"Psykoosin vaiheet"

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2013 17:35

Siis pistemääristä et kuitenkaan tiedä(kään) mitään.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2013 19:17

Psykopatologia kirjoitti:Siis pistemääristä et kuitenkaan tiedä(kään) mitään.


Tiedän että Mensan testissä sain väestön keskimääräistä tasoa paremman ja WAIS-testissä joistakin matemaattisista osioista keskimääräistä huonomman tuloksen.
Kuutar
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2013 19:19

WAISissa on suomalainen normeeraus joten siitä ei saa.

Eikä tuo muutenlkaan ole asian pointti vaan skaalojen kh.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2013 19:39

Psykopatologia kirjoitti:WAISissa on suomalainen normeeraus joten siitä ei saa.

Eikä tuo muutenlkaan ole asian pointti vaan skaalojen kh.


Asian pointti on se, että en osannut paljon helpompia tehtäviä WAIS:ssa, mutta Mensan testissä oli vaikeampia matemaattisia tehtäviä ja niitä osasinkin. Selitän tämän niin, että WAIS:ssa olin hermostunut ja jännittynyt enkä pystynyt kunnolla keskittymään sen takia. Et ole ilmeisesti koskaan kuullut sellaisesta ilmiöstä kuin koejännitys? ( kokeessa ei osaa mitään vaikka oikeasti osaakin heti sen kokeen jälkeen)
Kuutar
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.06.2013 19:45

Ei vaikeus tai helppous määräydy tunteesi yms. pohjalta
vaan ratkaisu-prosentista suhteessa muihin ikäisiisi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2013 19:47

Psykopatologia kirjoitti:Ei vaikeus tai helppous määräydy tunteesi yms. pohjalta
vaan ratkaisu-prosentista suhteessa muihin ikäisiisi.


Niin juuri. Etkö nyt ymmärtänyt? Mensan testin perusteella tulokseni oli ikäluokkaani keskimääräistä parempi vaikka kaikki tehtävät olivat matemaattisia, WAIS:n mukaan matematiikan osaamiseni oli ikäryhmääni keskimääräistä huonompi. Psykologi oli kirjoittanut lausuntoonsa arvionsa siitä, miten eri osa-alueet minulla menivät.
Kuutar
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja haller » 06.06.2013 22:53

Hassua oli mielestäni testata älykkyyden osa-alueita, kun olin vielä psykoosissa. Silloin tietysti saa huonommat tulokset, kuin ennen psykoosia. Toisaalta ehkä diagnoosi, ja psykoosin aiheuttamat vauriot aivoilleni tulivat paremmin selville kuin pelkissä hoitoneuvotteluissa ja mri-kuvauksessa.
Multa ei muuten löytyny pysyviä aivomuutoksia mri:ssä(aivojen magneettikuvauksessa), tosin akuutti psykoosini kestikin vain 5 viikkoa. No, vieläkin oireita on, mutta lievinä.
haller
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Kuutar » 06.06.2013 23:05

Minusta WAIS-testiä ei saisi käyttää diagnostisena välineenä ottamatta huomioon mahdollisia oppimisvaikeuksia ja tarkkaavaisuushäiriöitä.
Kuutar
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.06.2013 00:00

WAISissahan oppimis- ja tarkkaavuushäiriöt juuri ilmenevät!

"Ei saa käyttää ottamatta huomioon" on absurdi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Kuutar » 07.06.2013 00:14

Psykopatologia kirjoitti:WAISissahan oppimis- ja tarkkaavuushäiriöt juuri ilmenevät!

"Ei saa käyttää ottamatta huomioon" on absurdi.


Niin, mutta niitä ei tunneta kunnolla kunnallisella puolella, tämä on minun ja monien muiden kokemus. Ne sekoitetaan mt-häiriöihin ja luullaan huonon suorituksen johtuvan mt-ongelmasta, vaikka kyseessä olisi henkilöllä aina ollut oppimisvaikeus tai vain lahjattomuus sillä osa-alueella.
Kuutar
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Golden flower » 09.06.2013 10:28

Psykopatologia kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Hyvä stressi on käsitteenä "väärä". Älkää seuratko huonoa muotia.


Minusta on olemassa hyvää stressiä, esimerkiksi jännitys voi olla innostavaa ja mukavaa, kun tekee jotain itselle mieluista, kuten opiskelee, lähtee matkalle tms.

Sitäpaitsi stressiä on aina kaikkien elämässä jossain määrin, se on normaalia ja kuuluu elämään.

Ei tuollainen mitään stressiä ole.

Stressi on aina mentaalisesti "yli menevää".


Mistä voidaan päätellä johtuvatko oireet stressistä vai stressi oireista? Tässä kohtaa varmaankin eniten ilmeni näkemyseroja. Minun näkemykselleni ei ilmeisesti kovin paljoa "tarvinnut" laittaa painoarvoa, koska persoonapuolen tutkimuksen mukaan "itsetuntemukseni on heikko" (mistä olen kyllä aivan eri mieltä, tunnen kyllä itseni vaikka en sitä osaa/koe tarvetta suusanallisesti ilmaista, mutta sitä ilmeisesti "vaaditaan").
Golden flower
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.06.2013 10:39

Minusta stressi = oireet.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Golden flower » 09.06.2013 13:48

Psykopatologia kirjoitti:Minusta stressi = oireet.


Vaikka et tiedä, millaisista oireista on kyse? Jaksaisitko selittää tarkemmin? Mistä stressi=oireet sitten mielestäsi johtuu/johtuvat?
Golden flower
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.06.2013 13:56

Golden flower kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minusta stressi = oireet.


Vaikka et tiedä, millaisista oireista on kyse? Jaksaisitko selittää tarkemmin?
Mistä stressi=oireet sitten mielestäsi johtuu/johtuvat?

Stressi-oireet voivat olla mitä neuroottisia oireita tahansa, mutta tavallisimmin
otetaan esiin somaattiset oireet ja jollakin tavalla kuormittava ympäristö,
jonka katsotaan olevan stressi-tekijä ja usein "syy".

Stressi-asiaan liittyy monenlaista käsitteellistä sotkua.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja haller » 09.06.2013 19:28

Stressi on käsitteenä epäselvä. K.o sanan keksijä mokasi jotenkin. Sanan piti alunperin tarkoittaa jotain ihan muuta. En nyt muista mitä, mut kyl sitä yliopistolla jauhettiin aikoinaan. Stress tarkoittaa enkussa myös sanan painoa esim. foneettisesti ym. (vrt. stress on the first syllable: MUM-my).
Pitkäaikainen stressi altistaa minua hoitaneiden psykiatrien mukaan psykoosille. Itselleni stressiä aiheuttivat mm. ihastumiset, opiskelu, unettomuus, syömisongelmat ym.
haller
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Golden flower » 11.06.2013 11:32

Psykopatologia kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minusta stressi = oireet.


Vaikka et tiedä, millaisista oireista on kyse? Jaksaisitko selittää tarkemmin?
Mistä stressi=oireet sitten mielestäsi johtuu/johtuvat?

Stressi-oireet voivat olla mitä neuroottisia oireita tahansa, mutta tavallisimmin
otetaan esiin somaattiset oireet ja jollakin tavalla kuormittava ympäristö,
jonka katsotaan olevan stressi-tekijä ja usein "syy".

Stressi-asiaan liittyy monenlaista käsitteellistä sotkua.


Minun oireeni eivät ole neuroottisia eivätkä somaattisia. Ympäristönikään ei ole erityisen kuormittava, mutta oireeni/ ominaisuuteni kyllä aiheuttavat kuormitusta ollessani vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Tosin ei enää nykyisin läheskään niin paljon kuin ennen, koska hyväksyn itseni tällaisena kuin olen, oireistani huolimatta. Muilla on edelleen vaikeuksia hyväksyä oireeni, mutta pystyn antamaan sen heille anteeksi. Aistiyliherkkyyteni aiheuttaa edelleen vääjäämättä kuormitusta, mutta senkin kanssa on vaan pakko pystyä elämään. Tunnistan kyllä stressiä tälläkin itsessäni, jota voi hyvin kuvailla mentaalisesti ylimeneväksi, ja se liittyy täysin siihen, että hakeuduin ennalta sovitusti hoitoon, jossa kaikki käännettiinkin pääpaelleen ja koin tulleeni väärinymmärretyksi sekä ylleni maalailtiin uhkia, joita en itse koe aiheellisiksi, mutta en osaa niitä ohittaakaan olankohautuksella. Tämän stressin kanssa minun on nyt tultava toimeen itsekseni, koska en tiedä mitään tahoa, jonka puoleen kääntyä. En edelleen ymmärrä, mikä meni vikaan, mutta kai tästä itsekseenkin yli pääsee ajan kanssa.
Golden flower
 

Re: "Psykoosin vaiheet"

ViestiKirjoittaja Golden flower » 11.06.2013 11:34

Kuutar kirjoitti:Minusta WAIS-testiä ei saisi käyttää diagnostisena välineenä ottamatta huomioon mahdollisia oppimisvaikeuksia ja tarkkaavaisuushäiriöitä.


Minulla kaiketi nämä otettiin huomioon, mutta persoonapuolen tutkimus ilmeisesti "vesitti" näiden olemassaolon.
Golden flower
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron