Unianalyysi

Unianalyysi

ViestiKirjoittaja Jail » 10.04.2013 20:35

Painajaisessa epämuodostunut mies kidnappasi minut taloon,
jossa oli hyvin pitkiä kapeita käytäviä ja ahdistavia epämuodostuneina syntyneiden lapsien kuvia.
Mies laittoi minun piiloon kaninkoppiin ja puki minulle vauvan vaateet.
Unessa olin pienikokoinen ja mahduin hyvin vauvan vaatteisiin.
Kun minua etsittiin lopulta myös epämuodostuneen miehen luota minua ei huomattu
sillä olin niin pienessä mytyssä kaninkopissa perällä ja makasin aivan velttona.


Mitä Freud sanoisi?
Jail
 

Re: Unianalyysi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.04.2013 20:41

Vaikea sanoa. Pelkoja.
Riidankylväjä
 

Re: Unianalyysi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.04.2013 21:59

Freud Unien tulkinta
Teos alkaa laajalla katsauksella siihenastiseen unikirjallisuuteen. Sen jälkeen Freud esittelee ja havainnollistaa psykoanalyysin perusideoita, joihin kuuluvat oidipuskompleksi, torjunta ja tiedostumattomat psyykkiset prosessit. Freudin mukaan jokainen uni voidaan hänen analyysitekniikkansa – vapaiden mielijohteiden – avulla osoittaa mielekkääksi psyykkiseksi rakennelmaksi. Hän muotoili yleisen lain: "Uni on (tukahdutetun, torjutun) toiveen (naamioitu) toteutuma."[2]

Freudin mukaan uni ottaa aiheensa edellisen päivän kokemuksista (ns. päivänjäänteet), mutta unissa esiintyy myös varhaislapsuuden aineistoa: "Unessa elää yhä lapsi omine yllykkeineen."[3] Unien näkökulma on aina "ehdottoman minäkeskinen".[4]

Freud tarkasteli myös unien seksuaalisymboliikkaa: esimerkiksi kynttilä voi edustaa siitintä. Hän ei kuitenkaan tavoitellut kaavamaista tai mekaanista symboliikkaa, jossa edustussuhteet olisivat yleisinhimillisiä, vaan jokaisen unisymbolin merkitys on viime kädessä yksilöllinen:

"Symboliikkaa unet soveltavat verhotakseen ilmaisemansa ajatukset. Niiden käyttämissä symboleissa on tosiaan useita, joiden merkitys on vakio tai lähes vakio. Myös tässä suhteessa on kuitenkin muistettava, että unen aineisto on merkillisellä tavalla plastista. Varsin usein joudutaan tavallisesti symbolinen uni-ilmaisu tulkitsemaan sanamukaisesti, toisella kertaa taas unennäkijän jotkin erityismuistot oikeuttavat häntä käyttämään seksuaalisymboleina miltei mitä tahansa sellaistakin ainesta, mitä yleensä tähän tarkoitukseen ei käytetä. Milloin tarjolla on useita vaihtoehtoisia symboleja, uneksuja päätyy niistä siihen, jolla muuten on useimpia yhtymäkohtia hänen unensa aineistoon; yleispätevän tyypillisen motivaation puitteissa jää siis vielä liikkuma-alaa yksilöllisellekin."[5]

Freudin mukaan unen ilmisisällön ja piilosisällön eli uniajatusten välisen yhteyden paljastaminen edellyttää tulkintaa, ja hän vertaa unia kuva-arvoitukseen. Hän esittää unityön päämekanismit:

-tihentäminen ja tiivistäminen: "unen ilmisisällön jokainen yksityinen elementti osoittautuu ylideterminoiduksi"[6]
-siirtymä: "elementtien psyykkinen intensiteetti siis unen muotoutuessa siirtyy ja keskittyy uudelleen"[7]
-symbolointi eli unen esittämistavan huomioon ottaminen: uni ilmentyy pääasiassa kuvina
-ymmärrettävyydestä huolehtiminen eli toisvuoroinen työstäminen.

Unityö pyrkii kiertämään psyykkistä sensuuria eli torjuntaa ja esittämään uniajatukset hyväksyttävässä muodossa. Unityö muodostaa kokooma- ja sekahahmoja, absurdeja uudismuodosteita.

Freudille unet olivat ennen kaikkea psyykkisiä ilmiöitä. Hän suhtautui ambivalentisti kokeellisiin tutkimuksiin: toisaalta ne vahvistivat hänen teoriaansa, toisaalta hän piti niitä mekaanisena tarkasteluna, joka ei auta unien tulkitsemisessa.[8]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unien_tulkinta
Riidankylväjä
 

Re: Unianalyysi

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 10.04.2013 23:14

Yllä kornin tornin - leiskuu tuli. Vai mitä ss.

Kyllä mielikuvitus ja unet voi olla rajuja. Vai mitä Tristan?
Emmanuela
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron