Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja ritalin » 18.12.2018 06:27

Minulle tuli jonkin google-haun sivutuotteena tällainen sivu, mitä aloin aikanikuluksi lukemaan:

High Splash BPD: I cannot help myself. When I feel abandoned or rejected by my boyfriend, I get furious and desperate. I will literally do anything to get his attention and punish him. All my love turns to hate! Last week I thought he was flirting with another woman in a bar and I threw my drink in his face! He deserved it!

When we got home we fought all night. At one point, I locked myself in the bathroom and threatened to take every pill in the medicine cabinet. He was pounding on the door with his fists yelling, “Please don’t do that. I love you. Don’t kill yourself.”

To be honest, I loved the attention. I don’t know why I don’t feel loved unless I make him desperate. I know it is wrong on some level, but I need him to prove he loves me over and over again.

At around 3 am the neighbors called the police and they knocked on our door. We were calmer by then so they went away.

Obvious signs of BPD:

Extreme sensitivity to anything that can be interpreted as rejection or abandonment.
Over the top dramatic emotional reactions.
Needs constant reassurance.
Splitting: only two categories of feelings—love and hate.
Loud violent fights marked by threats of self harm.
Lack of caring about how their fighting impacts those around them.


https://www.quora.com/What-are-the-most ... D-in-women

Syy, miksi nyt teen tästä tekstistä tänne aloituksen, on siinä, että kuinka oma kokemukseni epävakaasta ihmisestä eroaa tästä, millainen kuva epävakaista aina annetaan internetissä ja kaikissa muissa lähteissä.
Tuo lainaamani tekstinpätkä kuvaa muuten aika hyvin sitä, miten itse olen aikoinaan kokenut epävakaan tyttöystäväni, mutta isoin ero oli siinä, että nainen oli pirusti kylmempi ja hänellä oli sellainen piirre, että hän halusi minulta, mutta ei itse halunnut antaa minulle.
Eli siis... suhteemmehan alkoi juuri sillain, että se tuntui minusta hyvin kiihkeältä ja lupaavalta siinä alussa. Tuntui, että kun homma lähti kunnolla liikkeelle, että se oli todella intensiivistä ja tunteellista... Jutussa tuli kuitenkin käännekohta, kun nainen alkoi soittelemaan mulle kesken oppituntien. Hän odotti, että pystyn vastaamaan hänelle heti, eikä ymmärtänyt, kun en vastannut... Hän tuntui ottavan siitä itseensä. Tästä "hylkäämiskokemuksesta" hän ei sitten koskaan päässytkään ylitse, vaan hän jätti minut pian. Ilmeisesti hän yritti tällä jättämisellä sitten saada minut epätoivoiseksi. Mutta hän sillätapaa myös heijasti takaisin tätä asetelmaa, miten hän oli kokenut sen, että kun en vastannut hänelle puhelimeen kesken oppitunnin. Ja, kun minä ihmettelin hänelle suhteen lopettamista ja yritin saada hänet jatkamaan suhdetta, tämä ei suinkaan toiminut niinkuin internetissä väitetään, että nainen olisi tullut tyytyväiseksi ja palannut luokseni, vaan nainen jatkoi tätä takaisinheijastamista, vieden sen yhä pidemmälle. Hän reagoi näihin reagointeihini sillä tavalla, että hän alkoi syyttämään minua epävakaaksi ja käski minua hakeutumaan hoitoon. Väitti, että hänen tätinsä on psykiatri ja, että hän oli kertonut minusta tädilleen ja, että täti on ollut sitä mieltä, että minut pitäisi saada hoitoon... Olin kuulemma mielisairaalla tavalla riippuvainen hänestä ja minulla oli kuulemma pakkomielle häneen.
Tilanne johti sitten riitaan ja siihen, että lopetimme yhteydenpidon... Mutta nainenpa tuli aina takaisin. Kesti vielä yli puoli vuotta tällaista, että hän vähän väliä hylkäsi minut tylysti ja sitten tuli taas takaisin. Koin, että hän sai tyydytyksensä tuossa suhteessa tästä oman hylkäämiskokemuksensa hyvin kylmästä heijastamisesta minuun. Koko suhde oli siis tuosta eteenpäin sitä, että hän pyrki tuottamaan minulle tällaisia hylkäämiskokemuksia, jollaisen hän oli kokenut, kun en vastannut hänelle puhelimeen kesken oppitunnin. Myös hänen kommunikointinsa oli ensimmäisestä erosta eteenpäin lähes yksinomaan jatkuvaa projektiivista identifikaatiota.
Kun koko paska oli lopussa, niin nainen paljasti minulle, että oli ollut toisen miehen kanssa suhteessa koko ajan. Eli mä olin tavallaan ollutkin hänelle sitten merkityksetön ja pelkkä leikkikalu tätä tunteidenheijastamista varten.

Mitä tiedän naisen elämästä muuten, niin hänellä on ollut jatkuvana sarjana peräkkäin tällaisia samanlaisia lyhyitä tunteidenheijastussuhteita. Ei ole koskaan ollut vakavassa parisuhteessa. Hänellä oli myös vikaa seksuaali-identiteetissä ja hänellä oli vuoronperään heterokausia ja lesbokausia, eikä hän kuulemma oikein tiennyt, kumpi hän oli...

Selvää on, että exäni oli tällainen High Splass -tapaus, joka ilmensi näitä ongelmiaan hyvin voimakkaasti näkyvästi ja dramaattisesti. Vaikka olin silloin vain lukion ja armeijan käynyt, enkä omannut mitään psykologista tietoutta, niin tajusin kolmisen kuukautta ensimmäisen eron jälkeen, että naisella on jotain vikana päässä... Ensin alkuun toki syyttelin itseäni ja etsin vikaa itsestäni, mutta kun alkoi tulemaan eteen yhä häiriintyneempiä ja kummallisempia juttuja, niin lopulta tajusin, että olen tekemisissä hyvin ongelmaisen ihmisen kanssa. Tästä sitten oikeastaan lähtikin liikkeelle oma kiinnostukseni persoonallisuushäiriöitä kohtaan.
Selvä ero tässä on kuitenkin kaikkeen netissä kuvattuun nähden se tämän exäni kylmyys ja jopa sadistisuus. Se, kuinka hän on aina läpi elämänsä lopulta jäänyt enemmänkin kiinni omien tunteidensa hyvin raakaan heijastamiseen toiseen ihmiseen sen sijaan, että hän olisi netissä kuvatun kaltaisesti muodostanut vain hyvin tunnepitoisen ja dramaattisen suhteen tämän toisen kanssa. Siinä on ero, kuinka nämä netissä kuvatut naiset ovat kaivanneet mieheltä sitä epätoivoista rakkaudenosoitusta, jonka jälkeen nainen on ollut tyytyväinen ja suhde on voinut hyvin ja, kuinka exäni kaipasi mieheltä sitä epätoivoista rakkaudenosoitusta, mutta sen saadessaan sitten rankaisikin miestä siitä ja oli lähettämässä mielisairaalaan. Exäni ei tavallaan antanut mitään takaisin saadessaan sitä rakkautta, vaan sieltä tuli vastaan vaan pelkkää kylmää terästä ja projektiivista identifikaatiota.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Psywo » 19.12.2018 00:52

Millainen (tarkemmin) kuva epävakaista sitten mielestäsi annetaan? Minusta ei kovin ruusuistakaan, joskin tietyllä tapaa toiveikasta kyllä.
Jokainen "epävakaa" on omanlaisensa.
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.12.2018 01:11

Herkkyydestä en osaa sanoa, mutta 'haurauden' voin epävakaan miehen exänä vahvistaa.

Kuten Psywo sanoi: jokainen 'epävakaa' on omanlaisensa. Käsittääkseni tämä pätee myös sukupuolista riippumatta; ei ole mitään 'tietyn tyyppistä' epävakaata naista tai miestä, vaan jokainen oireilee eri tavoin oman elämäntilanteensa ja muiden puitteidensa mukaisesti.

Psyykkinen hauraus on oleellinen asia, ei 'herkkyys' tai muu vastaava.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja ritalin » 19.12.2018 09:17

Psywo kirjoitti:Millainen (tarkemmin) kuva epävakaista sitten mielestäsi annetaan? Minusta ei kovin ruusuistakaan, joskin tietyllä tapaa toiveikasta kyllä.
Jokainen "epävakaa" on omanlaisensa.

No, tuosta englanninkielisestä tekstistähän esimerkiksi saa sellaisen kuvan, että kyseessä on voimakkaan tunteellinen ja epätoivoisen riippuvainen ihminen, jonka kanssa suhde menee hyvin dramaattiseksi.
Tässä on voimakas kontrasti sen suhteen, miten itse koen epävakaan exäni. Hän oli mielestäni jokseenkin kylmäverinen ja käytti ihmisiä henkisesti hyväkseen. Voisi jopa sanoa, että hän toimi saalistajamaisesti. Hän etsi itselleen uhreja, joihin heijastaa hylkäämiskokemusta ja hylätyksitulemisen pelkoa... Siirtyi sulavasti uhrista toiseen.
Siis, kun näissä internetistä löytyvissä kuvauksissa epävakaista puhutaan vain, että henkilö pelkää hylätyksitulemista, kun käytännössä keskeistä on se, että tämä henkilö heijastaa sitä hylätyksitulemisen pelkoa toisiin, pyrkii herättämään näitä tunteita toisissa.
Exälleni tämä tunteiden heijastaminen sopiviin uhreihin oli kuin huumetta. Hän metsästi sopivia uhreja tunteidenheijastamiseen, kuin narkkari etsii itselleen huumeannosta.

Jos mietitään sarjamurhaajaa, jolle tappaminen on riippuvuus ja, joka saalistaa itselleen uhreja, tappaakseen heidät, niin hyvin samaan tapaan exäni etsi itselleen uhreja. Motiivikin oli hyvin samankaltainen. Sarjamurhaaja heijastaa tunteita uhriinsa tappaessaan uhrinsa ja tuntee samalla itse kaikkivoipaisuudentunnetta, joka aiheuttaa hänelle seksuaalisen tyydytyksen. Exäni tavoitteli myös kaikkivoipaisuudentunnetta heijastamalla tunteita uhreihinsa. Kaikkivoipaisuudentunne on sitä, kun henkilö tuntee olevansa samalla tapaa kaikkivoipainen, miten hän vauvana koki äitinsä.
Logiikka on se, että kun sinä saat toisen tuntemaan samoja tunteita, mitä itse koit vauvana, saat itsesi tuntemaan olevasi äitisi siten, kuin koit äitisi ollessasi vauva. Tämä on splittingin ydin.

Mielestäni tällaiset pintapuoliset kuvaukset internetissä ovat ongelma, koska ne saavat nämä epävakaan tunteidenheijastamisen kohteina olevat ihmiset näyttämään epävakailta. Minun kohdallani tämä exäni jopa saalistajamaisesti diagnosoi minut epävakaaksi samalla, kun hän aloitti tämän teunteidenheijastuskamppanjansa ja, jos olisimme menneet jonkun psykiatrin pakeille, niin ensimmäisten käyntien jälkeen tälle psykiatrille olisi varmasti muodostunutkin sellainen kuva, että minä olen se epävakaa, eikä tämä nainen.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Psywo » 20.12.2018 01:58

No minä en lue juurikaan muun kielisiä tekstejä. Suomeksi vain.
Exäsi diagnosoi sinut mutta oletko sinäkin diagnosoinut hänet, vai onko hänellä ihan virallinen diagnoosi (jotenkin tuli kuva, ettei ole)?
Kuuluuko epävakauteen kaikkivoipaisuuskuvitelmat?
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja logia » 20.12.2018 13:53

Ovat hauraita ja herkkiä.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja ritalin » 03.01.2019 10:55

Psywo kirjoitti:No minä en lue juurikaan muun kielisiä tekstejä. Suomeksi vain.
Exäsi diagnosoi sinut mutta oletko sinäkin diagnosoinut hänet, vai onko hänellä ihan virallinen diagnoosi (jotenkin tuli kuva, ettei ole)?
Kuuluuko epävakauteen kaikkivoipaisuuskuvitelmat?

Uskon, että exälläni joko oli diagnoosi, tai sitten hänellä oli epäilty siitä, tai sitten joku oli epäillyt sitä hänellä ja hän sitten projisoi sen minuun... Exälläni oli splitti, projektio ja projektiivinen identifikaatio sen verran vahvasti käytössä, että ei ollut epäilystäkään hänen häiriöstään. Identiteetti oli myös erittäin omituisen epävakaa.

Kaikkivoipaisuuskuvitelmat eivät sinällään suoraan kuulu epävakaaseen persoonallisuuteen, mutta sen jälkeen, kun tämä henkilö ns. splittaa, niin hän asettaa toisen henkilön siihen rooliin, missä hän itse oli vauvana ja hän asettaa itsensä siihen rooliin, missä hänen äitinsä oli suhteessa häneen, kun hän oli vauva. JA tämän splittin jälkeen hän alkaa vyöryttämään projektiivisia identifikaatioita tätä vauvan rooliin asetettua vastaan ja projektiivisessa identifikaatiossa hän siirtää toiseen omia negatiivisia tunteitaan, jotka muistuttavat häntä siitä ajasta, kun hän oli vauva...
Tällaisessa kaksijakoisessa todellisuudessa on siis vain tämä äidin rooli ja vauvan rooli... Ja, koska vauva kokee äitinsä kaikkivoipaiseksi, niin jos henkilö ottaa tällaisen äidin roolin, niin hän ottaa silloin kaikkivoipaisen figuurin roolin. JA kaikki nämä kaikkivoipaisuusjutut eri häiriöissä juontavat juuri tästä äidistä, tai siitä, kuinka vauva kokee äitinsä kaikkivoipaiseksi...
Tämän kaikkivoipaisen äidin roolin ottaminen tuo henkilölle turvaa, mutta sen ottamiseen on jopa seksuaalinen vietti... Jopa projektiivisten identifikaatioiden vyöryttäminen on varsin seksuaalista...
Sarjamurhaajahan sitten saavuttaa tämän äidin roolin tappaessaan ja kiihottuu siinä samalla seksuaalisesti...
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja ritalin » 03.01.2019 11:05

Tässä on mielestäni erittäin hyvä video epävakaasta persoonallisuushäiriöstä, tai tarkemmin siis siihen liittyvistä piirteistä ja käyttäytymismalleista: https://www.youtube.com/watch?v=to5qRLRSS7g (linkki vie videoon, jonka nimi on "How to Spot the 9 Traits of Borderline Personality Disorder" ja videon kesto on 27min 28sek)
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.01.2019 17:12

Mirri kirjoitti:Herkkyydestä en osaa sanoa, mutta 'haurauden' voin epävakaan miehen exänä vahvistaa. - Kuten Psywo sanoi: jokainen 'epävakaa' on omanlaisensa. Käsittääkseni tämä pätee myös sukupuolista riippumatta; ei ole mitään 'tietyn tyyppistä' epävakaata naista tai miestä, vaan jokainen oireilee eri tavoin oman elämäntilanteensa ja muiden puitteidensa mukaisesti. - Psyykkinen hauraus on oleellinen asia, ei 'herkkyys' tai muu vastaava.

Toisaalta: Psykodynaamisen rajatilan melko pitävät kriteerit ovat: 1) Primitiivinen defenssi-konstellaatio (splitin ympärillä kieltäminen ja projektio ym.) ja 2) taipumus primaariprosessi-ajatteluun.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja trisse » 04.01.2019 23:39

Jos joku syyttää sua (aiheetta) siitä että olet yrittänyt "varastaa hänen elämänsä" niin kuulostaako se rajatilaiselta?
trisse
 

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Palle » 05.01.2019 00:14

Eikö tuo kuulosta enemmänkin dramatisoidulta kuin rajatilaiselta?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 05.01.2019 00:20

En lähde arvuuttelemaan.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja trisse » 05.01.2019 00:25

Palle kirjoitti:Eikö tuo kuulosta enemmänkin dramatisoidulta kuin rajatilaiselta?


Hyvä idea! Mahdollisesti hyvinkin
trisse
 

Re: Käsitys epävakaasta naisesta "hauraana" ja "herkkänä"

ViestiKirjoittaja ritalin » 05.01.2019 01:37

trisse kirjoitti:Jos joku syyttää sua (aiheetta) siitä että olet yrittänyt "varastaa hänen elämänsä" niin kuulostaako se rajatilaiselta?

Etkö voisi kertoa yhtään enempää? Epävakaata lähtisin epäilemään, jos henkilöllä on epävakaa identiteetti, eli jotain sekoiluita oman sukupuoli-identiteetin kanssa, oman ammatillisen orientoitumisen kanssa, uskonnollisen suuntautumisen kanssa jne. Sitten sukupuolielämää hallitsee lyhyet suhteet, sarjasuhteilu, impulsiivisuus... Suhteet ovat aina hyvin intensiivisiä alkuvaiheessa, mutta viikkojen, tai kuukausien jälkeen kumppani muuttuukin täysin paskaksi ja mahdollisesti jopa narsistiksi, tai psykopaatiksi...
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron