://therapiafennica.fi/wiki/index.ph ... ja_kehitys
Miten koet vanhempasi selvinneen kanssasi vaadittavista kehitysvaiheista? Juuri mihinkään vaadittavista kehitysvaiheista ei ole vastattu. Minut on laiminlyöty todella pahoin. Kasvatus minkä sain oli pelkkää selkäsaunan antamista. Hellyyttä hyvin vähän, tunteiden tukemista ei ollenkaan. Äiti ei leikkinyt kanssani, en muista kertaakaan leikkineen.
Sivulla on taulukko vanhempien tehtävistä ja lapsen kehitystehtävistä, ovatko ne täyttyneet itselläsi ja mikä on täyttynyt tai ei ole täyttynyt? Minulla on täyttynyt melkein yksinomaan fyysiseen tarpeisiin vastaaminen; tosin siinäkin ollut ongelmia.
Todella pahaolo, että minut on jätetty hoidotta ja tarpeisiini ei ole vastattu riittävästi. Ei ihmekään, että olen sairastunut epävaakaaseen persoonallisuushäiriöön.
Tuo artikkeli toi minulle paljon uutta tietoa siitä, että vauva ei olekaan niin valmis pakkaus jo syntymästään asti, vaan on paljon asioita, jotka kehittyvät vasta myöhemmässä iässä; varsinkin useiden tunteiden ilmeneminen: Ensimmäiset moraaliset tunteet kuten myötätunto, nolostuminen ja kateus syntyvät 18 kuukauden jälkeen; syyllisyys ja häpeä vanhempien paheksunnan yhteydessä sekä ylpeys 24 kuukauden jälkeen.