Mitä sanoisit Freudille?

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 01.11.2012 12:29

Freudin yritys luoda tieteellinen näkemys psyykestä oli
naiivi, koska se on suurimmaksi osaksi ristiriidassa
ihmisen logiikan ja yhtenäisyyden kanssa.

Hän ehdotti:
1) että kielteinen elementti (tiedostamaton) voisi tuoda
valon ihmiskunnalle,

2) ja että sairaus olisi peräisin tästä samasta tekijästä,

3 ja vakavinta oli hänen tietoisuuden vähättelynsä -
tietoisuuden, joka on kaikessa mielessä olemassaolon
avaintekijä. N.Keppe, kirjassa sairauksien alkuperä
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 02.11.2012 02:07

Lette kirjoitti:Freudin yritys luoda tieteellinen näkemys psyykestä oli
naiivi, koska se on suurimmaksi osaksi ristiriidassa
ihmisen logiikan ja yhtenäisyyden kanssa.

Hän ehdotti:
1) että kielteinen elementti (tiedostamaton) voisi tuoda
valon ihmiskunnalle,

2) ja että sairaus olisi peräisin tästä samasta tekijästä,

3 ja vakavinta oli hänen tietoisuuden vähättelynsä -
tietoisuuden, joka on kaikessa mielessä olemassaolon
avaintekijä. N.Keppe, kirjassa sairauksien alkuperä


Minusta ihmisen mieli on epälooginen, on ihan yleinen ilmiö se, että ihmisen tunne-elämä on ristiriidassa järkiajattelun kanssa. Ihmisen mielen epäloogisuutta voi selittää ihan aivojen toiminnallakin. Aivoissa on vanhempia ja uudempia osia, kuten otsalohko ja liskoaivot. Eri aivojen lohkot vastaavat eri tehtävistä.


1) Ei psykoanalyysissa ole kyse " valon tuomisesta ihmiskunnalle", vaan yrityksestä kehittää tieteellinen teoria.
Tiedostumaton ei myöskään ole mikään " elementti" psykoanalyyttisessä teoriassa, vaan yksi niiistä termeistä, joilla pyritään kuvaamaan ihmisen mielen rakentumista.

2) Siis mitä tekijää tarkoitat?

3) Kenen tietoisuuden vähättelystä puhut? Millä tavoin tietoisuutta voi vähätellä?
Minusta päinvastoin psykoanalyysissä korostetaan tietoisuuden ja tiedostamisen tärkeyttä ja merkitystä.
Kuutar
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2012 02:25

Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.11.2012 09:57

Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.

Joskus eri osat voivat olla selitys, joskus taas vain osaselitys - toisinaan jokin muu(t) selittävät epäloogisuuden.

Se kuuluisa "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin" ilmiö voitaneen ainakin osittain selittää sillä, että liskoaivot dominoivat ja rakastutaan epäloogisesti juuri sellaiseen henkilöön, johon rakastuja itsekin järjen tasolla ei koskisi pitkällä tikullakaan.

Toisaalta taas jotkut tekivät mm viime kuntavaaleissa äänestyspäätöksensä pelkkien iltalehtien lööppien perusteella ja saattoivat näin äänestää ehdokasta, joka ei aja heidän asiaansa. Tässä epäloogisessa käytöksessä tuskin on kysymys aivojen eri osista vaan ehkä vain välinpitämättömyydestä, laiskuudesta tai joskus jopa ihan tyhmyydestä.

Psykologian taiteenalalla taas esim jotkut defenssit voinevat johtua aivojen eri osista, jotkut eivät. Esim seksin saralla kieltäminen voi johtua aivojen eri osien jonkinsortin keskinäisestä ristiriidasta. Henkilö tosiasiallisesti haluaa seksiä, mutta hyvin voimakkaasti on kaikkea seksiin liittyvääkin vastaan.
Kahvi
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 02.11.2012 11:47

Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.

Tietoisuus on henkinen ominaisuus. Taju kaikesta kiteytyy tietoisuuteen.
Lapsella on jo sama tietoisuus kuin aikuisella. Lapsi vaan ole korruptoitunut
kuten me aikuiset.
Länsimainen kulttuuri on hyvin materialistinen, ehkä siksi pyrimme selittämään
kaikki aivo-osien avulla.
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 02.11.2012 12:08

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Minusta on kyseenalaista selittää epäloogisuutta aivojen eri osilla.

Joskus eri osat voivat olla selitys, joskus taas vain osaselitys - toisinaan jokin muu(t) selittävät epäloogisuuden.

Se kuuluisa "miksi naiset aina rakastuvat renttuihin" ilmiö voitaneen ainakin osittain selittää sillä, että liskoaivot dominoivat ja rakastutaan epäloogisesti juuri sellaiseen henkilöön, johon rakastuja
itsekin järjen tasolla ei koskisi pitkällä tikullakaan.

Rakastuessaan renttuun naisen ei tarvitse nähdä omaa "pahuuttaan",
kun hänen rinnallaan on vielä surkeampi ihminen.
Esim. kun nainen eroaa alkoholistimiehestään, tapahtuu usein, että
seuraava mies on samanlainen.
Näin kävi vanhempieni avioliitossa. Kun alkoholisti- isäni kuoli, äitini
seuraavasta miesystävästä kehittyi myös alkoholisti. Onneksi suhde
meni poikki.
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2012 12:20

Näin: tuossa Leten hyvässä psykologisessa selityksessä ei ole mitään aivoista.

En rupea teitä enää neurofysiologian ja mielen suhteesta opettamaan.
Jos kerran mikään ei mene kaaliin, niin ei sitten!

Totean vain, että Freudin aikana ei ollut oppisuuntaa,
joka nykyään tunnetaan mielen filosofiana.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 02.11.2012 12:56

Psykopatologia kirjoitti:En rupea teitä enää neurofysiologian ja mielen suhteesta opettamaan.
Jos kerran mikään ei mene kaaliin, niin ei sitten!

Oletko vetäissyt herneen nenääsi jostain? :|
Riidankylväjä
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.11.2012 12:57

Psykopatologia kirjoitti:En rupea teitä enää neurofysiologian ja mielen suhteesta opettamaan.
Jos kerran mikään ei mene kaaliin, niin ei sitten!

Ihmisen mieltä ja neurofysiologiaa tuskin voi eroittaa täysin toisistaan niin, että toinen ei vaikuttaisi toiseen. Kysymys lienee siis se, että kuinka paljon neurofysiologia vaikuttaa psyykeeseen (tai toisinpäin).

Jos nyt vaikka ajatellaan, niin hormonitoiminta vaikuttaa psyykeeseen ja sitä kautta käyttäytymiseen. Ärtyneisyys ja seksuaalinen halukkuus lienevät selvimpiä esimerkkejä.

Sitten taas on ihan oma juttunsa miten paljon neurofysiologia vaikuttaa psykologisten häiriötilojen syntyyn. Kaiketi jonkunverran, mutta kirkkaasti enempi varmaankin vaikuttaa kasvu- ja/tai elinympäristö.
Kahvi
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Kahvi » 02.11.2012 12:59

Lette kirjoitti:Rakastuessaan renttuun naisen ei tarvitse nähdä omaa "pahuuttaan",
kun hänen rinnallaan on vielä surkeampi ihminen.
Esim. kun nainen eroaa alkoholistimiehestään, tapahtuu usein, että
seuraava mies on samanlainen.
Näin kävi vanhempieni avioliitossa. Kun alkoholisti- isäni kuoli, äitini
seuraavasta miesystävästä kehittyi myös alkoholisti. Onneksi suhde
meni poikki.

Tämmöisessä lienee osin kysymys itsensä idealisoinnista (ja toisen demonisoinnista)?

(vaikkakaan tässä ei tosiaan puhuta mitään aivojen rakenteesta, mutta (itsensä) tietoisuudesta kylläkin)
Kahvi
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2012 16:17

No selitäpä sama aivoilla! Missä on (tällöin) aivoselityksen lisäarvo?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Neuropsykoanalyysi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.11.2012 16:18

n e u r o p s y k o a n a l y y s i,

1990-luvulla syntynyt tieteiden välinen suuntaus, joka juontuu Sigmund Freudin keskeneräiseksi jääneeseen fysiologiseen psykologiaan eli Projektiin (Entwurf einer Psychologie, 1885), joka julkaistiin saksaksi vuonna 1950 ja englanninkielisenä käännöksenä vuonna 1954 sekä uutena käännöksenä vuonna 1966. Neuropsykoanalyysi liittyy myös debattiin psykoanalyysin tieteenteoreettisesta luonteesta. David Rapaportille psykoanalyysin tarkoitus oli olla psyyken luonnontiedettä. Hieman kuin anteeksi pyydellen hän esitti kuitenkin puhtaasti psykologisen mallin! John Gedolle psykoanalyysi on täysin biologinen tiede. Suomessa Pentti Ikonen ja Eero Rechard ovat suoraan irrottautuneet kaikesta luonnontieteellisestä niin käytännön työssä kuin teoretisoinneissa ja edenneet hermeneuttiseen suuntaan.

Neuropsykoanalyysin puolestapuhujia ovat olleet varsinkin etelä-afrikkalainen neuropsykologi Mark Leonard Solms (1961–) ja hänen vaimonsa Karen Kaplan-Solms. Suunta on saavuttanut suurta suosiota, ja Suomessakin monet ovat siihen hurahtaneet. Neuropsykoanalyysi ei kuitenkaan anna mitään lisäarvoa yli perinteisen neuropsykologian – korkeintaan uuden sanaston. Joka tapauksessa Leibnitzin kuilu säilyy.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 02.11.2012 17:51

Kuutar kirjoitti:
Lette kirjoitti:

Minusta ihmisen mieli on epälooginen, on ihan yleinen ilmiö se, että ihmisen tunne-elämä on ristiriidassa järkiajattelun kanssa. Ihmisen mielen epäloogisuutta voi selittää ihan aivojen toiminnallakin. Aivoissa on vanhempia ja uudempia osia, kuten otsalohko ja liskoaivot. Eri aivojen lohkot vastaavat eri tehtävistä.

1) Ei psykoanalyysissa ole kyse " valon tuomisesta ihmiskunnalle", vaan yrityksestä kehittää tieteellinen teoria.
Tiedostumaton ei myöskään ole mikään " elementti" psykoanalyyttisessä teoriassa, vaan yksi niiistä termeistä, joilla pyritään kuvaamaan ihmisen mielen rakentumista.

2) Siis mitä tekijää tarkoitat?

3) Kenen tietoisuuden vähättelystä puhut? Millä tavoin tietoisuutta voi vähätellä?
Minusta päinvastoin psykoanalyysissä korostetaan tietoisuuden ja tiedostamisen tärkeyttä ja
merkitystä.

Olen itse ollut freudilaisessa psykoanalyysissä. Olen myös kuunnellut Helsingin yliopiston
järjestämän 10 luennon pituisen luentosarjan freudilaisuudesta.
Sen mukaan freudilaisuus on seksuaalipohjainen. Myös rakkaus on seksuaalisuuden
jalostunein muoto.
Tietoisuus on henkinen ominaisuus, johon sisältyy myös metafyysinen ulottuvuus.
Kysyin luennoitsijalta suoraan: kuuluuko freudilaisuuteen henkisyys?
Sain vastauksen ei kuulu, mitä olin odottanutkin.
Eli freudilaisessa psykoanalyysissä tietoisuutta väheksytään. Tietoisuus kaikesta on
on välttämätön ihmiselle. Voidaan sanoa, että ihminen on keskeisesti tietoisuutensa
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 02.11.2012 22:45

Lette:
Tietoisuus on henkinen ominaisuus, johon sisältyy myös metafyysinen ulottuvuus.
Kysyin luennoitsijalta suoraan: kuuluuko freudilaisuuteen henkisyys?
Sain vastauksen ei kuulu, mitä olin odottanutkin.


Mitä tarkoitat henkisyydellä?
Entä voisitko selittää hieman tarkemmin, mikä on metafyysinen ulottuvuus?
Kuutar
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 03.11.2012 11:17

Kuutar kirjoitti:Lette:
Tietoisuus on henkinen ominaisuus, johon sisältyy myös metafyysinen ulottuvuus.
Kysyin luennoitsijalta suoraan: kuuluuko freudilaisuuteen henkisyys?
Sain vastauksen ei kuulu, mitä olin odottanutkin.


Mitä tarkoitat henkisyydellä?
Entä voisitko selittää hieman tarkemmin, mikä on metafyysinen ulottuvuus?

Henkisyyttä on rakkaus laajasti nähtynä. Puhutaan universaalisesta rakkaudesta.
Sitä voisi luonnehtia länsimaisen kulttuurin kielellä:
Rakkaus on toimintaa totuudessa, kauneudessa ja hyvyydessä.

Metafyysinen tarkoittaa, että ihmisellä on tietoisuus tuonpuoleisuudesta,
esim. Jumalasta. Uskonnoissa on henkisyyttä, mutta se perustuu erilaisiin
oppeihin. Kirkon tiedotuskeskuksen mukaan henkisyys Suomessa lisääntyy,
mutta ei uskonnon piirissä. Puhutaan laajemmasta henkisyydestä uskontojen
ulkopuolella.
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Lette » 03.11.2012 11:49

Obelix kirjoitti:Mitä tarkoitat freudilaisuudella? Mistä tiedät olleesi freudilaisessa psykoanalyysissa? Hyvin harva psykoanalyytikko allekirjoittaa kaikki Freudin ajatukset ja psykoanalyysi on tänään ihan muuta kuin sata vuotta sitten.

Luentosarja freudilaisuudesta, jonka kuuntelin noin 10 vuotta sitten
kertoo, että olen ajan tasalla.
Oletko tietoinen, että Suomea on sanottu maailman freudilaisimmaksi
maaksi, koska kaikki oppituolit ovat freudilaisilla. Tästä psykiatri
Ben Furman aikanaan piti meteliä. Kakki analyytikot soveltavat teorioita
omalla tavallaan.
Lette
 

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2012 12:26

Lette kirjoitti:Eli freudilaisessa psykoanalyysissä tietoisuutta väheksytään. Tietoisuus kaikesta on
on välttämätön ihmiselle. Voidaan sanoa, että ihminen on keskeisesti tietoisuutensa

Ei pidä paikkaansa; 'freudilaisessa' psykoanalyysissa nimenomaan pidetään tietoisuutta tärkeänä ja asioita pyritään saamaan tiedostamattomasta tietoisuuteen. Sinä edustat hengellistä oppia, jossa käsitteiden merkitys on eri kuin psykoanalyysissa.

Suomisanakirjassa on hyvä artikkeli psykoanalyysista; selviää, että tiedostamaton/tietoisuus on hyvin keskeisessä osassa. Tässä katkelma:
Psykoanalyyttisen menetelmän tärkeimmiksi keinoiksi tulivat muun muassa vapaa assosiaatio ja unien tulkinta, joita käyttämällä muistoja pyrittiin palauttamaan tietoisuuteen ja siten helpottamaan oireita. On kuitenkin ilmennyt, että pelkkä tietoisuuteen palauttaminen ei riitä, vaan tärkeintä on tietoisuuteen tulleiden tunteiden ja ajatusten työstäminen (saks. Durcharbeiten) psykoanalyytikon kanssa. Psykoanalyysin kehittyessä on havaittu, että sen onnistumiseksi näiden keinojen lisäksi psykoanalyytikon on tarjoattava analysoitavalle myös empatiaa ja ymmärtämystä. Samoja keinoja hyödynnetään nykyisin myös psykoanalyysista kehittyneissä psykoterapioissa.

Psykoanalyysi ei syntynyt yhtenä valmiina teoriana, vaan Freud jatkoi sen kehittämistä ja täydentämistä elämänsä loppuun asti. Tämän jälkeen hänen tyttärensä Anna Freud ja monet muut psykologit jatkoivat teorian kehittelyä eri suuntiin. Psykoanalyysin syntyessä vallitsevin psykologian oppisuunta oli behaviorismi, jonka mukaan ihminen on ulkoapäin ohjattavissa ja konemainen. Psykoanalyysi on suurelta osin behaviorismin vastakohta, sillä siinä ihminen on sisältäpäin ohjautuva ja tiedostumattomien prosessien merkitys on suuri.

http://suomisanakirja.fi/freudilaisuus
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.11.2012 12:35

Behaviorismin hegemonia alkoi vasta 1920-luvulla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2012 12:44

Analyyttisen trilogian kehittäjään Norberto Keppeen tutustuminen auttaa ymmärtämään mistä Lette puhuu; hän on Keppen 'oppilas' ja Analyyttisen trilogian edustaja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Norberto_R._Keppe

Analyyttinen trilogia uskottelee olevansa 'freudilaisuuden' kilpaileva psykoanalyyttinen suuntaus. Koulukunta kuitenkin on lähempänä hengellisyyttä kuin henkisyyttä (merkityksessä psyykkinen); eikä se ole psykoterapia muiden joukossa.
http://www.analyyttinentrilogia.net/saty.html

Luulen, että jos Lette sanoisi suoraan Freudille mitä mielessä liikkuu, hän kertoisi Freudin olevan väärässä ja Norberto R. Keppen 'henkisyyksineen' oikeassa... Keppe oppeineen ja 'psykoterapeutteineen' ei kuitenkaan - luojan kiitos! - ole päässyt psykoterapiarintamalla minkäänlaiseen asemaan. Hänen kehittelemänsä sekava oppi ei yksinkertaisesti ole psykoterapiaa tai mitään sinne päinkään, vaikka Keppe itse on alunalkaen ollut 'freudilainen' psykoanalyytikko.

Letten 'järjettömiltä' kuulostavat ajatukset ja oudon merkityksen saaneet käsitteet kuitenkin aukeavat, kun tutustuu Keppeen ja Analyyttiseen trilogiaan (toiselta ja erittäin harhaanjohtavalta nimeltään Integraalinen psykoanalyysi). Keppe on ottanut psykoanalyysi-termin oppinsa käyttöön, vaikkei hänen luomuksensa ole psykoanalyysia nähnytkään. Onneksi esim. yhdistyksen nimessä psykoanalyysi-sanaa ei näy.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mitä sanoisit Freudille?

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.11.2012 12:48

Kopioin, jottei tarvitse klikata päästäkseen lukemaan mistä Integraalisessa 'psykoanalyysissa' (ja Letten käsityksissä) on kysymys:
Mitä on analyyttinen trilogia?
Integraalinen psykoanalyysi eli analyyttinen trilogia on kansainvälinen psykoterapian ja sosiologian koulukunta.
Sen on perustanut brasilialainen psykoanalyytikko, filosofi
ja sosiologi Norberto R. Keppe (s. 1927).

Menetelmää käytetään psyykkisten ja psykosomaattisten ongelmien ja sairauksien käsittelyyn sekä kehittämään yhteistyökykyä, toiminnallisuutta ja yhteiskuntarakennetta. Pyrkimyksenä on tiedostaa elämänasenteita, ajatuksia ja tunteita.

Trilogia merkitsee
kolmen tekijän
muodostamaa kokonaisuutta:
tieteen, filosofian ja teologian,
joita ihmisessä vastaavat
toiminta, järki ja tunne. Kolminaisuus: tiede-filosofia-teologia vrt. toiminta-ajatus-tunne

Kokonaisvaltainen ihmiskuva

Ihminen on tunteen, ajattelun ja toiminnan muodostama kokonaisuus. Keppen mukaan ihmisen perusolemus (essenssi) on toimintaa hyvyydessä, kauneudessa ja totuudessa. Ihminen ei kuitenkaan ole enää täydellinen olemassaolon (eksistenssi) tasolla. Ihmisellä on vapaa tahto valita: hän voi joko hyväksyä tai kieltää alkuperäisen olemuksensa. Ihminen estää ja rajoittaa todellista olemustaan psykopatologisilla asenteillaan: kateus, suvaitsemattomuus, ylimielisyys, itsekkyys jne. Ihminen ei tunne sisintään. Tietoisuus valaisee ihmisen sisintä ja auttaa häntä pääsemään yhteyteen sisimpänsä kanssa.

TRILOGINEN PSYKOPATOLOGIA
Perinteinen käsityksen mukaan ihmisellä on
laaja alitajunta. Se ohjaa hänen tietoista elämäänsä, joka on vain kuin jäävuoren huippu.
Keppen mukaan asia on juuri päinvastoin - ihmisellä on laaja tietoisuus. Hänen perustansa on tietoisuus.
Mutta hän kätkee tietoisuutensa patologisilla asenteillaan. Hän kieltäytyy näkemästä todellisuutta. Ihminen ajattelee helposti, että vasta kun hän näkee virheensä, sairautensa ja ongelmansa, ne alkavat olla olemassa. "Se mitä et tiedä, ei voi vahingoittaa sinua." Tämä käsitys aiheuttaa henkisiä häiriötiloja: ahdistusta, masennusta, neuroottista käyttäytymistä…

Toisin kuin perinteisissä psykoanalyyttisissä, psykologisissa ja psykiatrisissa suuntauksissa Keppe näkee psykologisten ja psykosomaattisten sairauksien perussyyn psykologisissa tekijöissä. Tekijöissä, jotka kumpuavat yksilön sisimmästä ja syntyvät hänen invertoituneesta (nurinkurisesta) tavastaan käyttää tahtoaan.

Yhdistäessään psykoanalyyttisen tieteen filosofian, metafysiikan ja teologian tutkimuksiinsa Keppe havaitsi, että neuroosit ja psykoosit samoin kuin orgaaniset ja sosiaaliset sairaudet seuraavat ihmisen alkuperäisen terveyden vääristymisestä tai tuhoutumisesta. "Malum privation boni" = pahuus aiheutuu hyvyyden puutumisesta. Sairaus on terveyden puuttumista.

Keppe havaitsi, että ihminen on rakenteeltaan alunperin (luonnostaan) terve. Kuitenkin ihmisessä on nyt synnynnäinen psykogeneettinen virhe, josta hänen myöhemmät sairautensa johtuvat.
Keppe on nimennyt tämän virheen inversioksi, jonka vuoksi ihminen alkaa tuhota hyvää ja tahtoa pahaa itselleen ja lähimmäisilleen. Hän hyökkää omaa elämäänsä vastaan — yleensä tiedostamattaan — ja synnyttää kärsimystä ja sairautta. Tällaisen inversion Keppe uskoo johtuvan "alkuperäisestä" kateudesta, joka on synnynnäistä ja universaalia ja kaiken muun patologisen käyttäytymisen perussyy.

Ihminen on triloginen olento, jonka perusta on rakkaus. Torjuessaan rakkauden ihminen ajattelee ja toimii sairaasti ja tuhoaa omaa terveyttään ja yhteiskunnan hyvinvointia. Ihmisen alun perin terve perusta on vääristynyt hänen invertoituneen tahdon käyttönsä vuoksi. Analyyttisen trilogian keskeinen menetelmä on sisäistämisen tekniikka eli keppeläinen dialektiikka, jota selostetaan tarkemmin Norberto Keppen kirjassa Kirkastuminen ja Claudia Pachecon kirjassa Tiedostaminen parantaa.

PSYKOPATOLOGIAN SYITÄ
Kateus
Kateutta merkitsevä sana on portugalin kielellä inveja, englanniksi envy. Ne tulevat latinan sanasta invidere, joka merkitsee samaa kuin ei haluta nähdä.
Kateudessaan ihminen ei halua nähdä tai aistia mitään, mikä on hyvää, kaunista tai totuudellista. Hän ei halua iloa ja rikkautta. Hän ei halua nähdä mahdollisuuksia ja kehitystä. Hän ei halua hyväksyä rakkautta ja todellisuutta. Koska hän ei halua nähdä hyvää, hän reagoi yrittämällä estää ja tuhota sitä.
Kateus on elämänasenne, joka kohdistuu kaikkeen, mikä on olemassa, sekä ulkoiseen maailmaan että omaan itseen, omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin.
Ei se ole kateutta, että haluaa itselleen jotakin hyvää, minkä näkee toisella, ja ponnistelee saavuttaakseen sen. Kateus on estämistä ja tuhoamista.
Kateellinen ei halua itselleen kadehtimaansa asiaa. Hän haluaa vain, ettei toisellakaan olisi mitään hyvää tai menestystä.
Kateellinen ei pidä elämästä ja ihmisistä.
Kateellinen ei hyväksy sitä, mitä elämä tarjoaa.
Kateellinen saa mielihyvää tuhoavasta asenteestaan.

Teomania
Suuruudenhulluuden äärimmäinen muoto, jossa ihminen kuvittelee itsensä jumalan vertaiseksi. Teomania on kateellinen toive omata jumalallista valtaa - ei kuitenkaan käytettäväksi hyvään, vaan ihmisen omien suuruudenhullujen kuvitelmien toteuttamiseksi.

Inversio
Keppe löysi psykologisen inversion mekanismin v. 1977. Ihminen invertoi erityisesti elämään ja totuuteen liittyviä käsitteitä, koska hän haluaa nähdä ne itselleen vahingollisina. Yhteiskuntajärjestelmämme on invertoitunut. Sisäiset arvot ovat kääntyneet ylösalaisin: hyvä on kääntynyt pahaksi ja paha hyväksi. Ihminen havaitsee todellisuuden käänteisellä tavalla:

- hyvä ei kestä kauan
- paha on vahvempi kuin hyvä
- totuus on vahingollista
- rakkaus tuottaa kärsimystä
- pehmeys on heikkoutta
- rehellisyys on lapsellista
- aggressiivisuus on tehokasta
- auttaminen merkitsee menetystä
- laiskuus on miellyttävää
- juominen ja tupakoiminen on vapautta


Ihmisen toimintaa johtaa sisäinen inversio, nurinpäin kääntynyt tunnemaailma eikä järki. Siksi ihminen vastustaa tunteen tasolla hyvää ja nauttii siitä, mikä on epäterveellistä.
Taustalla on aina kateus.

Tietoisuuden torjunta
Keppe tarkoittaa tällä ihmisen asennetta kätkeä, tukahduttaa tai kieltää tietoisuutensa.

Sairaudet syntyvät ihmisen tahdon vuoksi
Vastoin yleistä uskomusta tahto ei ole myönteinen ominaisuus ihmisessä. Koska se on yleensä invertoitunut, se johtaa ihmisen valitsemaan sellaista, mikä on hänelle vahingollista, ja hylkäämään sen, mikä olisi hänelle hyväksi.

INTEGRAALISEN PSYKOANALYYSIN MENETELMÄ
Keppeläinen dialektiikka
Psykopatologia ei ole osa ihmisluontoa, vaan pikemminkin tulosta kamppailusta tätä perusluontoa vastaan - Siksi paras tapa käsitellä sitä on verrata psykopatologisia tekijöitä luonnollisiin, terveisiin tekijöihin, niin että terveys voi päästä voitolle. Esimerkiksi tietämättömyyttä ei ole olemassa itsestään vaan se on pikemminkin tiedon torjumista. Samoin laiskuus on itse asiassa toiminnan vastustamista, vastuuttomuus vastuun vastakohta ja niin edelleen.
Tiedostamisen tarkoitus

Patologian (kielteisten ajatusten, tunteiden ja asenteiden) tiedostaminen (tietoisuus) on avainasemassa ihmisen purkaessa esteitä olemuksensa kokonaisvaltaisen kehityksen tieltä. Ihminen voi olla terve vain, jos hän voi vapaasti ilmaista sisintä olemustaan, mikä on puhtaan toiminnan synonyymi.
Toisin sanoen ihminen saavuttaa onnen hyvän, kauniin ja totuudellisen toiminnan kautta. Tämä puolestaan kumpuaa hänen sisimmästään universaalien (täydellinen ja synnynnäinen käsitteistö, joka ilmenee ihmisen mielessä tietoisuuden ja intuition kautta) hyväksymisen tuloksena.

Tahdon oikea käyttö
Tahdon oikeaa käyttöä on hyvän, kauniin ja totuudellisen todellisuuden hyväksyminen.

Rakkaus
Rakkaus on ainoa todellinen tunne ja siihen sisältyy sen hyväksyminen, mikä on olemassa itsestään, siis sen, mikä on hyvää, kaunista ja totta.

Toiminta
Kaiken elämän perustana on hyvä, kaunis ja totuudellinen toiminta, siis puhdas toiminta.

Sisäistäminen
Sisäistäminen merkitsee ulkoisen todellisuuden käyttämistä peilinä, jotta paremmin ymmärtäisi sitä, mitä on ihmisen sisimmässä (ajatuksia, tunteita, tietoisuutta, intuitiota, emootioita jne.)

Tiedostaminen
Psykologinen prosessi, jonka avulla pääsee yhteyteen sekä sisäisen että ulkoisen todellisuuden kanssa.

TRILOGINEN SOSIOPATOLOGIA
Keppe on päätynyt käsitykseen, että suuri osa inhimillisestä kärsimyksestä johtuu sosioekonomisesta rakenteesta, joka on luotu palvelemaan niitä, jotka käyttävät (patologista) yhteiskunnallista ja taloudellista valtaa. Virheellisestä yhteiskuntajärjestelmästä sekä sen nurinkurisista laeista ja väärästä filosofiasta - mikä kaikki perustuu kateuteen ja inversioon - seuraavat ongelmat vaikuttavat epäilemättä osaltaan henkisiin ja elimellisiin sairauksiin.

Psykososiaalinen ongelma
Yhteiskuntajärjestelmä perustuu invertoituneisiin lakeihin ja filosofioihin, jotka aiheuttavat ihmiselle paljon vahinkoa.

Ongelman juuri
Ongelman juuri on niiden kateus ja inversio, jotka käyttävät taloudellista valtaa, sillä he ylläpitävät lakeja ja yhteiskunnan rakennetta.

Matematiikka ja taiteet
Matematiikka on otettu tieteen perustaksi, ja se on kääntänyt ihmisen pois todellisuudesta. Taiteita taas halveksitaan, vaikka juuri ne voisivat johtaa ihmisen takaisin todellisuuteen.

Ratkaisu
Yhteiskunnan inversiot on korjattava, jotta näihin ongelmiin voitaisiin löytää ratkaisu.
Analyyttisen trilogian menetelmä

Keppe on luonut oman metodologiansa, yksilö- ja ryhmäterapian, jotka hän yhdistää ainutlaatuiseen sosioterapiaan: trilogisiin yrityksiin ja asumiseen. Nämä sisältävät yleistä mielenkiintoa herättäviä ohjelmia, jotka pyrkivät tarjoamaan ratkaisun nykyajan ongelmiin.

Trilogiset yritykset
Yritysmuoto, jonka perustana on uudenlainen organisaatiomalli. Työntekijät hyötyvät työnsä hedelmistä.

Triloginen asuminen
Uusi ekonominen yhteisasumisen muoto, joka pyrkii tarjoamaan asukkaille runsaasti sosiaalisia, kulttuurisia ja esteettisiä kokemuksia.

http://www.analyyttinentrilogia.net/saty.html
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron