Unet ja psyykkiset häiriöt

Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Trisse » 14.03.2010 15:02

Tästä oli joskus puhetta. Millaiset unet liittyvät eri häiriöihin?
Trisse
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2010 16:45

Unet ovat pelkoja tai toiveitten toteutumia. Esim. seksuaaliset unet. Kumpaan kategoriaan kuulunevat?
Riidankylväjä
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja ve?e » 14.03.2010 17:25

Joskus unet voi myös puuttua.
ve?e
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja ve?e » 14.03.2010 18:13

Niimpäs voikin. Mä en koskaan huomannut lääkityksen vaikuttavan muhun yhtään millään tavalla silloin kun niitä söi. Paitsi kuulemma vaikuttivat sitä kautta myönteisesti, että KELA katseli tietoa, että niitä syö, mielellään terapiahakemuksissa.

Unien suhteen on ollut monenlaista vaihetta. Mulla oli "ensimmäinen terapia", jonka koin epäonnistuneeksi. Noh, sen aikana unet olivat miltei ainoa kommunikaatioväline kuitenkin. Kannoin terapeutilleni keskimäärin useamman unen viikossa, ja niistä puhumisesta sitten sain apua. En uskaltanut puhua suoraan hänelle. Olin niin valtavan vihainen. Oli myös aika oikeita ongelmia terapiasuhteessa. Hän puhui omista ongelmistaan minulle sillä tavalla, etten sitten kokenut häntä sellaiseksi ihmiseksi, joka kestäisi kaikkea. Olin siis vihainen hänelle. Lisäksi hän tunsi joitakin "loistavista" sukulaisistani. Olen suvun harmaan lampaan pikimusta poika. Hän tunsi joitain loistavia sukulaisiani ja häpesin senkin vuoksi kertoa itsestäni. Kun hän tunsi niitä "loistavia". Mutta unet siis olivat henkireikä, joista valitettavasti kuitenkin salasin hieman. Hän osasi kyllä auttaa niitten tulkitsemisessa aina kun kerroin.

Oli sellaisia vuosia, jolloin unet tulvivat tietoisuuteeni hyvin voimakkaina. Muistin ne vaan. En edes voinut sille mitään. Ne palailivat mieleeni hyvin voimakkaina minä päivän aikana vaan. Oli suora yhteys uniin. Toisessa (nyk.) terapiassani en niistä kuitenkaan sitten mitään kertonut. Jotenkin unista kertoimnen oli siihen ensimmäiseen terapiaan liittyvä juttu. Kerroin toiselle terapeutilleni niistä ensimmäiseen terapiaan liittyneistä vihantunteista täysin suoraan, mutta en ehkä jakanut sitä vihan tunnetta kuitenkaan. Voi olla, ettei hän asian luonnetta sitten täysin ymmärtänytkään. Meni hänen kanssaan eri tavalla. Ajattelin pohjimmiltaan, ettei hänkään kestä kaikkea sitä kauheaa tunnetta, jota minussa oli/on. Mutta tällä kertaa reagoin siis eri tavalla. Toki mulla oli teoria siitä, miksei hän kestäisi. Niin aina. En tiedä oliko se yksi syy, että lakkasin kertomasta unia.

Totuus on, että en nykyään enää muista uniani juuri koskaan. Kai minulla olisi jotenkin terveempi yhteys tunteisiini, jos muistaisin. Ehkä niistä sitten vaan joutuisi puhumaan, jos ne päästäisi tietoisuuteensa.

Siitä, että olen kokenut erinäisistä ihmisistä siellä ja täällä, ylt'yhtenään, etteivät he kestäisi kaikkia tunteitani, jos alkaisin niitä heidän seurassaan kokemaan, on puhuttu viime aikoina terapiassa. Joo, pitäis kertoa unistaan enemmän.

Olempas hullu.
ve?e
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Trisse » 14.03.2010 20:11

Muistan kuulleeni että rajatilaan liittyvät esim. eksymisunet ja unet ruumiinvammoista/hajoamisesta.
Trisse
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2010 21:21

Tuskinpa unet noin selkeästi johonkin häiriöön liittyvät. Voisi kuvitella, että johonkin ongelmaan liittyisi esim painajaisunia, mutta unien tarkempi sisältö lienee henkilökohtaista.
Riidankylväjä
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Trisse » 14.03.2010 21:28

Tuon ylläolevan väitteen (rajatilaunista) esitti joku asiantuntija tukarilla - SAmi Anttila tai Luukkonen. Minun on helppo uskoa häiriöihin liittyvän tyypilliset unet. Etenkin tuo rajatila ja ruumiin hajoaminen. Yleensähän ihmiset eivät kuole unissaan tai heräävät siihen heti mutta skitsofrenikot uneksivat ainakmin siitä että ovat jollain tasoin kuolleita.
Trisse
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Trisse » 14.03.2010 21:42

Ei tietenkään. En faktana sitä ilmaissutkaan vaan kerroin ammattilaisen suusta väitteen kuitenkin tulleen.
Trisse
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Megakesä » 06.04.2010 01:14

Psykoosissa uneni olivat erikoisia. Yhdessä silloisessa unessani numerot kieppuivat ilmassa ja kuului kysymys joko-tai vai sekä-että. Kysymys viittasi seksuaalisen suuntautumisen pohtimiseen (hetero/bi).
Viimeisin uneni nyt 7,5 vuotta psykoosini jälkeen oli myös kiintoisa. Näin unta, että tapasin Tohtori Kiminkisen, joka piti mulle tietovisaa lääketieteellisistä kysymyksistä. Yhdessä kysymyksessä kysyttiin jonkin asian keksijää, ja tiesin oikean vastauksen olevan Kiminkinen itse, mutta unessa mietin, kehtaanko vastata niin, kun Kiminkinen itse oli paikalla.
Megakesä
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Trisse » 06.04.2010 11:35

Kyllästynyt kirjoitti:Usein myös etsin lapsiani ja/tai joudun asumaan jossakin puoliksi sortuneessa röttelössä.


Minä pääsen muuttamaan mukavaan vanhaan taloon jonka huoneiden koko ja sisustus saattaa välillä muuttua (käykin ilmi että om lisäosa tms). Vuokra on alhainen ja sijainti melko mukava (ei ydinkeskustaa kylläkään) mutta asunnossa on jokin harmillinen piirre kuten hirveät määrät vanhoja pölyisiä kirjoja ja kansioita tai huonekalujen heikohko kunto joka saa minut harmistuneena epäilemään voinko sittenkään jäädä sinne.
Trisse
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 23.06.2013 22:19

Muutit, miksi?

Usein näin unta, että tutkinnoistani puuttuu joku osa ja järjestelen opintoja uudelleen, yritän suorittaa puuttuvia kursseja, joita en kuitenkaan saa läpi ja lopulta herään. Sairasta, ajattelen. Ahdistavaa etenkin. Mietin, voinko keskittymällä ajatella unta läpi, jotta pääsisin siitä eroon. En halua istua kaikkia öitä luentosalissa, jossa opettajina on milloin lapsuudenystäviäni, milloin naapureitamme ja kuitenkaan en pääse tenteistä läpi. Mietin ja "meditoin": "minulla on valmis tutkinto." Lepo. Piste.
Hilppa
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.06.2013 22:31

Liian tunnollinen!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Hilppa » 25.06.2013 22:49

Sitten oli näitä muuttounia myös. Täällä moni on kertonut nähneensä muuttamisesta unta. Niin minäkin. Usein näin unta, että olimme yht'äkkiä vanhassa asunnossamme ja pelästyin, että uusi omistaja tulee paikalle. Samoin näin unta, että vierailimme kesämökillä uuden omistajan tietämättä. Oleilimme ja leijuimme vaan siellä ja toivoimme, että uudet omistajat eivät tulisi paikalle. Todella ahdistavia molemmat unet. Onneksi ei enää viime aikoina näitä unia. On niin kauan jo muutoista, että en kumpaakaan paikkaa enää kaipaa.
Hilppa
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 27.06.2013 00:22

Tris kirjoitti:On mullakin noita unia. Eniten kuitenkin näen painajaisia ötököistä.


Eikös sitä väitetä että päihderiippuvaiset, kuten alkoholistit usein uneksuvat ötököistä, huonoimmassa kunnossa deliriumissa olevat näkevät niitä valveillakin? :mrgreen:
Oikeasti minä ajattelen kyllä niin, ettei ihmisiä voi eikä pidä alkaa diagnosoimaan unien perusteella. Uniin voi sekoittua jopa kirjojen tai elokuvien tapahtumia, mitä on lukenut tai nähnyt. Itse näen kaikenlaisia unia, eikä unilla aina ole mitään yhteyttä elämäntilanteeseeni.
Kuutar
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.06.2013 00:29

Siis monenlaisia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Emmanuela » 27.06.2013 00:32

Näen paljon erilaisia unia. Pidän unien pohtimisesta ja onpa jokunen ongelmakin (oikeasti!) ratkennut unen avulla.
Emmanuela
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 27.06.2013 11:26

Kuutar kirjoitti:(- -)
Oikeasti minä ajattelen kyllä niin, ettei ihmisiä voi eikä pidä alkaa diagnosoimaan unien perusteella.
Uniin voi sekoittua jopa kirjojen tai elokuvien tapahtumia, mitä on lukenut tai nähnyt. Itse näen
kaikenlaisia unia, eikä unilla aina ole mitään yhteyttä elämäntilanteeseeni.

Luultavasti (aina) on varsinkin edelliseen päivään; yhteys vain ei ole "suora" yms.

Ongelma on samantyyppinen kuin projektiivisissa tekniikoissa: piilotajuisten probleemojen
lähteille päästään vain psyykkisen työskentelyn avulla.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja faarao1 » 27.06.2013 15:37

Mä söin unesa mansikoita
faarao1
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Kuutar » 18.08.2013 23:58

Näin unta kaupungista, josta olen ennenkin nähnyt unta, mutta se ei muistuta mitään todellista paikkaa. Aika yllättävää että voi toistuvasti nähdä unta mielikuvituksellisesta paikasta. Minulla oli kauniita kenkiä, joita oli laittanut riviin portaikolle, portaikko oli jossain ulkona. Etsin valkoisia korkokenkiäni, mutta sitten näin pari naista jotka puhuivat kengistäni. Toiset olivat luvatta ottaneet kenkiäni, joku oli ottanut ne valkoiset korkokenkäni, jotka olivat parhaat niistä kengistä. Sanoin että kyllä niitä voi lainata, mutta pitää sitten palauttaa takaisin. Valitsin sitten jotkut ruskeat kengät.
Kuutar
 

Re: Unet ja psyykkiset häiriöt

ViestiKirjoittaja Kahvi » 19.08.2013 02:08

Usein näen unta työasioista, varsinkin intensiivisen työputken aikana. Mitään
suurta ongelmaa tms en joudu välttämättä ratkaisemaan, kunhan jatkan
unissani töiden tekemistä. Näin kesällä kun on paljon tapahtumia ja festareita,
niin kaikennäköistä varsinaisen toimenkuvan ulkopuolistakin tulee tehtyä - ja niiden
tekemistä jatkan sitten unissani.. :D

Toinen toistuva teema on putoamiseen välitön vaara; joudun kiipeämään jotain
jyrkännettä, olemaan korkean katon reunalla tms. Johtunee ehkä siitä,
että näin vanhemmiten olen alkanut potemaan lievää korkean paikan kammoa,
mitä minulla ei ollut nuorena ollenkaan.
Kahvi
 

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron