Mikä defenssi?

Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 23.03.2010 17:14

Mikä defenssi on kyseessä kun ihminen hukkaa tarkoituksellisesti tavaroitaan ym. ja löytää ne kun vaara on ohi? Esim. hävittää avaimensa kun pitäisi lähteä epämiellyttävään tapaamiseen ja löytää ne välittömästi kun tapaamiseen ei enää ehdi?
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.03.2010 19:33

Torjunta?
Riidankylväjä
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 23.03.2010 22:41

Sans nom kirjoitti:Mitätöiminen?


Onko tuo mitätöiminen sama kuin tyhjäksi tekeminen? Siinä tapauksessa se tulisi torjunta-otsikon alle. Ainakin tuon löytämäni linkin mukaan.

http://tiedostamaton.net/defenssit/
Riidankylväjä
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 23.03.2010 22:59

Joo, tyhjäksitekeminen on linkin mukaan kyseessä
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.03.2010 23:03

Kyseessä on torjunta (repressio).
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 24.03.2010 00:35

Psykopatologia kirjoitti:Kyseessä on torjunta (repressio).


Aivanko totta? Voiko todellakin nuppi torjua noin voimakkaasti tiedostamatta?

Minulla toisinaan hukkuu tavaroita. Siis myös, että itse laitan niitä vääriin paikkoihin alun alkaenkin, mutta myös niin, että joku muu on ottanut asiakseen siirrellä parempaan talteen. En ole ajatellut sitä koskaan defenssinä, ainoastaan soimannut itseäni huolimattomuudestani.

Uskon tällä hetkelläkin käyttäväni sitten tuon mukaan yhteen suuntaan hyvinkin paljon torjuntaa.

-Nyt pitää kyllä kunnolla miettiä tuota.

Menin kerran kelaan viemään reseptiä kuitteineen, josta oli jäänyt kokonaan kela-korvaus saamatta, koska korttia ei löytynyt apteekissa ollessa. Noh, eipä löytynyt reseptiä kelassa. Kotona sen sitten kassista kuitenkin löysin. Minä kun mietin, mitä olin syönyt ja kaikkea kummallista, koska tuollainen blackout oli tapahtunut.

-Hitto. En kyllä nyt yhdellä lukemalla nielaise. Niin ja ei tuohon liittynyt mitään muuta epämielyttävää, kuin sairauden hyväksyminen ja ylimääräinen reissu kelakonttoriin. Ihan ei tainnut olla sopiva esimerkki, luulen?
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.03.2010 00:58

Niin kaipa se on torjunta. Ihan pelottavaa kuinka joskus en näe asioita. Lietsoin itseni toissailtana vimmaan kun en löytänyt Ketipinoreita ja olin keksinyt etten voi nukkua kuin niillä. Tutkin koko lääkekaappini (yöpöydän laatikon) ja laitoin lääkkeet pussiin mutten löytänyt etsimiäni. Lopulta tajusin että olin petaamassa töistä sairauspoissaolon hankkimista huonosti nukutun yön varjolla ja nukuin ihan hyvin Remeroneilla. Aamulla huomasin että Ketipinorit olivat siististi viisi senttiä lääkepussin vieressä. Joku alitajunnan vitsi kaiketi

Tyhjäksitekeminen lienee tilanteessa jossa valheellisin perustein saa alennusta pääsymaksusta ja sitten unohtaa ottaa vaihtorahat.
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2010 01:04

Ei, vaan torjunta.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 24.03.2010 01:10

Miksei tyhjäksi tekeminen jos kerran aborttiesimerkkikin on sitä?
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.03.2010 01:25

En tiedä mistään abortista.

Tyypillinen tyhjäksitekeminen (undoing): Vääntää kiinni olevan kaasuhanan auki ja sitten taas kiinni.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja ve?e » 24.03.2010 07:37

Mä ajattelin illalla, että (1) ambivalentti itsesabotaasi ja päälle (2) älyllistäminen.
ve?e
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 24.03.2010 10:43

Psykopatologia kirjoitti:Tyypillinen tyhjäksitekeminen (undoing): Vääntää kiinni olevan kaasuhanan auki ja sitten taas kiinni.


-niinkuin miten?

Mikä muu kuin pirullinen kierous ja epärehellisyys on kyseessä, kun ihminen syyttää jatkuvasti omista virheistään toisia?

Ja vielä kaksi ensimmäistä kertaa valehdeltuaan äänestä kuulee valheen, mutta kolmannella kerralla uskoo jo itsekin niiin käyneen. Minua on tämä ko ihminen hämmästyttänyt suuresti, koska se on niin läpinäkyvää.
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 24.03.2010 11:00

xxccz kirjoitti:(- -)
[1] Mikä muu kuin pirullinen kierous ja epärehellisyys on kyseessä, kun ihminen syyttää jatkuvasti omista virheistään toisia?

[2] Ja vielä kaksi ensimmäistä kertaa valehdeltuaan äänestä kuulee valheen, mutta kolmannella kerralla uskoo jo itsekin niiin käyneen. Minua on tämä ko ihminen hämmästyttänyt suuresti, koska se on niin läpinäkyvää.

[1] Projektio; [2] torjunta. [PL]
Pertti Luukkonen
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 24.03.2010 23:45

Pertti Luukkonen kirjoitti:
xxccz kirjoitti:(- -)
[1] Mikä muu kuin pirullinen kierous ja epärehellisyys on kyseessä, kun ihminen syyttää jatkuvasti omista virheistään toisia?

[2] Ja vielä kaksi ensimmäistä kertaa valehdeltuaan äänestä kuulee valheen, mutta kolmannella kerralla uskoo jo itsekin niiin käyneen. Minua on tämä ko ihminen hämmästyttänyt suuresti, koska se on niin läpinäkyvää.

[1] Projektio; [2] torjunta. [PL]


Ok. Kiitos, rakas Pertti!
Onko tämä psykopatologisesti tervettä?
Minä pidän tätä(kin) ihmistä todella epäluotettavana ja yhteistyö on mahdotonta.


Mitä ihminen häviää rehellisyydessä?
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 25.03.2010 19:04

´
Mikä defenssi?

- Ihminen selittää omat vajavuutensa toisen ominaisuuksina. Käyttäytymismallin, sanomiset ja tekemiset. Eli toisin sanoen: Äärimmäisen vaarallinen työparina, koska on vastuuntunnoton ja valehtelija, manipuloi, häikäilemätön valehtelija


- Sitten jatkokysymys: voiko tällainen todellakin olla tiedostamatonta, eikä ihminen itse oivalla omaa läpinäkyvää käyttäytymistään vai tietoista toimintaa kaikessa härskiydessään.
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 25.03.2010 19:52

Projektio. Voi.
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 25.03.2010 23:29

Trisse kirjoitti:Projektio. Voi.


ok. Tris. or Pert or joku muu
Onko ihminen umpitollo ja täysin kykenemätön itsensä tutkiskeluun vai mitä tämä palvelee? Kykeneekö tälläiselle tyypille ollenkaan havainnollistamaan hänen oman itsensä umpisokeutensa?
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja Trisse » 25.03.2010 23:40

Ei varmaan ellei tule jotain kriisiä joka pakottaa näkemään.
Trisse
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja xxccz » 26.03.2010 00:07

Trisse kirjoitti:Ei varmaan ellei tule jotain kriisiä joka pakottaa näkemään.



En näillä kokemuksilla usko kriisin riittävän. Uhriutuu ja loukkaantuu, suuttuu ja kostaa, kostaa, tölväsee ja narsistimaisesti loukkaantuu. Pitkäjännitteisesti ja suunnitelmallisesti kostaa häikäilemättömästi.
Kaikki ko hlön tarinat aiemmista henkilösuhteista sisältää saman projektion.

Työryhmässä olen ainoa joka näkee tilanteen. Mutta myös tj taitaa olla perillä ja käyttää tilannetta hyväkseen. Hlö ei ole liialla älyllä pilattu kuitenkaan. Mutta ovela manipulaattori.
xxccz
 

Re: Mikä defenssi?

ViestiKirjoittaja untuva » 11.04.2013 17:26

Trisse kirjoitti:Esim. hävittää avaimensa kun pitäisi lähteä epämiellyttävään tapaamiseen ja löytää ne välittömästi kun tapaamiseen ei enää ehdi?


Haluaisit pitää oman pääsi -saada tahtosi läpi-, jottet joutuisi epämiellyttävään tilanteeseen.
En ole ikinä tullut miettineeksi, että hävitän jonkun tavaran estääkseni jotakin tapahtumasta. Esim. bussikortin voisi hävittää siksi ettei tarvitsisi mennä bussiin tai sinne minne bussi vie. Esität mielenkiintoisen huomion itsestäsi.
untuva
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron