Ahdistuneisuushäiriöiden uusi käypä hoito -suositus


Re: Uusi käypä hoito -suositus ahdistuneisuushäiriöistä

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 16.01.2019 19:44

Rakkaussoturi´s remarks
Aika konservatiiviselta vaikutti toi suositus. Melkein jokaiseen lääkkeeseen liittyen oli mainittu et käytetään lyhyen aikaa, erityisesti bentsojen kohdalla, mutta sitähän ny o vallan hoettu milloin missäkin.
Uutta mulle oli ne rep-resepti termi (resepti, jota ei uusita).
Olen kyl samaa mieltä siinä, että paroksetiini vaikuttaa laajemmin ahiin ku sitalopraami. Nykyisin käytän essitalopraamia ja se on tehokas.
Mutta siis mitä oon siitä Keroputaan mallista lukenu, niin siitä suositaan bentsoja neuroleptien sijaan. Itse olen tyytyväinen , että käytän neuroleptia koko ajan. Ei ole tarvinnu osastolla olla kuin kerran ja sekin 16 v sitten.
Aikamoiset sidonnaisuudet oli kyllä työryhmällä. No, meitsin ekalla polilla psykiatrillani oli fleecepuserosta, avainkaulanauhasta ja muistilapuista lähtien kaikki tekstillä Risperdal. On kyl hyvä, että noita hoitosuosituksia tarkistellaan.
En kyllä huomannu vielä tässäkään kohtaa PMDD:stä/PMS:stä, eli siis kuukautisia edeltävästä ahdistuneisuudesta. Siihen sopii samat SSRI-lääkkeet ku masennukseen ja paniikkiin.
Olen sitä miettiny, että yksi haaveammateistani oli psykiatri. Mutta siis ei tullu munsta psykiatria vaan potilas ja Hum.kand.
Luen kyllä psykiatriaan ja neurologiaan liittyviä teoksia muun lukemisen ohella. Sori off topicit. Vaikee pitää ajatuksia koossa. Se on ollu mulla pitkään se oire.
Varmaan noi suositukset muotoillaan sen takia niin tarkkaan ettei tuu mitään oikeusjuttuja tms.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Uusi käypä hoito -suositus ahdistuneisuushäiriöistä

ViestiKirjoittaja Psywo » 16.01.2019 23:52

Olisin itsekin psykiatri, jos pääni osaisi ja pystyisi. Ei haittaa ohi aiheen meneminen, saa höpistä.
Mä luin vain nopeasti tuon suosituksen läpi, täytyy lukea jossain kohtaa vielä uudelleen.
Kerrankin oli mainittu, että sosiaalisten tilanteiden pelko voi alkaa jo lapsuudessa.
Paroksetiinista olen myös samaa mieltä, että auttaa paremmin...
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron