Köyhäiletkö?

Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja lappalainen » 30.12.2012 18:01

Joko vapaaehtoisesti tai pakosta?

Minä köyhäilen, lähinnä se on harrastukseni.
Asun välillä kuukausia hyvin vaatimattomassa erämökissä ja syön vain poroa, riekkoa ja lohta.
Kuljen hiihtämällä paikasta toiseen.
Nautin, kun ei mene rahaa juuri yhtään ruokaan tai vaatteisiin.
lappalainen
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.12.2012 18:08

Kerro nyt miten tehdään Lapin iljetystä?

Mielestäni postasin tämän saman kysymyksen jo aikaisemmin, mutta lienenkö suhmuroinut sen jotenkin?
Riidankylväjä
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 18:35

Jos lappalainen köyhäilisi itse poimimiaan hilloja nautiskellen, niin sanottaisiinko hänen eväitään kalliiksi?
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 30.12.2012 21:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja lappalainen » 30.12.2012 18:39

Ai niin hillot unohtui pois. Niitäkin syön köyhäilyvaiheessa.
lappalainen
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Jail » 30.12.2012 18:45

Minä syön vain mustikoita ja karviaismarjoja, joskus kerään käpyjä ja neulasia.
Neulasia on kiva mutustella ja ne pitää näläntunteen loitolla.
Jail
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 18:49

Tarkoitin lakkoja... Mutta kyllähän niistäkin syntyy hilloja. Se vasta suuritöinen - mutta halpa - köyhäilyeväs onkin. Pitää ensin rämpiä soilla ties millaisessa kesähelteessä mäkäräisten ja itikoiden seassa poimimassa lakkoja ja tehdä niistä sitten hilloja.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 18:50

Obelix kirjoitti:Ei se poro ole lapissa sen halvempaa kuin etelässäkään.

Voisitko perustella väitteesi. Minun kokemukseni mukaan asia ei ole ihan noin kuin väität.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja lappalainen » 30.12.2012 19:02

Jail kirjoitti:Minä syön vain mustikoita ja karviaismarjoja, joskus kerään käpyjä ja neulasia.
Neulasia on kiva mutustella ja ne pitää näläntunteen loitolla.


Syötkö muurahaisen munia? ne ovat lähes kuin karkkia kun paahtaa nuotiolla paistinpannussa. Ja aivan ilmaisia.
lappalainen
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja lappalainen » 30.12.2012 19:09

http://www.savukoski.fi/ostaporo/hinnasto.htm

kyllähän tuosta porosta saa halpaakin ruokaa jos vaan haluaa.
lappalainen
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Jail » 30.12.2012 19:17

En ole syönyt kenenkään muun munia, kuin linnunmunia.
Jail
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 19:31

Obelix kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Ei se poro ole lapissa sen halvempaa kuin etelässäkään.

Voisitko perustella väitteesi. Minun kokemukseni mukaan asia ei ole ihan noin kuin väität.


Jos ostat lihaa lapista, siinä ei ole mukana kuljetuskustannuksia etelään. Ts. Etelän ihminen maksaa lihasta saman verran kuin lappilainen, hänen pitää maksaa lisäksi myös kuljetus kulut.

Lappalaisen lihamuona siis ei ole kallista, jos hän tyytyy syömään poroa. Tai syö jotakin itse pyytämäänsä ja kalastamaansa, tai lähitienoolta pyydettyä/kalastettua.

Kyllä lisäksi voi olla niin, että lappilainen saa jostakin - 'lähitienoolta' - poroa halvemmalla kuin etelän ihmiset... Järki sanoo tuon asian. Ei ole mitään järjellistä syytä uskoa kaikkien lappilaisten maksavan poronlihasta samaa hintaa kuin etelän ihmiset maksavat. Minä sain poroa ilmaiseksi, kun lappilainen läheiseni kuskasi halvalla hankkimaansa lihaa aina mukanaan tullessaan etelään visiitille.

Ihan oikeasti liha, jota me etelän ihmiset pidämme harvinaisena herkkuna ja maksamme itsemme kipeiksi saadaksemme sitä, voi Lapissa olla köyhäilyruokaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.12.2012 20:10

Poronliha on edullista, kun käy kolkkaamassa naapurin Jounin tokasta poron ja raahaa sen omalle kodalle ja eikun pataan.

Se on boheemielämää.
Riidankylväjä
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 21:08

Riidankylväjä kirjoitti:Poronliha on edullista, kun käy kolkkaamassa naapurin Jounin tokasta poron ja raahaa sen omalle kodalle ja eikun pataan.

Noin voi olla... Minä kuitenkin arvelen, että naapurilta voi saada poronlihaa myyntihintoihin verrattuna edullisesti, vaikkei omin lupineen kävisikään kolkkaamassa.
En usko minulle etelään kulkeutuneen poronlihan olleen hankittu naapureiden poroja kolkkaamalla. Mutta kun ihmiset ovat ikänsä asuneet Lapissa ja sukunsakin ovat sieltä, niin olisi ihme, jos ei yhtäkään poronlihaa tuottavaa sukulaista, ystävää tai tuttavaa olisi tiedossa.

Obelix, esittämäsi hinnasto tuskin koskee kaikkia - joillekin myydään halvemmalla, ja jotkut toiset saavat ilmaiseksi. Niinhän etelässäkin on; mikään ei estä ruuan tuottajia antamasta - tai myymästä halvalla - tuotoksiaan ihmisille, joiden kohdalla haluavat tehdä niin.
Ja mistäs sitäkään tiedetään; jos vaikka lappalainen tuottaa itse oman köyhäilyruokansa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.12.2012 21:12

Semmoinen suoramyynti on ankarasti kiellettyä EU-Suomessa. Ns. "tinkimaitokin" taitaa olla jo kielletty.
Riidankylväjä
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja lappalainen » 30.12.2012 21:19

lappalainen kirjoitti:http://www.savukoski.fi/ostaporo/hinnasto.htm

kyllähän tuosta porosta saa halpaakin ruokaa jos vaan haluaa.


Ette taineet tuota huomata ja siellä lukee esim poron luita koirille ja niitä saa n 1 euro per kilo ja niistä voi tehdä vaikka mitä ruokaa ihmisellekin.
Poron kieli maksaa 3 euroa ja kun sen savustaa saa leivänpäällisen viikoksi.

Lappalainen syö kaiken porosta, eteläinen ne hienommat osat.
lappalainen
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.12.2012 21:21

En köyhäile, koska olen köyhä. Rikastelen.
Hilppa
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.12.2012 21:28

Ei kun tuulessa kuivattu poron sydän on mannaa.
Hilppa
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 21:51

Obelix kirjoitti:Eniten lappalaiset tykkäävät ilmeisesti poron kiveksistä ja maha laukusta, josta he tekevät paikallista haggista.

Olen ymmärtänyt, ettei ketjun aiheena ole lappalaisten ja heidän oletettujen tykkäämistensä ruotiminen. Puheena ei ole lappalaisuus sen enempää kuin lappilaisuuskaan.
Toivottavasti sinun tarkoituksenasi ei ole käydä ketjun aloittajan kimppuun.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.12.2012 21:54

Ostin perjantaina savusiian. Antoivat puoleen hintaan, kun oli viimeinen myyntipäivä. Olisi mennyt enemmänkin, mutta en uskaltanut ahnehtia, jos olisi tehnyt tenän.

Niitä vakuumipaketteja jäi sinne hyllylle vielä ainakin 15. Hyvää kalaa roskikseen?
Hilppa
 

Re: Köyhäiletkö?

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.12.2012 22:10

Obelix kirjoitti:Nämäkö ovat köyhäily hintojasi?

http://etelarakka.fi/poron-lihaa-mokille

Tässä Lappalaisen laittamassa osoitteessa taitaa olla pikkuisen halvempaa:
http://www.savukoski.fi/ostaporo/hinnasto.htm

Siellä myydään myös halpoja ruhonosia, ja koirillekin löytyy purtavaa...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron