Lette kirjoitti:Freudin yritys luoda tieteellinen näkemys psyykestä oli
naiivi, koska se on suurimmaksi osaksi ristiriidassa
ihmisen logiikan ja yhtenäisyyden kanssa.
Hän ehdotti:
1) että kielteinen elementti (tiedostamaton) voisi tuoda
valon ihmiskunnalle,
2) ja että sairaus olisi peräisin tästä samasta tekijästä,
3 ja vakavinta oli hänen tietoisuuden vähättelynsä -
tietoisuuden, joka on kaikessa mielessä olemassaolon
avaintekijä. N.Keppe, kirjassa sairauksien alkuperä
Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.
Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.
Kahvi kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.
Joskus eri osat voivat olla selitys, joskus taas vain osaselitys - toisinaan jokin muu(t) selittävät epäloogisuuden.
Se kuuluisa "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin" ilmiö voitaneen ainakin osittain selittää sillä, että liskoaivot dominoivat ja rakastutaan epäloogisesti juuri sellaiseen henkilöön, johon rakastuja
itsekin järjen tasolla ei koskisi pitkällä tikullakaan.
Psykopatologia kirjoitti:En rupea teitä enää neurofysiologian ja mielen suhteesta opettamaan.
Jos kerran mikään ei mene kaaliin, niin ei sitten!
Psykopatologia kirjoitti:En rupea teitä enää neurofysiologian ja mielen suhteesta opettamaan.
Jos kerran mikään ei mene kaaliin, niin ei sitten!
Lette kirjoitti:Rakastuessaan renttuun naisen ei tarvitse nähdä omaa "pahuuttaan",
kun hänen rinnallaan on vielä surkeampi ihminen.
Esim. kun nainen eroaa alkoholistimiehestään, tapahtuu usein, että
seuraava mies on samanlainen.
Näin kävi vanhempieni avioliitossa. Kun alkoholisti- isäni kuoli, äitini
seuraavasta miesystävästä kehittyi myös alkoholisti. Onneksi suhde
meni poikki.
Kuutar kirjoitti:Lette kirjoitti:
Minusta ihmisen mieli on epälooginen, on ihan yleinen ilmiö se, että ihmisen tunne-elämä on ristiriidassa järkiajattelun kanssa. Ihmisen mielen epäloogisuutta voi selittää ihan aivojen toiminnallakin. Aivoissa on vanhempia ja uudempia osia, kuten otsalohko ja liskoaivot. Eri aivojen lohkot vastaavat eri tehtävistä.
1) Ei psykoanalyysissa ole kyse " valon tuomisesta ihmiskunnalle", vaan yrityksestä kehittää tieteellinen teoria.
Tiedostumaton ei myöskään ole mikään " elementti" psykoanalyyttisessä teoriassa, vaan yksi niiistä termeistä, joilla pyritään kuvaamaan ihmisen mielen rakentumista.
2) Siis mitä tekijää tarkoitat?
3) Kenen tietoisuuden vähättelystä puhut? Millä tavoin tietoisuutta voi vähätellä?
Minusta päinvastoin psykoanalyysissä korostetaan tietoisuuden ja tiedostamisen tärkeyttä ja
merkitystä.
Tietoisuus on henkinen ominaisuus, johon sisältyy myös metafyysinen ulottuvuus.
Kysyin luennoitsijalta suoraan: kuuluuko freudilaisuuteen henkisyys?
Sain vastauksen ei kuulu, mitä olin odottanutkin.
Kuutar kirjoitti:Lette:Tietoisuus on henkinen ominaisuus, johon sisältyy myös metafyysinen ulottuvuus.
Kysyin luennoitsijalta suoraan: kuuluuko freudilaisuuteen henkisyys?
Sain vastauksen ei kuulu, mitä olin odottanutkin.
Mitä tarkoitat henkisyydellä?
Entä voisitko selittää hieman tarkemmin, mikä on metafyysinen ulottuvuus?
Obelix kirjoitti:Mitä tarkoitat freudilaisuudella? Mistä tiedät olleesi freudilaisessa psykoanalyysissa? Hyvin harva psykoanalyytikko allekirjoittaa kaikki Freudin ajatukset ja psykoanalyysi on tänään ihan muuta kuin sata vuotta sitten.
Lette kirjoitti:Eli freudilaisessa psykoanalyysissä tietoisuutta väheksytään. Tietoisuus kaikesta on
on välttämätön ihmiselle. Voidaan sanoa, että ihminen on keskeisesti tietoisuutensa
Psykoanalyyttisen menetelmän tärkeimmiksi keinoiksi tulivat muun muassa vapaa assosiaatio ja unien tulkinta, joita käyttämällä muistoja pyrittiin palauttamaan tietoisuuteen ja siten helpottamaan oireita. On kuitenkin ilmennyt, että pelkkä tietoisuuteen palauttaminen ei riitä, vaan tärkeintä on tietoisuuteen tulleiden tunteiden ja ajatusten työstäminen (saks. Durcharbeiten) psykoanalyytikon kanssa. Psykoanalyysin kehittyessä on havaittu, että sen onnistumiseksi näiden keinojen lisäksi psykoanalyytikon on tarjoattava analysoitavalle myös empatiaa ja ymmärtämystä. Samoja keinoja hyödynnetään nykyisin myös psykoanalyysista kehittyneissä psykoterapioissa.
Psykoanalyysi ei syntynyt yhtenä valmiina teoriana, vaan Freud jatkoi sen kehittämistä ja täydentämistä elämänsä loppuun asti. Tämän jälkeen hänen tyttärensä Anna Freud ja monet muut psykologit jatkoivat teorian kehittelyä eri suuntiin. Psykoanalyysin syntyessä vallitsevin psykologian oppisuunta oli behaviorismi, jonka mukaan ihminen on ulkoapäin ohjattavissa ja konemainen. Psykoanalyysi on suurelta osin behaviorismin vastakohta, sillä siinä ihminen on sisältäpäin ohjautuva ja tiedostumattomien prosessien merkitys on suuri.
Mitä on analyyttinen trilogia?
Integraalinen psykoanalyysi eli analyyttinen trilogia on kansainvälinen psykoterapian ja sosiologian koulukunta.
Sen on perustanut brasilialainen psykoanalyytikko, filosofi
ja sosiologi Norberto R. Keppe (s. 1927).
Menetelmää käytetään psyykkisten ja psykosomaattisten ongelmien ja sairauksien käsittelyyn sekä kehittämään yhteistyökykyä, toiminnallisuutta ja yhteiskuntarakennetta. Pyrkimyksenä on tiedostaa elämänasenteita, ajatuksia ja tunteita.
Trilogia merkitsee
kolmen tekijän
muodostamaa kokonaisuutta:
tieteen, filosofian ja teologian,
joita ihmisessä vastaavat
toiminta, järki ja tunne. Kolminaisuus: tiede-filosofia-teologia vrt. toiminta-ajatus-tunne
Kokonaisvaltainen ihmiskuva
Ihminen on tunteen, ajattelun ja toiminnan muodostama kokonaisuus. Keppen mukaan ihmisen perusolemus (essenssi) on toimintaa hyvyydessä, kauneudessa ja totuudessa. Ihminen ei kuitenkaan ole enää täydellinen olemassaolon (eksistenssi) tasolla. Ihmisellä on vapaa tahto valita: hän voi joko hyväksyä tai kieltää alkuperäisen olemuksensa. Ihminen estää ja rajoittaa todellista olemustaan psykopatologisilla asenteillaan: kateus, suvaitsemattomuus, ylimielisyys, itsekkyys jne. Ihminen ei tunne sisintään. Tietoisuus valaisee ihmisen sisintä ja auttaa häntä pääsemään yhteyteen sisimpänsä kanssa.
TRILOGINEN PSYKOPATOLOGIA
Perinteinen käsityksen mukaan ihmisellä on
laaja alitajunta. Se ohjaa hänen tietoista elämäänsä, joka on vain kuin jäävuoren huippu.
Keppen mukaan asia on juuri päinvastoin - ihmisellä on laaja tietoisuus. Hänen perustansa on tietoisuus.
Mutta hän kätkee tietoisuutensa patologisilla asenteillaan. Hän kieltäytyy näkemästä todellisuutta. Ihminen ajattelee helposti, että vasta kun hän näkee virheensä, sairautensa ja ongelmansa, ne alkavat olla olemassa. "Se mitä et tiedä, ei voi vahingoittaa sinua." Tämä käsitys aiheuttaa henkisiä häiriötiloja: ahdistusta, masennusta, neuroottista käyttäytymistä…
Toisin kuin perinteisissä psykoanalyyttisissä, psykologisissa ja psykiatrisissa suuntauksissa Keppe näkee psykologisten ja psykosomaattisten sairauksien perussyyn psykologisissa tekijöissä. Tekijöissä, jotka kumpuavat yksilön sisimmästä ja syntyvät hänen invertoituneesta (nurinkurisesta) tavastaan käyttää tahtoaan.
Yhdistäessään psykoanalyyttisen tieteen filosofian, metafysiikan ja teologian tutkimuksiinsa Keppe havaitsi, että neuroosit ja psykoosit samoin kuin orgaaniset ja sosiaaliset sairaudet seuraavat ihmisen alkuperäisen terveyden vääristymisestä tai tuhoutumisesta. "Malum privation boni" = pahuus aiheutuu hyvyyden puutumisesta. Sairaus on terveyden puuttumista.
Keppe havaitsi, että ihminen on rakenteeltaan alunperin (luonnostaan) terve. Kuitenkin ihmisessä on nyt synnynnäinen psykogeneettinen virhe, josta hänen myöhemmät sairautensa johtuvat.
Keppe on nimennyt tämän virheen inversioksi, jonka vuoksi ihminen alkaa tuhota hyvää ja tahtoa pahaa itselleen ja lähimmäisilleen. Hän hyökkää omaa elämäänsä vastaan — yleensä tiedostamattaan — ja synnyttää kärsimystä ja sairautta. Tällaisen inversion Keppe uskoo johtuvan "alkuperäisestä" kateudesta, joka on synnynnäistä ja universaalia ja kaiken muun patologisen käyttäytymisen perussyy.
Ihminen on triloginen olento, jonka perusta on rakkaus. Torjuessaan rakkauden ihminen ajattelee ja toimii sairaasti ja tuhoaa omaa terveyttään ja yhteiskunnan hyvinvointia. Ihmisen alun perin terve perusta on vääristynyt hänen invertoituneen tahdon käyttönsä vuoksi. Analyyttisen trilogian keskeinen menetelmä on sisäistämisen tekniikka eli keppeläinen dialektiikka, jota selostetaan tarkemmin Norberto Keppen kirjassa Kirkastuminen ja Claudia Pachecon kirjassa Tiedostaminen parantaa.
PSYKOPATOLOGIAN SYITÄ
Kateus
Kateutta merkitsevä sana on portugalin kielellä inveja, englanniksi envy. Ne tulevat latinan sanasta invidere, joka merkitsee samaa kuin ei haluta nähdä.
Kateudessaan ihminen ei halua nähdä tai aistia mitään, mikä on hyvää, kaunista tai totuudellista. Hän ei halua iloa ja rikkautta. Hän ei halua nähdä mahdollisuuksia ja kehitystä. Hän ei halua hyväksyä rakkautta ja todellisuutta. Koska hän ei halua nähdä hyvää, hän reagoi yrittämällä estää ja tuhota sitä.
Kateus on elämänasenne, joka kohdistuu kaikkeen, mikä on olemassa, sekä ulkoiseen maailmaan että omaan itseen, omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.
Ei se ole kateutta, että haluaa itselleen jotakin hyvää, minkä näkee toisella, ja ponnistelee saavuttaakseen sen. Kateus on estämistä ja tuhoamista.
Kateellinen ei halua itselleen kadehtimaansa asiaa. Hän haluaa vain, ettei toisellakaan olisi mitään hyvää tai menestystä.
Kateellinen ei pidä elämästä ja ihmisistä.
Kateellinen ei hyväksy sitä, mitä elämä tarjoaa.
Kateellinen saa mielihyvää tuhoavasta asenteestaan.
Teomania
Suuruudenhulluuden äärimmäinen muoto, jossa ihminen kuvittelee itsensä jumalan vertaiseksi. Teomania on kateellinen toive omata jumalallista valtaa - ei kuitenkaan käytettäväksi hyvään, vaan ihmisen omien suuruudenhullujen kuvitelmien toteuttamiseksi.
Inversio
Keppe löysi psykologisen inversion mekanismin v. 1977. Ihminen invertoi erityisesti elämään ja totuuteen liittyviä käsitteitä, koska hän haluaa nähdä ne itselleen vahingollisina. Yhteiskuntajärjestelmämme on invertoitunut. Sisäiset arvot ovat kääntyneet ylösalaisin: hyvä on kääntynyt pahaksi ja paha hyväksi. Ihminen havaitsee todellisuuden käänteisellä tavalla:
- hyvä ei kestä kauan
- paha on vahvempi kuin hyvä
- totuus on vahingollista
- rakkaus tuottaa kärsimystä
- pehmeys on heikkoutta
- rehellisyys on lapsellista
- aggressiivisuus on tehokasta
- auttaminen merkitsee menetystä
- laiskuus on miellyttävää
- juominen ja tupakoiminen on vapautta
Ihmisen toimintaa johtaa sisäinen inversio, nurinpäin kääntynyt tunnemaailma eikä järki. Siksi ihminen vastustaa tunteen tasolla hyvää ja nauttii siitä, mikä on epäterveellistä.
Taustalla on aina kateus.
Tietoisuuden torjunta
Keppe tarkoittaa tällä ihmisen asennetta kätkeä, tukahduttaa tai kieltää tietoisuutensa.
Sairaudet syntyvät ihmisen tahdon vuoksi
Vastoin yleistä uskomusta tahto ei ole myönteinen ominaisuus ihmisessä. Koska se on yleensä invertoitunut, se johtaa ihmisen valitsemaan sellaista, mikä on hänelle vahingollista, ja hylkäämään sen, mikä olisi hänelle hyväksi.
INTEGRAALISEN PSYKOANALYYSIN MENETELMÄ
Keppeläinen dialektiikka
Psykopatologia ei ole osa ihmisluontoa, vaan pikemminkin tulosta kamppailusta tätä perusluontoa vastaan - Siksi paras tapa käsitellä sitä on verrata psykopatologisia tekijöitä luonnollisiin, terveisiin tekijöihin, niin että terveys voi päästä voitolle. Esimerkiksi tietämättömyyttä ei ole olemassa itsestään vaan se on pikemminkin tiedon torjumista. Samoin laiskuus on itse asiassa toiminnan vastustamista, vastuuttomuus vastuun vastakohta ja niin edelleen.
Tiedostamisen tarkoitus
Patologian (kielteisten ajatusten, tunteiden ja asenteiden) tiedostaminen (tietoisuus) on avainasemassa ihmisen purkaessa esteitä olemuksensa kokonaisvaltaisen kehityksen tieltä. Ihminen voi olla terve vain, jos hän voi vapaasti ilmaista sisintä olemustaan, mikä on puhtaan toiminnan synonyymi.
Toisin sanoen ihminen saavuttaa onnen hyvän, kauniin ja totuudellisen toiminnan kautta. Tämä puolestaan kumpuaa hänen sisimmästään universaalien (täydellinen ja synnynnäinen käsitteistö, joka ilmenee ihmisen mielessä tietoisuuden ja intuition kautta) hyväksymisen tuloksena.
Tahdon oikea käyttö
Tahdon oikeaa käyttöä on hyvän, kauniin ja totuudellisen todellisuuden hyväksyminen.
Rakkaus
Rakkaus on ainoa todellinen tunne ja siihen sisältyy sen hyväksyminen, mikä on olemassa itsestään, siis sen, mikä on hyvää, kaunista ja totta.
Toiminta
Kaiken elämän perustana on hyvä, kaunis ja totuudellinen toiminta, siis puhdas toiminta.
Sisäistäminen
Sisäistäminen merkitsee ulkoisen todellisuuden käyttämistä peilinä, jotta paremmin ymmärtäisi sitä, mitä on ihmisen sisimmässä (ajatuksia, tunteita, tietoisuutta, intuitiota, emootioita jne.)
Tiedostaminen
Psykologinen prosessi, jonka avulla pääsee yhteyteen sekä sisäisen että ulkoisen todellisuuden kanssa.
TRILOGINEN SOSIOPATOLOGIA
Keppe on päätynyt käsitykseen, että suuri osa inhimillisestä kärsimyksestä johtuu sosioekonomisesta rakenteesta, joka on luotu palvelemaan niitä, jotka käyttävät (patologista) yhteiskunnallista ja taloudellista valtaa. Virheellisestä yhteiskuntajärjestelmästä sekä sen nurinkurisista laeista ja väärästä filosofiasta - mikä kaikki perustuu kateuteen ja inversioon - seuraavat ongelmat vaikuttavat epäilemättä osaltaan henkisiin ja elimellisiin sairauksiin.
Psykososiaalinen ongelma
Yhteiskuntajärjestelmä perustuu invertoituneisiin lakeihin ja filosofioihin, jotka aiheuttavat ihmiselle paljon vahinkoa.
Ongelman juuri
Ongelman juuri on niiden kateus ja inversio, jotka käyttävät taloudellista valtaa, sillä he ylläpitävät lakeja ja yhteiskunnan rakennetta.
Matematiikka ja taiteet
Matematiikka on otettu tieteen perustaksi, ja se on kääntänyt ihmisen pois todellisuudesta. Taiteita taas halveksitaan, vaikka juuri ne voisivat johtaa ihmisen takaisin todellisuuteen.
Ratkaisu
Yhteiskunnan inversiot on korjattava, jotta näihin ongelmiin voitaisiin löytää ratkaisu.
Analyyttisen trilogian menetelmä
Keppe on luonut oman metodologiansa, yksilö- ja ryhmäterapian, jotka hän yhdistää ainutlaatuiseen sosioterapiaan: trilogisiin yrityksiin ja asumiseen. Nämä sisältävät yleistä mielenkiintoa herättäviä ohjelmia, jotka pyrkivät tarjoamaan ratkaisun nykyajan ongelmiin.
Trilogiset yritykset
Yritysmuoto, jonka perustana on uudenlainen organisaatiomalli. Työntekijät hyötyvät työnsä hedelmistä.
Triloginen asuminen
Uusi ekonominen yhteisasumisen muoto, joka pyrkii tarjoamaan asukkaille runsaasti sosiaalisia, kulttuurisia ja esteettisiä kokemuksia.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa