Puolustusvoimien luokitukset

Puolustusvoimien luokitukset

ViestiKirjoittaja Roso » 07.10.2011 02:12

Puolustusvoimain terveystarkastusohje (TTO 2008) lyhennelmä:

A-luokkaan kuuluva on terve ja hyväkuntoinen. Henkilöllä ei ole sairautta, joka aiheuttaisi lisääntyneen riskin palvelusturvallisuutta ajatellen ja henkilö soveltuu koulutettavaksi turvallisesti taistelijan tehtäviin...

B-luokkaan kuuluvalla on jokin sellainen sairaus, vamma, vika tai häiriö, joka on terveydellinen este taistelijan tehtävissä toimimiselle. Tämä ominaisuus voi aiheuttaa tavallista suuremman riskin yksilölle palvelusturvallisuutta ajatellen (esim. alentunut kuulo ja mahdollinen altistuminen melulle).....

C-luokka: vapautetaan rauhanaikaisesta palveluksesta, mutta voidaan tarvittaessa luokitella uudelleen. Henkilöllä on sairaus tai ominaisuus, joka rajoittaa merkittävästi suorituskykyä, aiheuttaa huomattavan terveysperusteisen riskin joko henkilölle itselleen ja/tai ympäristölle tai vaatii jatkuvasti olosuhteita, joiden järjestäminen ei ole puolustusvoimien olosuhteissa mahdollista tai tarkoituksenmukaista....

E-luokkaan määrätään asevelvollinen, jolla todetaan jokin sellainen sairaus, vamma, vika tai rakenteellinen heikkous, joka toistaiseksi on esteenä palvelukseen hyväksymiselle, mutta joka todennäköisesti kuitenkin paranee. E-luokkaan voidaan määrätä myös sellainen asevelvollinen, jonka terveydellisten edellytysten arvioiminen edellyttää lisätutkimuksia tai seurantaa. Yleensä E-luokkaan määrätään 13 vuodeksi kerrallaan...

T-luokkaan määrätään asevelvollinen, jonka terveydentilaa tutkittaessaan lääkäri ei ole todennut palveluskelpoisuutta rajoittavaa lääketieteellistä diagnoosia, mutta kutsuntalautakunnalla tai aluetoimistolla on muita perusteita epäillä palvelusturvallisuuden vaarantuvan, mikäli kyseinen asevelvollinen määrätään palvelukseen. Muut perusteet tulevat pääsääntöisesti asevelvollisuuslain 96 § perusteella muilta viranomaisilta saaduista tiedoista. Palveluskelpoisuusluokka T ei ole lääkärin esittämä, eikä siihen liity lääketieteellistä diagnoosikoodia. Lääkärin todetessa palvelusturvallisuutta vaarantavan terveydellisen esteen, käytetään C-luokkaa.

Poistettu D-luokka:
Aiempien ohjeiden mukaan D-luokkaan kuuluva vapautettiin pysyvästi asevelvollisuuden suorittamisesta. Luokitusta käytettiin, kun sairaus tai ominaisuus oli luonteeltaan pysyvä sekä aiheutti merkittävät toimintarajoitukset.

Kopioin tuolta, jos pitää lähde laittaa: http://www.hs.fi/keskustelu/aihealue/Ko ... ti=4946394
Roso

Re: Puolustusvoimien luokitukset

ViestiKirjoittaja Roso » 07.10.2011 02:16

Tahtoisin olla A-mies!

Kuinka parannutaan jonkinlaisesta ahdistuneisuushäiriöstä ja mahdollisesta pers. häiriöstä? Tajusin tässä juuri, että olen sairas, koska syön lääkkeitä, mutta kun taas syön lääkkeitä, olen oikeastaan aika terve ts. moni saanee normaalielämässä minusta ihan normaali-ihmisen vaikutelman. Toivottavasti. Ehkä olen normaalia väsyneempi vain.

Haluaisin kovasti ns. normaaliksi ts. elämän ilman lääkkeitä, mutta jotenkin olen jäänyt niihin koukkuun.

Selailin netistä armeijaan tarvittavia uudehkoja lääkärintodistusjuttuja (http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/afaba ... OD=AJPERES) ja tuollaista itse täytettävää kyselyä (http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/e784e ... OD=AJPERES). Tulin hyvin epävarmaan tulokseen itsestäni. Haluaisin viedä tuon lapun jollekin lääkärille tai varata ajan ihan vain siksi, että tietäisin, mitä ammattilaiset minusta oikeasti ajattelevat.

Luin myös, että puolustusvoimat saavat mielenterveystoimistostakin tietoja 'kokelaasta', mikäli haluavat. Ihan kamalaa, jos olen jonkun mielestä niiiiin hullu, etten pääsisi edes armeijaan.

Ihan kamalaa. Niin kamalaa, että haluan olla terve.

En oikeasti ole niiiiiiiin hullu, että olisin armeijaolosuhteissa esim. vaaraksi itselleni tai toisille. Haluan tietää, minkä luokituksen saisin.
Roso

Re: Puolustusvoimien luokitukset

ViestiKirjoittaja huu » 08.10.2011 21:34

Kyllä sinä Ruusu olet puhdasta A-luokkaa, mitä nyt vähän sumua tulenjohtokeskuksessa.

Jonain päivänä varmasti AAA-luokitettu.
huu

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa