Rakkaus ja onnellisuus
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
2010;126(23):2689-91
Pekka Mustonen
Pääkirjoitus
George Vaillant kirjoittaa tässä numerossa rakkauden ja onnellisuuden kytköksestä perustaen esityksensä vuonna 1938 alkaneeseen Harvardin opiskelijoiden seurantatutkimukseen. Pysäyttävää on huomata, että Vaillant edustaa länsimaisessa luonnontieteellisessä tutkimuksessa radikaalia uutta ajattelua. Ennen 1950-lukua tällaista tutkimusta ei tehty, eivätkä tieteen rahoituksen järjestelmät ennen 2000-lukua ohjanneet selvittämään rakkauden, kiintymyksen ja sosiaalisten suhteiden yhteyksiä hyvään elämään, onnellisuuteen ja terveyteen. Yksilön onnellisuus ja hyvä elämä kuitenkin liittyy suoraan ja välillisesti yhteisön ja koko yhteiskunnan hyvinvointiin ja menestykseen. Omituiseksi tutkimusintressin puuttumisen tekee se, että filosofit, runoilijat ja muut trubaduurit ovat pohtineet näitä asioita intensiivisesti koko kirjatun kulttuurievoluution ajan. Antiikin filosofien viisaudet ovat pysyneet voimissaan sukupolvesta toiseen ohjaten ihmisten ajattelua ja arvoja. Melkein kaikki muu onkin ympärillämme muuttunut ja paljon.
Vasta hiljan ennen vuosituhannen vaihdetta ohjausjärjestelmät, etenkin Yhdysvalloissa, alkoivat kohdentaa tutkimusrahoitusta edellä mainittujen yhteyksien selvittämiseksi. Eikä turhaan, sillä Vaillantin mukaan, rakkauteen, kiintymykseen ja sosiaalisiin taitoihin liittyvät muuttujat ovat ennustaneet tutkitussa opiskelijakohortissa parhaiten myös terveyttä ja hyvää elämää.
Positiivinen psykologia on Yhdysvalloissa Martin Seligmanin aloitteesta syntynyt uusi psykologian osa-alue (Mattila ja Aarnisalo, 2009). Sen tutkimus kohdistuu tekijöihin, jotka selittävät onnellisuutta ja hyvää elämää. Seligman yhdessä Mihály Csíkszentmihályin kanssa (2000) julisti, että psykologia ei tuota tarpeeksi tietoa siitä, mikä tekee elämästä elämisen arvoista. Heidän mukaansa psykologia on tutkinut runsaasti sitä, miten auttaa ihmisiä pääsemään henkisen pahoinvoinnin ikeestä normaaliin perustilaan, mutta ei juuri sitä, miten auttaa ihmisiä pääsemään perustilasta onnelliseen tai peräti kukoistavaan olotilaan.
Onnellisuudesta ja onnellisuuden avaimista tekee kuuman tutkimusaiheen onnellisuuden vahva yhteys myös pidempään ja terveempään elämään. Vaikuttava esimerkki Vaillantin Harvard-aineiston ohessa on ns. Nunna-tutkimus, jossa tutkijat saivat käsiinsä 180:n kohtalaisen vakioiduissa oloissa koko elämänsä eläneen nunnan nuoruuden päiväkirjat. Tutkijat arvioivat päiväkirjojen sisällön ja jakoivat ne neljään kategoriaan sen mukaan, miten elämänmyönteisiksi kirjoitusten sävy arvioitiin. Tuloksia purettaessa havaittiin, että nuoruudessaan myönteisimmin elämään suhtautuneet nunnat elivät keskimäärin lähes kymmenen vuotta pidempään kuin kielteisimmin suhtautuneet. Pessimisteistä 95 vuoden iän saavutti vain joka kymmenes, myönteisimmin elämään suhtautuneista joka toinen (Danner ym. 2001).
Positiivisuus onkin yksi keskeisimmistä ominaisuuksista, joka yhdistää ns. erittäin onnellisia ihmisiä (Fredrickson 2009). Vastaavia ominaisuuksia ovat muun muassa tyytyväisyys sosiaalisiin suhteisiin, kiitollisuus kaikesta saadusta, selkeät tavoitteet elämässä, kyky ja halu elää tässä hetkessä, kyky uppoutua työhön ja harrastuksiin sekä auttavaisuus elämäntaitona (Seligman 2003). Onnellisuudentutkijat sanovat, että noin 10 % onnellisuudesta riippuu ympäristötekijöistä, noin 40 % on opittavissa ja loput on periytyvää (Lyubomirsky 2008). Vaillantin havaintojen perusteella voisi päätellä, että edellä mainitut onnentaidot ammentavat lapsuudessa ja myös myöhemmin saadusta rakkaudesta ja kiintymyksestä ja johtavat taloudelliseen ja sosiaaliseen menestykseen sekä hyvään fyysiseen ja henkiseen terveyteen ja pitkään ikään (Vaillant 2002 ja tässä numerossa). Rakkaus, kiintymys ja hyvät sosiaaliset suhteet näyttävät "rokottavan" ihmisen vaikeuksia vastaan, kehittävän onnentaitoja ja auttavan elämään hyvää elämää. Vaillantin ja Mukamalin (2001) mukaan hyvä parisuhde 50-vuotiaana liittyy olennaisesti hyvään elämään 80-vuotiaana. Miksi siis meillä vahditaan ja hoidetaan hysteerisesti yli 50-vuotiaiden kolesteroliarvoja, kun kolesteroliarvot eivät Harvardin aineiston mukaan liity millään tavalla hyvään elämään 80-vuotiaana?
YLEn ja Kustannus Oy Duodecimin tuottama testi Elämä pelissä - Onnellisuuden salaisuus (
http://yle.fi/elamapelissa/onnellisuustesti/onni.htm) mittaa suomalaisten onnellisuutta. Testin on tehnyt yli 130 000 ihmistä. Myös tässä aineistossa keskeisimmät "onnentaidot" eli asenteet ja toimintatavat, jotka ennustavat onnellisuutta ja tyytyväisyyttä elämään liittyvät dramaattisen vahvasti sosiaalisiin suhteisiin, luottavaisuuteen, kiitollisuuteen ja tavoitteisiin (Langinvainio ym., julkaisematon havainto). Elämä Pelissä -ohjelman ensimmäisellä tuotantokaudella kehitettiin todennäköisimmän eliniänennusteen laskeva testi (
http://www.yle.fi/elamapelissa/ep41/ep.php). Siinä käytetyn Finriski-algoritmin mukaan samaiset tekijät vaikuttavat eliniänennusteeseen. Edellisten vaikutus eliniänennusteeseen on samanveroinen kuin globaalisti tunnustetut riskitekijät, kuten tupakointi tai merkittävä ylipaino yhdistettynä korkeaan verenpaineeseen, epäterveelliseen ravitsemukseen ja liikunnan puutteeseen.
Eikö meidän pitäisi vihdoinkin myöntää ja kovaan ääneen, että antiikin filosofit, runoilijat, apostoli Paavali ja rohkeat romantikot olivat oikeassa jo aikojen alussa. Heillä ei vain ole ollut keinoja osoittaa intuitiota todeksi niin kuin ei tiedeyhteisöllekään ole tarjottu resursseja tutkia tieteellisesti uskoa, toivoa ja rakkautta. Miksi meillä ei ole kansallista rakkausohjelmaa? Miksi edesmenneelle kansanedustaja, runoilija Tommy Tabermanille säälinsekaisesti hymähdeltiin, kun hän vaati rakkauden edistämistä hallitusohjelmaan? Pitäisikö meidän puhua rakkauden sijaan kiintymyksestä ja hellyydestä, jotta ajatukset eivät karkaisi alati ahdistavan seksuaalisuuden alueelle? Kuinka nämä asiat voisi sitten erottaa toisistaan? Omistaako kirkko uskon, toivon ja rakkauden? Kun homoseksualismi politisoidaan, niin puoli valtakuntaa on sekaisin ja murheellisen luokaton keskustelu onnistutaan ohjaamaan siihen, onko kahden ihmisen välinen rakkaus väärin tai voivatko "oikein" rakastavat viisaudessaan myöntää "väärin" rakastaville ihmisoikeuksia. Miksi se ahdistaa, jos joku rakastaa?
Kirjallisuutta
Danner DD, Snowdon DA, Friesen WV. Positive emotions in early life and longevity: findings from the nun study. J Pers Soc Psychol 2001;80:804-13.
Fredrickson BL. Positivity: Groundbreaking research reveals how to embrace the hidden strength of positive emotions, overcome negativity, and thrive. New York: Crown 2009.
Lyubomirsky S. The how of happiness: a scientific approach to getting the life you want. New York: Penguin Press 2008.
Mattila AS, Aarninsalo P. Onnentaidot. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim 2009.
Seligman MEP. Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Simon & Schuster 2003.
Seligman ME, Csikszentmihalyi M. Positive psychology. An introduction. Am Psychol 2000;55:5-14.
Vaillant GE. Aging well: surprising guideposts to a happier life from the landmark Harvard study of adult development. Boston: Little, Brown and Company 2002.
Vaillant GE, Mukamal K. Positive aging. Am J Psych 2001;158:839-47.
PEKKA MUSTONEN
LT, toimitusjohtaja
Kustannus Oy Duodecim
PL 874, 00101 Helsinki