Kirjoittaja Mirri » 04.05.2013 20:49
Ei ole mitään syytä ryhtyä kirjoittamaan päiväkirjaa, eikä ainakaan nettipäiväkirjaa, jos sellainen kirjoittaminen tuntuu ahdistavalta ja pelottavalta.
Toisaalta jos joku haluaisi kokeilla tällaisen mielenterveysaiheisella vertaistukisivustolla kirjoitettavan nettipäiväkirjan hyödyllisyyttä ja toimivuutta, voisi olla järkevää kertoa kirjoittamisestaan myös hoitotaholleen. Silloin niin kirjoittamista kuin sen synnyttämiä ajatuksia ja tuntemuksia voitaisiin käsitellä ammattilaisten kanssa; psykoterapeutin, lääkärin, omahoitajan, jne. kanssa.
On totta se, että 'vuodattava' kirjoittaminen voi oikeasti olla ahdistavaa ja pelottavaa, ja se voi olla myös sairastuttavaa - ainakin, jos joutuu yksinään kohtaamaan kirjoittamisen esiin nostamia asioita ja tunteita, jotka ovatkin 'liian' omakohtaisia ja kohtikäyviä. Niinpä mitään netissä kirjoitettavaa 'vuodatuspäiväkirjaa' ei mielestäni voida ihan noin vain netin välityksellä suositella, niin terapeuttista kuin sellainen kirjoittaminen voikin olla. Kirjoittaminen voi aktivoida tietoisuuden ulottumattomiin vaipuneita kokemuksia ja tuntemuksia; se voi olla 'sukeltamista alitajuntaan', ja sellaisena myös sairastuttavaa nostaessaan kirjoittajan sisikunnasta hänen tietoisuuteensa ja tunnettavakseen vaikka mitä.
Pelko kirjoittamisen muuttumisesta 'liian omakohtaiseksi' voi hyvin olla tervettä itsesuojeluvaistoa. Mutta tosiaan sellainenkin mahdollisuus on, että tällaisesta kirjoitusterapiasta innostuva mt-ongelmainen ihminen puhuu asiasta hoitotahonsa kanssa. Minä olen tehnyt niin; minua hoitaneet mt-alan ammattilaiset ovat tienneet kirjoittamisinnostani ja -tarpeestani, ja he ovat vuosien varrella myös lukeneet nettikirjoituksiani.