Joharin ikkuna

Joharin ikkuna

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.10.2018 22:50

Ikkuna kahteen suuntaan

Joharin ikkuna on vuorovaikutusmalli, jonka avulla voit kehittää itsetuntemustasi ja ihmissuhteitasi. Joharin ikkunaa voit käyttää myös tiimien viestinnän kehittämiseen.
Joseph Luft ja Harry Ingham kehittivät Joharin ikkunan kognitiivisen psykologian työkaluksi Yhdysvalloissa vuonna 1955. Johari-nimi tulee kehittäjien etunimien alkukirjaimista.

Joharin ikkunassa on neljä ruutua (kuvio 1), jotka muodostuvat kahden akselin, avoimuuden ja palautteen käsittelyn, ympärille. Avoimuudella tarkoitetaan sitä, missä määrin kerrot itsestäsi muille. Palautteen käsittelyllä tarkoitetaan sitä, missä määrin haet, otat vastaan ja ymmärrät muilta saamaasi palautetta.
Ikkunan kaksi vasenta ruutua, Avoin ja Kätketty, kuvaavat sinun käsitystäsi itsestäsi. Näissä ruuduissa on asioita, jotka tiedät itsestäsi. Nämä asiat voivat olla yksinkertaisia tosiasioita, mitä olet joskus tehnyt, mutta yhtä lailla tunteita, pelkoja, uskomuksia tai motivaation lähteitä.
Yläosan kaksi ruutua, Avoin ja Sokea, kuvaavat muiden käsitystä sinusta. Näiden ruutujen asiat ovat tuttuja läheisillesi. Oikean alareunan Tuntematon-ruutu on alue, joka sisältää sellaisia asioita itsestäsi, joita sinä et vielä tiedä, eivätkä muutkaan niitä tiedä.

Joharin ikkuna näyttää erilaiselta eri tilanteissa. Se johtuu siitä, että käyttäydyt todennäköisesti kotona ja kavereitten kanssa eri tavoin kuin tiimissä tai esimiehenä.
Joharin ikkunan avulla voit muuttaa ja kehittää ihmissuhteitasi. Kun suurennat Avoin-ruutua, mukavuusalue sinun ja muiden kesken kasvaa, ja voit helpommin keskustella erilaisista asioista ja tunteista toisten kanssa.

Avoin – Minä tiedän tämän asian tai piirteen itsestäni ja myös sinä tiedät sen. Tätä ruutua voimme kutsua myös olohuoneeksi, jonne kutsun vieraani.
Sokea – Sinä tiedät tämän asian tai piirteen minusta mutta itse en sitä tiedosta. Tämä ruutu on kuin kotimme tuoksu. Itse en sitä huomaa, mutta vieraani sen haistavat.
Kätketty – Minä tiedän tämän asian tai piirteen itsestäni, mutta sinä et sitä tiedä. Tämä ruutu on makuuhuoneeni: vain harva vieras on sinne tervetullut.
Tuntematon – En tiedosta tätä asiaa tai piirrettä itsestäni, etkä sinäkään sitä tunne. Vinttikomero kuvaa tätä ruutua. Vuosien saatossa sinne on kertynyt esineitä, joita en tiedä siellä olevan, eivätkä muutkaan niistä tiedä. Kaikilta piilotettu Tuntematon-ruutu on kuin aarrearkku täynnä mahdollisuuksia, mutta joskus sieltä löytyy jotain homehtunuttakin.

Kuva

http://www.joharinikkuna.fi/index.php?p ... ri%3F.html
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa