Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja untuva » 22.04.2013 22:52

Olen sitä mieltä, että psykologiankoulutus asenteellistuutta jopa pahalla tavalla. Siellä opitaan paheksuntaa ihmisiä kohtaan; opitaan mikä on ihmisellä hyväksi ja mikä huonoksi ja sitten sitä kautta katsotaan minkälainen on hyvä ihminen. Hyvä ihminen on hyvän kasvatuksen saanut ja huonon kasvatuksen saanutta katsotaan vinoon paheksuen ja suoraan syljetään päälle. Traumatisoituneet ovat psykologien alapuolella sillä heistä ei itsestään psykologeiksi ole psykologien mielestä; ei saisi olla mitään tiedostamatta tai muuten on kykenemätön tasaveroiseen asemaan.
untuva
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Hermes » 22.04.2013 23:22

Ja hyvin suuri osa niistä ihmisistä, jotka kehittävät yhteiskuntaa parempaan suuntaan ovat anti-autoritaarisia, joka sana ei kuitenkaan tarkoita esimerkiksi osaamisen halveksumista.

Olen ihan viime aikoina alkanut miettiä tätä asiaa tavallaan vallan ja käytöksen kontrollin kannalta yleisesti yhteiskunnassa ja läpi historian, mutta kestää varmaan hetken ennen kuin osaan sanoa siitä mitään järkevämpää kuin mitä kuka tahansa tietää. Olen nimittäin aina ollut ihan pihalla politiikasta, jne.
Hermes
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 24.04.2013 13:05

Epäilen, että liiallinen teorioihin takertuminen saattaa muodostua ihmisen aidon kohtaamisen esteeksi. Koen myös psykologiaan (samoin kuin uskontoihin) liittyvän dogmaattisuuden ongelmallisena. Jos psykologi ei tiedosta tarpeeksi omia sisäisiä yllykkeitään, saattavat ne aiheuttaa ongelmia työssä, kun monenlaista voi tiedostamattaankin laittaa asiakkaan kontolle.

Miksiköhän muuten vieläkin puhutaan potilaista eikä asiakkaista? Itse jotenkin miellän potilas nimekkeen negatiivisemmaksi ja passiivisemmaksi konnotaatioiltaan, kun asiakas kuulostaa enemmän aktiiviselta toimijalta.

Psykologikoulutukseen en on perehtynyt, mutta tällaisia tuli vaan mieleen.
Golden flower
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.04.2013 13:53

Kuluttaja!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja untuva » 24.04.2013 20:18

Mä oon terapian Suurkuluttaja, 10 kertaa kuukaudessa käyn terapiassa.
untuva
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 25.04.2013 15:23

Psykopatologia kirjoitti:Kuluttaja!


Olisi mielenkiintoista kuulla tarkempia perusteluita.

Obelix kirjoitti:
Golden flower kirjoitti:

Miksiköhän muuten vieläkin puhutaan potilaista eikä asiakkaista? Itse jotenkin miellän potilas nimekkeen negatiivisemmaksi ja passiivisemmaksi konnotaatioiltaan, kun asiakas kuulostaa enemmän aktiiviselta toimijalta.



Ote nuorten psykiatriselta osastolta aamupalaverista. Hoitaja: "Surukseni ilmoitan, että asiakkaamme pikku Pekka menehtyi viime yönä oman käden kautta. Ikävää, että hänen asiakkuutensa piti päättyä näin pian. Osastolasku lähetettäneen asiakkaan vanhemmille?"


En ymmärtänyt kommenttiasi. Tarkoititko ehkä, että "potilas" termin käyttö olisi passivoinut pikku Pekkaa, eikä hän olisi tehnyt itsaria?
Golden flower
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.04.2013 15:48

On luontevaa puhua potilaista silloin, kun (sairauden) hoitaminen on keskeinen asia. Esimerkiksi sairaaloissa ja poliklinikoilla. Sairas on sairas ja tarvitsee hoitoa, vaikka sana potilas vaihdettaisiin sanaksi asiakas. Sairastamiseen liittyvät tosiasiat eivät muutu myönteisemmiksi sillä, ettei hoitoa tarvitsevia ihmisiä sanottaisi potilaiksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Golden flower » 25.04.2013 18:56

Myönteisyys on aika usein asenteesta kiinni, eikä minulla ole syytä uskoa, etteikö sairaiden kohdallakin olisi niin.

Minä en ole sairas, mutta "jouduttuani" psykologisiin tutkimuksiin, minut tituleerattiin potilaaksi. Se ei sinänsä maailmaani hetkauta, mutta tuntuu kieltämättä aika "hölmöltä". Voihan tietenkin olla, että jotkut hyötyvät nimen omaan "potilaana" olemisesta.
Golden flower
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Kuutar » 25.04.2013 19:44

Golden flower kirjoitti:Epäilen, että liiallinen teorioihin takertuminen saattaa muodostua ihmisen aidon kohtaamisen esteeksi. Koen myös psykologiaan (samoin kuin uskontoihin) liittyvän dogmaattisuuden ongelmallisena. Jos psykologi ei tiedosta tarpeeksi omia sisäisiä yllykkeitään, saattavat ne aiheuttaa ongelmia työssä, kun monenlaista voi tiedostamattaankin laittaa asiakkaan kontolle.

Miksiköhän muuten vieläkin puhutaan potilaista eikä asiakkaista? Itse jotenkin miellän potilas nimekkeen negatiivisemmaksi ja passiivisemmaksi konnotaatioiltaan, kun asiakas kuulostaa enemmän aktiiviselta toimijalta.

Psykologikoulutukseen en on perehtynyt, mutta tällaisia tuli vaan mieleen.


Minulle on sama kumpaa sanaa käytetään, mutta on totta että teorioihin ja metodeihin takertuminen voi muodostua aidon kohtaamisen esteeksi, ja se voi johtaa virhearvioihin.
Kuutar
 

Re: Psykologiankoulutus asenteellistuttaa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.04.2013 23:40

Potilas on (myös) lakiin kirjattu termi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron