Montako sukupuolta on olemassa?

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.06.2018 14:13

(- -)
1) esittää lääketieteellisen selvityksen siitä, että hän pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja että hän elää tämän mukaisessa sukupuoliroolissa sekä siitä, että hänet on steriloitu tai että hän muusta syystä on lisääntymiskyvytön;
2) on täysi-ikäinen; ja
3) on Suomen kansalainen tai hänellä on asuinpaikka Suomessa.

(- -)

"Liberaalit" haluavat 1) sterilointi-pykälään muutosta (kuten on nykyään jo mm. Ruotsissa) ja 2) ikärajaan alentamista.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 18.06.2018 14:24

Ikärajan alentaminen on hankala, jos jotkut intoilijat alkaisivat muuttaa alaikäisten lastensa sukupuolia.

Stelilointipykälään ei riitä tieto eikä taito.

Maalikosta tuntuisi, että leikkauksiin ei pitäisi kovin kevyin perustein ryhtyä. Eikö tuota pystyisi hoitanaan softan päivityksellä niin, että asianomainen hoksaisi, että olemassaoleva sukupuoli onkin ihan hyvä?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 18.06.2018 16:29

Palle kirjoitti:... Maalikosta tuntuisi, että leikkauksiin ei pitäisi kovin kevyin perustein ryhtyä. Eikö tuota pystyisi hoitanaan softan päivityksellä niin, että asianomainen hoksaisi, että olemassaoleva sukupuoli onkin ihan hyvä?

Leikipä hetki ajatuksella, että (miehen genitaaleistasi huolimatta) tuntisitkin vahvasti olevasi nainen, ja että joku/jotkut päättäisivät sinun puolestasi, ettei sinun pidä tai kannata tuntea olevasi nainen, koska heidän mielestään sinun sukuelimesi ovat vääränlaiset?

Minun maalaisjärkeni mukaan tuollainen aiheuttaa ihmiselle suurta psyykkistä tuskaa ja suoranaista vihaa omaa kehoa ja genitaaleja kohtaan.
Ja kaikki vain sen takia, että asia hämmentää joitakin ihmisiä joille sinun asiasi eivät vähääkään kuulu.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja trisse » 18.06.2018 21:54

Montako sukupolvea on olemassa?
trisse
 

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 18.06.2018 23:43

Meil oli sillon 1980-luvulla
Esim. isän puolelt
Mä, Isäni, Mamma (Isänäiti) ja Isomummi (Mamman äiti) eli neljä sukupolvea.
Ja äidin puoleltakin oli Mä, Äiti, Äidinisä ja Äidinisänäiti. Sekin on neljä sukupolvea
Syntymävuodet:
Mä: 1981, Isä 1956, Mamma 1930, Isomummi 1898 (Mamma ja Isomummi ovat jo kuolleet).
Äiti: 1958, Äidinisä 1933, Äidinisänäiti 1910 (Äidinisä ja Äidinisänäiti ovat jo kuolleet).
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja trisse » 19.06.2018 00:18

Meilläkin on äidin puolelta nyt neljä sukupolvea. 2017, 1974, 1953 ja 1930/1931. Jos minä olisin sattunut olemaan enemmän lapsiinpäin niin meillä voisi hyvinkin olla viisikin sukupolvea!

Isän puolelta oli neljä kun olin lapsi ja sitten myöhemmin taas. Nyt mummon kuoltua vain kolme.

Mutta jossain sanottiin sukupolven määritelmänä että kahdeksan vuoden välein tulee uusi sukupolvi. Tuo oli minulle uutta. Jos siis on kahdeksan vuotta vanhempi tai nuorempi kaveri niin hyvinkin tämä kuuluu eri sukupolveen. Itse olin ajatellut että suunnilleen 15 vuotta on sukupolven kestoaika.

(Yritän johdattaa keskustelun palstalla ja ketjussa järjellisempään suuntaan ja toivon että saan siitä hyvästä kunnioitusta fellow palstalaisilta ja järkevämmän keskusteluympäristön :geek: )
trisse
 

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 19.06.2018 00:28

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:... Maalikosta tuntuisi, että leikkauksiin ei pitäisi kovin kevyin perustein ryhtyä. Eikö tuota pystyisi hoitanaan softan päivityksellä niin, että asianomainen hoksaisi, että olemassaoleva sukupuoli onkin ihan hyvä?

Leikipä hetki ajatuksella, että (miehen genitaaleistasi huolimatta) tuntisitkin vahvasti olevasi nainen, ja että joku/jotkut päättäisivät sinun puolestasi, ettei sinun pidä tai kannata tuntea olevasi nainen, koska heidän mielestään sinun sukuelimesi ovat vääränlaiset?

Minun maalaisjärkeni mukaan tuollainen aiheuttaa ihmiselle suurta psyykkistä tuskaa ja suoranaista vihaa omaa kehoa ja genitaaleja kohtaan.
Ja kaikki vain sen takia, että asia hämmentää joitakin ihmisiä joille sinun asiasi eivät vähääkään kuulu.

Kaikenlaisia häiriöitä ja ongelmia on olemassa ja niihin pitäisi tietysti tarjota apua. Ongelma pitäisi pyrkiä korjaamaan mahdollisimman lähellä sen syntypaikkaa. Onko leikkaus siis oikea keino ongelmaan, jossa ihminen t u n t e e olevansa väärää sukupuolta. Ehkä ongelma ei olekaan sukupuolessa, vaan tunteessa?
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.06.2018 00:47

Palle kirjoitti:Kaikenlaisia häiriöitä ja ongelmia on olemassa ja niihin pitäisi tietysti tarjota apua. Ongelma pitäisi pyrkiä korjaamaan mahdollisimman lähellä sen syntypaikkaa. Onko leikkaus siis oikea keino ongelmaan, jossa ihminen t u n t e e olevansa väärää sukupuolta. Ehkä ongelma ei olekaan sukupuolessa, vaan tunteessa?

Entä jos ihminen omasta mielestään on väärää sukupuolta?
Ketä silloin pitäisi uskoa ja kenen tunteiden mukaan toimia? Sinunko, koska sinua näyttää häiritsevän, jos joku kokee olevansa jotakin muuta kuin mitä hänen jalkovälistään voisi päätellä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.06.2018 11:06

Palle kirjoitti: [1] Ikärajan alentaminen on hankala, jos jotkut intoilijat alkaisivat muuttaa alaikäisten lastensa sukupuolia.
[2] Stelilointipykälään ei riitä tieto eikä taito.
[3] Maalikosta tuntuisi, että leikkauksiin ei pitäisi kovin kevyin perustein ryhtyä. Eikö tuota pystyisi hoitanaan softan päivityksellä niin, että asianomainen hoksaisi, että olemassaoleva sukupuoli onkin ihan hyvä?

[1] Kyllä; tai lapsoset itse.
[2] Tieto ja taito riittävät. - Jo hormoni-hoito, per se, tekee useimmista "riittävän" steriileitä. Jos hormoneista pitää paussia, voi mieskin synnyttää (kuten on jo nähty).
[3] Operaatiot ovat tuntuvan mutkikkaita; ks. Psykopatologia (8.6.2018 0:47) Nuorille jaettava seksiopas raivostutti viewtopic.php?f=8&t=21185&start=60
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 19.06.2018 12:01

Jos transseksuaalisuus ei ole enää tautiluokituksessa, ei sen perusteella pitäisi tehdä lääketieteellisiä (kirurgisia) operaatioitakaan.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.06.2018 12:45

Palle kirjoitti:Jos transseksuaalisuus ei ole enää tautiluokituksessa, ei sen perusteella pitäisi tehdä lääketieteellisiä (kirurgisia) operaatioitakaan.

Kuitenkin ne ihmiset joita asia koskee kärsivät. Itsemurhat ja itsemurhayritykset ovat transseksuaalisilla tavallisia, eikö se muka kerro asianomaisen kärsimyksestä.

Mitä ihmettä sinulla on sitä vastaan, että jotkut ovat erilaisia kuin sinä - tai 99,9 % prosenttia ihmisistä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsukupuolisuus
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 19.06.2018 12:55

Sukupolvet 8 vuoden välein varmaan tarkoittaa niitä määritelmiä, kuten sukupolvi X.

X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat, eli ne ikäluokat, joiden opiskeluihin tai työelämään astuminen osuu 1990-luvun vaihteeseen osuneeseen lamaan. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero.
Siinä missä suuria ikäluokkia on sanottu viimeiseksi moderniksi sukupolveksi, joiden elämää on leimannut jatkuva optimismi ja kehitysusko, X-sukupolvea on pidetty ensimmäisenä postmodernina sukupolvena, jonka elämää leimaa pessimismi ja epäluottamus tulevaisuuteen

Y-sukupolvi tarkoittaa Yhdysvalloissa ja Euroopassa 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvea. Nimitys on johdettu edellistä sukupolvea kuvaavasta X-sukupolvi-nimityksestä.Y-sukupolvelle sanotaan olevan ominaista vapaamielisyys ja kasvaminen uuden viestintätekniikan mukana. Sukupolvi kyseenalaistaa edellisen sukupolven (X-sukupolvi) elämänarvot ja on myötäkasvanut tietokoneiden kehityksen kanssa. Siinä missä X-sukupolvi ihasteli korvalappustereoiden läpimurtoa, Y on kiinnostunut matkapuhelimien, tietokoneiden ja elektroniikan mahdollisuuksista. Y-sukupolven edustajat toteuttavatkin suuren osan viestinnästään kansainvälisessä tietoverkossa. Pikaviestimet ovat kehittyneet kyseisen sukupolven tarpeisiin ja niitä sovelletaan aktiivisesti.
Pikaviestimien kehityksen yleistyttyä sukupolvi Y:n arvioidaan olevan lähes viikoittain tekemisissä vieraiden kielten ja kulttuurien kanssa, ja näin he kokevat elämänsä viitekehyksen maantieteellisesti huomattavasti laajemmin kuin aikaisemmat sukupolvet. Elämän viitekehyksen laajennuttua oman kotimaan ulkopuolelle sukupolven huomion keskittyminen samalla suppenee omaan itseen ja lähimpiin ihmisiin. Siinä kun vanhempi X-sukupolvi kokee yhteenkuuluvuuden tunnetta sukunsa ja isänmaansa kansalaisten kanssa, Y-sukupolvi on taas vahvasti perhe- ja yksilökeskeinen.
Y-sukupolvi kannattaa aiempia sukupolvia laajemmin liberaalia suhtautumista arvokysymyksiin, kuten samaa sukupuolta olevien avioliitto-oikeuteen ja kannabiksen laillistamiseen. Lisäksi Y-sukupolven edustajat kannattavat aiempaa vahvemmin markkinaliberalismia ja oikeistolaisia arvoja talouspolitiikassa.

Z-sukupolveksi kutsutaan joko 1990-luvun puolivälin jälkeen tai 2000-vuosikymmenen alussa syntynyttä sukupolvea. Sukupolven arvioidaan eroavan merkittävästi aikaisemmista ikäluokista (X ja Y) etenkin suhtautumisessa elektroniikkaan. Z-sukupolveen kuuluvat ovat syntyneet maailmaan, jossa elektroniikka on kaikkialla. He käyttävät sitä rutiininomaisesti ja heitä on vaikea yllättää uusilla innovaatioilla. Z-sukupolvi on kansainvälisen tietoverkon kautta yhteyksissä ihmisiin ympäri maailmaa nuorempina kuin aikaisemmat sukupolvet, ja kaksikielisyys lisääntyy.
Z-sukupolven edustajat luokitellaan passiivisiksi individualisteiksi. Siinä missä X-sukupolvi halusi rakentaa toimivan yhteiskunnan ja Y-sukupolvi pelastaa maailman ajatuksen voimalla, Z-sukupolven arvioidaan käyttäytyvän passiivisemmin ja ennemmin seuraavan yleisiä normeja.

Itse olen siis näiden määritelmien mukaan sukupolvi Y:tä.
Ps. Tekstit lainattu Wikipediasta
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 19.06.2018 15:50

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Jos transseksuaalisuus ei ole enää tautiluokituksessa, ei sen perusteella pitäisi tehdä lääketieteellisiä (kirurgisia) operaatioitakaan.

Kuitenkin ne ihmiset joita asia koskee kärsivät. Itsemurhat ja itsemurhayritykset ovat transseksuaalisilla tavallisia, eikö se muka kerro asianomaisen kärsimyksestä.

Mitä ihmettä sinulla on sitä vastaan, että jotkut ovat erilaisia kuin sinä - tai 99,9 % prosenttia ihmisistä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Transsukupuolisuus

Ei minulla ole mitään erilaisia ihmisiä vastaan. Politiikanteko, meluaminen ja vaatimusten ristiriitaisuus asian ympärillä hämmästyttää.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 19.06.2018 18:20

Palle kirjoitti:Ei minulla ole mitään erilaisia ihmisiä vastaan...

Mikset sitten hyväksy ihmisiä sellaisenaan vaan mm. sanot, ettei heitä pitäisi hoitaa kirurgisin menetelmin?

Miksi sinua hämmästyttää tai häiritsee asiasta meluaminen?
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja trisse » 20.06.2018 00:21

Rakkaussoturi kirjoitti:Meil oli sillon 1980-luvulla
Esim. isän puolelt
Mä, Isäni, Mamma (Isänäiti) ja Isomummi (Mamman äiti) eli neljä sukupolvea.


Meillä kutsuttiin papan äitiä "pikkumummiksi" - varmaan osin kun oli hennompi ja pienempi kuin vaikka isoäiti. Hän kuoli kun olin neljä mutta muistan joitain hetkiä kun vaikka mummo kylvetti pikkumummia ja olin läsnä. Jotenkin oli helppo ymmärtää vanhemmat ja isovanhemmat mutta pikkumummin olemassaolo ja merkitys oli outo. Lapsena sitä jo jotenkin silloin kummasteli. Ja havaintoidenikaan mukaan pikkulapset ja neljäs eli vanhin sukupolvi eivät enää kommunikoi keskenään. Ovat kertakaikkiaan liian kaukana toisistaan. Kun mummo oli elossa serkkuni amerikkalainen tytärkin kolmivuotiaana luottamuksellisesti kuiskasi minulle mummosta "She is so old!" ja toisessa perheessä lapset leikkivät ilman että kiinnittävät iso/pikkumummiin pienintäkään huomiota tai toisinpäin.
trisse
 

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 20.06.2018 08:16

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:Ei minulla ole mitään erilaisia ihmisiä vastaan...

Mikset sitten hyväksy ihmisiä sellaisenaan vaan mm. sanot, ettei heitä pitäisi hoitaa kirurgisin menetelmin?

Miksi sinua hämmästyttää tai häiritsee asiasta meluaminen?

Minähän nimenomaan hyväksyn ihmiset sellaisenaan. En suosittele kenellekään silikonitissejäkään.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.06.2018 10:38

Palle kirjoitti:Minähän nimenomaan hyväksyn ihmiset sellaisenaan. En suosittele kenellekään silikonitissejäkään.

Älä viitsi. Kuinkahan monta sataa viestiä olet kirjoittanut, joissa mm. hyökkäät feministejä vastaan, pilkkaat ihmisten kokemuksia, postaat palstalle seksistisiä viestejä ja kuvia jne.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Palle » 20.06.2018 18:03

Missä olen sanonut, etten muka hyväksyisi ihmisiä sellaisina kuin ovat?

Jos en jotain asiaa ymmärrä, se ei tarkoita ettenkö hyväksyisi ihmistä sellaisena kuin hän on.
Ko on ilonen luanto, ni kaikki maistuu hyvältä
Avatar
Palle
 
Viestit: 6632
Liittynyt: 12.03.2018 23:03

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 20.06.2018 18:49

Palle kirjoitti:Missä olen sanonut, etten muka hyväksyisi ihmisiä sellaisina kuin ovat?

Jos en jotain asiaa ymmärrä, se ei tarkoita ettenkö hyväksyisi ihmistä sellaisena kuin hän on.

Kun joku satojen viestien voimalla pilkkaa ja arvostelee joitakin/jonkinlaisia ihmisiä, se kyllä vankasti kielii siitä, ettei pilkkaaja hyväksy arvostelunsa ja ilkuntansa kohteita.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9250
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: Montako sukupuolta on olemassa?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2018 20:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Palle kirjoitti:... Maalikosta tuntuisi, että leikkauksiin ei pitäisi kovin kevyin perustein ryhtyä. Eikö tuota pystyisi hoitanaan softan päivityksellä niin, että asianomainen hoksaisi, että olemassaoleva sukupuoli onkin ihan hyvä?

Leikipä hetki ajatuksella, että (miehen genitaaleistasi huolimatta) tuntisitkin vahvasti olevasi nainen, ja että joku/jotkut päättäisivät sinun puolestasi, ettei sinun pidä tai kannata tuntea olevasi nainen, koska heidän mielestään sinun sukuelimesi ovat vääränlaiset?

Minun maalaisjärkeni mukaan tuollainen aiheuttaa ihmiselle suurta psyykkistä tuskaa ja suoranaista vihaa omaa kehoa ja genitaaleja kohtaan.
Ja kaikki vain sen takia, että asia hämmentää joitakin ihmisiä joille sinun asiasi eivät vähääkään kuulu.

Tuskin muiden responssit trans-sukupuoleen ovat ratkaisevia vaan oma sisäinen psyykkinen responssi. - Eihän trans-nanen tai trans-mies edes (tarkkaan) "tiedä", millaista on olla (identiteetiltään) ko. vastakkaista sukupuolta. Tehdyt muutokset koskevat lähinnä vain sukupuolen ulkoisia tunnusmerkkejä, vaikkakin hormonit voivat vaikuttaa (myös) psyykkiseen olemukseen.

Vrt. BIID body integrity identity disorder eli ruumiin yhtenäiskuvan häiriö. HS https://www.hs.fi/tiede/art-2000002554863.html
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron