Latinan e-motion on suoraan mielen-liikutus, ja ilmaisussa on implisiittisesti mukana konatiivinen (motivationaalinen) aspekti, panna liikkeeseen. Psyykkisessä olisi parempi puhua prosesseista kuin mekanismeista.
Vastaanottajia siis itketti. Heidän mielensä täyttyi paitsi aktuaaleista, myös aiemmista, toteutumattomista haluista ja toiveista, joita nyt saatu hyvä osin kompensoi.
Ja kyllä tosiaan on ennemmin prosessi kuin mekanismi. Nyt ymmärrän kun olen liikuttunut saatuani koiran - yhden elämäni suurimmista ja tärkeimmistä asioista, joka on aiemmin kielletty minulta ja myöhemmin olen itse kieltänyt itseltäni. Liikutus on tunnemyrsky, jonka pyörityksessä kannattaa elää niin kauan kuin se kestää; sitähän voi tutkia ja tarkkailla mitä kaikkea myrsky nostaa pintaan.
En usko että oli teatteria, vaikka sinusta siltä näyttikin. Eikä liikutus ollenkaan välttämättä kuulu äänessä. Ei ole mitään tiettyä seikkaa, josta ihmisen liikuttumisen voisi nähdä, kuulla tai tunnistaa, niin yksilöllinen asia se on. Sitä paitsi voihan ihmisellä olla myös taito koota itsensä nopeasti esimerkiksi ennen kuin alkaa puhua.