"Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

"Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Palle » 12.09.2018 08:55

Sanni on pannut tuulemaan. Feminismi on miehittänyt koulut. - https://yle.fi/uutiset/3-10393944

Macho muuten on uros. ”Eläköön urostytöt.
Aika pervoa touhua.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.09.2018 12:30

(- -)
Termi "sukupuolen moninaisuus" sisältää käsitteitä kuten transsukupuolisuus, muunsukupuolisuus, tai intersukupuolisuus. Tässä kohtaa monella aikuisella menee sormi suuhun, joten asiantuntemusta on lähdetty hakemaan koulun ulkopuolelta. Sen vuoksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asiaa ajavan Setan koulutuksien kysyntä on huomattavasti kasvanut. (- -) - [PP]

Tulisi olla esimerkiksi "sukupuolen kokemisen moninaisuus". - Seta ei ole sopiva kouluttaja moiseen.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.09.2018 13:03

Psykopatologia kirjoitti:... Seta ei ole sopiva kouluttaja moiseen.

Kuka tai mikä olisi?
Minun mielestäni artikkeli oli hyvä ja kiihkoton. Mitään pervoilua en etsimälläkään siitä löytänyt.

Omalta (kansa)kouluajaltani muistan, että tyttöjen käsitöitä (sittemmin nimeltään "tekstiilityö") inhosin, mutta poikien "veisto"-tunneille olisin halunnut.
Muttei puhettakaan, että silloin olisi niin voinut tehdä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Palle » 12.09.2018 14:43

Seta ei ole mikään auktoriteetti tässä eikä muussakaan asiassa.

Seta on poliittinen toimija, joka pyrkii esiintymään asiantuntijana ja viranomaisena.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 12.09.2018 15:56

Palle kirjoitti:Seta ei ole mikään auktoriteetti tässä eikä muussakaan asiassa...

Kysyin, kuka tai mikä olisi parempi aiheesta kertomaan?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Palle » 12.09.2018 16:41

Kouluissa on ihan biologian opettajat, joilla on tarvittava koulutus ja jotka pystyvät tarvittavat perusasiat kertomaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 13.09.2018 17:12

Mä olin peruskoulussa 3. luokan keväästä 7. luokan kevääseen puu-ja metallitöissä. Meitä k.o aineen valinneita tyttöjä oli itteni lisäksi vain kaksi. Oppiaineen nimi oli kyllä tekninen työ.
Tekstiilityössä olin ekalla ja tokalla ja kolmannen syksyllä. Olen usein nuorempana nikkaroinut isäni kanssa, joten valinta oli luonteva.
Nykyisin en ole puuhommia juurikaan tehnyt, tosin kokosin keväällä Ikean säilytyslaatikon (iso ja puinen), joten tuli ruuvimeisseliä taas pitkästä aikaa käytettyä jne.
Mutta oon mä tehny mm. ovikellon (transistori sisällä, kappaleena Für Elise), löylykauhan, avainkaapin, jakkaran, sen skoopin, jota käytetään armeijassakin. Hitsannut olen ja kolvannut, sahannut, viilannut, yms. Virkata tai kutoa en osaa, enkä myöskään käyttää ompelukonetta, mutta en kyllä poraakaan käytä.
Mutta lopulta kyllä kielet ja kirjallisuus kiinnostivat paljon enemmän.
Setan ja Transtukipisteen materiaalit ovat hämmentäviä, eivätkä puolueettomia.
Koulun biologianopetuksen varaan ei sukupuolikysymystä voi jättää, ku opet on niin estyneitä, ettei sieltä mitään valistusta saa. (Niin oli mulla ainakin).
Munsta vanhemmat ovat tässä asiassa tärkeitä. Osattaisiin puhua luonnollisesti näistä seksuaalisuus- ja sukupuoliasioista ja identiteetistä.
Ja hei muuten, nykyvanhemmathan ovat vissiin mun ikäisiä (täytin just 37 v), joten he kyllä osaavat ettiä tietoa ym.
Munsta hyviä nettisivuja aiheesta on Sexpolla, Väestöliitolla, Mannerheimin Lastensuojeluliitolla ja Folkhälsanilla.
Esim. Setan Sinuiksi-palvelu sen sijaan on sekava.
Mutta siis jokainen saa mielestäni kyllä ilmentää identiteettiään miten tykkää.
Oma tyylini on nykyisin taas feminiinisempi (pinkkiä, tunikoita, klipsikorviksia) ja sitä ennen se oli huppareita, sinistä, vihreää, lököfarkkuja yms.
Mutta sukupuolesta ja seksuaalisuudesta puhuttaessa ollaan tosi herkällä alueella, joten hienovaraisuus on tarpeen.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.09.2018 17:35

Palle kirjoitti:Kouluissa on ihan biologian opettajat, joilla on tarvittava koulutus ja jotka pystyvät tarvittavat perusasiat kertomaan.

Sinäkö uskot, että 'poikamaisia' tyttöjä ja 'tyttömäisiä' poikia ei synny eikä ole olemassa, jos biologian opettajat selittävät ja opettavat kasvuikäisille, millainen on tyttö/nainen ja poika/mies?

Todellisuudessa biologian opettajat tuskin osaavat kertoa yhtään mitään, jos poika on 'tyttömäinen' tai tyttö on 'poikamainen'. Ei heillä ole sellaiseen minkäänlaista koulutusta.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja ip-banni » 13.09.2018 17:42

Miksi se pitäisi kertoa. En minä ainakaan olisi halunnut kuulla, että olen poikamainen tyttö.
Nykyisin koulussa saa valita mielensä mukaan millä käsityötunneilla käy. Ja saa valita kaunoluisteleeko vai pelaako jääkiekkoa.
ip-banni
 

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja Mirri » 13.09.2018 17:58

Mikä se?
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21980
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: "Eläköön feminiiniset pojat, machotytöt"-

ViestiKirjoittaja ip-banni » 13.09.2018 18:04

Ei kuulemma ole tyhmiä kysymyksiä.
ip-banni
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron