Hyviäkin opettajia vielä on

Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 07:44

Joka viikko natsi tai läski, mutta aina turvallinen aikuinen – porilaisen erityisopettajan blogista tuli some-hitti
Tilaajalle
Oppilaatkin lukivat Fat Miken blogia ja totesivat, että näinhän se on.

SATAKUNTA21.09. 06.00
JOONAS SALLI
Joka viikko natsi tai läski, mutta aina turvallinen aikuinen – porilaisen erityisopettajan blogista tuli some-hitti
Huutamalla ei voita mitään. Kun Mikko "Fat Mike" Heikkilä puhuu hiljaisella ja rauhallisella äänellä oppilaat tietävät, että on paras pysyä asialinjalla.

Pirkko Aalto
Pori
Opettajan työssä olen useammin ...tun läski tai natsi kuin vaikkapa kiva. En liioittele, jos kerron tämän olevan osa jokaviikkoista kohtaamista oppilaiden kanssa. Kun edellä mainitun kertoo toiselle aikuiselle vastassa on usein järkytys.

Näin kirjoittaa Kaarisillan yhtenäiskoulun joustavan perusopetuksen (jopo) erityisopettaja Mikko "Fat Mike" Heikkilä , 39, opettajien blogissa. Fat Miken blogikirjoituksesta on tullut jonkin sortin somehitti.

Opettajan kirjoitusta työn arjesta ovat lukeneet myös Heikkilän oppilaat. Palautetta voinee pitää myönteisenä.

–Oppilaat ovat sanoneet, että näinhän se on.

Käydään tutustumassa mieheen ja luetaan blogia vähän tarkemmin.

Fat Mike on oppilaiden antama nimi. Kun katsoo jopo-luokassa istuvaa miestä, vaikuttaa siltä, että lempinimi on annettu hyvällä. Mutta ei Heikkilä sukkiinsa sotkeudu, jos oppilas sanoo häntä läskiksi.

Sitä paitsi tuossa ilmaisussa on aavistus todenperäisyyttä. Mulla keskivartalotreeni on tuottanut tynnyrin, ei sixpackia.

Heikkilän blogi on vastaus niille, jotka ihmettelevät, miten opettaja jaksaa päivästä toiseen kuulla alatyylistä länkytystä. Moni ihmettelee myös, miten nuoriso voi olla noin pilalla.

–Isossa kuvassa nähdään ulkoinen käytös, se, jos joku käyttäytyy huonosti. Mutta jos pääsee kurkistamaan syvemmälle, sieltä nousee väkisinkin jotain hyvää. En ole koko urani aikana törmännyt läpeensä pahaan nuoreen, kertoo Heikkilä.

Heikkilä on hieman hämillään some-suosiosta. Hän ei halua, että hänet kuvataan kasvatuksen guruna. Totta toki on, että Heikkilän kirjoittamista asioista on puhuttu ennenkin. Mutta myönteisestä palautteesta voi päätellä, että asioita on syytä toistaa sukupolvesta toiseen.

Toki mä hiljennän mahdollisuuksien mukaan purkaukset komentamalla olemaan hiljaa. Pointti on siinä, että tilanne ei saa loppua siihen. Nuorelle pitää antaa aikaa ja tilaa rauhoittua, jonka jälkeen tilanne käydään läpi.

Höyryävä teini ei ole outo ilmestys kotikeittiössäkään. Kyllä Heikkilä ymmärtää, että järkevätkään ohjeet eivät aina estä pinnan palamista.

–On helppo sanoa, että pitää vain skarapata. Mutta vanhemmatkin voivat olla väsyneitä.

Heikkilä kertoo 15 vuodessa oppineensa, ettei ääntä korottamalla välttämättä voita mitään.

–Tehokkainta näyttää olevan se, että puhun hiljaisella ja rauhallisella äänellä. Silloin oppilaat ymmärtävät, että olen kiukkuinen.

7-9 -luokkalaisia opettava Heikkilä muistuttaa, etteivät kaikki lapset tule aamulla kouluun pullantuoksuisesta kodista.

Verbaalisen hyökkäyksen taustalla voi olla huonosti nukuttu yö, joka on vietetty pelimaailmassa, päihdemaailmassa tai omassa sängyssä itkien, kun pelottaa kuunnella kotona olevien aikuisten päihdehuuruista riitelyä.

Heikkilän mielestä nuoriso ei pilalla.

–Nuoret ovat ympäröivän maailman summa. Kun nuori räjähtää täällä, hän räjähtää turvallisessa paikassa. Opettaja on hänelle se turvallinen aikuinen.

Nykyään puhutaan paljon siitä, että nuorilla on aikuisen kaipuu. Heikkilän mielestä puhe ei ole tuulesta temmattua.

–Nuoret, joiden kanssa olen työskennellyt, kaipaavat myös rajoja. Ne tuovat turvaa.

Heikkilää auttavat jaksamaan tilanteet, joissa hän pääsee näkemään nuoren henkistä kasvua.

Esimerkiksi nuoren esittämä anteeksipyyntö menee tunteisiin, vahvasti. Silloin tietää, että mä ja perhe ja muut nuoren ympärillä, me, ollaan onnistuttu herättämään jotain nuoressa.

Kyllä Fat Mike joskus turhautuukin. Kielteisessä mielessä tunteisiin menee, jos nuori suhtautuu välinpitämättömästi omaan tulevaisuuteensa.

–Mulla on sellainen tuntuma, että välinpitämättömyys on lisääntynyt. Saadaanko jostain sellaista mallia, että ilman koulutusta pärjää? hän miettii.

Ilmeisesti malli ei aina tule vanhemmilta. Moni heistä pikemminkin tsemppaa nuortaan.

–Vähemmän koulutusta saaneet vanhemmat ovat kyllä sitä mieltä, että peruskoulun päästötodistuksella ei pitkälle mennä.

Entä me vanhemmat? Mitä Heikkilä sanoo meille?

–Jos nuoren kanssa ei pärjää, pitää uskaltaa hakea apua. Kun puhutaan lastensuojelusta, esille nousee usein negatiivisia asioita. Mutta kyllä sosiaalityö pystyy meillä monella tavalla auttamaan.

Mä olen alkanut heräämään siihen ajatukseen, että kenties luokan aamun pitäisi olla, ainakin silloin tällöin, kahvin ja sämpylän tuoksuinen. Liian usein nuori kohtaa partasuun, joka kysyy tiukasti miksi taas olet myöhässä?

Miten on, saako jopo-luokassa aamukahvia?

–Meillä on kahvinkeitin, mutta ei sämpylää. Aamut aloitetaan rauhallisesti. Mutta kyllä täällä töitä tehdään. Tämä on koulu.

Kursivoidut kohdat ovat Mikko Heikkilän blogista

https://www.satakunnankansa.fi/satakunt ... 201207117/
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 07:58

Yllätys yllätys. Keski-ikäinen, valkoinen heteromies. Feministien painajainen...

https://kaarisilta.wordpress.com/2018/09/17/fatmike/
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 08:11

Tässä on vertailun vuoksi naisopettajan suhtautuminen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000508698.html
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja logia » 21.09.2018 10:25

Nyt kaikki haukkumaan kaikkia miehiä, niin menestymme.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2018 10:53

Palle kirjoitti:Tässä on vertailun vuoksi naisopettajan suhtautuminen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000508698.html

Palle, et ilmeisesti huomannut, että esittelemäsi porilainen Mikko on erityisopettaja.
Sanat naisopettaja ja erityisopettaja eivät ole toistensa synonyymeja, joten olisiko sinulla antaa esimerkki naispuolisesta erityisopettajasta?

Tässä sinulle tietoa erityisopettajien erityiskoulutuksesta:
http://www.ammattinetti.fi/ammatit/deta ... 96_ammatti

Ja tässä:
Erityispedagogiikan opintosuunnan opiskelija

- ymmärtää oppimisen erilaisia edellytyksiä ja haasteita sekä oppii tukemaan erilaisia oppijoita pedagogisin keinoin.
- osaa tarkastella oppimisen yksilöllisiä kehityspolkuja, oppimisvaikeuksia ja niiden ennaltaehkäisyä.
- ymmärtää erityispedagogiikan merkityksen tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien luojana.
- näkee oppijoiden vahvuudet ja ymmärtää vahvuuksien olevan oppimisen suunnittelun ja toteutuksen yksi tärkeä lähtökohta.

https://www.helsinki.fi/fi/kasvatustiet ... 6297141842
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2018 11:44

Vaikuttaa siltä, että Pallen mielestä poikien pitää saada nimitellä ketä tahansa huoraksi.
Ja jos (nais)opettaja ei nimiteltäväksi suostu, hän on Pallen mielestä huono (feministi)opettaja, joiden takia pojat syrjäytyvät yhteiskunnasta.

Hohhoijaa...
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 12:00

Lue ja ymmärrä tuo Fat Miken juttu huolella.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2018 12:07

Palle kirjoitti:Lue ja ymmärrä tuo Fat Miken juttu huolella.

Kyllä minä luin, ja siksi kysynkin sinulta:

Onko sinun mielestäsi OK, että oppilas sanoo välituntia valvovalle opettajalle: "Mene muualle siitä, vitun huora"?

Minun mielestäni tuollaisen käytöksen vähättely/suvaitseminen on eräs niistä syistä miksi pojat syrjäytyvät yhteiskunnassa; kukaan ei ole tehnyt heille selväksi, ettei kannata käyttäytyä kusipäisesti.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 13:53

Lasten juttuihin pitää suhtatua lasten juttuina ja panna asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Ei pidä ampua tykillä kärpästä.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2018 14:07

Palle kirjoitti:Lasten juttuihin pitää suhtatua lasten juttuina ja panna asiat oikeisiin mittasuhteisiin...

Huorittelua ei pidä hyväksyä. Jos huorittelija on alle 6 v, hänelle voi kertoa, ettei nimittely käy päinsä, ja jos nimittelijä on 16-vuotias, hänet pitäisi saattaa vastuuseen sanoistaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja logia » 21.09.2018 14:16

Monet opettajat ovat käytökseltään osittain lasten/nuorten tasolla, melkein kuin yksi joukosta.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2018 14:18

Kuusitoistavuotias on lähes täysi-ikäinen, ja kasvatuksellisesti saattaa olla oikein hyvä, että hänet pannaan huorittelusta vastuuseen. On tärkeää asettaa rajat ja osoittaa nuorelle ihmiselle konkreettisesti, mitä hän viittä vaille aikuisena ihmisenä lakien mukaan saa tehdä ja mitä ei saa tehdä.

Palle, erityisopettaja ei kelpaa esimerkiksi hyvästä opettajasta, koska hän työskentelee erityislasten ja -nuorten parissa. Hänen työhönsä ja koulutukseensa kuuluu pärjätä esimerkiksi häirikkönuorten kanssa. Koulussa ja oppilaissa on pahasti jotakin vialla, jos kaikilla opettajilla pitäisi olla erityisopettajan tiedot ja taidot.
Tuntuu oudolta, että sinä nostat erityisopettajan malliksi hyvästä opettajasta. Aivan kuin et käsittäisi, että hän on saanut erityiskoulutuksen omaan työhönsä vaikeiden oppilaiden parissa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2018 14:34

Hyviäkin opettajia vielä on:
Välitunninvalvojana toiminut naisopettaja havaitsi pihalla poikien muodostaman tiiviin ringin ja meni katsomaan, mistä on kysymys. Opettaja huomasi 16-vuotiaan olleen käärimässä sätkää.
Kun opettaja huomautti asiasta, poika sanoi: "Mene muualle siitä, v-tun huora!".

Opettaja huomautti, että hän voisi vetää pojan sanomisestaan oikeuteen. Tämä ei sätkänkäärijää hiljentänyt, vaan hän jatkoi: "Ja mä voin vetää sut hirteen".

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000508698.html

Kyseinen opettaja teki erittäin fiksusti osoittaessaan oppilaalle että hän puhui totta, ja että oppilas on riittävän vanha vastatakseen lain edessä käyttäytymisestään. Poika ei ehkä vielä siihen mennessä ollut havahtunut oman vastuun merkitykseen, mutta opettajan järkevän toiminnan jäljiltä hän tietää. 'Villaisella painaminen' olisi voinut olla huonompi ratkaisu oppilaan kannalta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 15:01

Te vain ette ymmärrä. Minä en voi sille mitään.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2018 15:07

Ja minä en voi mitään sille, että sinä et ymmärrä.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja logia » 21.09.2018 15:14

Minä luulen, että meno luokissa on nykyään aika lepsua ja sallivaa. Ei ketään ihan heti olla nostamassa korvista ikkunasta ulos. En tosin tiedä. Aika paljonhan sitä opettajia nimitellään ja heille haistatellaan ym. Rajansa kaikella kuitenkin. Ehkä tytöissä on häirikköjä vähemmän. Syytä en tiedä, jos näin on, kuten luulen. Oppiminen kuitenkin kärsii (muillakin), jos lapsi/nuori ei osaa hallita omaa käyttäytymistään ollenkaan. Ei taida opettajilla olla aikaa ruveta odottelemaan käytöksen paranemista, kun oppimisvaatimukset ovat niin suuret. Kouluun tullaan oppimaan opetussuunnitelmassa olevia asioita. Opettajat myös vaihtuvat, joten opettajat eivät ehdi tutustua oppilaisiin yksitellen.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2018 15:27

Palle kirjoitti:Te vain ette ymmärrä. Minä en voi sille mitään.

Mitä minun pitäisi ymmärtää?

Mitä perusteita tai todisteita sinulla on väitteellesi, että poikia poljetaan?
Sekö, että 16-vuotias poika joka sanoi opettajalle "Mene muualle siitä, vitun huora" päätyi oikeuteen?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Palle » 21.09.2018 15:29

Minä otaksun, että Fat Mike ei olisi vienyt tuota asiaa oikeuteen. Hän olisi tehnyt viisaamman ratkaisun.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6633
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 21.09.2018 15:31

Palle kirjoitti:Minä otaksun, että Fat Mike ei olisi vienyt tuota asiaa oikeuteen. Hän olisi tehnyt viisaamman ratkaisun.

Taas sinä kierrät kysymyksen.
Kysyn vielä kerran:
Mitä todisteita tai perusteita sinulla on väitteellesi, että poikia poljetaan koulussa ja että feministiset opettajat ovat syypäitä poikien syrjäytymiseen?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9252
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Hyviäkin opettajia vielä on

ViestiKirjoittaja Mirri » 21.09.2018 15:33

Tarkkis 80-luvun malliin:
Tarkkis on kahdeksanosainen lastensarja koulun tarkkailuluokasta. Se kertoo huumorilla ja lämmöllä luokan arjesta. Luokalla on kolme poikaa: innokkaan yritteliäs Ville, suulas Janne ja anarkisti Tommi. Sarjan alussa luokka saa uuden opettajan, mutta käytöstä poistetut pulpetit. Poikien elämään tulee lisäksi uusi oppilas Anu. Tarkkis-sarja on TV2 Lastenohjelmien tuotanto vuodelta 1986.

https://areena.yle.fi/1-3802900

(Palle, huom.! Luokan opettaja on nainen.)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron