Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

ViestiKirjoittaja Palle » 17.12.2018 11:48

Jos kävelen autiolla kadulla naisen perässä, en missään nimessä ota juoksu­askelia, vaikka olisi kiire
Asiat ovat pahasti vialla, jos ja kun naiset joutuvat pelkäämään pimeässä. Sekin on ongelma, jos pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja, ellei toisin todisteta, kirjoittaa kommentissaan HS:n Petteri Tuohinen.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005934410.html
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

ViestiKirjoittaja Palle » 17.12.2018 12:26

Myös #metoo-kampanja on muuttanut käyttäytymistä.

Enää en uskalla kehua naispuolisten kollegoiden ulkonäköä, koska pelkään, että se voitaisiin tulkita väärin.

Välillä säikähdän, jos olen töissä mennyt liian lähelle naispuolista kollegaa esimerkiksi katsoessani hänen näyttöruutuaan. Ei kai se nyt ajatellut, että yritin lähennellä? Halaukset eivät tule kyseeseenkään.

Aikaisemmin ei tullut edes mietittyä, että esimerkiksi työtovereiden sukupuolella olisi jotain merkitystä. Nyt sukupuolen, tai oletetun sellaisen, rooli on korostunut. Tämä nurinkurisuus ei kaiketi ole ollut kenenkään tavoitteena.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.12.2018 19:06

Hieno homma, jos miehet viimein 2000-luvulla älyävät, että naiset ovat vuosikymmenestä ja sukupolvesta toiseen joutuneet pelkäämään liikkumista yksin pimeällä. Samoin on pelätty porttikonkeja, rappukäytäviä, hissejä, kellarikäytäviä... Jopa bussissa on ollut 'hyvät' mahdollisuudet joutua käpälöidyksi.
On ollut tosissaan pelottavaa esimerkiksi tulla myöhään illalla kotiin, tai käydä asuntonsa kellarikomerossa, jos joku mies on sattunut tulemaan perässä samaan käytävään tai hissiin.

Tuntuu kummalliselta lukea miehen kirjoitus samasta asiasta nyt - vasta nyt! Aivan kuin esimerkiksi Helsinki olisi joskus menneisyydessään ollut nuorille naisille nykyistä turvallisempi, ja aivan kuin he olisivat entisinä aikoina saaneet kulkea rauhassa. Menneinä vuosikymmeninä naisiin kohdistunut häirintä on ollut ikään kuin luonnon laki; sitä ei yksinkertaisesti pidetty minään. Eikä miehiä yhtään häirinnyt se, että jokainen oli lähtökohtaisesti oletettu seksuaalinen häiritsijä (tai raiskaaja) niin hisseissä kuin kellarikäytävissäkin, tai öisillä kaduilla.
Jos jotkut asian tietävät niin kaupunkilaisnaiset, joiden kohtalona oli kerta toisensa jälkeen palata iltaisista ja öisistä työvuoroistaan yksin kotiin.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

ViestiKirjoittaja Palle » 17.12.2018 20:25

Miten minusta tuntuu, että Helsinki on nuorille naisille ja erityisesti tytöille turvattomampi paikka kuin ennen.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Pimeällä tiellä olen lähtökohtaisesti oletettu raiskaaja

ViestiKirjoittaja ritalin » 18.12.2018 08:22

Ei unohdeta Helsingin kellarikuristajaa, joka raiskasi ja kuristi kolme naista kerrostalojen kellareihin vuosina 1976-1981. Kyseessä siis selvittämätön sarjamurhatapaus.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron