Oskari Katajisto och terapeuten

Oskari Katajisto och terapeuten

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.12.2012 01:24

Oskari Katajisto och terapeuten
10.12.2012 13:06 Viveca Stenius Kulttuuri

Jag vill här framföra mitt varmaste deltagande till Oskari Katajisto med anledning av hans medverkan i programmet
Livet på spel i TV1 igår 9.12.12. Det var ett perfekt exempel på hur en välvillig terapeut, trots sin uppenbara välvilja,
pratar bredvid saken. Oskari skulle träna sig i att betrakta uppenbar mobbning och oacceptabelt uppträdande som
en "struntsak" (pikkujuttu) , sa terapeuten.

Den unga skådespelaren berättade att han brukar få glåpord i spårvagnen. Folk skriker åt honom och provocerar honom
och kallar honom allt möjligt förklenande. Ifall det hade handlat om en svart man skulle det kallas rasism. Men nu handlar
det om en vanlig finsk kille som får skylla sig själv eftersom han är skådespelare. Eller hur?

Och när han förtvivlat grät över eftermiddagspressens sätt att behandla honom med sin skandaljournalistik så var det inte
heller nånting att ta på allvar.

Jag tyckte det var mycket fint av Oskari Kastajisto att ställa upp i programmet, men jag fasar för hur det kommer att tolkas
som exempel på - ja vad? Om det gällde en kvinna så skulle hon säkert beskrivas som hysterisk och överkänslig och hennes
problem skulle viftas bort med "den som sig i leken giver, han får leken tåla."

När mobbaren slår till och folk uppträder svinaktigt, ja, då är det fortfarande offrets fel och offret ska lära sig att handskas
med problemet.

Visst ska offret lära sig att handskas med problemet, men det går skonsammare och mänskligare om man ens medger att offret faktiskt har anledning att vara både arg och ledsen och förtvivlad.

Kommentoi
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa