Vaimonhakkausetiketti

Re: Vaimonhakkausetiketti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.04.2013 16:44

Kahvi kirjoitti:Taitaa olla niin, että palstan radikaalimpi feministi-siipi ampuu mieluummin viestintuojan kuin myöntää olevansa "kanoja, jotka kaipaavat kukkoa pitämään heitä kurissa".

?????????
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaimonhakkausetiketti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.04.2013 17:13

Tämä on suomalaista 2000-lukua:
Olen nuori (20v.) vaimo, seurustelin neljä vuotta itseäni seitsemän vuotta vanhemman kaverin kanssa ennen kuin menimme naimisiin kahdeksan kuukautta sitten. Mieheni sanoo että minun tulee totella häntä kaikessa. Jos en tottele hän antaa minulle selkäsaunan kuin pikkulapselle. Asia nolottaa minua niin etten kehtaa kavereilleni siitä puhua. Hän oli määräilevä jo seurustellessamme, mutta mitään tällaista ei tapahtunut koskaan. Minulla ei ole ollut muita seurustelukumppaneita, en tiedä tekeekö joku muukin mies tällaista, en kuitenkaan usko siihen. Mieheni sanoo että tämä on tavallista jos molemmat ovat uskossa. En kieltäydy monistakaan asioista, en tässä halua tarkemmin selittää miksi saan selkäsaunoja häneltä. Hänessä on paljon hyviäkin puolia, hän ei esim. juo eikä polta ja on kohtelias ja huolehtiva. Hän sanoo että Raamattu antaa epäsuorasti miehelle luvan kurittaa vaimoansa, mutta ei osaa sanoa mitään tiettyä kohtaa jossa sellaisesta puhuttaisiin.

http://vastaus.net/luku2/vastaus.php3?idart=944

Turha kuvitella islamin olevan ainoa uskonto, jonka mukaan vaimot on tavalla tai toisella pidettävä kurissa. Kristillisissä piireissä asia pidetään visusti salassa; jo ihan senkin vuoksi, että kyseessä on rikos. Siksi parikymppinen nuori nainenkin kuvittelee, etteivät muut miehet tee niin, ja kuitenkin perheväkivalta voi olla jossakin kristillisessä yhteisössä hyvin yleistä ja arkipäiväistä - siitä vain ei puhuta.

Laitan tähän vielä vastauksen:
Jarmo Sormunen 04.07.2007 1124
Raamattu ei anna mitään lupaa aviopuolison kurittamiseen. Se on myös Suomen lain mukaan ehdottomasti väärin. Lastenkasvatuksessa kurilla on oma paikkansa, mutta aviosuhteeseen se ei kuulu missään tapauksessa. Toisen kunnioittaminen ja rakastaminen on Raamatun mukaan aina vapaaehtoiseta. Siihen ei saa pakottaa toista.
Rohkaisen Sinua ottamaan yhteyttä sielunhoitajaan tai tämän vastauksen kirjoittajaan osoitteella etunimi.sukunimi@sekl.fi.

Äkkisältään vastaus vaikuttaa vaimon 'kurittamisen' osalta olevan ok; siinä kerrotaan sekin, että laki kieltää asian. Kuitenkaan ei puhuta mitään pahoinpitelystä, väkivallasta, eikä rikoksesta. Saati, että vastaaja kehottaisi nuorta naista menemään poliisin juttusille ja tekemään rikosilmoituksen. Rivien välistä on luettavissa, ettei vaimon kurittaminen ihan hirveän paha asia ole - ei mitään sellaista, että sitä voitaisiin sanoa pahoinpitelyksi, tai että vaimon olisi aihetta toimia niin 'radikaalisti' ja 'tottelemattomasti' kuin ilmoittaa asia poliisille.
Homma hoidetaan mieluiten sielunhoitajan avulla...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Vaimonhakkausetiketti

ViestiKirjoittaja Kuutar » 19.04.2013 17:34

Kahvi kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Miksi muuten tiettyjen naispalstalaisten kritiikki kohdistuu pikemminkin mieskirjoittajaan, joka toi asian esille - eikä hänen esiintuomaan asiaansa?

Taitavat sittenkin kaivata miehistä miestä ottamaan hegemonian ohjakset käsiinsä, kuin kuulla jonkun miehen sanovan tuon ääneen.


Minä kritisoin häntä siitä, että hän ei vaikuta edes lukevan toisten viestejä, mutta väittää usein, että palstan naiset tai naiset yleensä muka ovat jotain mieltä jostain asiasta, mielipiteen hän ensin itse keksii ja sitten väittää " sinä ajattelet näin", vaikka toinen ei ole mitään vielä kirjoittanut.

Tykkäisitkö sinä, jos minä alkaisin täällä kutsumaan sinua " kommunistiksi" ja sitten kirjoittaisin viestin tähän tyyliin:
" Kommunistit kuten Kahvi haluavat että me kaikki joutuisimme elämään yhteiskunnassa jossa kaupasta saa vain vanhaa leipää ja auton omistaminen olisi laitonta." Näin kirjoittaisin, vaikka sinä et ikinä olisi sanonut olevasi kommunisti. Pitäisitkö tällaista viesittelyä fiksuna? Entä jos olisitkin sanonut olevasi sosiaalidemokraatti, ja joku kirjoittaisi tuon tasoista tekstiä koko ajan, kun sinä olisit asioihin paremmin perehtynyt ja tahtoisit käydä sivistynyttä keskustelua hallituksen budjettiriihestä?

Kivampi kritisoida "inhokkia" kuin todellisia vaimonhakkaajia?


Minähän kritisoin, etkö sinäkään lue viestejäni?

Ihmettelen miten ketjussa mainittu kirja voi olla laillinen, siinähän kehotetaan rikokseen.

Avatar
Kuutar

Viestit: 778
Liittynyt: 21.09.2011 20:28



En kannata edes tuollaisten kirjojen julkaisemista. Sen sijaan Riidankylväjä esitti törkeän väitteen eurooppalaisista naisista aloitusviestissään.
Kuutar
 

Re: Vaimonhakkausetiketti

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.04.2013 18:16

Kuutar kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Miksi muuten tiettyjen naispalstalaisten kritiikki kohdistuu pikemminkin mieskirjoittajaan, joka toi asian esille - eikä hänen esiintuomaan asiaansa?

Taitavat sittenkin kaivata miehistä miestä ottamaan hegemonian ohjakset käsiinsä, kuin kuulla jonkun miehen sanovan tuon ääneen.


Minä kritisoin häntä siitä, että hän ei vaikuta edes lukevan toisten viestejä, mutta väittää usein, että palstan naiset tai naiset yleensä muka ovat jotain mieltä jostain asiasta, mielipiteen hän ensin itse keksii ja sitten väittää " sinä ajattelet näin", vaikka toinen ei ole mitään vielä kirjoittanut.

Tykkäisitkö sinä, jos minä alkaisin täällä kutsumaan sinua " kommunistiksi" ja sitten kirjoittaisin viestin tähän tyyliin:
" Kommunistit kuten Kahvi haluavat että me kaikki joutuisimme elämään yhteiskunnassa jossa kaupasta saa vain vanhaa leipää ja auton omistaminen olisi laitonta." Näin kirjoittaisin, vaikka sinä et ikinä olisi sanonut olevasi kommunisti. Pitäisitkö tällaista viesittelyä fiksuna? Entä jos olisitkin sanonut olevasi sosiaalidemokraatti, ja joku kirjoittaisi tuon tasoista tekstiä koko ajan, kun sinä olisit asioihin paremmin perehtynyt ja tahtoisit käydä sivistynyttä keskustelua hallituksen budjettiriihestä?

Kivampi kritisoida "inhokkia" kuin todellisia vaimonhakkaajia?


Minähän kritisoin, etkö sinäkään lue viestejäni?

Ihmettelen miten ketjussa mainittu kirja voi olla laillinen, siinähän kehotetaan rikokseen.

Avatar
Kuutar

Viestit: 778
Liittynyt: 21.09.2011 20:28



En kannata edes tuollaisten kirjojen julkaisemista. Sen sijaan Riidankylväjä esitti törkeän väitteen eurooppalaisista naisista aloitusviestissään.

En tiedä, miten Riidankylväjän ja Kahvin viesteihin tässä ketjussa pitäisi suhtautua. Todella paha mieli niistä tulee. Syytteitä vailla perusteita jotakin sen kummemmin määrittelemätöntä naisryhmää kohtaan. Puhutaan ronskeja väitteitä palstan naisista ja feministisiivistä sun muusta. Mitä teille arvon kirjoittajat, Riidankylväjä ja Kahvi, pitää sanoa? Mitä haluatte kuulla?

Olen aivan samaa mieltä Kuuttaren kanssa, että en kannata edes kyseisten kirjojen julkaisua ja että Riidankylväjä on esittänyt törkeän väitteen eurooppalaisista naisista aloitusviestissään.

Ja taas tälläkin kertaa Riidankylväjän provosoiva aloitusviesti on peräisin iltapäivälehtien roskapalstoilta, kuinkas muuten. Ei noihin voi suhtautua kuin kääntämällä katseensa pois. En halua pahoittaa mieltäni. Minulla on oikeus turvattuun elämääni, kuten muilla naisilla tällä palstalla ja kuten kaikilla muillakin naisilla tässä maailmassa. Meillä on oikeus elää ahdistumatta ja lukematta joidenkin palstan mieskirjoittajien suoltamaa paskaa.
Hilppa
 

Re: Vaimonhakkausetiketti

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.04.2013 19:34

Tämän otsikon alla varmaan sopii kertoa sekin tosiasia, että suomalaismiehet ovat saaneet kodeissaan vapaasti 'kurittaa' vaimojaan niinkin lähihistoriassa kuin vuoteen 1995 asti. Siihen asti vaimon 'kurittaminen' oli asianomistajarikos. Lienee sanomattakin selvää, etteivät tottelevaisiksi 'kuritetut' vaimot tehneet rikosilmoituksia - eivät uskaltaneet uusien 'kuritusten' pelossa.

Valtakunnansyyttäjäviraston kirjeessä syyttäjille sanotaan näin:
Pahoinpitelyä koskevan rangaistussäännöksen esitöistä ja tausta-arvoista

Rikoslain pahoinpitelyä koskeva rangaistussäännös ja sitä koskeva syyteoikeuden järjestely uudistettiin rikoslain kokonaisuudistuksen ns. toisessa vaiheessa 1.9.1995 voimaan tulleella lailla (578/1995). Vanhan lain mukaan yksityisellä paikalla tapahtunut pahoinpitely oli ns. asianomistajarikos, josta virallinen syyttäjä ei saanut nostaa syytettä, ellei asianomistaja ilmoittanut rikosta syytteeseen pantavaksi, kun taas julkisella paikalla tehty pahoinpitely oli virallisen syytteen alainen rikos.

Lakiuudistusta koskevan hallituksen esityksen perusteluissa (HE 94/1993 vp s. 91-92) on todettu, että tämä yksityisen ja julkisen paikan erottelu oli tehnyt suuren osan perheväkivaltatapauksista asianomistajarikoksiksi. Näin laki oli heijastanut käsitystä, että perheväkivalta on yksityisasia, johon rikosoikeudellinen järjestelmä ei viranomaisen aloitteesta puutu. Esityksen perusteluiden mukaan perheväkivalta on 1980-luvulla alettu tunnustaa yhteiskunnalliseksi ongelmaksi. On korostettu, että perhepiirin pahoinpitelyissä sovinnot syntyvät usein painostuksesta, joka on vain jatkoa väkivallan käytölle perhesuhteissa. Yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan perheen yksityisyys ei saa merkitä sitä, että perheen sisäisissä suhteissa hyväksyttäisiin väkivallan käyttö.

http://www.vksv.oikeus.fi/Etusivu/VKSno ... hoinpitely

Vasta niin myöhään kuin 1980-luvulla on Suomessa alettu käsittää, etteivät kodeissa tapahtuvat 'kurittamiset' pieksemisineen ole oikein, ja että niitä voidaan pitää jopa rikoksina. Naiset ovat olleet lainsuojattomia siinä kuin lapsetkin; myös naisia on saanut 'kurittaa' ikään kuin luvan kanssa, koska ei ole ollut minkäänlaista lainsäädäntöä, joka olisi tehnyt kodeissa tapahtuvan väkivallan rikokseksi.

Asenteet ovat toinen juttu; ne muuttuvat paljon lakipykäliä hitaammin - näin myös suomalaismiesten mielissä. Vaivaiset kolmetoista vuotta sitten oli mahdollista kotonaan 'kurittaa' omaa vaimoaan ilman seuraamuksia...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron