Hyvä itsetunto ei ole
-samaa kuin itsevarma esiintyminen tai ulkoinen menestyminen
-pelkkää itsevarmuutta ja itsensä näkemistä ainoastaan myönteisessä valossa
-sosiaalista rohkeutta, sillä myös ujolla tai syrjäänvetäytyvällä voi olla hyvä itsetunto ja vastaavasti äänekäs ja sosiaalinenkin ihminen voi kärsiä huonosta itsetunnosta
-itsekkyyttä tai itsensä toteuttamista toisen kustannuksella.

Ryysy kirjoitti:Olen tullut nyt siihen tulokseen, että itsetuntoni on - jos nyt ei ihan pohjalukemissa - niin ainakin huono. Olen kuvitellut sen olevan ihan ookoo. Maailmankuvani on järkkynyt ja olen pihalla kuin lumiukko. Äijäketjukin oli aika opettavainen, sillä nyt olen saattanut tajuta, että osa käytöksestäni saattaa todella ilmentää huonoa itsetuntoa.
Tunnista omat oikeutesi
Seuraava luettelo auttaa tunnistamaan, millaisia oikeuksia jokaisella on.
Minulla on oikeus
- pyytää haluamaani joltakulta toiselta, kunhan ymmärrän, että hänellä on oikeus kieltäytyä
- vastata kieltävästi pyyntöihin tai vaatimuksiin, joita en voi täyttää
- kieltäytyä silloinkin, kun pyytäjä haluaisi minun suostuvan, on minuun nähden auktoriteettiasemassa tai kärsii tunne-elämän häiriöistä
- sanoa ei kaikelle, mihin en koe olevani valmis, mikä tuntuu vaaralliselta tai mikä loukkaa arvojani
- käyttää omaa arvostelukykyäni päättääkseni, onko jonkun toisen ihmisen pyyntö kohtuullinen
- muuttaa mieltäni, tehdä virheitä, epäonnistua ja olla epätäydellinen
- ilmaista kaikkia tunteitani – sekä myönteisiä että kielteisiä
- olla oma itseni ja päättää omista asioistani sekä tehdä päätöksiä tunteitteni pohjalta
- suuttua rakastamalleni ihmiselle ja olla vastuussa suuttumuksen ilmaisuistani
- pelätä ja sanoa, että minua pelottaa
- sanoa ”en tiedä”, ”en ymmärrä” tai ”en välitä” jos koen, että joku asia ei koske minua
- puolustaa ja selittää käyttäytymistäni sekä arvioida, milloin en selitä käyttäytymistäni
- kaivata omaa tilaa ja aikaa, muuttua ja kasvaa
- olla leikillinen ja kevytmielinen
- olla onnellinen, terve ja voida hyvin tuntematta syyllisyyttä
- olla tuntematta syyllisyyttä asioista, joihin en ole syyllinen
- valita ystäväni ja olla ympäristössä, jossa minua kohdellaan hyvin
- siihen, että muut kunnioittavat tarpeitani ja toiveitani
- arvioida itse käytöstäni, ajatuksiani ja tunteitani sekä ottaa itselleni täysi vastuu niistä ja niiden seurauksista
- päättää itse, missä määrin minun on löydettävä ratkaisuja toisten ihmisten ongelmiin
- olla epäjohdonmukainen ratkaisuissani
- puolustaa itseäni silloinkin, kun se loukkaa jotakuta toista, jos vaikuttimenani on puolustus eikä hyökkäys
- kertoa jollekulle toiselle omista tarpeistani – silloinkin kun toinen ajattelee, että tarpeeni ovat aiheettomia tai epäjohdonmukaisia,
hän ei halua kuulla tarpeistani, loukkaantuu tai kiihtyy minua kuunnellessaan tai itse ajattelen, että minulla ei pitäisi olla sellaisia tarpeita.

Mirri kirjoitti:Tunnista omat oikeutesi
Seuraava luettelo auttaa tunnistamaan, millaisia oikeuksia jokaisella on.
https://www.nyyti.fi/tietoa/jamakkyys/t ... oikeutesi/
Gabriel kirjoitti:(- -) Lopputuloksena nainen saa turpaansa. Näin tapahtuu aika-ajon, mutta pariskunta kuitenkin jatkaa yhdessäoloa. Yhteisön tuki on naisen puolella koska naisella on musta silmä, hänellä on fyysiset todisteet siitä, että mies on väkivaltainen ja hakkaa. Siis ainakin näin nainen kertoo.
Tuo on aika normaali kuvio ja itse olen sivusta seurannut kahta tapausta.
Lopulta tulee ero jomman kumman aloitteesta. Nainen jatkaa kuitenkin katkerana elämäänsä, mutta pyrkii näkemään epämieluisissa kommunikaatio tilanteissa niitä ominaisuuksia mitä näki miehessään. Jos ei pysty verbaalisesti vastaamaan tiettyihin asioihin tulkitaan se naisten alistamiseksi tai kukkoiluksi, siitä sitten ei ole pitkä matka tulkita se huonoksi miehiseksi itsetunnoksi. (- -)
Ryysy kirjoitti:Gabriel kirjoitti:(- -) Lopputuloksena nainen saa turpaansa. Näin tapahtuu aika-ajon, mutta pariskunta kuitenkin jatkaa yhdessäoloa. Yhteisön tuki on naisen puolella koska naisella on musta silmä, hänellä on fyysiset todisteet siitä, että mies on väkivaltainen ja hakkaa. Siis ainakin näin nainen kertoo.
Tuo on aika normaali kuvio ja itse olen sivusta seurannut kahta tapausta.
Lopulta tulee ero jomman kumman aloitteesta. Nainen jatkaa kuitenkin katkerana elämäänsä, mutta pyrkii näkemään epämieluisissa kommunikaatio tilanteissa niitä ominaisuuksia mitä näki miehessään. Jos ei pysty verbaalisesti vastaamaan tiettyihin asioihin tulkitaan se naisten alistamiseksi tai kukkoiluksi, siitä sitten ei ole pitkä matka tulkita se huonoksi miehiseksi itsetunnoksi. (- -)
Miten tämä pitäisi tulkita? Onko siis olemassa ihmisiä, jotka 'ansaitsevat' saada turpaan? Jos joku on tosi manipulatiivinen, 'painelee' oikeita nappeja tai on vain liian älykäs, että sille pärjäisi verbaalisesti, niin sittenkö on ihan oikein tai hyväksyttävää käyttää väkivaltaa?
Ryysy kirjoitti:Tietyt teot ei ole sallittuja mutta omalla toiminnallaan voi aiheuttaa niitä tekoja ja altistaa itsensä rikoksen uhriksi.
Sanonko siis nyt naispuoliselle kaverilleni, että ymmärrän kun hakkaat miestäsi, itsepähän hän sulle vttuilee.
EN.
Lisäys: eikun, mitäs ne oikeusoppineet sanoivatkaan... ymmärtää pitäisi, mutta ei kaikkea tarvitse hyväksyä.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa