Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Tyy » 29.10.2018 15:53

Hilppa kirjoitti:Ottaisin tähän vielä mukaan neurologiset sairaudet, joista neuropsykologini totesi tietyistä oireista, että ovat fyysisiä, vaikka ovatkin aivo- ja hermostoperäisiä.


Mitäs psyykkiset sairaudet sitten olisivat elleivät fyysisiä, aivo- ja hermostoperäisiä?

Todellisuudessa ei ole mitään immateriaalista sielua joka voi sairastua tai olla rikki. Sellaiset jutut kuuluu 1800 luvulle ja uskonnollisiin konteksteihin. Ihminen ei ole mitään muuta kuin iso kasa erilaisia atomeita.
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Katla » 29.10.2018 19:28

Valkosiiven kysymys oli selkeä, mutta Hilpan vastaus ei oikein auennut :) mitä?
Katla
 

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.10.2018 20:59

Mielestäni on huono verrata toisiinsa kahta ryhmää, joiden kummankin sisällä on hyvin paljon vaihtelua.
Hilppa
 

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 29.10.2018 21:12

Hilppa kirjoitti:Mielestäni on huono verrata toisiinsa kahta ryhmää, joiden kummankin sisällä on hyvin paljon vaihtelua.

Varmaan huono. Kuitenkin minua kiinnostaa edelleen, miten sinä ja Psykopatologia perustelette näkemyksenne siitä että psyykkiset sairaudet ovat erilaisia kuin ruumiilliset sairaudet.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.10.2018 21:27

Valkosiipi kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Mielestäni on huono verrata toisiinsa kahta ryhmää, joiden kummankin sisällä on hyvin paljon vaihtelua.

Varmaan huono. Kuitenkin minua kiinnostaa edelleen, miten sinä ja Psykopatologia perustelette näkemyksenne siitä että psyykkiset sairaudet ovat erilaisia kuin ruumiilliset sairaudet.

Sinä ilmeisesti näet tuon kysymyksen asettelun kompana. Aloitus otti esiin puoluejohtajan sairastumisen masennukseen. Sinä et ilmeisesti pitänyt kirjoituksesta? Minä olen astetta hyväksyvämpi tai oikeastaan neutraali suhteessani kirjoitukseen. En ole samaa mieltä, mutta en jyrkästi eri mieltäkään kirjoittajan kanssa. En myöskään Aaltoa ole äänestänyt, joten kyseisen henkilön tapaus ei vaikuta mielipiteeseeni. En minä äänestäisi ukonköppänöitäkään, jotka kökkelehtivät sepelvaltimotaudin kourissa, aivoveritulpan jälkimainingeissa, syövässä tai Parkinsonin taudissa, puhumattakaan, että alkuvaiheen dementiassa.
Hilppa
 

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 30.10.2018 00:00

Hilppa kirjoitti:Aloitus otti esiin puoluejohtajan sairastumisen masennukseen. Sinä et ilmeisesti pitänyt kirjoituksesta? Minä olen astetta hyväksyvämpi tai oikeastaan neutraali suhteessani kirjoitukseen.

Olet oikeassa siinä että en erityisemmin pitänyt Enbusken kirjoituksesta. Kirjoitus oli minusta lähinnä sekava ja tylsä. Tulin kirjoittaneeksi mitä ajattelen, mutta ei minulla ketjun aiheesta sinänsä ole suurempia intohimoja. Enemmän ihtohimoa minulla taitaa olla Vihreiden tulevaisuudesta, koska todennäköisesti seuraavissakin vaaleissa tulen äänestämään Vihreitä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.10.2018 01:15

Sairauksissa elimistöön tulee haitallisia muutoksia: ientulehduksessa hampaat irtoavat, leprassa iho mätänee, flussassa kuumeillaan ym.; mieli voi kuitenkin olla täysin intakti mahdolliseen kuolemaan asti. Mielen häiriöissä ihmisille voi tulla pelkoja, kyvyttömyttä toimia, harhaluuloisuutta ja hallusinaatioita ym.; labra on kuitenkin useimmiten suhteellisen intakti. - Myös sairauden tai häiriön kantajan häpeän tunteet ovat erilaisia.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 30.10.2018 09:25

Kiitos Psykopatologia.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Hilppa » 24.02.2019 13:58

Psykopatologia kirjoitti:Sairauksissa elimistöön tulee haitallisia muutoksia: ientulehduksessa hampaat irtoavat, leprassa iho mätänee, flussassa kuumeillaan ym.; mieli voi kuitenkin olla täysin intakti mahdolliseen kuolemaan asti. Mielen häiriöissä ihmisille voi tulla pelkoja, kyvyttömyttä toimia, harhaluuloisuutta ja hallusinaatioita ym.; labra on kuitenkin useimmiten suhteellisen intakti. - Myös sairauden tai häiriön kantajan häpeän tunteet ovat erilaisia.

Et ottanut huomioon kivun merkitystä. Kuitenkin fyysisiin sairauksiin usein kuuluu krooninen kipu, jota on hankalampi hallita lääkityksin, joten vaikutus työkykyyn on ilmeinen. Nykyisin lähes kaikki työ vaatii rautaista keskittymiskykyä, jota krooninen kipu voi häiritä tuntuvasti.
Hilppa
 

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Psywo » 24.02.2019 14:13

^ Niin tai näin, ei sitä usein esim. Kelakaan ota huomioon, joten töitä on tehtävä. Ja jos kukaan ei palkkaa, niin siitä rangaistaan mm. aktiivimallilla.
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Tuomas Enbuske: mielen sairaudet

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.02.2019 14:16

13:15
Tyy kirjoitti:
Hilppa kirjoitti: Ottaisin tähän vielä mukaan neurologiset sairaudet, joista neuropsykologini totesi tietyistä oireista, että ovat fyysisiä, vaikka ovatkin aivo- ja hermostoperäisiä.
Mitäs psyykkiset sairaudet sitten olisivat elleivät fyysisiä, aivo- ja hermostoperäisiä?

Todellisuudessa ei ole mitään immateriaalista sielua joka voi sairastua tai olla rikki. Sellaiset jutut kuuluu 1800 luvulle ja uskonnollisiin konteksteihin. Ihminen ei ole mitään muuta kuin iso kasa erilaisia atomeita.

Kuitenkin on olemassa subjektiivisesti koettu sisäinen mieli, jota erilaiset atomit "kantavat".
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa