Saikkua

Saikkua

ViestiKirjoittaja trisse » 29.03.2017 00:00

112 päivää (pun intended?). Haettiin siis ensi kevääseen mutta sain kesäkuun loppuun. Näkyi tänään näköjään Kelan sivuilta. Jatkoon tarvitaan psykiatrian erikoislääkärin lausunto. Mistäköhän minä sellaisen - siis psykiatrian erikoislääkärin - revin? Pitääkö hakea psykpolille hoitoon tuon takia? Luulen että suututin tuon edellisen kun meille tuli erimielisyyksiä sakkomaksusta. (Valituksen käsittely yhä kesken).

Toivon etten joudu mihinkään byrokratiahelvettiin tuon takia että maksupäivä on 29.3. Jos Kela tosiaan laskee kuun tulot orjallisesti sen kuukauden aikana tulleiden rahojen perusteella se saattaisi nyt keksiä periä koko maaliskuun toimeentulotuet takaisin tuosta sairaspäivärahasta jolloin joutuisin menemään hakemaan toimeentulotukea huhtikuulle jolloin se myönnettäisiin ja vähennettäisiin taas huhtikuun lopulla sairaspäivärahasta. Mikään ei enää ihmetytä - tuo vaikuttaa hyvin mahdolliselta skenaariolta. Ja olisi sillä Suomen talouden elpymistä auttava työllistäväkin vaikutus...
trisse

Re: Saikkua

ViestiKirjoittaja trisse » 29.03.2017 00:20

Ahaa siellähän se lukeekin:

"Päivärahaa maksetaan Kelalle ajalta
1.3.2017 - 31.3.2017, koska Kela on maksanut samalta
ajalta toimeentulotukea. Maksetun määrän voi tarkistaa
verkkopalvelusta. "

Mitäköhän verkkopalvelua tuo tarkoittaa? Tarkoittaako se että tuota Kelan omaa sivua. Että kun kokonaissumma reilulta kuukaudelta on 863,66 ja minulle maksetaan 563,04 niin tuosta kokonaismäärästä on vähennetty sekä verot että Kelalle takaisin maksettava toimeentulotuki? (Ei kai sairaspäivärahassa itsessään voi olla noin kova verotus.)?
trisse

ViestiKirjoittaja ritalin » 29.03.2017 02:51

Saatko sä saikkua, mitä vittua? Missä kunnassa sä asut? Itselleni tarjottiin hoidoksi kuntouttavaa työtoimintaa, kun en pystynyt käymään koulussa fyysisen sairauden vuoksi. En päässyt edes kaupassa käymään... Myöhemmin selvisi, että olin vähällä kuolla ja, että minun olisi pitänyt olla ollut neljä kuukautta sairaalassa. Mutta siis mita vittua siitä, koska me tehdään niin, kuin EK:sta käsketään.
ritalin

ViestiKirjoittaja trisse » 29.03.2017 03:29

Helsingissä. Kun on pyörinyt samassa tilanteessa jo 15 vuotta niin psykiatritkin alkavat ajatella että joutaisi kuntoutustuelle. Kela vaan tuskin ajattelee niin. Luulen että siinä vaiheessa kun saikku vaihtuu kuntoutustueksi ois hyvä keksiä jotain dramaattista uutta. Tosin tuskin silti pääsen sille. Ja jos pääsen ja teen jotain - yhtään mitään - niin putoan taas pois.

Tää Suomen järjestelmä on vaan niin älytön ja passivoiva. Ei mua huvita tehdä jotain 100 euron hommaa joka sitten vähennetään myöhemmin tuistani. Luulen että kansalaispalkalla olisi mielenterveyttäni edistävä vaikutus - toki mä jotain yrittäisin tehdä jos siitä voisi hyötyä edes pari euroa.
trisse

ViestiKirjoittaja trisse » 30.03.2017 22:35

Intonne on käsinkosketeltavaa... :?
trisse

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2017 00:39

Saikustako pitäisi intoutua, vai mistä?

Kela tosiaan tahtoo niin pitempiin sairauslomiin kuin kuntoutustuen myöntämiseen erikoislääkärin lausunnon, joten jonnekin on hakeuduttava erikoislääkärin hoitoon, jos toivoo saavansa myönteisen sairauspäivärahapäätöksen tai peräti kuntoutustukipäätöksen enimmäissairauspäivärahakauden tultua täyteen.

Tässä asiassa työterveydenhuollon piirissä olevat ihmiset ovat periaatteessa paremmassa asemassa, koska myös työterveyshuollon erikoislääkärin lausunto on nykyisin pätevä todistamaan henkilön työkyvyttömyyden. Käytännössä kuitenkin voi käydä niin, että erikoislääkärit eivät luota siihen, että oma lausunto olisi eläkelaitokselle riittävä, vaan haluavat työntekijän hankkivan B-lausunnon sekä työterveyshuollon lääkäriltä että sairauden mukaiselta erikoislääkäriltä, vaikka eläkelaitos lupaisi tyytyä yhden erikoislääkärin lausuntoon.
Mirri

ViestiKirjoittaja trisse » 31.03.2017 00:58

Joo, tuo on jo selvillä. Paikka josta sain lähetteen tutkimuksiin voi hankkia itse itselleen lähetteen terveyskeskukseltani ja kutsua minut sitä kautta psykiatrin tapaamiseen. Sosiaalityöntekijä oli mukava ja pyysi soittamaan jos en ole kuullut heistä mitään huhtikuun loppuun mennessä.
trisse

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet