Katse

Katse

ViestiKirjoittaja Palle » 21.08.2019 11:24

Miehinen katse ja feministinen teoria

Feministinen teoria tulkitsee katseen kautta yhteiskunnan valtasuhteita: miten miehet katsovat naista, naiset itseään ja toisiaan, ja kuinka katseella vaikutetaan.

Esseessään ”Visual Pleasure and Narrative Cinema” (1975) Laura Mulvey esitteli teorian miehisestä katseesta, joka johtuu valtasuhteiden epätasapainosta. Miehinen katse on vaikuttanut feministiseen elokuva- viestintä- ja mediateoriaan.

Miehiselle katseelle on ominaista, että mies katsoo naista ja nainen katsoo ohi.lähde? Feministinen teoria katsoo, että katsojat asetetaan heteroseksuaalisen miehen näkökulmaan, jossa kamera etsii kurveja naisen vartalosta ja juonessa naiset reagoivat miehen toimintaan. Miehinen katse evää naisilta tasaveroisen aseman tehden heistä miehisen katseen kohteita. Naiskatsoja pakotetaan omaksumaan miehisen katseen miehinen näkökulma.

Seksismi ei näy pelkästään median sisällössä, vaan myös viestin esitystavassa ja siinä, miten katsojan odotetaan suhtautuvan sen sisältöön. Miehinen katse ohjaa katsetta naiseen. Tämä käytäntö seksualisoi naisen vartalon, liittyipä nainen mainostettun tuotteeseen tai ei.[4]

Katse ja psykoanalyysi

Jacques Lacanin mukaan katseeseen liittyy tärkeä ”peilivaihe” lapsen psyykkisessä kehityksessä. Pieni lapsi oppii peilaamalla katseellaan henkilöä, jonka hän kohtaa. Katse johtaa lapsen mielikuvitusmaailmassa vuoropuheluun minän ja ideaali-minän sekä ideaali-minän ja minä-ideaalin välillä. Ideaali-minä on kuviteltu minäkuva itsestä — sellainen kuin lapsi haluaisi olla. Minä-ideaali perustuu ulkopuolisen henkilön kuviteltuun katseeseen, joka ihailee minä-ideaalia. Rokkitähti (ideaali-minä) toivoo salaa, että kouluajan voimahahmo (minä-ideaali) olisi tietoinen (rokkitähden) tulevasta menestyksestä ja kuuluisuudesta kouluaikojen jälkeen.

Lacan kehitteli edelleen katseen teoriaa sanoen, että katse ei kuulu subjektiin vaan pikemminkin objektiin. Seminaari yhdessä, Lacan kertoi kuulijoille:selvennä ”Tunnen olevani sellaisten silmien katseiden kohteena joita en näe enkä edes havaitse. Tämä tarkoittaa, että tällä tilaisuudella mahdollisesti vielä muita katsojia. Kun tulee pimeää saatan tuntea tästä ikkunasta tulevan katseen, vaikka en sitä näekään.”[5]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Katse#Mie ... nen_teoria
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron