"On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

"On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja vibeke » 23.03.2018 14:03

Inhimillisiä uutisia 22.3.2018
teksti: Ilkka Pernu, kuva: Terhi Ekebom ja Marko Turunen

On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin
Yksinäisyys on ikävä syöksykierre. Kierre on kuitenkin mahdollista katkaista.

Ei kukaan päätä alkaa yksinäiseksi. Yksinäisyyteen ajaudutaan.

Se voi alkaa jo ennen syntymää. Tutkimuksissa on todettu, että äidin raskausaikana kokema yksinäisyys ennustaa lapsen yksinäisyyttä. Yleisesti voi sanoa, että yksinäiset vanhemmat kasvattavat lapsista kaltaisiaan. Yksinäiset vanhemmat eivät näytä tunteitaan eivätkä koskaan puhu mitään. Kotona ei koskaan käy vieraita. Tapa elää tarttuu: lapset oppivat samoja käyttäytymisen ja kommunikaation tapoja, ja yksinäisistä lapsista tulee yksinäisiä nuoria. He vetäytyvät ja ovat alakuloisia ja tulevat siksi helposti torjutuksi ja kiusatuksi. Pahimmillaan kierre syvenee ja synkkenee; yksinäiset nuoret alkavat muita todennäköisemmin käyttää päihteitä ja hakea äärielämyksiä.

Yksinäiseksi ajautumisessa on yksinkertainen logiikka: ihminen ajautuu aina uudelleen ja uudelleen tilanteisiin, joissa hän ei tule valituksi mukaan. Hänet otetaan viimeisenä koulun pesäpallojoukkueeseen. Sitten ei tule kutsua kotibileisiin. Työpaikalla ei pyydetä mukaan lounaalle. Eikä perjantaina viikon päätteeksi oluelle. Yksinäisyyden tutkijat kutsuvat tätä ulossulkemisen prosessiksi ja pienten valintojen tyranniaksi.

”Yksinäisyys voi alkaa jo ennen syntymää.”

Lopulta ihminen alkaa omaksua yksinäisen ihmisen identiteetin: Hän alkaa nähdä ympäristössä vain uhkia, ja huomio kiinnittyy mieltä myrkyttäviin negatiivisiin asioihin. Hän alkaa aktiivisesti välttää sosiaalisia kontakteja, jottei vain tulisi torjutuksi. Hän linnoittautuu.

Vaikka yksinäisyyden kierre on usein koko ihmiselämän mittainen painajainen, silti on selkeitä riskipaikkoja, joissa yksinäisyys voi syventyä nopeasti. Sellaisia ovat isot elämänmuutokset. Jos saa potkut, jää eläkkeelle tai tulee avioero. Jos puoliso tai muu läheinen kuolee. Esimerkiksi nuorista, jotka muuttavat opiskelemaan uudelle paikkakunnalle, lähes joka kolmas kokee yksinäisyyttä.

Kaikki eivät kärsi yksinäisyydestä. Toiset kestävät vastoinkäymisiä paremmin kuin toiset. Ominaisuutta kutsutaan resilienssiksi, kimmoisuudeksi. Esimerkiksi miehet tuntuvat kärsivän naisia vähemmän emotionaalisesta yksinäisyydestä, sydänystävän puutteesta.

Turvaverkko suojelee yksinäisyydeltä

Ei ole syytä vaipua epätoivoon. Tutkijat muistuttavat, että aivot on hyvin mukautuvainen elin. Jos aivoissa – erityisesti otsalohkossa – ei ole fyysistä vammaa, yksinäisyyden kierteestä on mahdollista päästä pois. Mutta se vaatii muiden ihmisten apua: vuorovaikutustaitoja opitaan olemalla vuorovaikutuksessa.

Myöskään suomalaisilla ei ole mitään hätää. Me emme kansainvälisesti vertailtuna ole erityisen yksinäinen kansa. Euroopassa yksinäisimpiä ollaan Bulgariassa, jossa nuoret muuttavat työn perässä pois, ja vanhukset jäävät yksin. Tutkijoiden mukaan hyvinvointivaltion turvaverkko kannattelee myös ihmisiä yksinäisyydeltä; esimerkiksi naisten korkea työllisyysaste ja lasten päivähoito torjuvat tehokkaasti myös yksinäisyyttä.

Toisaalta tutkijat huomauttavat, että yksinäisyys on uusi eriarvoistumisen muoto, koska se on niin voimakkaasti yhteydessä köyhyyteen. Vaikka suurimmalla osalla ihmisistä menee entistä paremmin, yksin jäävät kärsivät entistä pahemmin.

”Kulttuurissamme ihmiset jätetään liian helposti rauhaan. Oletetaan, että jatkuvasti yksin olevat haluavat olla yksin. Eivät he välttämättä halua, he vain eivät osaa muuta.”

Suomalaisten alhainen yksinäisyys voi osittain olla myös harhaa. Suomalaiset eivät haastattelututkimuksissa myönnä olevansa yksinäisiä: ajattelemme, että yksinäisyydentunteessa rypeminen on ok.

Ei se ole ok. Ongelma on, että kulttuurissamme ihmiset jätetään liian helposti rauhaan. Oletetaan, että jatkuvasti yksin olevat haluavat olla yksin. Eivät he välttämättä halua, he vain eivät osaa muuta.

Asiantuntijoiden mukaan yksinäiset pitäisi tunnistaa paremmin. Edes terveydenhuolto ei aina ymmärrä ongelmaa; lääkärin luona usein käyvä ei välttämättä ole sairas, vaan yksinäinen.

Nykyään uhkana on se, että voimme entistä helpommin valita, keiden kanssa olemme tekemisissä. Yksinäisiä sukulaisia ei ole pakko kutsua kylään. Asiantuntijoiden mukaan olemme siirtyneet ystäväyhteiskuntaan ja vaihtoehtojen yhteiskuntaan, ja sellaisessa on helppo jättää ja jäädä syrjään. Ja juuri hiljaiset ja vetäytyvämmät helpoimmin jätetään kutsuvieraslistoilta pois.

Vapaaehtoistyö suojaa yksinäisyydeltä

Yksinäisten mukaan kaikkein pahimmalta tuntuu täydellinen huomaamattomuus. Ei kannata laittaa puhelinta päälle, kun ei siihen ole tullut kuukausiin yhtään viestiä, yksinäiset koululaiset valittavat. Pelkkä moikkaaminen riittäisi.

Asiantuntijoiden mukaan yksinäiset pitäisi vetää mukaan. Vaikea kysymys on, miten se tehdään. Jos introvertti vedetään huomion keskipisteeseen, hän saattaa ahdistua entisestään. Ketään ei myöskään voi pakottaa. Yksinäiset pitäisi osata ottaa mukaan niin, että he saavat olla sivussa, mutta silti osa porukkaa.

Tehokkainta olisi asenteiden muuttaminen. Esimerkiksi Kiva koulu -hanke on saanut lapset ja kouluyhteisöt ajattelemaan, että kiusatun auttaja on sankari, ei kiusaaja. Yksinäisyyden tutkijat toivovat samanlaista mielikuvakampanjaa myös yksinäisyydestä kärsiville: kaikkein rohkein on se, joka pyytää pihan yksinäisintä leikkimään.

”Tehokkain keino yksinäisyyden vähentämiseen on saada ihmiset töihin – ja pysymään töissä.”

Myös keskustelu siitä, että vanhusten pitäisi saada olla kotona, mietityttää asiantuntijoita. Joskus palvelutalo, jossa on kavereita, voi olla paras vaihtoehto.

Yleisesti ottaen tehokkain keino yksinäisyyden vähentämiseen on saada ihmiset töihin – ja pysymään töissä. Hyvät tulot, korkea koulutus ja ydinperhe näyttävät tutkimuksen valossa vähentävän yksinäisyyttä. Kuitenkin kaikkein tärkeintä on, että ihminen kokee työnsä arvokkaaksi. Siksi juuri vapaaehtoistyö on todettu yhdeksi tärkeimmistä keinoista. Sen lisäksi, että yksinäisyyden torjuminen yhteiskunnassa on lähes yksinomaan kansalaisjärjestöjen varassa, jo itse järjestötyössä toimiminen voi pelastaa ihmisiä.

Yhteisössä toimiminen on ihmiselle luontaista. Toisin sanoen: on luonnotonta, että ihminen jätetään yksin.

Asiantuntijat: Kasvatuspsykologian dosentti Niina Junttila, hyvinvointisosiologian professori Juho Saari, neurologi Kiti Müller, kansanterveyden professori Jussi Kauhanen, HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen.

http://www.inhimillisiauutisia.fi/on-lu ... n/30294983
vibeke
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ritalin » 23.03.2018 20:08

On olemassa ihmisiä, joiden sosiaaliset taidot ovat heikot ja, jotka eivät siksi oikein pärjää vuorovaikutustilanteissa. Isoin osa ryhmän ulkopuolelle jäämisestä johtuu kuitenkin siitä, että sosiaaliset ryhmät rakentuvat suurimmaksi osaksi narsistien ja psykopaattien ympärille, näiden hoveiksi ja narsistit ja psykopaatit eivät kelpuuta tietynlaisia ihmisiä hoviinsa. Nämä hovin ulkopuolelle jäävät sitten jäävät yksinäisiksi. En siis usko, että yksinäisyys olisi aina yksinäisen ihmisen negatiivisista piirteistä kiinni... kyse voi olla myös korkeasta moraalisesta älykkyydestä, mikä on uhka laumanjohtajille.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja trisse » 25.03.2018 00:46

”Tehokkain keino yksinäisyyden vähentämiseen on saada ihmiset töihin – ja pysymään töissä.”

En allekirjoita. Itse ainakin töissä ollessani olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut ystäviäni tavata kuin satunnaisesti. Enkä ole sitä tyyppiä joka muodostaisi voimakkaita siteitä työkavereihin.
trisse
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja trisse » 25.03.2018 03:53

Golddigga kirjoitti:Kyyl se helpottaa ihan helvetisti jos pystyy ystävystyyn työkavereiden kanssa. Työnteko on traumaattista, suuria uhrauksia vaativaa ja vaikeaa, ja siihen työkavereilta saa vertaistukea. Olin ½ vuotta töissä ja en puhunut siellä kenellekkään juurikaan mitään muutakun esimiehelle. Koko päivä saattoi siis mennä siten että en avannut suutani. 8h päivässa monta päivää viikossa. Se oli yksi iso syy miksi jätin työni.


Minulla ei ole mitään työtä mitä olisin voinut jättää mutta itse olen sisäänpäinkääntynyt ja vaatimus jatkuvalle höpöttämiselle tai sen kuuntelulle kuluttaa minua enemmän. Avokonttorissa en yksinkertaisesti pysty keskittymään työhön ollenkaan jos on jatkuvaa hälinää ja jonnen joutavaa höpötystä (ja sen tasoistahan se työpaikkakommunikaatio aina on koska ei töissä kukaan ole avoin tai kerro mistään vakavista jutuista jotka paljastaisivat heikkouksiaan). Jos saisin ihan oman huoneen jossa tehdä työtä olisi jaksaminen ja työteho aivan toista. Mutta niitä on harvassa.

Jossain vaiheessa tekivät jotain kokeita jossa laskivat jonkun ihmisen maan alle kuukausiksi yksinäisyyteen ja tutkivat mm. millainen vuorokausirytmi on ilman ulkopuolisia yllykkeitä. Siitö asti kun luin asiasta ajattelin että tuo olisi minun hommani. Tietenkin omissa mielikuvissaani ne maanalaisonkalot olisivat monitasoisia, avaria ja sisältäisivät isoja tiloja, mm. ison kylpylän uima-altaineen pelkästään vain minun käyttööni. Kun ihmisiä pyydetään jossain meditaatiossa palaamaan omaan kuvitteelliseen ihannepaikkaan niin se on minulla tuo maanalainen luola (muistuttaen Retrettiä) jossa saan olla kuukausia yksin joutumatta tapaamaan ketään ihmistä. Kuvitelmani tuosta luolasta on hyvin yksityiskohtainen - mm. kylpylän yläpuolella on sellainen parvi jonne kiivetä lekottelemaan kylpytakissa dekkarien kera.

Uskon että oikeasti viihtyisin kuukausia noissa olosuhteissa tapaamatta livenä yhtään ihmistä. Mutta tietenkin siinä syntyisi kriisi siinä vaiheessa kun joutuisi palaamaan livemaailmaanja totuttautumaan uudestaan livekommunikaatioon.

Outoa kyllä niin olen kuitenkin enemmän kaupunkilaistyyppi kuin maalla viihtyvä.
trisse
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ip-banni » 25.03.2018 08:46

Golddigga kirjoitti:Kyyl se helpottaa ihan helvetisti jos pystyy ystävystyyn työkavereiden kanssa. Työnteko on traumaattista, suuria uhrauksia vaativaa ja vaikeaa, ja siihen työkavereilta saa vertaistukea. Olin ½ vuotta töissä ja en puhunut siellä kenellekkään juurikaan mitään muutakun esimiehelle. Koko päivä saattoi siis mennä siten että en avannut suutani. 8h päivässa monta päivää viikossa. Se oli yksi iso syy miksi jätin työni.

Mulla on just siksi hyvä työpaikka ettei tarvi puhua työkavereiden kanssa eikä edes nähdä heitä joka päivä. Olen tyytyväinen, kun saa tehdä vain töitä eikä tarvi leikkiä sosiaalista.
ip-banni
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja vibeke » 25.03.2018 11:20

trisse kirjoitti:”Tehokkain keino yksinäisyyden vähentämiseen on saada ihmiset töihin – ja pysymään töissä.”

En allekirjoita. Itse ainakin töissä ollessani olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut ystäviäni tavata kuin satunnaisesti. Enkä ole sitä tyyppiä joka muodostaisi voimakkaita siteitä työkavereihin.
Toisaalta työnteko vaikuttaa yksinäisyyteen statuksen kautta. Mitä korkeampi status, sen epätodennäköisempää on olla yksinäinen. Jos ihminen jää työttömäksi, ystävät kaikkoavat. Juho Saari puhuu statusyksinäisyydestä. Ihmiset ystävystyvät sellaisten kanssa, joilla on heille jotain resursseja tarjottavana.
vibeke
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja trisse » 25.03.2018 12:56

Joo, no onhan siinä yksi puheenaihe kavereille jos on töissä.
trisse
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja vibeke » 25.03.2018 15:01

Korkea status tekee kiinnostavan
Yksinäisyyttä, sen ilmenemismuotoja ja vaikutuksia on tutkittu useilla eri tavoilla. Esimerkiksi yksilön status yhteiskunnassa on voimakkaasti kytköksissä yksinäisyyteen, kertoo Saari, joka itse tutkii parhaillaan Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontulan kanssa yksinäisyyttä parisuhteissa.

– Henkilöillä, joilla on korkea yhteiskunnallinen status, yksinäisyys on hyvin matalaa tai vähäistä. Ihmisten, joiden yhteiskunnallinen status on alhainen, yksinäisyys on monin verroin korkeampaa, Saari kuvaa.

– Tässä on sellainen prosessi, että jos ihmisellä on korkea status, hän on kiinnostava muille ihmisille, muut hakeutuvat hänen ympärilleen, ja hänen on helppo lähestyä toisia. Jos henkilön status on alhainen, tilanne on päinvastainen. Sen vuoksi tiedämme, että jos katsotaan leipäjonoissa olevien tai terveysneuvontapisteissä käyvien narkomaanien yksinäisyyttä, se on kolme-, neljä- tai jopa viisinkertaisesti korkeampaa kuin väestössä yleensä.

https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/ar ... gs.IegnqZ8
vibeke
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ip-banni » 25.03.2018 17:13

trisse kirjoitti:Joo, no onhan siinä yksi puheenaihe kavereille jos on töissä.

Onko sinulla muuten kavereita jotka käyvät töissä? Jos on, mistä heidän kanssa puhut?
ip-banni
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja trisse » 25.03.2018 21:55

ip-banni kirjoitti:
trisse kirjoitti:Joo, no onhan siinä yksi puheenaihe kavereille jos on töissä.

Onko sinulla muuten kavereita jotka käyvät töissä? Jos on, mistä heidän kanssa puhut?


Pitää ihan miettiä. Kyllä jotkut käyvät töissä mutta ei kellään mitään huippu-uraa ole. Ehkä 60% ei käy töissä. Puhutaan mistä puhutaan. Tuo ulkomailla matkustelu on ollut siinä mielessä siunaus että siitä saa juttua ja keskustelunaihetta. Vastikään kävin kahvilla venäläisen maahanmuuttaja-äidin kanssa jonka tukihenkilöksi ryhdyin - ei käy töissä mutta jollain suomen kielen kurssilla käy. Olemme tosi erilaisia ihmisiä etten todella tiedä mistä olisimme puhuneet ellei hän olisi juuri tyttärineen lähdössä Budapestiin joten varmaan puolet kahvitteluajasta keskustelimme Budapestista.
trisse
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja Fanni » 25.03.2018 22:12

Ihmiset kai sietää ja tarvitsee eri tavalla yksinäisyyttä. On hyvää yksinäisyyttä ja on pahaa yksinäisyyttä. Olen kanssa aika hyvin yksin viihtyvä ihminen, mutta toki tarvitsen seuraakin välillä. Liiallinen sosiaalisuus vain kuormittaa ja ahdistaa. On hyvä tietää mikä itselle sopii. Oli aika jolloin olin hyvin yksinäinen, mutta onneksi se on mennyttä.
Fanni
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja Katla » 25.03.2018 22:24

"Vastikään kävin kahvilla venäläisen maahanmuuttaja-äidin kanssa jonka tukihenkilöksi ryhdyin "
Koska kiinnostaa niin --miten sinun muka pitäisi osata tukea jotain venakkoa, joka matkustelee ja pärjäilee kyllä ja mitä hittoa se ees täällä tekee. Jos joku täällä vilungilla pärjää, niin venäläinen (paljonkin olen epäluuloinen )
Katla
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja trisse » 26.03.2018 19:17

:D Se on naimisissa inkeriläis-suomalaisen kanssa. Haluaa oppia puhumaan parempaa suomea. Puhuu mielestäni ihan hyvää suomea huomioiden että on vaan kaksi vuotta opiskellut ja suomella pärjättiin koko keskustelu mutta kun lähdimme kahvilasta puuskahti jotenkin "nyt vasta huomaan kuinka huonosti suomea osaan!" Lähetin tekstarin jos ois halunnut lisätä mut fb-kaveriksi muttei ainakaan vielä lisännyt. Luulin että meillä synkkasi hyvin mutta oon saanut palautetta usein ettei artikulaationi ole kaikkein selkein joten ainoa mikä sitä mielestäni on voinut haitata on jos kokee että puhun liian epäselvästi.
trisse
 

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.03.2018 00:18

Golddigga kirjoitti:Ohjeeni yksinäisyydestä poispääsyyn:
-Älä loukkaannu, äläkä missään nimessä kosta tai edes suunnittele kostoa! Kukaan ei voi sinua loukata, ellet itse avaa oveasi loukkaantumiselle. Ja kun käärme puree sinua, sinun ei kannata rynnätä käärmeen perään yrittäin saada sitä kiinni, ei, se ajaa vain myrkyn syvemmälle luihin ja ytimiin. Pitää pysähtyä ja imea myrkky samantien pois!
-Ota aloite omiin käsiin! Tämä on suuri ihmissuhteissa onnistumisen salaisuus! Mutta aloitetta ei tosiaan voi ottaa omiin käsiin, jos pelkää koko ajan että tulee loukatuksi. Act, or be acted upon!

Entä, jos on tullut ammutuksi ysimillisellä pistoolilla vatsaan? Pitääkö silloinkin vain unohtaa ja aktivoitua? Ja jatkaa pään hakkaamista seinään tällaisen murhaajan kanssa...

Golddigga kirjoitti:Tää on just tätä tyypillistä uhri-paskaa:
"Yhyy, olen yksinäinen koska pahat narsistit ja psykopaatit veivät minun pienen poloisen, mutta samalla super-älykkäään ja väärinymmärretyn, mahdollisuudet"

Ei ole mitään uhri-paskaa, vaan todellisuuden hyväksymistä. En mä ole sillain uhri, vaan katson alaspäin näitä sosiaalisia kuvioita, joiden keskellä lymyää joku sarjapedofiili.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.03.2018 00:27

vibeke kirjoitti:
Korkea status tekee kiinnostavan
Yksinäisyyttä, sen ilmenemismuotoja ja vaikutuksia on tutkittu useilla eri tavoilla. Esimerkiksi yksilön status yhteiskunnassa on voimakkaasti kytköksissä yksinäisyyteen, kertoo Saari, joka itse tutkii parhaillaan Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontulan kanssa yksinäisyyttä parisuhteissa.

– Henkilöillä, joilla on korkea yhteiskunnallinen status, yksinäisyys on hyvin matalaa tai vähäistä. Ihmisten, joiden yhteiskunnallinen status on alhainen, yksinäisyys on monin verroin korkeampaa, Saari kuvaa.

– Tässä on sellainen prosessi, että jos ihmisellä on korkea status, hän on kiinnostava muille ihmisille, muut hakeutuvat hänen ympärilleen, ja hänen on helppo lähestyä toisia. Jos henkilön status on alhainen, tilanne on päinvastainen. Sen vuoksi tiedämme, että jos katsotaan leipäjonoissa olevien tai terveysneuvontapisteissä käyvien narkomaanien yksinäisyyttä, se on kolme-, neljä- tai jopa viisinkertaisesti korkeampaa kuin väestössä yleensä.

https://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/ar ... gs.IegnqZ8

Tää on juuri tätä nykyajan kapitalismifasismia, jossa media haluaa salaliittomaisesti yhdistää sosiaalisen menestymättömyyden yhteiskunnaliseen menestymättömyyteen. Sitten se ehkä kouluun panostava kiusattu poika ohjataan muna kädessä ennaltaehkäisevään päihdehoitoon jo yhdeksän vuoden iässä.

Riittävän pitkälle syrjäytyneillä päihdeongelmaisilla on myös yksinäisyyttä, mutta toisaalta klassisilla päihdepiireissä pyörivillä ihmisillä on kavereita ja piirit ovat yhteisöllisiä.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.03.2018 00:52

En ymmärrä mitä tarkoitat tällä:
"... nykyajan kapitalismifasismia, jossa media haluaa salaliittomaisesti yhdistää sosiaalisen menestymättömyyden yhteiskunnaliseen menestymättömyyteen. Sitten se ehkä kouluun panostava kiusattu poika ohjataan muna kädessä ennaltaehkäisevään päihdehoitoon jo yhdeksän vuoden iässä.

mutta siitä olen melko varma, etteivät sanonnat kuten "muna kädessä" ole valttia pariutumismarkkinoilla.

Jos tosissasi haluat jonkinlaista parisuhdetta, jätä kokonaan pois saarnat sarjapedofiileistä, vauvanhakkaajista, raiskaamisista - sekä kaiken muunkin "muna kädessä" -terminologian.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.03.2018 01:15

^Yleensä naiset kuitenkin vaativat miestä olemaan oma itsensä.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: "On luonnotonta, että ihminen jätetään yksin"

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 27.03.2018 01:31

ritalin kirjoitti:^Yleensä naiset kuitenkin vaativat miestä olemaan oma itsensä.

Tyhjä fraasi.
En usko, että yksikään psyykkisesti tasapainoinen nainen viihtyy sellaisen miehen seurassa, joka käyttää samanlaista kieltä kuin sinulla on täällä tapana käyttää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron