Kiljun teko on nyt laillista, sisältää ohjeen

Kiljun teko on nyt laillista, sisältää ohjeen

ViestiKirjoittaja ip-banni » 01.03.2018 12:32

https://kilju-ohjeet.weebly.com/ohjeet.html

Tislaaminen ei ole laillista vieläkään.
ip-banni

Re: Kiljun teko on nyt laillista, sisältää ohjeen

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.03.2018 01:33

Onkohan tislaaminen nykyään edes kovin kannattavaa. Ainakin halpoja viinejä voi ostaa niin edullisesti ulkomailta että paskojen kotiviinien teko on tainnut jäädä. En ole katsonut voiko ja mihin hintaan ostaa viinaa.
Tyy

ViestiKirjoittaja logia » 03.03.2018 14:38

Tein nuorena kiljua monet kerrat. Vanhemmat vieläkin moitiskelevat. Ei kai sitä kiljua saa alaikäiset tehdä vieläkään.
logia

ViestiKirjoittaja Fanni » 03.03.2018 22:29

Ei ole tullut tehtyä. Menen alkoholista huonoon kuntoon.
Fanni

ViestiKirjoittaja Katla » 03.03.2018 23:28

En ole hoksannut kokeilla, jotenkin olen luullut sen olevan laitonta ja että siitä tulee hirmuinen lemu. Olen kai lukenut sellaista. Mutta siis, tuo ohje...laittaa lämpimään veteen aineet ja reijän kanteen, odottelee pari viikkoa ja imaisee pinnalta kirkastunutta alkoholia. Höh. Ei kuulosta vaikealta. Ainakin tuntemattomassa miehille tuli hullu humala ja kauhea kankkunen. Oiskohan tuo juotavaa, jos ihan kokeilisi. Tuntuukohan se käymishaju naapuriin asti? Oispa noloo kun leviäis juttu, että nyt se kissi tekee kotona viinaa. Onks joku tehny?? kertokaa viisaammat kuin siin käy?
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 03.03.2018 23:53

Kiljusta en tiedä mutta pontikka maistuu ihan helvetin pahalta. Ja vie jalat alta.
trisse

ViestiKirjoittaja logia » 04.03.2018 00:11

Minun tekemä kilju oli niin pahaa, etten pystynyt juomaan sitä niin paljoa, että olisin humalaan tullut. Siinä oli etikkahappoa. Oksetti. Kaverini teki parempaa.
logia

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.03.2018 07:16

.Kissi kirjoitti:En ole hoksannut kokeilla, jotenkin olen luullut sen olevan laitonta ja että siitä tulee hirmuinen lemu. Olen kai lukenut sellaista. Mutta siis, tuo ohje...laittaa lämpimään veteen aineet ja reijän kanteen, odottelee pari viikkoa ja imaisee pinnalta kirkastunutta alkoholia. Höh. Ei kuulosta vaikealta. Ainakin tuntemattomassa miehille tuli hullu humala ja kauhea kankkunen. Oiskohan tuo juotavaa, jos ihan kokeilisi. Tuntuukohan se käymishaju naapuriin asti? Oispa noloo kun leviäis juttu, että nyt se kissi tekee kotona viinaa. Onks joku tehny?? kertokaa viisaammat kuin siin käy?

No ei se haise sen enempää kuin siman teko. Metrin päästä kun haistelee voi huomata, että jotain on tekeytymässä.
Vähän tuo maistuu halvalta vakoviiniltä mutta sitä voi lantrata esim. appelsiinimehuun.

Kun mie olin nuori, Lapissa nuoret joi lömppiä. Joka on kuin kilju mutta valmistuu nopeammin ja on halvempaa. Pannaan litran pulloon vettä, hiivaa ja sokeria, annetaan käydä pari päivää, juodaan ja oksennetaan.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Katla » 04.03.2018 13:47

:) lömppiä, en ole ikinä kuullut tuollaista sanaa.

Yhdeltä palstalta, löysin keskusteleua joka helppoudessaan kiinnostaa. Mulla olisi hiilihapollista vettä isoissa pulloissa, voikohan siihen hiihappo juomaan tehdä alkoholin. Lämmittäs hiukan ja lisäisi sokeria ja hiivaa ja viikoksi kaappiin. Tulisiko niinkuin poreilevaa juomaa :) mää kokeilen heti tänään.

""Nii,ku haluaisin tehä sitä 1,5l pulloon,ja mielellää nii ettei
porukat sais tietää.
Nii voiko joku antaa tarkat ohjeet siitä et paljonko vettä,hiivaa ja sokeria. Ja,pitääkö sitä korkkia välil aukoa ettei se pullo lojaha sinne kaappii?
VASTATKAA!

Vedät 2kuivahiiva pussia(rainbowta itse käytin) ja 2-3dl sokeria ja annat käydä viikon suunnillee. Nii maistu mun makuaistille valkkarille. Hyvää on""
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 04.03.2018 15:40

Kuva http://varskavesi.ee/fi/tuotteet/minera ... originaal/
Täälläisen avasin huoneenlämpöisenä ja ujutin sinne kaksi 7g. Lidin kuivahiiva pussillista. Sitten lorotin pulloon juoksevaa kotona tehtyä hunajaa ja (((((ffwuuummmfffff)))))) osa kiehui yli. Ei haittaa, pullo oli tiskialtaassa. Lisäsin hunajaa ja viel sokeria ruokalusikallisen. Sitten ravistin huolella ja avasin korkkia ja taas ravistin ja avasin korkkia. Litku rauhoittui ja laitoin sen pullon muoviämpäriin saunan lauteille ja korkki sen verran löysälle, et just pysyy, mutta päästää kaasut ulos pullosta. Jaa saas nähdä, ikinä en ole itse tehnyt juomia. kerron mitä tuosta seuraa...
Katla

ViestiKirjoittaja logia » 04.03.2018 16:11

Mitä tulee, jos laittaa kotikaljaan tai simaan enemmän sokeria ja hiivaa kuin ohjeessa? En aio kyllä tehdä mitään kiljua, kun alkoholin juominen ei houkuttele vähääkään.
logia

ViestiKirjoittaja ip-banni » 04.03.2018 17:07

Kis, eihän sulla ole tilaa käydä tuossa pullossa, joten kaada pois puoli litraa.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Katla » 04.03.2018 18:52

ai? Hyvä, kun sanoit, en osaa näitä. Vajutan pullon puoleen. Kiitos
Laitoin puolet toiseen pulloon, ravistin kumpaakin. Hiukan sellainen käyneen siman tuoksu tuli.
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 04.03.2018 21:38

Jännää! Toivottavasti jäät henkiin kertomaan kokemuksistasi! :)
trisse

ViestiKirjoittaja Katla » 05.03.2018 00:44

en juo sitä :) en uskalla. Katson miten se toimii. Ostan sellaisen promille mittarin ja katson, tuliko oikeesti prosentteja. Nyt ymmärrän mikis joissain huusholleissa on kumma haju, se tulee tuosta käymisestä. En ole ennen hoksannut. Ka olenhan joskus jonkun veskis nähnytkin jonkun peitetyn ämpärin, joka haisi pahalle. Ahaa, nyt tiedän, ne tekee kiljua. Hah. Tunnen sen lemun jo nyt, vaiks saunanovi ja kylppärin ovi on kiinni, tuntuu että alkaa pää särkemään. Kestääköhän tätä kokonaisen viikon?
Katla

ViestiKirjoittaja Katla » 05.03.2018 22:42

Otin sen pienemmän pullon ja kaikki mäskit oli laskeutunut pullon pohjalle. Kaadoin siivilän läpi sen kirkastuuneen ylemmän litkun kannelliseen lasipurkkiin ja kaitoin jääkaappiin, Kuinka kauan sen pitää olla siellä ja pitääkö vielä laskea se suodatinpussiin läpi uuteen astiaan ja kuin kauan sitä taas pitää jääkaapissa, kunnes uskaltaa maistaa, Ja missä vaiheesa siihen litkuun tulee ne prosentiti. IP-banni, kerro lisää??
Katla

ViestiKirjoittaja trisse » 05.03.2018 22:58

Kisin henki on nyt ip-bannin vastuulla... :?
trisse

ViestiKirjoittaja ip-banni » 06.03.2018 18:14

Tuosta nyt ei saa kuin korkeintaan oksennustaudin pariksi päiväksi.
Eka viestissä on linkki missä neuvotaan miten kiljua tehdään mutta tuo kisin tekele on enempi kusta jota en joisi.
ip-banni

ViestiKirjoittaja Katla » 06.03.2018 22:02

Ai kamalaa. Otin sen lasipurkin jääkaapista ja kaverin kanssa maistoimme teelusikalla. Hyi, hyi kauhiaa, siinä maistui suola, kun se oli kivennäisveteen tehty, lisäksi joku polttava hiivan maku ja (hieman hunajainen aromi :roll: ) kaadoin sen pois, samoin sen toisenkin, joka odotti saunassa. Se tuli nyt selväksi, ettei kiinnosta kiljun teko. Mielestäni asunnossa myös haisee.
Katla

ViestiKirjoittaja ip-banni » 07.03.2018 05:25

Kiinnostihan sinnuu selvästi, meni vain pieleen mutta kokeile uudestaan ohjeiden kanssa mitkä on linkissä.
Mun kilju voi hyvin muttei vielä ole juomakelpoista eikä asunnossa haise.
ip-banni

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet