Olenko narsisti?

Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 12.11.2018 10:59

Akuutti
Olenko narsisti?

28 min
su 11.11.2018
toistaiseksi
5827 katselua

Narsismista puhutaan yleensä uhrin kautta. Elias Metsämaa sai narsisti- ja psykopaattileiman esiinnyttyään Temptation Island -sarjassa. Nyt Elias haluaa kuulla terapeutin mielipiteen. Professori Sam Vaknin on omien sanojensa mukaan psykopaattinen narsisti


https://areena.yle.fi/1-4276855
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.11.2018 13:43

Olen maallikko, enkä pysty kenellekään diagnooseja asettamaan mutta koska nyt kuitenkin itse varta vasten asiaa ketjusi otsikossa kysyt, haluan rivikirjoittajana mielipiteenäni kertoa, että koska sinä kieltäydyt vastaamasta sinulle hankaliin kysymyksiin, vaikutat täysin piittaamattomalta toisten ihmisten ajatuksista, tunteista ja mielipiteistä sekä tietoisesti ja tarkoituksella vääristelet tosiasioita tai jopa suorastaan valehtelet joistakin asioista, kyllä sinä noilla perusteilla sinä mielestäni täytät patologisen narsismin tuntomerkit.

Nykyään puhutaan niin paljon narsismista ja narsisteista, että sanan varsinainen merkitys on hämärtynyt ja vääristynyt, mutta edellä kirjoittamallani tarkoitan nimenomaan patologista narsismia.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 12.11.2018 16:41

Kiitos rehellisyydestä, mutta en varsinaisesti kysynyt olenko minä narsisti, vaan se oli ohjelman nimi. Siinä eräs narsistiksi haukuttu kävi asiantuntijan pakeilla selvittämässä pitääkö teeseitsepsykologien diagnoosi paikkansa. Ymmärsin niin, että piti.

Ohjelmassa nähtiin myös kuuluisa narsist- ja narsismitutkija Sam Vaknin ja Trumpkin mainittiin.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.11.2018 17:36

Otsikoit ketjusi jälleen kerran harhaanjohtavasti.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja trisse » 12.11.2018 18:57

Ja minä olin psykopaatti?
trisse
 

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Katla » 13.11.2018 02:41

en jaksa
Katla
 

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 13.11.2018 10:01

Kyllästynyt kirjoitti:Otsikoit ketjusi jälleen kerran harhaanjohtavasti.

Ainahan minä teen kaiken mielestäsi väärin.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja ritalin » 13.11.2018 10:31

Kyllästynyt kirjoitti:Nykyään puhutaan niin paljon narsismista ja narsisteista, että sanan varsinainen merkitys on hämärtynyt ja vääristynyt, mutta edellä kirjoittamallani tarkoitan nimenomaan patologista narsismia.

Patologinen narsismikin on siinä mielessä aika laaja termi, että sehän tarkoittaa siis kaikkea sitä kompensatorista narsismia ja melkein jokaiselta löytyy jossain määrin kompensatorista narsismia.

Tässä dokumentissa puhuttiin taas jälleen kerran "paksunahkaisesta" ja "ohutnahkaisesta" narsistista. Tällä paksunahkaisellahan tarkoitetaan siis lähinnä B-ryhmän persoonallisuushäiriöitä, ilmeisesti etenkin antisosiaalista clusteria ja narsistisen persoonallisuushäiriön clusteria. Ohutnahkainen taas tarkoittaa läheisriippuvaista persoonallisuutta ja sen tapaista.

Kirjoitukseni Vauvanhakkaajavoittajasta on kertomus antisosiaalisen persoonallisuushäiriön omaavasta henkilöstä. Rasittava tyyppi, joka "voitti" lapset itselleen.

Minä kuvaisin Vakninia ehkä mieluiten joko grandioosiksi narsistiksi, tai psykopaattiseksi narsistiksi.

Se, mitä dokkarissa sanottiin tästä Temptation Islandin tyypistä, kertois ainakin sen puolesta, että hän tuskin ainakaan psykopaatti on. Narsistinen persoonallisuushäiriö tietysti voi olla mahdollinen.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 13.11.2018 13:35

Vaknin taisi sanoa itsekin olevansa psykopaattinen narsisti.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.11.2018 17:18

Ei kai "narsisti" ole ole esimerkiksi kirjailijan tai autonkuljettajab kaltainen nominatiivi? (Vrt. narsistinen.)
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 13.11.2018 23:36

Minä en osaa kallonkutistajajargonia. :(
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja trisse » 13.11.2018 23:45

Katla kirjoitti:en jaksa


Mitä? :shock:
trisse
 

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja ritalin » 16.11.2018 07:20

Pari juttua tuossa ohjelmassa oli, joista otan vielä kiinni. Ensinnäkin puhuttiin, että terveellä ihmisellä ei ole tarvetta kostaa, että narsisti kostaa... Ööö... siis miksi narsistilla olisi tarve kostaa jotain? Tällainen kommentti vaan siis mielestäni hämärtää tätä asetelmaa, koska kyllähän se on 99% niin päin, että narsisti on se, joka tekee jotain, mitä tekisi mieli kostaa. Väittäisin, että narsisti ei itse juurikaan joudu tilanteisiin, että häntä kohtaan tehtäisiin jotain, mitä hänen pitäisi kostaa... Monella ihmisellä voi olla jotain hampaankolossa narsistin suhteen.

Sitten tuo Lauerman kommentti, että "jo seitsemän-kahdeksan-vuotiaalta lapselta voidaan havaita tunnekylmiä piirteitä", niin kyllähän se on tosiasiassa niin, että psykopaatti on valmis psykopaatti jo nelivuotiaana. Hänen persoonallisuus ei siitä kovin paljoa muutu koko elämän aikana. Sen sijaan narsistinen persoonallisuushäiriö ja sosiopaattinen persoonallisuushäiriö voidaan havaita ekaa kertaa ehkä siinä seitsemän-kahdeksan vuoden iässä ja varsinaiseen kukkaansa ne puhkeavat henkilöstä riippuen siinä 13-19-vuoden iässä. Tämän kukkaan puhkeamisen jälkeen ne ovat diagnosoitavissa.

Psykopaatin ja sosiopaatin kehityksessä on se iso ero, että psykopaatti on tavallaan valmis paketti jo alusta alkaen, mutta sosiopaatilla näitä piirteitä alkaa näkymään vasta seitsemän-kahdeksan-vuotiaana ja se paketti kaikkine antisosiaalisine piirteineen alkaa kuroutumaan kasaan murrosiässä. Psykopaatin sisäsyntyinen rikollinen käyttäytyminen voidaan havaita jo nelivuotiaalta, mutta sosiopaatilla sisäsyntyinen rikollinen käyttäytyminen alkaa vasta murrosiän aikana.
Rikollinen käyttäytyminen voi olla myös ulkosyntyistä, ympäristöstä ja kaveripiiristä johtuvaa. Tällaista ulkosyntyistä rikollista käyttäytymistä voi olla kenellä tahansa.

Olen huomannut, että sekä psykopaattien, että sosiopaattien kohdalla kehitys menee lähes poikkeuksetta niin, että henkilö aloittaa sosiaalisesti sopimattomammasta, räikeämmin rikollisesta käyttäytymisestä ja sitten pikkuhiljaa sopeuttaa tämän käyttäytymisensä sosiaalisesti sopivammaksi ja hyväksytymmäksi ja mahdollisesti sellaiseksi, että se ei riko lakia. On tavallaan sellainen kehitys jostain mummonpotkijasta vieraannuttajavanhemmaksi.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja ritalin » 18.11.2018 15:24

Kun tuosta temptation islandista, vai mikä olikaan ohjelmasta nousi kohu, että tämä yksi tyyppi olis psykopaatti, niin laitetaan tähän nyt vielä reality-rikosohjelman jakso, joka kertoo Rodrigo "Rodney" Alcalasta. Alcala esiintyi 70 luvulla dating game-nimisessä sokkotreffiohjelmassa ja hänen epäillään tappaneen yli sata naista 60-luvun lopulla ja 70-luvulla.

https://www.youtube.com/watch?v=8S0Impt1zbk (linkki vie videoon, jonka nimi on "Worlds Most Evil Killers S02E06 Rodney Alcala 720p HDTV x264 PLUTONiUM" ja kesto on 42min 15sek)
https://www.youtube.com/watch?v=XQ4d2nORMHQ (linkki vie videoon, jonka nimi on "Serial Killer Rodney Alcala on The Dating Game" ja kesto 4min 44sek)
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.11.2018 18:11

ritalin kirjoitti:Pari juttua tuossa ohjelmassa oli, joista otan vielä kiinni. Ensinnäkin puhuttiin, että terveellä ihmisellä ei ole tarvetta kostaa, että narsisti kostaa... Ööö... siis miksi narsistilla olisi tarve kostaa jotain? Tällainen kommentti vaan siis mielestäni hämärtää tätä asetelmaa, koska kyllähän se on 99% niin päin, että narsisti on se, joka tekee jotain, mitä tekisi mieli kostaa. Väittäisin, että narsisti ei itse juurikaan joudu tilanteisiin, että häntä kohtaan tehtäisiin jotain, mitä hänen pitäisi kostaa... Monella ihmisellä voi olla jotain hampaankolossa narsistin suhteen.

Vahva itsetunto suojaa ihmistä hänen kokemiltaan kolhuilta niin, ettei synny tarvetta kostaa. Narsistinen ihminen heikkoine itsetuntoineen taas ei kestä kolhuja; hän loukkaantuu pahasti ja myös kostaa, jos vain saa tilaisuuden.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja ritalin » 18.11.2018 18:36

Mirri kirjoitti:Vahva itsetunto suojaa ihmistä hänen kokemiltaan kolhuilta niin, ettei synny tarvetta kostaa. Narsistinen ihminen heikkoine itsetuntoineen taas ei kestä kolhuja; hän loukkaantuu pahasti ja myös kostaa, jos vain saa tilaisuuden.

Ihmettelen vaan, että minkälaisia nämä kostot ovat ja, mistä syystä narsistin tarvitsisi ylipäätään kostaa mitään normaaleille ihmisille? Yleensä vain narsistit tekevät asioita, joita joku voi haluta kostaa.

Tässäkin lienee kysymys myös siitä, millaisista kolhuista on kyse... Jotkut ihan normaalit kolhut eivät ainakaan itsessä synnytä mitään kostonhalua, eikä edes vähän epänormaalimmatkaan... Mutta mitäs, jos tulee eteen tilanne, että joku kusettaa sulta koko omaisuuden, tai raiskaa ja tappaa vaimon... tällaisissa asioissa voi se kostonhimo kyllä nousta.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.11.2018 19:33

Narsistisella ihmisellä kostonhalu voi nousta herkästi, jos hän tuntee itsensä loukatuksi. Mitä heikompi itsetunto, sitä pienemmät loukkaantumiset riittävät kostamisen syyksi.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 18.11.2018 20:22

Minulla on käsitys, että narsistisesta peroonallisuushäiriöstä kärsivät olisivat hyvinkin herkkähipiäisiä ja loukkaantuvat herkästi eivätkä unohda kokemaansa loukkausta koskaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6629
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.11.2018 14:36

Mirri: Narsistisella ihmisellä kostonhalu voi nousta herkästi, jos hän tuntee itsensä loukatuksi. Mitä heikompi itsetunto, sitä pienemmät loukkaantumiset riittävät kostamisen syyksi.
Palle: Minulla on käsitys, että narsistisesta peroonallisuushäiriöstä kärsivät olisivat hyvinkin herkkähipiäisiä ja loukkaantuvat herkästi eivätkä unohda kokemaansa loukkausta koskaan.

Mirrillä ko. keskenkasvuinen on (ikään kuin) "joka solullaan" ja jatkuvasti (sisäisesti) narsistinen, kun taas Pallella häiriö tulee ulkopuolelta. Ja eihän narsistinen välttämättä mistään kärsi, vaan m u u t kärsivät. - Vrt. "Olen yleensä terve, mutta ajoittain kärsin flunssasta" (siis jostakin ulkoa päin tulevasta). Ko. käsitteelliset erot tulevat esiin selvimmin tartunta-taudeissa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 24.11.2018 14:39

Minulla on sellainen käsitys, että ihmiset mieluummin kostavat kuin jättävät kostamatta, jos kostamiseen on mahdollisuus.
Korj. sana siihen -> kostamiseen
Viimeksi muokannut logia päivämäärä 24.11.2018 14:48, muokattu yhteensä 2 kertaa
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron