Oletko vastuussa toisen tunteista?

Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 16.01.2013 06:29

Itse ajattelen näin: en voi valita tai päättää toisen käytöksestä. Oman suhtautumiseni voin.

Miksi antaisinkaan toisen päättää hyvin tai pahoinvoinnistani. Miksi tjhlata itseään yrittämällä muuttaa toista kun voin koko rahan edestä keskittyä itseeni
mr jalsan
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 16.01.2013 13:31

Toisen muuttaminen ("lähetyssaarnaajana) on vaikeaa ja turhauttavaa.

Monet lapset ovat tätä yrittäneet omien vanhempiensa suhteen oman keski-ikänsä ylikin.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2013 16:39

En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2013 16:55

Toisen tunteista voi olla vastuussa oikeastaan vain silloin, kun on tahallaan ja tarkoitushakuisesti toiminut.
Kahvi
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2013 17:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?

En tosiaankaan ole vastuussa toisten tunteista ja käyttäytymisestä; en sittenkään, vaikka minusta tuntuisi siltä, että minun pitäisi olla niistä vastuussa ja kenties jopa käsitellä niitä toisen puolesta.

Sen sijaan olen vastuussa omista tunteistani ja omasta käyttäytymisestäni - niistä taas toinen ei ole vastuussa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2013 17:38

Kyllästynyt kirjoitti:Totta ihmeessä sinä olet vastuussa niistä tunteista joita sinun tekosi ovat aiheuttaneet! Kuinka kukaan voi edes ajatella, ettei olisi?

Yhtä itsestään selvää on sekin, ettet sinä (eikä kukaan muukaan) pysty käsittelemään tunteita kenenkään puolesta - eikä sinulla (tai kenelläkään) ole sellaiseen edes oikeutta.

Oikein hyvin voin ajatella, että kukin on itse vastuussa omista tunteistaan.

Se vasta vaikeaa olisi, että ihmiset olisivat toistensa tunteista vastuussa, mutta eivät saisi käsitellä toistensa tunteita mitenkään. Pikkuisen helpompaa olisi niin, että jos oltaisiin vastuussa toistemme tunteista, pääsisimme myös tekemään vastuullemme kuuluville tunteille jotakin. Mutta eihän asia noin mene.
Onneksi kuitenkin on niin, että niin vastuu kuin käsittelyoikeus/-velvollisuus on samalla ihmisellä; tunteiden omistajalla.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2013 17:46

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Toisen tunteista voi olla vastuussa oikeastaan vain silloin, kun on tahallaan ja tarkoitushakuisesti toiminut.

Kuinka usein esimerkiksi solvaat jotakuta tahattomasti?

Esim horo-sanan käyttö oli sinusta (sinunkin) solvaamista, vaikka se ei ollut kenenkään solvaamiseksi tarkoitettu ollenkaan.
Kahvi
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 16.01.2013 18:12

Minä en tunne yleensä olevani juurikaan vastuussa toisten tunteista.
Yritän toimia niin, että pystyn elämään sovussa lähinnä itseni kanssa.

Jos loukkaan toista tahattomasti tai tunnemyrskyssä, pyydän vilpittömästi anteeksi ja olen pahoillani.
Jos toinen ei pyynnöistäni huolimatta anna anteeksi. Ei voi mitään.
Sitten saa se toinen minun puolestani möyriä vapaasti anteeksiantamattomuudessaan.

Aina en ole vilpitön anteeksipyynnössäni. Ja joskus loukkaan toista tahallani.
En ole erityisen ylpeä itsestäni, mutta näin vain joskus käy.

Minulle tärkeiltä ihmisiltä toivon inhimillisyyden ymmärtämistä.
Joskus toinen vain käyttäytyy paskamaisesti.
Joskus paskamainen olen minä, joskus naapuri.
Kokemukseni mukaan hyvin yleensä menee, jos jokainen vastaa pääosin itse sekä toiminnastaan että tunteistaan.
Viimeksi muokannut valkosiipi päivämäärä 16.01.2013 18:12, muokattu yhteensä 1 kerran
valkosiipi
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 16.01.2013 18:25

Kyllästynyt kirjoitti:Sana "horo" on solvaus - käytettynä kenestä tahansa.

Jos/kun sinä käytät sanaa "horo" - sinä solvaat.


Minusta ei ole solvaus - meillä on siis tästä vain yksinkertaisesti mielipide-ero.
Kahvi
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.01.2013 18:51

Kyllästynyt, jos sinun käyttäytymisesi saa jonkun ihmisen kihisemään kiukusta, niin kuka siitä kiukun kihinästä on vastuussa; sinä vai tunteen omistaja?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja vladimir1 » 16.01.2013 20:08

Minä suostun ottamaan jonkinlaisen vastuun toisen tunteista, jos olen tahallani ko. tunteen aiheuttanut, mutta jos toinen esimerkiksi loukkaantuu siitä kun olen sellainen mikä olen (olen siis oma itseni), niin siitä tunteesta en suostu ottamaan vastuuta.
vladimir1
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Jail » 16.01.2013 21:53

Silloin olen vastuussa toisen tunteista, kun tahallani loukkaan tai muuten kiusaan.
Ei kai sitä muuten voi olla vastuussa kuin omista tunteistaan.
Jail
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Tris » 16.01.2013 22:38

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?


Tunnetko itse mitään syyllisyyttä itsemurhayrityksestäni?
Tris
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2013 00:14

Ok.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2013 00:15

Tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?


Tunnetko itse mitään syyllisyyttä itsemurhayrityksestäni?

Tris kysyi tärkeän kysymyksen, joka toistaiseksi on vailla vastausta.

Lisäsin lihavoinnin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Tris » 17.01.2013 00:20

Tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?


Tunnetko itse mitään syyllisyyttä itsemurhayrityksestäni?


Onko sinulle annettu jonkinlainen ohjeistus ettei aiheesta saa puhua?
Tris
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.01.2013 00:48

Kyllästynyt, näyttää siltä, että toiset ovat vastuussa sinun tunteistasi, mutta sinä et ole vastuussa toisten tunteista.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 17.01.2013 04:13

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Totta ihmeessä sinä olet vastuussa niistä tunteista joita sinun tekosi ovat aiheuttaneet! Kuinka kukaan voi edes ajatella, ettei olisi?

Yhtä itsestään selvää on sekin, ettet sinä (eikä kukaan muukaan) pysty käsittelemään tunteita kenenkään puolesta - eikä sinulla (tai kenelläkään) ole sellaiseen edes oikeutta.

Oikein hyvin voin ajatella, että kukin on itse vastuussa omista tunteistaan...

Ei siinä tapauksessa, että sinä olet tunteen/tunteet omalla toiminnallasi tai teoillasi aiheuttanut.
Mirri kirjoitti:... Oikein hyvin voin ajatella, että kukin on itse vastuussa omista tunteistaan...

Tarkoitatko todella, että sinä et mielestäsi ole missään vastuussa siitä mitä sinun tekosi toisissa ihmisissä aiheuttaa?
Mirri kirjoitti:... Se vasta vaikeaa olisi, että ihmiset olisivat toistensa tunteista vastuussa, mutta eivät saisi käsitellä toistensa tunteita mitenkään...

Vaikeaahan se onkin, mutta et sinä voi määrätä ketään tuntemaan haluamallasi tavalla. Sinä olet aina vastuussa omista teoistasi - ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että sinun pitää kantaa vastuusi siitä, mitä sinun tekosi muissa ihmisissä tai muille ihmisille aiheuttaa.
Mirri kirjoitti:... Pikkuisen helpompaa olisi niin, että jos oltaisiin vastuussa toistemme tunteista, pääsisimme myös tekemään vastuullemme kuuluville tunteille jotakin. Mutta eihän asia noin mene...

Suoraan vaikuttamiseen sinä et pysty, eikä sinulla ole siihen lupaakaan. Sinulla ei siis ole oikeutta lähteä neuvomaan/sanelemaan tai edes ehdottelemaan mitä sinun tekojesi takia kärsimään joutuneen pitäisi tuntea tai mitä hänen pitäisi tunteilleen tehdä.
Mirri kirjoitti:...Onneksi kuitenkin on niin, että niin vastuu kuin käsittelyoikeus/-velvollisuus on samalla ihmisellä; tunteiden omistajalla.

Tunteiden käsittelyoikeus on tunteiden omistajalla, mutta sinulla on silti vastuu niistä seurauksista joita sinun tekosi ovat aiheuttaneet. Et sinä voi livetä vastuustasi vain toteamalla, että tunteiden omistaja on itse vastuussa tunteistaan ja velvollinen ne itse käsittelemään niin, ettei sinun tarvitse tehdä mitään.


Kyllä Mirri loistaa tässä nyt.
Mitkä kumman teot, Kyllästynyt? Siis jos O puukottaisi H:a, tottakai, O olisi vastuussa teostaan. Siitä vaan ei ole tarkoitus keskustella.
mr jalsan
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 17.01.2013 04:28

Kyllästynyt kirjoitti:
Tris kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:En, enkä myöskään toisen ihmisen käyttäytymisestä, jota hänen tunteensa synnyttävät.

Etkö myöskään tunne olevasi minkäänlaisessa vastuussa tunteista joita sinun käytöksesi, tekosi tai sanasi toisissa ihmisissä aiheuttavat?


Tunnetko itse mitään syyllisyyttä itsemurhayrityksestäni?

En. Miksi tuntisin?
Kun sinä viina+pillerikännissä yrität manipuloida ihmisiä uhkailemalla itsemurhalla ja sitten kiristysyrityksesi epäonnistuttua hyppäät parvekkeelta - asia ei ole minun vastuullani.
Tris kirjoitti:Onko sinulle annettu jonkinlainen ohjeistus ettei aiheesta saa puhua?

Ei ole annettu.


Minusta Kyllästynyt ulkoistat omat tunteesi toisten aiheuttamiksi kantamatta vastaavasti tahallisesti itseaiheuttamistasi vastuun hiventäkään. Ilmankos tuska vodesta toiseen jatkuu, eikä helpota.

Julkipilkkaat jatkuvasti törkeällä tavalla Trisin sosioekonomista asemaa. Millä oikeudella sinä katsot omaavasi sellaiset oikeudet, jotka toisilta kiistät?

Kuitenkin olet valmis auttamaan ja ohjaamaan häntäkin vilpittömästi hänen kysyessä. Vastaavaa en ole Trisin nähnyt toteuttavan.

Ja tosiaan, en koe olevani tämänkään viestin aiheuttamista tunteista vastuussa muilta kuin itseni osalta. Onneksi, saan itse päättää mitä tunnen ;)
mr jalsan
 

Re: Oletko vastuussa toisen tunteista?

ViestiKirjoittaja mr jalsan » 17.01.2013 05:28

Ihminen tavattavissa- sivulta :
"Totuus tekee vapaaksi mutta myös kipeää. Siksi se tarvitsee kumppanikseen rakkauden. Totuus ilman rakkautta on julmuutta."
mr jalsan
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron