Valkosiipi kirjoitti:Eiköhän terveyskeskuksen väki katso, kenelle omaseurantaa ehdottavat. Eikä tuohon ole pakko suostua. En voisi kuvitella että vanha äitini joutuisi tarkistamaan labratuloksensa itse.
Jos vastaanotolla täysijärkiseltä vaikuttava potilas sanoo katsovansa labra-vastauksensa Omakannasta ja ottavansa yhteyttä jos on tarvetta, asia on sillä selvä. Ei terveyskeskuksesta soitella potilaan perään, vaikka koetulokset olisivat vinksallaan ja hoitoa vaativia. Näin minun kokemukseni mukaan.
Esimerkiksi psykiatriset potilaat voivat pudota väliin ja peräti jäädä hoitoa vaille, jos terveyskeskukset eivät tarkista potilaidensa koetuloksia ja ota heihin yhteyttä tarpeen vaatiessa. Vaikka potilaan kanssa olisikin sovittu, että hän katsoo koetuloksensa itse ja tarvittaessa soittaa ajanvaraukseen, terveyskeskusten ammattilaisten pitäisi huolehtia siitä, että hoitoa tarvitseva ihminen ohjautuu hoidon piiriin.
Labra-arvot ovat pielessä, mutta potilasta ei kuulu eikä näy... Siinä olisi terveyskeskuksilla riittävästi syitä ottaa yhteyttä ja soitella perään.