Sähköhoidot

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2013 22:47

Hermes kirjoitti:Koko ajanhan olet sanot, miten asiantuntijat tietävät parhaiten, jne. Olet muutenkin jatkuvasti todistanut sen puolesta, että jonkinlaisessa hierarkisessa valtarakenteessa korkeammalla olevat tietävät parhaiten, joten heitä kannattaa uskoa eniten. Eli sinun kannattaa uskoa eniten meitä ylioppilaita.

Ahaa... Hermes, mitä jos oikeasti pysyteltäisiin otsikon aiheessa - sähköhoidoissa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 22:57

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Koko ajanhan olet sanot, miten asiantuntijat tietävät parhaiten, jne. Olet muutenkin jatkuvasti todistanut sen puolesta, että jonkinlaisessa hierarkisessa valtarakenteessa korkeammalla olevat tietävät parhaiten, joten heitä kannattaa uskoa eniten. Eli sinun kannattaa uskoa eniten meitä ylioppilaita.

Ahaa... Hermes, mitä jos oikeasti pysyteltäisiin otsikon aiheessa - sähköhoidoissa.


Pysytellään vain, mutta Mirrin jutut tosiaan kannattaa laittaa omaan arvoonsa, ainakin jos itse on ylioppilas.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 14.06.2013 22:59, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2013 22:59

Hermes kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Koko ajanhan olet sanot, miten asiantuntijat tietävät parhaiten, jne. Olet muutenkin jatkuvasti todistanut sen puolesta, että jonkinlaisessa hierarkisessa valtarakenteessa korkeammalla olevat tietävät parhaiten, joten heitä kannattaa uskoa eniten. Eli sinun kannattaa uskoa eniten meitä ylioppilaita.

Ahaa... Hermes, mitä jos oikeasti pysyteltäisiin otsikon aiheessa - sähköhoidoissa.


Pysytellään vain, mutta Mirrin jutut tosiaan kannattaa laittaa omaan arvoonsa, ainakin jos itse on ylioppilas.

Jep.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 23:10

Obelix kirjoitti:No, itse olen amis, mutta älliä riittää.


Meillä ylioppilaillakin L:iä riittää. ;)
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2013 23:15

Obelix kirjoitti:No, itse olen amis, mutta älliä riittää.

Älliä minullakin. Tosin vain omiksi tarpeiksi, mutta haitanneeko tuo tässä vaiheessa enää mitään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 23:23

Mirri kirjoitti:
Obelix kirjoitti:No, itse olen amis, mutta älliä riittää.

Älliä minullakin. Tosin vain omiksi tarpeiksi, mutta haitanneeko tuo tässä vaiheessa enää mitään.


Olet kuitenkin niin maallikko, että ei voi olla enemmän maallikko. Olet maallikkojen kuningas, ei vaan tarkoitan, että muut maallikot ovat kuninkaitasi. Se on geneettisesti todistettu sukusi historian kautta. Olet geneettisesti niin maallikko tai muuten ihan sekopää, että ei sinulla ole kykyä arvioida, ketkä muut ovat maallikoita. Eli shup up! (suomeksi hiljaa) [sarkasmivaroitus]
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2013 23:27

Sähköhoito on joillekin niin korvaamattoman tärkeä ja vakava juttu, että mielestäni olisi mukavaa, jos ällillä leveilevät pysyisivät poissa tästä ketjusta, jos tuntevat tarvetta vastustaa toisille elintärkeää sähköhoitoa - suoraan sanottuna. Fiksuilta ihmisiltä voisi löytyä älliä sen verran, että ymmärrettäisiin mistä sähköhoidon tarpeessa on kysymys.

Sähköhoito ei ole mielipidekysymys; joillekin se on elinehto ja hengissä pitävä hoitomuoto, joka pelastaa elämälle tilanteessa, jossa mikään muu ei tehoa riittävästi niin, että vaikeasti ja pysyvästi invalidisoiva psyykkinen sairaus olisi estettävissä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 23:36

Maallikon mielipide. Ei todellakaan mikään lääkäri.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 14.06.2013 23:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 23:43

Kunhan kokeilin käyttää 'omaa lääkettä', ei sovi tyyliini. :)
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.06.2013 23:48

Hermes kirjoitti:Maallikon mielipide. Ei todellakaan mikään lääkäri.

Noin on.
Sinäkö pidät lääkäreiden ja muiden ei-maallikoiden mielipiteitä luotettavina?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 14.06.2013 23:52

Mirri kirjoitti:
Hermes kirjoitti:Maallikon mielipide. Ei todellakaan mikään lääkäri.

Noin on.
Sinäkö pidät lääkäreiden ja muiden ei-maallikoiden mielipiteitä luotettavina?


En. Yritän päätellä henkilön luotettavuuden esimerkiksi hänen sanojensa perusteella, en koulusaavutusten tai tittelien perusteella. Mutta olen pois ironia-moodista, sain uuden tuopin. Saanko tarjota yhden sinullekin? :)

Nuo aikaisemmat kommentit liittyivät aikaisempaan auktoriteettiin vetoamiseen ("et ole mikään lääkäri, et voi sanoa tuollaista, olet maallikko"), biologiseen determinismiin (jotkut ihmiset ovat syntyjään huonompia kuin toiset) vetoamiseen, jne. Noita asioita oikeasti käytetään ihmisten kontrollointiin nykyäänkin eikä se ole mukavaa, jos se osuu omalla kohdalle.
Viimeksi muokannut Hermes päivämäärä 15.06.2013 00:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 15.06.2013 00:08

ECT:hen liittyen, luin vähän aikaa sitten, että eräs tutkimusryhmä aikoo kokeilla ketamiinia ECT:hen liittyvien ongelmien (esimerkiksi muistiongelmat, jne) vähentämiseen. Ketamiinihan on vanha NMDA-reseptoreita estävä nukutuslääke, jota on pienemmillä annoksilla käytetty myös dissosiatiivisiin tai päihdetarkoituksiin (John Lilly, rave-scene, jne). Mietin, että miksi he kokeilevat tuollaista. NMDA-reseptoreita estävät kemikaalit voivat estää esimerkiksi aivohalvaukseen liittyvään suuren glutamaatti-aktiviteetin aiheuttaman aivovaurion. Jos tuo ketamiinin antaminen estää ECT:n muisti-, jne ongelmat, niin se mielestäni myös tarkoittaa, että ECT on aiheuttanut glutamaattiin liittyvää aivovauriota aikaisemmilla potilailla. Toisaalta ehkä se on juuri ollut se ECT:n vaikutusmekanismi?
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Hermes » 15.06.2013 06:18

Nykyisen ymmärrykseni perusteella en itse ottaisi ECT:tä juuri missään tilanteessa, joka voisi keholleni/mielelleni tulla vastaan sen perusteella mitä tunnen oman kehoni toiminnasta, enkä myöskään olisi mainostamassa sen käyttöä laajemmin, mutta en tahdo myöskään estää ketään käyttämästä sitä.
Hermes
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.06.2013 18:26

Obelix kirjoitti:Oikeasti olen psykiatrian erikoislääkäri ja tuomitsen ECT:n käytön kokonaan!


Todista että olet. Vastaa nyt googlettamatta vaikka näihin:

1. Miten skinneriläinen ihmiskäsitys eroaa psykoanalyyttisesta?
2. Mitä on evoluutiopsykologia?
3. Jos sinulla on lääkärinkoulutus, selitä mikä on trombosytoosi.

(Pertti voi myös koittaa osaako, googlettamatta.)

Miksi tuomitset ECT:n?
Kuutar
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 15.06.2013 19:01

Tulppaan viittaa.

Noista muistahan minulla on esseitä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Kuutar » 15.06.2013 20:35

Trombosytoosi tarkoittaa veressä olevien verihiutaleiden liian suurta määrää. Se lisää veritulpan riskiä, mutta ei merkitse samaa asiaa.

Arvasin että Obelix sanoo evoluutiopsykologian olevan roskaa, perustele, niin tiedän oletko lukenut jotain aiheesta.
Kuutar
 

Re: Sähköhoidot

ViestiKirjoittaja Kuutar » 26.09.2014 21:22

Löysin sattumalta artikkelin sähköhoidosta, potilas kertoo että se aiheutti muistiongelmia, mutta toisaalta koki sen olevan hyvä vaihtoehto vakavaan masennukseen. Harvoin tuosta aiheesta mitään kirjoitetaankaan.

Yle 22.11.2013 - http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/22 ... tti-elamaa

"Sähköhoito ei parantanut masennusta mutta muutti elämää"
Mielestäni muistiongelmista ei puhuttu niin tosissaan, kuin mitä ne sitten olivat. Jäi sellainen mielikuva, että ne olisivat tilapäisiä. Alkuun kiinnitin huomiota, etten oikein muistanut hoitoaamun tapahtumia. Seuraavana päivänä heräsin tunteeseen, että oliko kaikki vain unta. Hoitojakson lopussa tunnistin yhä enemmän muistihäiriöitä.


Ylläpitohoito lopetettiin omasta toiveestani, sillä koin että muistiongelmat olivat suurempia kuin hoidosta saamani hyödyt. Ylläpitohoidon aikana olo oli muuttunut tasaisemmaksi, eikä enää tullut muutoksia vointiin.


Minulla sähköhoito ei palauttanut työkykyä enkä vielä reilu vuosi hoidon jälkeenkään ole täysin opiskelukykyinen. Tulokset eivät olleet mitä alunperin toivottiin, mutta sähköhoito oli hyvä vaihtoehto: olin niin syvällä pimeydessä, että tuntui ettei sieltä ole ulospääsyä. Minulle on iso asia, että en ole yli vuoteen tosissani suunnitellut omaa kuolemaani. Hoidon jälkeen vasta tajusin, miten vakavasti sairas olen ja miten paljon se vaikuttaa jokapäiväiseen arkeen.
Kuutar
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron