Lastenkasvatus ranskalaisittain (ym.)

Lastenkasvatus ranskalaisittain (ym.)

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.01.2013 20:40

Kuva

Pamela Druckerman (2012): Kuinka kasvattaa bébé. Helsinki: Siltala 2012.

Lastenkasvatus ranskalaisittain
10.10.2012 Sari Valto http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasv ... attaa-bebe

Miksi ranskalaisvauvat nukkuvat läpi yön parikuisesta alkaen? Miksi ranskalaislapset eivät ravintolassa visko ruokaa ympäriinsä ja
juokse villinä pitkin ja poikin? Miksi ranskalaiset äidit eivät näytä rekan yliajamilta?

Näitä kysymyksiä amerikkalainen toimittaja Pamela Druckerman huomasi pohtivansa tämän tästä muutettuaan brittimiehensä kanssa Pariisiin ja saatuaan siellä ensimmäisen lapsensa. Lapsensa, joka ei todellakaan nukkunut vauvana öitään ja joka myöhemmin sai puistoissa näyttäviä uhmakohtauksia toisin kuin hyvin käyttäytyvät ranskalaiskaverinsa. Niin, ja siellä puistossa hoikat, huolitellut ja rennot äidit juttelivat keskenään heidän lastensa leikkiessä iloisesti keskenään, kun taas Druckermanilla meni kaikki tarmo juostessaan ainokaisensa perässä.

Kun Druckerman sai vielä kaksospojat, kasvatus-ja selviytymisneuvoille alkoi olla todellista tilausta. Kun Druckerman sai vielä kaksos-pojat, kasvatus-ja selviytymisneuvoille alkoi olla todellista tilausta. Hän alkoi harjoittaa "tutkivaa vanhemmuutta". Hän aavisti, että ranskalaisten kasvatusfilosofiassa on jotain perustavanlaatuista eroa amerikkalaiseen verrattuna.

Tutkimusprosessinsa Druckerman kiteytti kirjaansa Kuinka kasvattaa bébé (Siltala 2012).

"Kun Druckerman sai vielä kaksospojat, kasvatus- ja
selviytymisneuvoille alkoi olla todellista tilausta."


Kuinka bébé sitten kasvatetaan?

Kirja on hauskaa luettavaa siksikin, että se antaa suomalaislukijalle mahdollisuuden tutustua amerikkalaisten käsitykseen lasten kasvattamisesta: kaikki muuttuu, kun lapsi tulee taloon. Lapsi on keskipiste, jonka eteen tehdään kaikki mahdollinen. Ja jos lapsi ei nuku, se johtuu siitä, että hänellä on omat ainutlaatuiset nukkumistapansa, joihin vanhempien ei auta kuin sopeutua. Ja jos lapsi ei
malta olla keskeyttämättä aikuisten juttelua omalla asiallaan tai jos hän pyörii ja riehuu, se johtuu vain hänen temperamentistaan,
jota sitäkin on vain ymmärrettävä.

Ranskassa sen sijaan ajatellaan, että vanhemmuus on vain yksi osa elämää ja jotta elämä olisi tasapainossa, pitää siinä olla muitakin yhtä tärkeitä asioita. Ranskalaisnaiset eivät luovu naisellisuutensa hoitamisesta saatuaan lapsen. He eivät luovu aikuisten omasta ajasta. He uskovat, että jos lapsi on terve, hän oppii kyllä käyttäytymään hyvin, vaikka hänellä olisikin kiivas temperamentti.

Tässä vähän tarkemmin Druckermanin havaintoja ranskalaisten näkemyksistä - ja kyseessähän on siis yleistäminen! Kiinnostavaa on huomata, että osa opeista on suomalaisille varmasti itsestään selviä mutta amerikkalaisille ilmeisestikin uutisen veroisia.

Nukkuminen

Vauvalle aletaan kertoa heti ensimmäisten viikkojen aikana, milloin on aika nukkua. Ranskalaiset äidit tuntuvat uskovan, että vauva ymmärtää puhetta aivan mainiosti. Vauva pidetään päivällä päivänvalossa (myös päiväunien aikaan) ja yöllä pimeässä. Parikuisesta lähtien vauvalla on valmius nukkua läpi yönsä.

Vanhempi voi viiden tai kymmenen minuutin ajan lempeästi tarkkailla,
onko vauvalla oikeasti jokin hätänä vai nukahtaako hän itsekseen uudestaan.


Lapsi herää luonnostaan noin kahden tunnin unijakson jälkeen. Jos vanhempi silloin kiirehtii heti ensimmäisestä inahduksesta vauvan
luo, tämä oppii, että tarvitsee jatkossakin aina aikuisen apua nukahtaakseen uudestaan seuraavalle parin tunnin jaksolle. Siksi pitää odottaa aina pieni tuokio, ennen kuin vauvan luo mennään. Hänelle pitää antaa mahdollisuus rauhoittua itsekseen. Vanhempi voi viiden
tai kymmenen minuutin ajan lempeästi tarkkailla, onko vauvalla oikeasti jokin hätänä vai nukahtaako hän itsekseen uudestaan. Toki
jos vauva herää kokonaan ja itkee hädissään, hänet otetaan syliin ja rauhoitellaan.

Unirytmi pitää löytää ennen neljän kuukauden ikää, sen jälkeen se on paljon vaikeampaa. Ranskalaiset myös uskovat, että neljän kuukauden jälkeen vauvan ei tarvitse syödä yöllä. Eihän aikuinenkaan syö yöllä, vaikka heräisikin nälkään.

Syöminen

Neljän kuukauden ikäisistä lähtien ranskalaislapsilla tuntuu olevan kaikilla sama, täsmällinen ruokailurytmi. Aamupala kello 8.00,
lounas kello 12.00, välipala kello 16.00 ja illallinen kello 20.00. Vauvankaan kohdalla ei puhuta syöttämisestä vaan aterioista.
Vauvan ensimmäiset kiinteät ruuat ovat kasviksia ja niiden repertuaaria laajennetaan kunnioitettavan ahkerasti.

Taaperoikäisille tarjotaan jo kolmen ruokalajin aterioita, aina ja poikkeuksetta. Alkuruoka voi olla esimerkiksi porkkanasuikaleita
ja vinaigrettea, pääruoka kalaa, kasviksia, riisiä ja juustoja sekä jälkiruuaksi tuoreita hedelmiä. Jo leikki-ikäiset osaavat rauhassa odottaa pöydässä, kunnes heille tarjoillaan.

Ranskassa ei tule kuuloonkaan, että puistoissa äidit
kaivaisivat laukuistaan keksejä ja muita välipaloja lapsilleen.


Ruokailuun käytetään Druckermanin havaintojen mukaan tuplasti enemmän aikaa kuin hänen kulttuurissaan. Kun ruuasta keskustellaan, pelkkiä "en tykkää" tai "tykkään" ei hyväksytä. Makua ja ruuan tuntua suussa analysoidaan tarkemmin. Ranskassa ei tule kuuloonkaan, että puistoissa äidit kaivaisivat laukuistaan keksejä ja muita välipaloja lapsilleen. Välipaloja aterioiden välillä ei yksinkertaisesti
anneta. Siksi lapset tulevat nälkäisinä pöytään ja syövät myös kasvikset mukisematta.

Lapselta ei kysellä, mitä hän haluaisi ruuaksi, vaan hän syö samaa ruokaa kuin aikuisetkin.

Käytöstavat

Ranskalaisetkin myöntävät, että lasten temperamenteissa on eroja, mutta heidän mielestään lapsi ei romahda, jos hänelle sanotaan välillä tiukka ei. Heidän mielestään terve lapsi osaa olla marisematta ja osaa odottaa hetken. Odottamisen taitoahan lapselle on
opetettu jo vauva-ajasta lähtien.

" 'Lapsi, joka vaatii välitöntä tyydytystä, tekisi elämästä
sietämätöntä', sanoivat ranskalaisvanhemmat Druckermanille."


On itsestäänselvää, että ranskalaislapset opetetaan taaperosta lähtien sanomaan "päivää, madame", "kiitos", "olkaa hyvä" ja "näkemiin, monsieur". On selvääkin selvempää, että heidän on tultava eteiseen tervehtimään kohteliaasti vieraita. Selvää on sekin, että heidän on päivällispöydässä vastattava vieraiden kysymyksiin muutoinkin kuin parin tavun sanoilla.

Kasvatuksessa kaiken lähtökohta on tiukka "cadre" eli kehys. Rajat, joiden yli ei kävellä. Lapsille selostetaan tarkkaan, mitä ei hyväksytä. Mutta rajojen eli kehysten sisällä lapsi saa olla hyvinkin vapaasti. Lasta ei siis suinkaan alisteta.

Lapsen kehittäminen

Ranskalaislapsen kehitystä ei yritetä nopeuttaa kuten suorituskeskeiset amerikkalaiset usein tekevät. Taaperouinnissa ei opeteta uimaan, vaan annetaan lapselle mahdollisuus "löytää" vesi. Lauantaiaamuisin lasta ei viedä musiikkitunnille, jotta tämän aivotoiminta saisi aktivointia vaan tarkoitus on pitää hauskaa.

Päiväkodeissa ei tuputeta virikkeitä liikaa, vaan annetaan lapsen "rakentaa itseään" omilla leikeillään. Ylipäätään lapsia kannustetaan leikkimään rauhassa yksin tai keskenään. Leikkipuistoissa äidit eivät juokse lasten perässä, vaan antavat näiden vaeltaa siellä itsekseen. Äidit sanovat osaavansa tarkkailla, milloin lapsi tarvitsee vanhempaa ja milloin ei.

Esikoulussa ei opeteta lasta lukemaan vaan tärkeämpänä pidetään keskustelutaidon ja ajattelukyvyn kehittämistä.

Lasta ei kehuta jatkuvasti ylitsevuotavasti. Jos lapsi tietää, että häntä kehutaan joka tapauksessa, hänen ei tarvitse yrittää mitään
ja hän oppii toisaalta tarvitsemaan joltakulta toiselta hyväksyntää tunteakseen olonsa hyväksi.

Lasta ei tarvitse koko ajan viihdyttää. Yksi harrastus lukuvuotta kohden riittää.

Parisuhde

Koko perheen hyvinvoinnin kannalta parisuhteella on olennainen merkitys. Heti pikkuvauvavaiheen jälkeen parisuhde nousee ranskalaisilla jälleen keskiöön. Kun lapset laitetaan puoli yhdeksän maissa nukkumaan (eikä nukuttamisrumbaan luonnollisestikaan mene tuntitolkulla), alkaa aikuisten aika, joka ei ole mikään satunnainen, vaivalla hankittu ilo, vaan perustarve. Jo pienet lapset ymmärtävät, että aikuisilla on omat juttunsa.

"Heti pikkuvauvavaiheen jälkeen parisuhde
nousee ranskalaisilla jälleen keskiöön."


Lomilla lapset saatetaan surutta viedä maalle isovanhempien hoitoon, jotta äiti ja isä saavat olla keskenään. Jotkut vanhemmat kertoivat Druckermanille luoneensa säännön, että viikonloppuisin lapset eivät saa tulla heidän makuuhuoneeseensa, ennen kuin he
itse avaavat oven.

Ranskalaisnainenkin tietää, mitä on syyllisyydentunto, mutta he haluavat aktiivisesti päästä siitä eroon. He haluavat nauttia elämästä
ja ottavat omaa aikaa hoitaakseen itseään.

Saatko irti mitään uutta ranskalaisesta kasvatuskäytännöstä - onko mukana hyviäkin pointteja vai vaikuttavatko kasvatus-
periaatteet liian tylyiltä?

_
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastenkasvatus ranskalaisittain

ViestiKirjoittaja Tris » 05.01.2013 21:33

Täytyykö ranskalaisnaisten harrastaa seksiä joka ilta?
Tris
 

Re: Lastenkasvatus ranskalaisittain

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.01.2013 21:36

Emme tiedä tuota. Ainakin "harrastaminen" vaikuttaa epäilyttävältä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lastenkasvatus ranskalaisittain

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.01.2013 21:54

Lapsen kehittäminen

Ranskalaislapsen kehitystä ei yritetä nopeuttaa kuten suorituskeskeiset amerikkalaiset usein tekevät.
Taaperouinnissa ei opeteta uimaan, vaan annetaan lapselle mahdollisuus "löytää" vesi. Lauantaiaamuisin
lasta ei viedä musiikkitunnille, jotta tämän aivotoiminta saisi aktivointia vaan tarkoitus on pitää hauskaa.

(- -)

Vaipasta vieroitus -ketju viewforum.php?f=8&start=10

"Milloin uimaopetus aloitetaan", kysyttiin. Vastaus on yllä.

Juuri tähän itse löytämiseen ja lapsen omaan "vastuuseen" viittasin (tai minun piti viitata)
em. vaippa-ketjussa. Siis kyseessä ei ole trilli. Mutta ei säädylliseksi oppiminen voi olla
vain äidin ja isän vastuulla, vaan lapsen vastuulla myös.

Sama löytäminen yms. pätee myös seksiin, Tris.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Antakaa lasten olla kurittomia

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2013 21:45

TEEMAT >> TIEDE http://www.hs.fi/tiede/Antakaa+lasten+o ... 1154153982

K O L U M N I

Antakaa lasten olla kurittomia
18.2.2013 9:12 | 74 | Jani Kaaro

Tiedättekö sellaisen nalkuttavan äänen? Riipivän, narisevan, tyytymättömän. Ei, se ei ole varsinaisesti kukaan henkilö, jonka tuntisitte. Mutta se ei tunnu myöskään täysin kuvitellulta, vaan kolkolla tavalla todelliselta. Se on ääni pään sisällä. Aina huonolla tuulella. Aina arvostelemassa. Aina vaatimassa jotakin enemmän.

Ei käy! Ei kelpaa! Sinä et käy! Sinä et kelpaa! Yritä enemmän! Yritä kovemmin! Miten sinä taas mokasit? Jos olisit huolellisempi, jos olisit varautunut paremmin, jos olisit ennakoinut, miettinyt etukäteen, jos et olisi tuollainen...tuollainen kuin olet.

Jos päänne sisällä on tuollainen ääni, millaista mahtaa olla elämänne?

Mietittekö: Jos vain onnistuisin ennakoimaan nuo ja nämä asiat? Jos vain onnistuisin pysymään askelen edellä, eliminoimaan tuon ja tämän riskin, suunnittelemaan kaiken tällä kertaa satavarmasti, kontrolloida kovemmin, hallita paremmin...

Jos teillä on tällainen nalkuttavan ääni päässänne, niin palataanpa ajassa taaksepäin. Siihen hetkeen, kun te synnyitte tähän maailmaan. Olitte alastomia. Olitte vapaita. Täydellisiä pieniä luontokappaleita, tutti suussa, silmät kiinni. Mitä luulette? Oliko teillä silloin tuollainen ääni päässänne?

Ei ollut. Se on jotakin, mikä on istutettu päähänne. Mikä traagisinta, se on istutettu päähänne hyvää tarkoittaen. Kun katson ympärilleni, näen sen tapahtuvan tänäänkin, leikkipuistoissa, supermarketeissa, illanistujaisissa tuttavien luona. Enkä koeta hurskastella. Saan itsenikin kiinni siitä.

Puhun ehdollisesta rakkaudesta.

Ennen kuin minusta tuli isä, ihmettelin aina, miksi Cesar Millanin kaltaiset koirankoulutusohjelmat olivat niin suosittuja. Sitten tuli Supernanny, ja ymmärsin koko kuvion. Lastenkasvatuksesta on tehty koirakoulutusta. Voimme vahvistaa haluttua käyttäytymistä.

Tai voimme heikentää ei-haluttua käyttäytymistä. Oppiminen on assosiaatiota ja behaviorismi elää – katsokaa:

Käyttäytymisen heikentäminen: Kun lapsi käyttäytyy huonosti, rankaise häntä. Näytä, että et hyväksy hänen käytöstään. Älä ota häntä syliin. Käännä hänelle selkäsi. Älä vastaa lapsen aneluihin. Laita jäähynurkkaan – äläkä hellitä kunnes hän tekee niin kuin häneltä odotetaan.

Käyttäytymisen vahvistaminen: Kun lapsi tekee mitä hänen odotetaan tekevän palkitse häntä. Kehu! Halaa! Osta jotakin, mitä hän on toivonut! Vie hampurilaiselle tai Hoploppiin – mutta vain, kun hän toimii odotusten mukaan.

Kolikolla voi kaksi puolta, mutta lapsi näkee niistä vain yhden. Rakastamme sinua ja hyväksymme sinut vain jos olet sellainen, kuin sinulta odotetaan.

Sallikaa minun antaa esimerkki siitä, mikä tällaisessa koirakoulutuksessa on vialla. Pieni lapsi on lyönyt toista lasta. Äiti tulee vihaisena (ja luultavasti häpeissään) paikalle, ja rankaisee poikaansa. "Nyt pyydät anteeksi! Ei mitään selityksiä! Ei sanaakaan! Nyt pyydät heti paikalla anteeksi!"

Uskokaa pois – tällaista tapahtuu ja näillä sanoin.

Vika on siinä, että lapsen selitys on yhtä tärkeä kuin anteeksipyyntö. Lapsen selitys antaa äidille mahdollisuuden opettaa ja kertoa, mikä meni vikaan, miksi se on väärin ja mitä olisi voinut tehdä toisin. Lapsen selitys antaa tapahtumalle sisällön, ja sieltä kumpuaa tapauksen moraali. Lapsen moraalia on mahdotonta kasvattaa, jos me vain asetamme rajan ja vaadimme sen noudattamista ilman, että puhumme miksi se on tärkeää.

Entä miten tämä liittyy nalkuttavaan ääneen päässämme? Olen ottanut asiakseni tarkkailla ostoskeskuksissa ja muissa paikoissa, miten pienille lapsille puhutaan.

Tässä satoa: "Miten monta kertaa sinulle täytyy sanoa... kyllä on niin kovakalloinen kakara... ei ole maailmassa varmasti toista yhä kiittämätöntä ja huonosti käyttäytyvää... jos et nyt lopeta tuota marinaa, niin et kyllä ikinä enää... mikä helvetti sinua vaivaa, kun pitää aina vollottaa... katso miten siististi ja kiltisti Annen lapset istuvat, kun sinun täytyy koko ajan... mikä sinussa on vikana..."

Niin paljon kuin voimme ihailla Supernannyn toimintaa televisiossa, tämä on supernanny in the real world. Täältä se nalkutus jää päähän soimaan. Se tulee asenteesta, jonka mukaan kelpaamme vain, jos täytämme meille asetetut odotukset. Ei sen väliä, tulevatko nuo odotukset vanhemmiltamme, koulukavereilta, työnantajalta tai yhteiskunnallisista ihanteista, arvomme ihmisenä määrittyy ulkoapäin.

Mutta se on vain luonnollista. Viesti, jonka olemme oman elämämme sääntöilijöiltä oppineet on, että tärkeintä on se, miltä tekemisemme näyttää ulospäin, ei se millaisia ajatuksia ja ominaisuuksia kannamme sisällämme. Vai oletteko koskaan kuulleet kenenkään puhuvan sosiaalipummin sisäisestä kauneudesta?

Haluaisin sanoa tämän. Koiria koulutetaan assosiaatiotekniikoilla siksi, että niille ei voi selittää mitään. Lapsillemme me sen sijaan voimme selittää kaiken juurta jaksain. Ei se ole niin tärkeää, että lapsi on tottelevainen. Ei se ole niin tärkeää, että lapsi noudattaa rajoja ja sääntöjä. He ovat vapaita sieluja eivätkä ole tulleet tänne pokkuroimaan kenenkään sääntöjen mukaan.

Paljon tärkeämpää on, mitä tapahtuu lapsen sisällä. Paljon tärkeämpää on, mitä lapsi ajattelee ja mikä häntä motivoi. Paljon tärkeämpää on puhua lasten kanssa – siitä mikä on hyvää ja pahaa; mikä on oikein ja väärin ja miksi jokin on pahaa ja miksi jokin on väärin. Se on pitkä tie, mutta ainoa, joka kasvattaa lapsen moraalia, ja kun lapsi kulkee itse oivaltamallaan moraalisella kartalla, hän asettaa itse omat rajansa.

Kyse on oikeastaan samasta asiasta, kuin miksi en voi sietää käsitettä itsetunto. Itsetunto nimittäin on jotakin keinotekoista ja mekaanista ja ulkopuolelta määrittyvää. Kun teen niin ja näin, itsetunto kasvaa. Jos tapahtuu sellaista ja tällaista, itsetunto laskee. Ongelmana on, että jotkut voivat kohottaa itsetuntoaan – ainakin hetkellisesti – kiipeämällä kerrostalon katolle Hyvinkäällä ja ampumalla tuntemattomia ihmisiä umpimähkään.

Paljon terveempi käsite on itsetuntemus. Kun ihmiset tuntevat, että heitä on rakastettu myös huonoina päivinä; tai vaikka he eivät ole kauniita ja lahjakkaita; tai silloinkin kun he eivät täytä odotuksia, he tuntevat itsensä arvokkaiksi riippumatta siitä miltä he ja heidän tekemisensä näyttävät ulospäin. Kun ihmiset tietävät millaisia ihmisiä he ovat, millaisiin arvoihin he uskovat ja miksi, ulkopuoliset määrittelyt eivät heitä paljon hetkauta.

Rakastakaa siis, ihmiset, rakastakaa kurittomia, raivoavia ja änkkäränkkiä muksujanne. Kuiskatkaa kiukkupussin korvaan "tiedätkö mitä, olet hyvä tyyppi." Puhukaa lapsillenne nyt, koska niin kauan kuin he ovat pieniä, he haluavat oppia ja kuunnella.

Valitkaa sananne viisaasti, sillä lapsenne ihailevat teitä ja haluavat tulla teidän kaltaisiksenne.
_
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Itketä lastasi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 22.02.2013 22:03

Juho T y p p ö http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutise ... a_lastasi/

Kolumni: Itketä lastasi
Metro pääkaupunkiseutu 22.2.2013 kello 13.11

Loppu- ja alkuvuodesta ilmestyi pari lasten kasvatusta käsittelevää, mielenkiintoista kolumnia. Kirjoitusten sanoma oli yksinkertaistettuna se, ettei pieniä lapsia pitäisi käskyttämällä pakottaa tiukkoihin käyttäytymismalleihin. Antakaa lasten olla kurittomia, kuului toisen kolumnin otsikkokin. Tämä sanoma tuntui puhuttelevan monia tuttavapiirini nuoria aikuisia.

Itselläni ei ole lapsia, mutta tuntumani perusteella turhankin monet vanhemmat toimivat tuon mainitun otsikon mukaisesti, kirjaimellisesti.

Joskus kyläillessä on tullut nähtyä, kuinka puolitutun perheen pikkuipana riehuu hyvin aggressiivisella ja ei-herttaisella tavalla, vanhemman katsellessa voimattomana vieressä. Isän arka komentamisyritys ei lasta hetkauttanut. ”Minkäs teet, ei se tottele”, isukin ilme kertoi.

Lastenhoitoalalla työskenteleviltä ystäviltäni olen kuullut, että päiväkotiryhmissä on yhä enemmän todellisia ongelmatapauksia. Näiden tenavien käytös ei siis ole mitään iloista temmellystä vaan väkivaltaista sekoilua, joka vaikuttaa negatiivisesti muihin lapsiin ja moninkertaistaa hoitajien työmäärän. Tällainen saattaa tietenkin kertoa muistakin kuin vapaaseen kasvatukseen liittyvistä ongelmista, mutta siltikin uskon, että monien käytöshäiriöisten lasten vanhemmat ovat vain toivottoman saamattomia. Sellaisia, jotka saavat kakaransa rauhoittumaan ainoastaan lykkäämällä tälle taulutietokoneen käteen.

Eli monet vanhemmat antavat lastensa olla kurittomia, koska eivät kykene mihinkään muuhun. Mutta entäpä jos he ovatkin omasta mielestään juuri oikeanlaisia kasvattajia? Nykyajan trendikkäille nuorille aikuisille pelkkä kurinpito-sana saattaa kalskahtaa 1800-luvun sisäoppilaitoksilta. Antakaa kakaroiden olla riiviöitä -ajattelu on arveluttavaa, koska kyvytön vanhempi voi saada siitä päähänsä, että hän onkin vain moderni ja taitava kasvattaja.

Alleviivataan vielä: vanhemman täytyy saada lapsensa tottelemaan tarvittaessa. Ei fyysisesti kurittamalla, vaan muilla keinoin. Lasta pitää joskus itkettää – se kuuluu vanhempien ikäviin velvollisuuksiin. Jos niin ei osaa tai halua koskaan tehdä, on täysin epäpätevä kasvattaja. Sääliksi käy tällaisten surkeiden vanhempien lapsia. Ja kaikkia muita, jotka joutuvat kyseisten lasten kanssa olemaan tekemisissä.
_
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa