"Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä."

"Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä."

ViestiKirjoittaja Palle » 17.08.2018 10:19

Etninen häpeä jäytää ja syö koko olemassaoloa.

New York Times on julkaissut kysymys-vastaus -palstalla nimimerkki Whiteyn syvän kirjoituksen How Can I Cure My White Guilt? eli miten parantaisin valkoisen syyllisyydentunteeni.

– Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä. Tämä ei auta minua tai ketään, erityisesti värillisiä ihmisiä. Minusta tuntuu kuin ei olisi ”minua” valkoisen/ylemmän keskiluokka/cissukupuolisuus-identiteettini ulkopuolella. Tuntuu kuin kirjaimellinen olemassaoloni vahingoittaisi ihmisiä, kuin olisin aina ottamassa tilaa joka kuuluu jollekulle toiselle, Whitey kirjoittaa.

– Pidän itseäni liittolaisena. Opiskelen asianmukaista etikettiä, luen värillisiä kirjoittajia, äänestän tavalla joka ei haittaa POC:ita (värillisiä) (ja muita haavoittuvia ihmisiä). Käyn keskusteluja etuoikeudesta muiden valkoisten ihmisten kanssa. Otan kursseja jotka jatkokouluttavat minua. Annan rahaa Black Lives Matter -liikkeelle. Kuitenkin pelkään ettei mikään riitä. Osa pelostani tulee tosiasiasta, että etuoikeus on näkymätöntä itselleen. Entä jos teen tai sanoin tunteettomia asioita ymmärtämättä sitä?

https://www.verkkouutiset.fi/miten-para ... ntunteeni/
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.08.2018 10:59

Masokistinen!
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä

ViestiKirjoittaja Palle » 17.08.2018 22:35

Onko häpeän tunne masokismin "driver"?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6627
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Häpeä täyttää minut. Valkoinen häpeä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.08.2018 11:30

Sosiaalisen masokismin ajureita on oma aggressio-estyneisyys tykötarpeineen, johon kuuluu myös häpeä-herkkyys.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron