Kaksikätiset

Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.01.2013 11:16

Kaksikätiset ihmiset ovat harvinaisuus
HS Merkintöjä 4.1.2013 Lauri Malkavaara

Uu­den­vuo­den­päi­vän il­ta­na kat­se­lin toi­sel­la kor­val­la te­le­vi­sios­ta do­ku­ment­tie­lo­ku­vaa, jo­ka ker­toi Kaj Franc­kin elä­män­ta­ri­nan. Ei­pä sii­nä mi­tään: Oi­va, pöy­tä ja Kaj Franck (2012) on hy­vä elo­ku­va, ja sen ai­he on mi­nul­le tut­tu ja mie­lui­sa.

Mut­ta sit­ten elo­ku­van lop­pu­puo­lel­la Tee­mu Li­pas­ti, graa­fi­nen suun­nit­te­li­ja ja Franc­kin apu­opet­ta­ja Tai­de­teol­li­ses­sa op­pi­lai­tok­ses­sa, ker­toi jo­tain hy­vin yl­lät­tä­vää:

"Kun Kaj piir­si, niin se saat­toi yht­äk­kiä vaih­taa oi­keas­ta kä­des­tä va­sem­paan kä­teen. Se piir­si kum­mal­la­kin kä­del­lä yh­tä hy­vin. Esi­neen muo­to saat­toi syn­tyä niin, et­tä se piir­si va­sem­mal­la va­sem­man puo­len ja oi­keal­la oi­kean."

Nyt mi­nul­la oli kaik­ki sil­mät ja kor­vat am­mol­laan. Olin äl­lis­tyk­sis­sä­ni.

Ai­van sa­maa on ker­rot­tu Ta­pio Wirk­ka­las­ta! Et­tä hän ot­ti ky­nän oi­keaan tai va­sem­paan kä­teen­sä sen mu­kaan, kum­mas­ta suun­nas­ta va­lo sat­tui lan­kea­maan.

Kah­del­la suu­rel­la san­ka­ri­suun­nit­te­li­jal­lam­me oli­kin sa­ma, ih­meel­li­nen kak­si­kä­ti­syy­den lah­ja. Mi­tä se voi tar­koit­taa?
...

http://www.hs.fi/paivanlehti/04012013/p ... 7186429804
Hilppa
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.01.2013 11:28

Merkintöjä -artikkelissa on mielenkiintoinen tieto, että kaksikätisiä on kahdenlaisia: heitä, jotka luonnostaan molempikätisiä ja heitä, jotka eivät oikein ole kumpikaankätisiä.
Hilppa
 

Ihmisten moniraajaisuus

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.01.2013 15:32

Jos ihmisellä olisi vaikkapa kuusi raajaa, menisivät nykyiset kauneusihanteet uusiksi.

Osaako Riidankylväjäkään kuvitella moista?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Jail » 04.01.2013 17:58

Olen 90% vasuri.
En osaa kirjoittaa oikealla enkä piirtää, mutta
muita asioita sen sijaan teen myös oikealla-
mm. pelaan sulkapalloa.
Jail
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Hilppa » 04.01.2013 19:59

Vasenkätisyys kiinnostaa minuakin kai siksi, kun perheessäkin on sitä.

Täällä ehdotettu "monikätisyys" on kiehtova fantasia, kun ajattelee esimerkiksi tanssitaiteen näkökulmasta (, minkä olen ymmärtänyt kiinnostavan myös Riidankylväjää). Kaikkien käsien synkronoitu liike loisi mielenkiintoisia visuaalisia mahdollisuuksia. Puhumattakaan, millaista olisi olla hierojalla, joka monikätinen. Toisaalta niitä hierottavia käsiä ja niskaa olisi enemmän.
Hilppa
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja moinmoin » 05.01.2013 22:06

Olen molempikätinen, ja se vissiin altistaa skitsofrenialle. Avaan pullot ja pidän kännykkää vasemmassa kädessä, vasen puoleni vartalostani on muutenkin vahvempi. ja oikea on kremppainen (mm. polvi sökö). Jotenkin tuli dejavu-ilmiö, et tästä oon tänne kirjoittanut ennenkin, mut kerta kiellon päälle vaan. ;)
moinmoin
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja SADE » 05.01.2013 23:33

Joskus ehkä n. parikymppisenä rupesin kiinnittämään huomiota siihen, että tein yhä suuremmassa määrin erinäisiä asioita myös vasemmalla kädelläni (vaikka olen ns. oikeakätinen). Rupesin tietoisesti kehittämään ja harjoittelemaan myös vasemmalla kädellä kirjoittamista, ihan omaksi huvikseni vain. Nykyään käytän paljon sekä vasenta että oikeaa, tosin kirjoitan vain oikealla (paitsi joskus kun on pätemisentarve haluan esitellä kykyjäni...).
SADE
 

Re: Ihmisten moniraajaisuus

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.01.2013 23:47

Psykopatologia kirjoitti:Jos ihmisellä olisi vaikkapa kuusi raajaa, menisivät nykyiset kauneusihanteet uusiksi.

Osaako Riidankylväjäkään kuvitella moista?

Kuva
En mitenkään. :?
Riidankylväjä
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.01.2013 23:48

Olen havainnut, että pienet lapset ovat molempikätisiä. Myöhemmin jompikumpi tulee hallitsevaksi.
Riidankylväjä
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.01.2013 23:50

Jos olette musujen kanssa päivällisellä, älkää käyttäkö vasenta kättä. Paitsi, jos haluatte syödä kaiken mitä on tarjolla.

Heillä oikea käsi on syömistä ja vasen perseen pyyhkimistä varten.
Riidankylväjä
 

Re: Kaksikätiset

ViestiKirjoittaja SADE » 06.01.2013 10:27

Näinpä juuri, Riidankylväjä. Aina heidän seurassaan yritän muistaa ettei vaan väärä käsi tule väärään aikaan väärään paikkaan..välillä unohtuu.
SADE
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa