Olenko narsisti?

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.11.2018 14:42

"Siihen" on epäselvä korrelaatti.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Palle » 24.11.2018 22:03

Psykopatologia kirjoitti:Mirri: Narsistisella ihmisellä kostonhalu voi nousta herkästi, jos hän tuntee itsensä loukatuksi. Mitä heikompi itsetunto, sitä pienemmät loukkaantumiset riittävät kostamisen syyksi.
Palle: Minulla on käsitys, että narsistisesta peroonallisuushäiriöstä kärsivät olisivat hyvinkin herkkähipiäisiä ja loukkaantuvat herkästi eivätkä unohda kokemaansa loukkausta koskaan.

Mirrillä ko. keskenkasvuinen on (ikään kuin) "joka solullaan" ja jatkuvasti (sisäisesti) narsistinen, kun taas Pallella häiriö tulee ulkopuolelta. Ja eihän narsistinen välttämättä mistään kärsi, vaan m u u t kärsivät. - Vrt. "Olen yleensä terve, mutta ajoittain kärsin flunssasta" (siis jostakin ulkoa päin tulevasta). Ko. käsitteelliset erot tulevat esiin selvimmin tartunta-taudeissa.

Kyllä se narsistinenkin voi kärsiä persoonallisuushäiriöstään, ainakin epäsuorasti. Tai oieastaan kärsii suoraankin, mutta luulee, että kärsimys on muiden aiheuttamaa.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 24.11.2018 22:11

Eiköhän ole aika normaalia, että ihmiset syyttävät vaikeuksistaan muita.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.11.2018 23:32

logia kirjoitti:Minulla on sellainen käsitys, että ihmiset mieluummin kostavat kuin jättävät kostamatta, jos kostamiseen on mahdollisuus.

Minä taas uskon ja luulen, että ihmisten enemmistö ei tunne minkäänlaista tarvetta kostamiseen. Kostaminen/kosto on asia ja käsite, joka ei välttämättä edes kuulu ihmisten sanavarastoon; ei tiedetä eikä ymmärretä, mitä kostamisella tarkoitetaan.

Mitä ja mille/kenelle kostetaan (aiheutetaan vahinkoa) ja miksi?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.11.2018 23:39

logia kirjoitti:Minulla on sellainen käsitys, että ihmiset mieluummin kostavat kuin jättävät kostamatta, jos kostamiseen on mahdollisuus.
Korj. sana siihen -> kostamiseen

Korrelaatti jos kostamiseen on mahdollisuus on epäselvä. Tarkoitatko 1) mieluummin kostavat vai 2) jättävät kostamatta?
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 24.11.2018 23:40

Kostavat mieluummin.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 24.11.2018 23:55

Mirri, kosto on suloista, sanotaan. Siinä pahantekijää rangaistaan. Katson tässä Friin rikosdokumenttia Murder Calls, jossa sanottiin juuri: "Davis päätti kostaa ja saada rahat takaisin".
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2018 00:11

Niin sanotaan, mutta sanomisten ja tekojen välinen kuilu on hirmuisen suuri.

Luulen, että ihmisten enemmistö hautoo ties mitä kaikkia kostonhimoisia ajatuksia hiljaa mielessään tuntiessaan kokeneensa vääryyttä, mutta se enemmistö ei ryhdy kostamaan.
Kosto on suloista, mutta useimmat ihmiset eivät halua toteuttaa kostoa käytännössä, vaan heille riittää murhanhimoinen/kostonhimoinen hekumointi omassa mielikuvitusmaailmassa - he eivät ryhdy mielikuvista (eivätkä edes omista sanoistaan) tekoihin.

Mielestäni tämä on tärkeä juttu: jos kostamiseen on käytännössä mahdollisuus, ihmisten enemmistö jättää sen käyttämättä. Eivät he ryhdy tuumasta toimeen toteuttamaan omia mielihalujaan, vaikka miten olisi mahdollisuus ja saisivat tilaisuuden.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 25.11.2018 00:26

Helposti annetaan samalla mitalla takaisin, kun ja jos siihen tulee tilaisuus. Oikeuslaitos tuomitsee rikolliset, koska jos pahat murhamiehet annettaisiin ihmisten käsiin, heidät revittäisiin riekaleiksi, koska ihmisluontoon kuuluu kostaminen. Ihmiset kuitenkin haluaisivat olla parempia kuin pahaa tekevät ihmiset, ja siksi on lakeja turvaamassa myös pahimpia rikoksia tehneitä.

Harva on kuitenkaan niin hyvä ja sivistynyt, että jaksaisi aina kääntää toisenkin posken. Jossakin se raja tulee vastaan. Joku voi kostaa toisille satuttamalla itseään, mutta eihän se tervettä ole sekään.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.11.2018 00:44

Riippuu myös siitä, mitä kostetaan ja miten. - Riittääkö näpäys vai täytyisikö tappaa tai kiduttaa.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 25.11.2018 00:49

Kostaja Davis sai kaksi elinkautista ilman mahdollisuutta ehdonalaiseen.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja Mirri » 25.11.2018 02:14

logia kirjoitti:Helposti annetaan samalla mitalla takaisin, kun ja jos siihen tulee tilaisuus. Oikeuslaitos tuomitsee rikolliset, koska jos pahat murhamiehet annettaisiin ihmisten käsiin, heidät revittäisiin riekaleiksi, koska ihmisluontoon kuuluu kostaminen. Ihmiset kuitenkin haluaisivat olla parempia kuin pahaa tekevät ihmiset, ja siksi on lakeja turvaamassa myös pahimpia rikoksia tehneitä.
Harva on kuitenkaan niin hyvä ja sivistynyt, että jaksaisi aina kääntää toisenkin posken. Jossakin se raja tulee vastaan. Joku voi kostaa toisille satuttamalla itseään, mutta eihän se tervettä ole sekään.

En usko kostamisen kuuluvan ihmisluontoon. Ennemminkin niin, että ihminen on aikojen saatossa oppinut (opettanut itselleen?) kostamisen taidon.

Luulen, että eläinlaumoissakin tunnetaan rankaiseminen kasvatuskeinona, mutta kostamista siellä ei harjoiteta. Rankaiseminen/kurittamien ja kostaminen eivät ole sama asia.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Olenko narsisti?

ViestiKirjoittaja logia » 25.11.2018 02:34

Mirri, sinäkö annat ihmisten kohdella itseäsi huonosti ilman että reagoit mitenkään? Luulen, että jos ihminen haaveilee kostonhimossaan jonkun kuristamisesta, niin vaikka hän ei mihinkään niin radikaaliin ryhtyisikään, niin hyvin helposti voisi kostaa edes jotenkin pienimuotoisesti. Kosto se on pienikin kosto.

Minä uskon ihmisten hyvyyteen, mutta ihmiset voivat olla myös pahoja ja julmia. Pikku kostamiset eivät ole mitään. Ihan normaalia ja ihmisen elämään kuuluvaa. Kostamiseen liittyy jotenkin harkintaa, luulen. Se on suunniteltua. Eläimet taas toimivat vaistojensa varassa, ovat aggressiivisia.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron