Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.12.2012 09:31

Feminismin myötä kaikki hyvät tavat on sotkettu romukoppaan. Enää ei uskalla edes naiselle avata ovea tai päästää edelle.

ritarillinen

ritari-ihanteiden mukainen

(suojelevan) huomaavainen, kohtelias varsinkin naista kohtaan. esim. Ritarillinen käytös. Ritarillinen kavaljeeri.
Riidankylväjä
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2012 10:12

Näkeehän sen täälläkin, ettei ritatissisuus ole mihinkään hävinnyt.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 05.12.2012 11:25

"(suojelevan) huomaavainen, kohtelias varsinkin naista kohtaan."
Seksismiksi jotkut tämän kokevat - ponnekkaasti paheksuen moista.
Kahvi
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2012 11:29

En usko.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.12.2012 13:26

Ritarillisuus kuulostaa hienolta. Voiko nainen olla mitään vastaavaa?
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 05.12.2012 13:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Illusia » 05.12.2012 13:33

Minä olen yleensä aina ollut se, joka avaa ovet, miehillekin. Jos joskus harvoin käy niin, että mies ennättääkin avaamaan oven ensin minulle, niin siitä tulee aika vaikea tilanne, kun sitten yritän kuitenkin saada miehen kulkemaan ovesta ennen minua. Silloin tunnen itseni typeräksi.
Illusia
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2012 13:44

Kun oli nuori juippi Lapinlahdessa, kiirehti Eero Rechard
avaamaan minulle ovia feministisesti. Mutta halusiko hän
vain minun tekevän väitöskirjaansa, jota sitten teinkin?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 05.12.2012 13:49

Psykopatologia kirjoitti:Kun oli nuori juippi Lapinlahdessa, kiirehti Eero Rechard
avaamaan minulle ovia feministisesti. Mutta halusiko hän
vain minun tekevän väitöskirjaansa, jota sitten teinkin?

Tyypillistä. Minullekin osti kukkia, jotta tekisin (ja teinkin) ilmaiseksi töitä.
Ei tosin Eero Rechard vaan eräs toinen henkilö.
Hilppa
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Illusia » 05.12.2012 13:54

Minä olen auttanut vain gradun teossa. Sain palkaksi suurta kiitollisuutta. Enempää en olisi ansainnutkaan, sillä apuni oli sangen vaatimatonta.
Illusia
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.12.2012 15:42

Riidankylväjä kirjoitti:Feminismin myötä kaikki hyvät tavat on sotkettu romukoppaan. Enää ei uskalla edes naiselle avata ovea tai päästää edelle.

Mitä nuorempi mies sitä varmemmin hän työntyy ovista sisälle ensimmäisenä ja vieläpä kyynärpäitään käyttäen, jos ei muuten onnistu pääsemään ensimmäisten joukossa. Eikä hän edes pidä ovea auki jäljessään tuleville, vaan mieluiten luikahtaa ovenraosta rasittamatta itseään millään lailla toisten ihmisten hyväksi. Turha sellaisesta käyttäytymisestä feminismiä on syyttää.
Minulla on sellainen käsitys, että miehiset käytöstavat ovat kadonneet pikkuhiljaa ensin siinä kuin isätkin lastensa elämästä, naiset ovat asian havaittuaan oppineet, ettei miehisiä käytöstapoja nykyisin ole ja ryhtyneet omatoimisiksi. Ei ole enää isiä, jotka välittäisivät pojilleen käytöstapoja - ei ole ollut aikoihin. Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Riidankylväjä, onko sinulla mahdollisesti mielessä jotakin, josta et kasaisi syyllisyyttä feministien hartioille? Viestejäsi lukiessa alkaa tuntua siltä, että maailmassa on hyvin vähän ongelmia, joista et tavalla tai toisella pitäisi feministejä ja feminismiä vastuullisena. Ja koska käsityksesi mukaan feministit ovat kaikki naisia, pidät naisia vastuullisina aivan uskomattoman kohtuuttomasti - aivan kuin miehet eivät olisi vastuussa mistään.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.12.2012 16:02

Mirri kirjoitti: Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Niinpä ja isukit on pantu kierrätykseen. Isäpuolet taas ovat mitä ovat. :|
Riidankylväjä
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 05.12.2012 16:12

Hilppa kirjoitti:Ritarillisuus kuulostaa hienolta. Voiko nainen olla mitään vastaavaa?

Lady
Riidankylväjä
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.12.2012 16:53

Riidankylväjä kirjoitti:
Mirri kirjoitti: Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Niinpä ja isukit on pantu kierrätykseen. Isäpuolet taas ovat mitä ovat. :|

Annat miehistä kummallisen kuvan; aivan kuin miehet eivät olisi aikuisia, vastuullisia ja päätösvaltaisia ihmisiä ollenkaan. Tai sitten antamasi kuva onkin totta - miehet ovat aina olleet heikko sukupuoli, jonka tahto on (aina ollut) naisten taskussa. Se heikko, tahdoton ja keskenkasvuiseksi jäänyt sukupuoli sitten on hallinnut ja alistanut naisia sukupolvesta toiseen; pitänyt niin naisia kuin tyttäriään palvelijoinaan ja omien keskenkasvuisten tarpeidensa tyydyttäjänä.

Noin ajatellen naisten miesviha on aika ymmärrettävää; eivätkä naiset ole syyllisiä siihen, että heidän elämänsä aikuiset miehet ovat synnyttäneet vihaa jo pikkutytöstä lähtien. Aivan liian moni nainen on alkanut tuntea vihaa miehiä - isäänsä - kohtaan jo kutakuinkin kehdosta lähtien. On kova homma kasvaa miltei synnyinlahjana saadusta miesvihasta ulos. Siinä puuhassa tietysti tarvittaisiin miesten apua, ei syyllistämistä ja syyttelyä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 05.12.2012 17:05

Mirri kirjoitti: Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Miten niin miesten tehtävä? Kyllä kai äitikin voi opettaa pojalle, miten naista kannattaa kohdella.
Äitihän se naisena asiantuntija on.

Isästä ja muista miehistä poika sitten ottaa mallia, miten naisen huomioiminen toimii käytännössä.
valkosiipi
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.12.2012 17:36

valkosiipi kirjoitti:
Mirri kirjoitti: Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Miten niin miesten tehtävä? Kyllä kai äitikin voi opettaa pojalle, miten naista kannattaa kohdella.
Äitihän se naisena asiantuntija on.

Jos äiti opettaa pojilleen miten naisia 'kannattaa' kohdella, opettaako hän samalla miten hänen poikiensa 'kannattaa' kohdella häntä naisena? Isätkin ovat perinteisesti opettaneet tyttärilleen miten naisten tulee kohdella miehiä, ja minusta opetus ei ole ollut tytöille läheskään aina hyödyllistä. Äidillä on mahdollisuus käyttää naisellista valtaansa neuvomalla pojille miten naisia (ja tietysti samalla äitiä) tulee kohdella, isällä on sama mahdollisuus suhteessa tyttäriinsä. Minä muistan ajan, jolloin isät opettivat tyttärensä kylpyvettä laskeviksi ja tossuja tuoviksi palvelijattariksi...
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja valkosiipi » 05.12.2012 18:10

En ainakaan minä odottanut, että poikani kasvuvuosinaan kohtelee minua naisena.

Nyt kun poika on aikuinen, olen tyytyväinen, kun hän isänsä tavoin joskus aukaisee minulle oven,
auttaa takin päälleni tai kantaa painavan kassini...

Ei nykyisät onneksi enää tyttäriään palvelijoiksi opeta.
Taitavat vähän kärjistäen ennemminkin olla itse tyttäriensä palvelijoita.
valkosiipi
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 05.12.2012 18:26

Minusta kaikki ihmiset voisivat olla kohteliaampia toisilleen. Vanha tapa on myös, että nuoremmat ovat kohteliaampia vanhemmille. Esimerkiksi minusta nuoren naisen on kohteliasta avata ovi vanhalle miehelle tai luovuttaa istumapaikka vanhukselle bussissa, ei se aina mene niinpäin, että miehen on huomioitava naisia.
Kuutar
 

Re: Onko ritarillisuus jo mennyttä aikaa?

ViestiKirjoittaja Mirri » 05.12.2012 19:43

Mirri kirjoitti: Ei ole naisten asia opettaa kasvuikäisille pojille miten miehet käyttäytyvät 'ritarillisesti', se on miesten tehtävä.

Wikipedia tietää kertoa ritarillisuuden tapakasvatuksineen ihan oikeasti olleen nimenomaan miesten tehtävä; naiset eivät sekaanruneet siihen asiaan:
Ritarin koulutus

Ritarin koulutus alkoi 7-vuotiaana, jolloin nuori aatelispoika opetteli ratsastamaan, voimistelemaan, miekkailemaan ja taistelemaan ilman aseita. Usein nuori aatelispoika lähetettiin enonsa linnaan koulutettavaksi, jolloin hän oppi myös palvelemaan ja tottelemaan sekä toimimaan kurinalaisesti. Oppilaita kutsuttiin paaseiksi.

Koulutus oli intensiivistä aina 13 vuoden ikään, jolloin poika (puer) voitiin nimetä aseenkantajaksi (armiger tai valet). Tämän jälkeen nuori aseenkantaja seurasi herraansa - tavallisesti isäänsä, setäänsä tai enoaan - taistelukentälle, turnajaisiin ja metsästysretkille sekä huolehti herransa logistiikasta. Aseenkantajat harjoittelivat nyt yleensä yhdessä toimimaan ryhmänä, sillä raskaan ratsuväen sodankäynti vaati hyvää yksikönsisäistä ryhmätyötä. Harjoituksen pääpaino oli edelleen aseharjoituksella ja fyysisen kunnon ylläpitämisellä, mutta useimmat aseenkantajat tässä vaiheessa opettelivat lukemaan ja kirjoittamaan sekä opettelivat, paitsi aseenkäyttöä, johtamistaitoa, strategiaa ja taktiikkaa, myös musiikkia ja säveltämistä, runoutta, tanssia, muita taiteita sekä tapakulttuuria. Ritariksi koulutettavan nuorukaisen tuli 1400-luvulta peräisin olevan Ritaripeili-teoksen mukaan hallita seitsemän vapaata taitoa, seitsemän hyvettä ja seitsemän ruumiillista valmiutta.

Aseenkantaja voitiin lyödä ritariksi aikaisintaan 21-vuotiaana, joskin poikkeuksiakin tiedetään: mm. prinssi Edward Plantagenet, "Musta prinssi", lyötiin ritariksi 16-vuotiaana. Ennen ritariksilyöntiään aseenkantajan oli osoitettava taitonsa, kelpoisuutensa ja kunniallisuutensa.

Ritariksilyönti suoritettiin usein joko taistelukentällä tai turnajaisten yhteydessä. Tässä tilaisuudessa vanhempi ritari ensin löi nuorta aseenkantajaa voimakkaasti mahaan ("viimeinen isku, jonka ritari sai vastaanottaa siihen vastaamatta"), komensi tämän kumartumaan ja kosketti tätä olkapäihin miekan lappeella. Tämän jälkeen toverit kiinnittivät ritarin jalkoihin kultaiset kannukset ritarin arvon merkiksi. Tästä tulee sanonta "ansaita kannuksensa".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ritari

Nykynaiset eivät välttämättä kaipaa mitään ritarillista suojelua, mutta 'herrasmiesmäinen' käyttäytyminen voisi olla asiaa; tahdikkuus moukkamaisuuden sijaan riittäisi:
Herrasmies tarkoittaa nykyisin hieno-, tahdikaskäytöksistä (usein myös hyvin pukeutunutta) miestä

Kuitenkin tahdikas käyttäytyminenkin alkaa olla katoava ilmiö.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

ars liberales

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.12.2012 20:07

ars liberales (lat.), vapaat taiteet (taidot),

antiikin käsitys vapaalle miehelle sopivista taidoista: 1) grammatiikka, 2) retoriikka,
3) dialektiikka, 4) aritmetiikka, 5) geometria, 6) musiikki, 7) astronomia.

800-luvulla 1 - 3 saivat yhteisnimen trivium; 4 - 7 olivat quadrivium, josta
Anicius Manlius Severinus Boethiüs (n. 480 – 525/6) käänsi tekstin kreikasta latinaksi.
Renessanssin aikana vapaat taidot nousivat kukoistukseen ja sivistyksen mitaksi
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa