"Lähete" psykiatriselle sair.hoitajalle

"Lähete" psykiatriselle sair.hoitajalle

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.05.2015 09:35

Mitä tarkoittaa lähete? Eli soitin eilen kolmannen kerran, että jokohan sen yhden lääkkeen voisi uusia, niin lääkäri oli kuulemma uusinut sen, mutta minulle ei siitä jostain syystä tullutkaan tekstiviestiä, kuten yleensä. Sen sijaan terveyskeskuksen puhelinihminen sanoi, että lääkäri on laittanut siihen viestin, että on laittanut minulle lähetteen psykiatriselle sairaanhoitajalle, niin tarkoittaako se sitä, että pääsen / joudun takaisin mtt:lle vai tarkoittaako se sitä, että terveyskeskuksessa on myös psykiatrinen sairaanhoitaja, jolle mennään lähetteellä? Vai voiko se tarkoittaa molempia? Kuitenkin puhelinihminen sanoi, että tulee sitten kirjeellä tieto ajasta.

Uusavuton taas kyselee...
Ryysy

Re: "Lähete" psykiatriselle sair.hoitajalle

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 22.05.2015 09:51

Minä kävin vuonna 2002 terveyskeskuksen psykiatrisella sairaanhoitajalla (siitä se mt-ura lähti urkenemaan) oman tk-lääkärini lähetteellä. En tiedä, ovatko käytännöt samat nykyään ja kaikilla paikkakunnilla.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 22.05.2015 16:37

Kiits! No, jään ehkä nyt sitten odottamaan. Silloin kun oma "urani" alkoi, jouduin melkein pakottamaan lääkärin siihen, että laittaa minulle lähetteen psykiatrille. Laittoi psyk. sairaanhoitajalle. Eli mtt:lle. En halua julkisesti kertoa asuinpaikkaa... mutta jos joku osaa kertoa, miten heidän kaupungissaan tai muussa, niin olisi kiva. Olen ymmärtänyt, että terveysasemillakin on joitain 'masennushoitajia'... niin oiskohan se sitten sellainen. Tai sitten terveyskeskuksen sairaanhoitaja.

Vaikka asuinpaikkani onkin vaihtunut, niin ei ennen lääkärit ole "lähetettä" mihinkään itsenäisesti laittaneet. Viimeksi kun muutin asuinpaikkaa, niin lääkäri oli käskenyt varaamaan ajan omalle vastaanotolleen. (Rauhoittavien takia sekin.)

Pakko vielä mainita, että nuo lääkkeet, joiden takia kolmesti soittelin... niin... löysin niitä tyhjän liuskan ja toisen vajaan. Se on sitten niin, että joskus ihmisiltä voivat rauhoittavat näköjään "kadota" ihan oikeastikin.
Ryysy

ViestiKirjoittaja Mirri » 22.05.2015 18:57

Nykyisin terveyskeskuksissa on psykiatrisia sairaanhoitajia, joten terveyskeskuslääkäri voi hyvin lähettää potilaan hänen luokseen. Erikoissairaanhoidon hoitajien luokse terveyskeskuksesta ei voida lähettää, koska erikoissairaanhoito päättää itse ohjataanko terveyskeskuksesta sinne lähetetty potilas lääkärin vai hoitajan luokse.

Minäkin olen tarvinnut terveyskeskuksen psykiatrisen sairaanhoitajan apua ja hoitoa; on hyviä kokemuksia terveyskeskuksen tarjoamasta psykiatrisesta sairaanhoidosta. Voi olla, että palaan takaisin terveyskeskuksen psykiatrisen sairaanhoitajan luokse kunhan erikoissairaanhoito psykoterapioineen päättyy.
Mirri

ViestiKirjoittaja Ryysy » 24.05.2015 13:12

Kiitos infosta. Ikinä en itse ole tavannut terveyskeskuksen psykiatrista sairaanhoitajaa.

Näköjään reseptikeskus (tms.) ei toimi mitenkään 'sekunnissa' tai niin että sieltä tulisi viesti edes samana päivänä, kun resepti on uusittu. En ole asiaan aiemmin huomiota kiinnittänyt, mutta tekstiviestitieto lääkeuusinnasta tuli siis kahden-kolmen päivän viiveellä... Myös viesteissä pregabaliinin ja rauhoittavien kohdalla oli kirjaus 'mikäli haluat reseptisi vielä uusittavan, ota yhteyttä lääkäriin'. Veikkaampa, että jos olisin pyytänyt SSRI:n uusintaa, mitään tällaista rumbaa ei taas tarvittaisi.

Viimeksikin, kun tuli jokin vastaava tieto tekstiviestillä, ja kun lääkäriaikoja ei tosiaankaan oikein saa niin äkkiä, että lääke riittäisi edes, niin sai tapella ihan kunnolla, että rauhoittava uusittaisiin. Esim. entinen sairaanhoitaja(ni) joutui ottamaan mtt:ltä lääkäriin yhteyttä, vaikka en enää edes ollut mtt:n asiakas. Myös se oli ihan hirveä tilanne, kun lääkäri yhtäkkiä tapaamatta päätti vähentää rauhoittavat yhteen kolmasosaan normaalista.

Vtuttaa tuo kyttääminen. Mutta ehkä lääkäreillä on jokin velvollisuus, ettei mene lääkkehet väärille teille tai jotain. Mur silti.

Lisäys: oho, tästä tuli avautuminen. Onko muilla ollut onkelmia näitten pregabaliinien ja rauhoittavien tms. kytättyjen lääkkeiden kanssa?
Ryysy

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet