Unirytmi

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja faarao1 » 13.05.2013 10:50

Mä herää aina kuudelta
faarao1
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja haller » 13.05.2013 12:11

Nukun nykyisin n. 23-10, koska Abilifyn avulla olen saanut oiottua unirytmiäni. Nukun kyl lisäks päikkäreitäkin usein.
Ennen nukuin 4.30-17.30 , kun ei ollut oikein elämänhallinta kohdillaan. Otin Risperdalin silloin vasta aamuyöllä ja se nukutti usein tuntikausia ja olin aamul pöpperöinen.
Nykyään siis en käytä Risperdalia vaan Abilifyta.
Muutenkin aikaisempi asuntoni oli sekaisin (muovipusseja, tiskejä, lehtiä ym), ja hilluin siellä alasti usein. Käytin myös alkoholia vuoteen 2009 asti.
Nykyisen asuntoni pidän melko siistinä ja itselläni pysyvät vaatteet yllä.
Sori off topicit. t. haller
haller
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja faarao1 » 13.05.2013 13:19

Mä oon nyt alsti
faarao1
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja haller » 13.05.2013 22:15

Nykylääkkeitteni ei pitäis lihottaa, mutta ei painoni laskenut viime vuonna kuin 3 kg. No, sekin on jotain. Toisaalta mulla on ajoittaista ahmimista sekä oksentelun kanssa, että ilman, joten sen luulisi vaikuttavan enemmän kuin lääkkeiden. Kyseistä asiaa on vain ollut vaikeaa myöntää ja ottaa puheeksi hoitotahojen kanssa. Häpeä vaan on niin suuri.
haller
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 17.05.2013 18:19

Olin ennen todella aamu-uninen, no ikääntyminen ja olon koheminen teki minusta aika aamuvirkun.
Emmanuela
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 20.05.2013 12:21

Häpeän sitä, että olen aamu-uninen. Kärsin aamu-unisuudestani, koska satunnaiset pakolliset aikaiset lähdöt ottavat tolkuttomasti voimilleni. Tai oikeastaan häpeän saamattomuuttani mennä ajoissa nukkumaan. Jos saisin herättyä aiemmin lepopäivinäni saisin rytmini muutettua.
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 20.05.2013 16:53

Beth kirjoitti:
Emmanuela kirjoitti:Olin ennen todella aamu-uninen, no ikääntyminen ja olon koheminen teki minusta aika aamuvirkun.

Minä vain haaveilen aamuvirkeydesta. Mutta niin kauan kun muistan olin aina väsynyt aamulla, tarvitsen paljon unta, mielummin 9-10 t ollakseen virkeä. Ja vielä suurempi haaveni mennä nukkumaan jo klo 22.


Kieltämättä siihen aikaan on ihana mennä nukkumaan : )
Emmanuela
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja untuva » 20.05.2013 21:10

Unirytmiä pystyy muuttamaan.
untuva
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.05.2013 13:39

Seiskalta soi kello ja puhelin. Torjuin ne. Heräsin kahdeksan jälkeen. Sitten puuro ja salille hikoilemaan. Ihan upea aamupäivä. En koskaan nuku yhdeksää pidempään. En pysty. Tai oikeastaan myöhään nukkuminen ei ole kunnon unta vaan sekavaa pöhnätilaa, jolloin kaikenlaiset pöhköt unet tulevat kuvioihin.

Siispä liika nukkuminen aamulla tyhmentää?
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja faarao1 » 21.05.2013 13:56

Beth kirjoitti:Nukuit liian vähän. Olisi pitänyt nukkua 6:n, syödä aamupalan , ottaa kontrastisuihku ja mennä ulos luontoon.

Minä nousin 10:lta. Heräilin klo 4, 6, 9 mutta jatkoin nukkumista kuitenkin onneksi.

Mikä on kontrahtisuihku?
faarao1
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Ans » 21.05.2013 21:56

untuva kirjoitti:Unirytmiä pystyy muuttamaan.
Niinpä. Lääkkeiden avulla se on jopa varsin vaivatonta. En usko, että kenelläkään somaattisesti perusterveellä ihmisellä olisi "luonnollinen" rytmi jotenkin niin poikkeava, ettei pysty sitä muuttamaan. Tosin myönnän, että itsellänikin nukkumaanmeno ja herääminen tuppaa työelämän ulkopuolella ja masentuneena venähtämään. Pystyn sen kuitenkin parissa vuorokaudessa korjaamaan halutessani.
Ans
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 21.05.2013 22:28

Ans kirjoitti:
untuva kirjoitti:Unirytmiä pystyy muuttamaan.
Niinpä. Lääkkeiden avulla se on jopa varsin vaivatonta. En usko, että kenelläkään somaattisesti perusterveellä ihmisellä olisi "luonnollinen" rytmi jotenkin niin poikkeava, ettei pysty sitä muuttamaan...

Tietenkin pystyy, mutta vireystila ei ole hyvä kovin lyhyiden yöunien tai huonosti nukutun yön jälkeen kenelläkään. Autolla ajaminen (tai muu keskittymistä vaativa vastuullinen työ) ei suju väsyneenä ja on sitä paitsi kiellettyäkin väsyneenä.

En pysty lääkkeiden avulla vaihtamaan rytmiäni tai en ainakaan koe sitä miellyttävänä, mutta muutaman päivän sisällä pystyn kyllä muutaman tunnin aiemmaksi tai myöhemmäksi unirytmiäni muuttamaan. Tosin vaadin siihen säännöllisen ruokailurytmin ja levollisen ympäristön unen aikana. Ateriat rytmittävät melko hyvin myös uni-valve-rytmiä.
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Ans » 22.05.2013 16:13

En nyt halunnut mitenkään enempää kritisoida niitä, jotka eivät pysty unirytmiään muuttamaan. Uskon, että siinäkin kuitenkin se masentuneisuus ja tietynlainen hälläväliä-ajattelu on usein syynä. Sinäkin olet jossain kertonut rouhivasi esim. stelloja varsin isoja määriä. Itselleni tällä hetkellä toimiva kombo on ollut ketipinor 200 mg ja imovane 7,5-15 mg. Kyllä sen luulisin toimivan suurimmalla osalla. Ja vaikkei toimisi, niin erilaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Pitäisi vain vähän himmailla sitä toleranssin kasvua. Tottakai, jos päivän aikana roihit esim. pakettillisen stellaa, niin ei se unta jaksa illalla tuoda.
Ans
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja untuva » 23.05.2013 00:26

Mulla on unirytmi kohdallaan.
untuva
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.05.2013 00:46

Tris kirjoitti:Minulla nukahtamisvaikeus alkoi 17-vuoden iässä eli 21 vuotta sitten. Tuota aiemminkin olen aina ollut iltavirkku (isältä perittyä) ja teini-iässä kesät menivät niin että nukahdin vasta klo 04-06 ja nukuin yli puolelle päivin. Pystyin kuitenkin jotenkin palaamaan koulun alkaessa aamurytmiin. Lukion viimeisellä se ei enää onnistunut. Alkoi krooninen unettomuus tai väärän unirytmin aiheuttama unettomuusoire eli jos oman rytmini mukaan nukuin nukuin poikkeuksellisenkin hyvin eli en ennen kellonsoittoa herännyt ikinä kertaakaan. Kirjoitukset olivat hankalat ja ruotsin kirjoituksiin menin nukkumatta silmäystäkään ja äiti antoi evääksi coca colaa ja särkylääkettä. Sittemmin on kehittynyt monenlaista psykopatologiaa jonka muodostumisessa tämä häiriö on ollut keskeinen syy.
...

Eli tilanteesi on alkanut luisua unettomuutta kohti jo varhain. Meillä ei annettu edes vielä teininä valvoa 04-06 eikä nukkua puolille päivin. Se oli ehdoton ei. Minulla ei ollut univaikeuksia teininä. Ne alkoivat rasituksessa ja erään matkan yhteydessä aikuisiällä. Kun kerran menee rytmit kunnnolla sekaisin ja mausteena masennus, ei ole mikään helppo, mutta ei myöskään mahdoton yhtälö.

Nytkin pitäisi olla jo unten mailla. Mutta kun työ...
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.05.2013 22:08

Unihäiriöt ovat masennuksen oire.
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja haller » 23.05.2013 22:24

Mä sain unirytmin kuntoon täydellisellä lääkeremontilla. Entinen lääkecomboni oli Risperdal+ Seroxat, ja se nukutti ja syötätti kovasti. Nykyisin Abilify, Escitalopram Actavis, Xanor Depot ja Xanor, ja teen niin, että otan Abilifyn illalla eli päinvastoin kuin useimmat sen käyttäjät, niin saan hyvin nukuttua , mutta herään ajoissa.
Välillä kyl jotkut iltaohjelmat ja menot saavat unirytmini hieman keturalleen, mut kyl se sit taas oikenee.
Nukun päivätorkkujakin, mut silti nukun öisin useimmiten hyvin, paitsi jos on jännittävää ohjelmaa seuraavana päivänä tai jos olen muualla kuin kotona yötä.
Jos en saa unta teen seuraavan puuhalistan läpi, ja sit nukun: -runkkaan, juon vettä ja maitoa ja syön voileipiä, käyn vessassa, rasvaan jalat ja luen Jokanaisen niksikirjaa tai Kyllikki Mäntylän Koottuja juttuja. Kun nuo kaikki "hommat" on puuhannut, alkaa väkisinkin nukuttaa. Jokanaisen niksikirjassa vm. 1980 on myös hyviä rentoutusharjoituksia, ja kun ne on tehnyt läpi, nukkuu väkisinkin.
t. haller, joka taas rustasi pienoisromaanin tähän, heh!! ;)
haller
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.05.2013 22:26

Kyllä univaikeudet ovat masennuksen oireluettelossa yhtenä. Eikä kyse ole mistään mitättömästä oireesta.

Viivästynyt rytmi ei ole mikään sairaus; se on vain viivästynyt rytmi, jonka kanssa psyykkisesti terve tulee toimeen ja johon ihminen sopeutuu, ja jonka suhteen hän elämänsä ja työnsä sovittaa.
Hilppa
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja haller » 23.05.2013 22:30

Nii juu, mut kyl univaikeudet o kans psykoosin ennakko-oire. Olin ennen psykoosiani 3 yötä nukkumatta, ja pam, sit olinkin jo häröilyn ym. myötä suljetulla.
haller
 

Re: Unirytmi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.05.2013 22:57

Sovittaminen on helvetin hankalaa. Mutta niin on moni muukin asia elämässä.
Hilppa
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa