Ans kirjoitti:Mun päähän ei mahdu, miten se voi oppia oikeastaan mitään.
Ainoastaan sinulta voi tulla varma vastaus kysymykseen, joka on jäänyt vastaamatta jokaiselta ihmiskunnan historian johtavalta filosofilta Sokrateesta Wittgensteiniin. Äly ja ajattelu ovat siis jotain myötäsyntyistä. Eivät (todellakaan) mitään sellaista, minkä kehittymiseen vaadittaisiin esim. kuuloa tai näköä. Onneksi olet olemassa <3Mirri kirjoitti:
Kuurosokeat ihmiset oppivat älyn ja ajattelun avulla - aivan kuten muutkin ihmiset. Oppimisen apuvälineet vain ovat toisenlaisia, ja tahdonlujuutta tarvitaan enemmän, koska keinot ovat rajalliset normaaliin verrattuna, samoin kuin verrattuna siihen, että puuttuisi vain kuulo- tai näköaisti. Aloitusviestin artikkelissa kerrotaan millaisilla keinoilla kuurosokeat oppivat ja mitä he tarvitsevat kommunikointiin.
Ans kirjoitti:Ainoastaan sinulta voi tulla varma vastaus kysymykseen, joka on jäänyt vastaamatta jokaiselta ihmiskunnan historian johtavalta filosofilta Sokrateesta Wittgensteiniin. Äly ja ajattelu ovat siis jotain myötäsyntyistä. Eivät (todellakaan) mitään sellaista, minkä kehittymiseen vaadittaisiin esim. kuuloa tai näköä.
6. Kuurosokeus
Kuurosokeudeksi kutsutaan kuulo- ja näkövammojen yhdistelmää. Kuurosokeus ei tarkoita täydellistä kuuroutta ja täydellistä sokeutta, vaan useimmilla kuurosokeilla on joko näön- tai kuulon jäänteitä, tai molempia.
Kuurosokeus vaikeuttaa elämää kokonaisvaltaisesti - ehkä kuitenkin voimakkaimmin kommunikaation ja tiedonsaannin alueella. Kommunikaatio voi olla joko puhetta tai viittomia, tai puhutun ja viitotun kielen yhdistelmää. Kommunikaatiomenetelmä on riippuvainen siitä, millä aisteilla henkilö vastaanottaa informaatiota.
Täysin kuurosokealla kommunikaatio on kädestä käteen viittomista. Lisäksi käyttöön tulee ottaa ns. sokeain tekniikat, esim. pistekirjoitus. Monille kuurosokeille valkoinen keppi on myös tärkeä apuväline. Joissain maissa kuurosokeilla on punavalkoinen keppi, Suomessa tällaista käytäntöä ei ole. Joillain opas on ainoa tae turvalliseen liikkumiseen.
Kuurosokeus voi olla synnynnäistä, periytyvää, tulehduksen aiheuttamaa tai esimerkiksi tapaturmaisesti syntynyttä. Huomiota on alettu kiinnittää myös vanhuksiin, joilla ikääntyminen on aiheuttanut näkö- ja kuulovamman. Kuurosokeat jaetaan syntymästään kuurosokeisiin ja myöhemmin kuurosokeutuneisiin.
Synnynnäistä kuurosokeutta voivat aiheuttaa raskauden aikaiset infektiot, kromosomihäiriöt tai muut raskauden aikaiset tai synnytyksessä tapahtuneet häiriöt. Osassa tapauksista syytä ei tiedetä. Kielellinen kehitys (viittomakieli, puhe) on osalla mahdollistunut aistijäänteiden avulla. Osalla taas kommunikaation oppiminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta neurologisten vammojen tai muiden sairauksien vuoksi. Vuorovaikutuksen tukeminen on kuurosokeana syntyneen kohdalla erityisen tärkeää.
Kuurosokeutuneiden ryhmässä Usherin oireyhtymä (Usherin syndrooma, Usher-syndrooma) on yleisin aiheuttaja. Usherin syndroomaan kuuluu sisäkorvan toiminnan häiriö ja retinitis pigmentosa. Usein kuurous on synnynnäistä tai kehittyy varhaislapsuudessa. Joillakin on puheen kautta toimivan kommunikaation mahdollistava kuulon jäänne. Näkövamma edistyy retinitis pigmentosalle tyypillisesti (katso luku 5.2. Retinitis pigmentosa).
Usherin syndrooman lisäksi on myös muita oireyhtymiä (joskin harvinaisia), joihin kuuluu retinitis pigmentosa ja sisäkorvakuurous. Usherin syndrooma periytyy peittyvästi. Se jakautuu kolmeen päätyyppiin kuulo- ja näkövamman laadun mukaan. Oireyhtymän tyypissä 1 henkilö on synnynnäisesti vaikeasti kuulovammainen. Kuulolaitteesta ei ole apua, ja kommunikointi tapahtuu viittomakielellä. Tasapainoelimen toiminta on häiriytynyt, joten kävelemään oppiminen voi viedä kauemmin. Aikuisiässä huimaus on tyypillistä. Hämäränäön ongelmat huomataan yleensä leikki-iässä.
Usherin oireyhtymän tyypissä 2 kuulovamma on lievempi, ja kuulolaitteen kanssa kommunikoidaan puhuen. Muutoksia verkkokalvossa saatetaan todeta ennen kouluikää.
Usherin oireyhtymän tyypissä 3 esiintyy vaihtelevan asteinen ja eri iässä alkavaa, etenevä kuulovamma. Tasapainoelimen toiminta voi olla huonontunut, ja muutokset silmissä voidaan todeta ennen kouluikää.
Tris kirjoitti:
Ongelma on Mirri siinä että älykkyys kehittyy vuorovaikutuksessa eikä "ole" jotain. Susilapset jäävät kehitysvammaisen tasolle vaikka olisivat syntyneet normaaleina.
Mirri kirjoitti:Ans kirjoitti:Mun päähän ei mahdu, miten se voi oppia oikeastaan mitään.
Se?
Kuurosokeat ihmiset oppivat älyn ja ajattelun avulla - aivan kuten muutkin ihmiset. Oppimisen apuvälineet vain ovat toisenlaisia, ja tahdonlujuutta tarvitaan enemmän, koska keinot ovat rajalliset normaaliin verrattuna, samoin kuin verrattuna siihen, että puuttuisi vain kuulo- tai näköaisti. Aloitusviestin artikkelissa kerrotaan millaisilla keinoilla kuurosokeat oppivat ja mitä he tarvitsevat kommunikointiin.
Tulkkipalvelut ovat suoranainen elinehto niin opiskelussa kuin kaikessa muussakin elämisessä ja selviytymisessä. Nykytekniikka kaikkinensa on hyvä apuväline, muttei alkuunkaan riitä korvaamaan kuurosokeiden tarvitsemaa kosketustulkkausta.
Keller syntyi Ivy Greenissä 27. kesäkuuta 1880. Hänen vanhempansa olivat kapteeni Arthur H. Keller ja Kate Adams Keller. Keller ei syntynyt kuurosokeana, vaan oli syntyessään täysin terve lapsi. Hän sairastui 19 kuukauden iässä ilmeisesti aivokuumeeseen.[1] Sairaus ei kestänyt pitkään, mutta ehti tuhota Kellerin näön, kuulon ja orastavan puhekyvyn. Seitsemänvuotiaaksi mennessä hän oli jo keksinyt yli 60 erilaista viittomaa, joilla hän pystyi keskustelemaan perheensä kanssa.
Kulttuurin perusta
Kulttuurin ensimmäinen osa-alue on kieli. Yleensä kulttuuriin liittyy yhteinen kieli. Tämä vaatimus ei toteudu kuurosokeiden ryhmässä, mutta yhteistä kieltä tärkeämpää on keskinäinen ymmärrettävyys ja erilaisten kommunikaatiotapojen hyväksyminen ja arvostaminen. Itse asiassa kuurosokeat käyttävät monia kommunikaatiotapoja yhtä aikaa varmistamassa viestin perille menon. Viittomakieliset tässä tutkimuksessa kokivat viittomakielen arvostamisen yhdeksi tärkeäksi elämänarvokseen. Siitä huolimatta haluttiin puhua yhteisestä kuurosokeiden kulttuurista jakautuneena kahteen alaryhmään: viittovien kuurosokeiden kulttuuriin ja puheella kommunikoivien kuulonäkövammaisten kulttuuriin
Tris kirjoitti:
Kuurosokeat ovat maailmassa jossa heidän on äärimmäisen vaikea oppia ymmärtämään muita ihmisiä ja kehittää älykkyyttä koska tärkeimmät inhimillisessä kommunikoinnissa tarvittavat aistit puuttuvat.
Tactile Sign Language:
Deaf-Blind signing to another Deaf-Blind
Caption: Two people use tactile sign language to communicate with each other.
Enlarged Photo
The deaf-blind person puts his or her hands over the signer’s hands to feel the shape, movement and location of the signs. Some signs and facial expressions may need to be modified (for example, signing “not understand” instead of signing “understand” and shaking one’s head; spelling “dog” rather than signing “dog”). People can use one-handed or two-handed tactile sign language.
People who grew up using ASL in the deaf community may prefer tactile ASL, while others who came from an oral background or learned signs later may prefer a more English-based tactile system.
En suinkaan. Sinun kohdallasi alan olla kahden vaiheilla. Oletko kuurosokea?Mirri kirjoitti:Ans, sinä ilmeisesti luulet kuurojen, sokeiden, ja kuurosokeiden olevan vajaaälyisiä/vajaamielisiä.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa