Mielenterveysomaiset

Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.03.2018 20:21

Tuettu loma aikuisille Porin Yyterissä
26.-31.8.2018

Voimaa vertaisuudesta -loma on suunnattu aikuisille omaisille, joiden läheisellä on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia. Voimaa vertaisuudesta -lomien tavoitteena on, että lomalaiset virkistyvät, tapaavat toisia samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia sekä saavat vertaistuen ja lomaohjelman kautta voimavaroja arkeen.

Voit viettää aikaa auringossa rannalla loikoillen ja meren aalloissa virkistyen. Kylpylä Merenneidon hierovat putoukset, porealtaat ja saunat virkistävät niin kehoa kuin mieltäkin. Virkistävä täysihoitoviikko Yyterin Kylpylähotellissa Porissa sisältää majoituksen ja ruokailut seisovasta pöydästä. Lisäksi lomaan kuuluu kylpylän ja kuntosalin vapaa käyttö sekä lomalaisille räätälöity ohjelma liikunta- ja toimintatuokioineen sekä yleinen vapaa-ajan ohjelma.

Kylpylähotelli sijaitsee Porin Yyterissä osoitteessa Sipintie 1.

Loman omavastuuhinta on vain 100 €/hlö (viisi vuorokautta).

Loma on tuettu Veikkauksen tuotoilla ja se toteutetaan yhteistyössä Mielenterveysomaiset Pirkanmaa FinFami ry:n ja Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Valinnat tekee MTLH. Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Lomatuen hakijoilta ei vaadita yhdistyksen jäsenyyttä.

Hakuaika päättyy 26.5.2018, jolloin hakemusten on oltava osoitteessa:
Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Ruoholahdenkatu 8, 4.krs.
00180 Helsinki

Hakemuksia saa MTLH:sta p. 010 2193 460 tai Mielenterveysomaiset Pirkanmaa – FinFami ry:stä Tiina Rissalta puh. 040 5050 819 tai tiina.rissa@finfamipirkanmaa.fi

Hakemuksen voi täyttää myös sähköisesti MTLH:n kotisivuilta osoitteesta mtlh.fi.
Huomioi tarkasti, että valitset oikean loman ja ajankohdan.

http://finfamipirkanmaa.fi/virkistys-2/167-tuettu-loma
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.03.2018 20:26

Tuettu loma lapsiperheille
Porin Yyterissä 25.-30.6.2018

VIIKKO MEREN RANNALLA HIEKKADYYNIEN KATVEESSA SEKÄ KYLPYLÄN PALVELUISSA TARJOAA HUOLETTOMAN JA VIRKISTÄVÄN LOMAN KOKO PERHEELLE.

Loma on tarkoitettu lapsiperheille, joissa vanhempi tai lapsi on sairastunut psyykkisesti. Täysihoitoloma tarjoaa perheelle mahdollisuuden yhdessäoloon. Lomaan sisältyy allasosaston ja kuntosalin käyttö sekä yleinen että ryhmälle räätälöity vapaa-ajan ohjelma. Voit nauttia allasosaston riemuista tai lähteä piknikille meren rantaan. Kauas ulottuva matala ranta on sopiva myös pikkulapsille.
Loman hinta on 100 €/ aikuinen, alle 17-vuotias lapsi maksutta.

Loma on tuettu Veikkauksen tuotoilla ja järjestetään yhteistyössä Mielenterveysomaiset Pirkanmaa FinFami ry:n ja Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Valinnat tekee Mtlh. Lomatukea voidaan myöntää korkeintaan kahden kalenterivuoden välein. Lomatuen hakijoilta ei vaadita yhdistyksen jäsenyyttä.

Hakuaika päättyy 25.3.2018, jolloin hakemusten on oltava Mtlh:ssa.
Hakemuksen voi täyttää sähköisesti Mtlh:n kotisivuilta osoitteesta mtlh.fi. Huomioi tarkasti, että valitset oikean loman ja ajankohdan.
Hakulomakkeita saa myös Mtlh:sta p. 010 2193 460 tai
Mielenterveysomaiset Pirkanmaa – FinFami ry:stä Tiina Rissalta 040 5050 819 tai tiina.rissa@finfamipirkanmaa.fi.

Postitse hakulomakkeet lähetetään osoitteeseen:
Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Ruoholahdenkatu 8, 4.krs., 00180 Helsinki.

http://finfamipirkanmaa.fi/virkistys-2/ ... imaailmaan
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2018 12:53

Metropolia ammattikorkeakoulun iltapäivä läheisille keskiviikkona 11.4.2018 klo 12 – 16 osoitteessa Bulevardi 31.

Tammikuussa 2018 opintonsa aloittaneet sairaanhoitajaopiskelijat esittelevät projektitöitänsä iltapäivän aikana keskusteluryhmissä kahvitarjoilun lomassa.
Ohjelmassa on keskustelua vuorovaikutuksesta hoitotyössä, potilaan itsemääräämisoikeudesta, sairaanhoitajien eettisestä toiminnasta, läheisen kohtaamisesta sekä sairaanhoitajien työhyvinvoinnista.

Tervetuloa keskustelemaan ja saamaan vertaistukea yhdessäolosta! Tarjoilun vuoksi ilmoittautumiset 3.4.2018 mennessä: https://www.lyyti.fi/reg/metropoliailtapaiva.

Tapahtumaa järjestämässä: FinFami Uusimaa ry, Sairaanhoitajaopiskelijat ja opettajat, Tehy ry, Sairaanhoitajaliitto ry / Uudenmaan sairaanhoitajat ry

https://www.finfamiuusimaa.fi/ajankohta ... iltapaiva/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja logia » 31.03.2018 13:03

Minäkin olen mielenterveysomainen, ainakin ollut. Omaiseni on selviytynyt.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2018 16:45

Sama juttu minulla ja läheisilläni: ollaan kaikki sekä omaisia että potilaita. Aika pysyvästikin vielä, koska varsinaista paranemista ei ole näköpiirissä vaan aina tarvitaan jotakin hoitoa mt-ongelmiemme kanssa pärjätäksemme.

Luulen, että usein omainen ja potilas on 'samassa paketissa', eikä ole olemassa psyykkisesti täysin terveitä mt-potilaiden omaisia.
Siksi omaistyö onkin niin tärkeää: pitäisi tavoittaa ne psykiatristen potilaiden omaiset, jotka eivät itse ole vielä tunnistaneet omaa psyykkisen avun ja hoidon tarvettaan.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2018 17:29

Omaisena ja läheisenä elämän muutostilanteissa – Kun huoli kuluttaa 11.4.2018

Klo 14.00 Tervetuloa
Klo 14.15 Tarinoita omaishoitajan arjesta, Petter ja Eva Pulkkinen sekä Tuomo Rytkölä
Klo 15.00 Kahvitarjoilu

Klo 16.00 NIIN KAUAN KUIN OMAT SIIVET KANTAA
Käsikirjoitus, ohjaus, puvustus ja lavastus: Kati Outinen
Näyttelijä: Kati Outinen
Esitys muistista ja minuudesta. Sen päähenkilö on Alli, työikäinen ihminen, muistisairas. Alli yrittää pärjätä muuttuneessa arjessaan. Allin uusi elämä on sarja hauskoja, liikuttavia, absurdeja ja traagisia tilanteita, joissa Alli yrittää luovia parhaan kykynsä mukaan.
”Miksi surra sitä, mitä ei enää kykene, kun voi iloita siitä, mitä vielä osaa”.


Klo 17.15 Kotivallin kuoro esiintyy
Tukikoirakkotoiminta, Sipoon mielenterveysseura ry

Lisäksi tarjolla on materiaalitori sekä järjestäjätahon edustajia koko tapahtuman ajan.
Tilaisuus on avoin kaikille. Lämpimästi tervetuloa!

Tilaisuuden järjestää Sipoon omaistoiminnan neuvottelukunta:

Sipoon kunta
Sipoon mielenterveysseura ry
Betesda – säätiö
Sipoon muisti ry
Rikosuhripäivystys RIKU
FinFami Uusimaa ry

Lisätietoja:
Eija Suominen
p. 050 5348395
eija.suominen@finfamiuusimaa.fi

https://www.finfamiuusimaa.fi/ajankohta ... 11-4-2018/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 01.07.2018 18:41

Kirjoitustyöpaja: Miten kirjoittaa mielenterveydestä?

Syksyllä Finfami Uusimaan tiloissa Helsingissä alkava kirjoittajaryhmä on tarkoitettu niin omaisille kuin mt-kuntoutujillekin:
"Kirjoitustyöpaja on suunnattu kaikille mielenterveysongelmista kärsiville sekä yhtälailla heidän omaisilleen diagnooseista riippumatta."

Kenelle:
Nuoret, Aikuiset, Seniorit, Opiskelijat, Yhdistyksen vapaaehtoiset, Kuntoutujat
Perheet, Puolisot, Vanhemmat, Lapsiomaiset, Sisarukset, Muu läheinen


Tarkemmat tiedot, ilmoittautumisohjeet ja aikataulu täältä:
https://www.finfamiuusimaa.fi/ryhmat/ki ... rveydesta/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.09.2018 14:22

Lapin mielenterveysomaisten yhdistys perustettu

TIEDOTE 30.8.2018

Joukko FinFamin toiminnassa mukana olevia henkilöitä kokoontui tiistaina 29.8. Rovaniemen Järjestötalolle suunnittelemaan mielenterveysomaisille suunnattua toimintaa ja toiminnan organisointia. Samalla kokouksessa päätettiin perustaa Pohjois-Suomen ensimmäinen mielenterveysomaisten oma yhdistys. Yhdistys sai nimekseen Lapin mielenterveysomaiset – FinFami ry.

https://finfami.fi/uutiset/lapin-mielen ... perustettu

Lapin mielenterveysomaiset – FinFami

FinFamilla on paikallisyhdistyksiä eri puolella Suomea, mutta tähän saakka toimintaa ei vielä ole ollut Pohjois-Suomessa. Tilanne on onneksi nyt parantunut, kun FinFami on laajentanut toimintaansa Lapin alueelle. Lapin mielenterveysomaiset – FinFami ry on perustettu vuonna 2018, ja toiminta on lähtenyt hienosti käyntiin.
Jos haluat olla mukana tekemässä tärkeää työtä Lapin mielenterveysomaisten hyväksi tai jos olet itse omainen, joka kaipaa mukaan toimintaan, liity jäseneksi tai ota rohkeasti yhteyttä! Yhdessä olemme enemmän.

https://www.lappilaiset.fi/toimija/lapi ... t-finfami/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2018 15:38

Vesa-Matti Pekkola
Läheisten odotukset omaisyhdistyksen toiminnassa
Saada se tunne, että emme ole ainoita

Metropolia Ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja YAMK
Kliininen asiantuntija
Opinnäytetyö
Tammikuu 2018

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y (41 s.)
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Fanni » 19.10.2018 18:02

Kai se minun lähin omainen on avomies. Vaikea kuvitella miltä hänestä tuntuu minun sairauteni, varmasti se jäytää. Kaivoonhan tietenkin voisin hypätä myötätunnosta häntä kohtaan, niin heltiäisi alituinen huoli, mutta itsemurha olisi väärin, niin häntä kuin itseänikin kohtaan. Sinnittelyä elämä monella varmasti on riippuen oireilun laadusta, eli siitä kuinka hyvin elämänlaatua haittaavia oireita saa esim. lääkityksellä lievennettyä.
Fanni
 

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2018 19:00

Kaivoon hyppääminen tuskin auttaisi puolisoa. Päinvastoin hän mt-ongelmaisen henkilön läheisenä olisi suuressa vaarassa sairastua itse, jos hänen rakkaalleen tapahtuisi jotakin pahaa.

Finfamin paikallisyhdistyksissä on avoimia puolisoryhmiä, joihin voi mennä silloin kun itsestä tuntuu hyvältä tai tarpeelliselta. Ei tarvita ilmoittautumisia eikä sitoutumisia.
Tässä pari esimerkkiä; toinen Keski-Suomen ja toinen Uudenmaan yhdistyksestä:
Puolisoryhmä
Psyykkisesti sairastuneiden tai oireilevien puolisoille suunnattu avoin ja matalalla kynnyksellä toimiva luottamuksellinen vertaistapaaminen. Ryhmä toimii avoimena ryhmänä ilman ilmoittautumisia. Mukaan voi tulla kertaluonteisestikin.
Kokoontumiset torstaisin klo 17-18.30:
27.9, 25.10, 22.11 ja 13.12.2018.

https://www.finfamiks.fi/vertaisryhmat/

Avoin ryhmä puolisoille on tarkoitettu monenlaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille, joita yhdistävät puolison mielenterveyden ongelmat. Tule mukaan jakamaan arjen iloja, suruja ja haasteita, kun oma puoliso sairastaa.
Ryhmää ohjaa vertaisohjaaja.

https://www.finfamiuusimaa.fi/ryhmat/av ... olisoille/

Luulen, että moni parisuhteessa elävä psyykkisesti sairastunut ihminen on huolissaan läheisensä jaksamisesta: miten puoliso kestää, kun minä voin huonosti...
Puolisoa voidaan auttaa vaikkapa niin, että hänet ohjataan vertaistukijärjestö Finfamin piiriin saamaan apua ja tukea. Lähiomaisen päätymisestä Finfamin hoiviin hyötyvät niin omainen kuin hänen sairastava läheisensä; siksi myös mt-ongelmaisten kannattaa kertoa läheisilleen tuen saamisen mahdollisuuksista. Kukaan ei menetä mitään, jos mt-omainen saadaan omaisjärjestön 'siipien suojaan'.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 24.10.2018 13:34

Tapahtuma: Lapsuuden ja nuoruuden oikeuden avaimet | Helsinki 1.11.2018

Aika: Torstaina 1.11.2018 klo 8.30 – 13.00
Paikka: Vallilan Pikseli, Kumpulantie 5, Helsinki

Keskustelu mielenterveydenhäiriöistä on arkipäiväistynyt ja muuttunut avoimemmaksi. Kun perheessä ilmenee mielenterveyden pulmia, tilanne voi muuttaa perheen dynamiikkaa. Joskus uudessa tilanteessa alaikäinen lapsi tai nuori saattaa ajautua vastuulliseksi perheen asioista, jotka eivät hänen vastuulleen kuulu. On ymmärrettävää, että tässä tilanteessa lapsi tai nuori on uuden asian äärellä ja voi kaivata tilanteessa tukea ja apua.

Lapsuuden ja nuoruuden oikeuden avaimet –tapahtuman tarkoituksena on hahmottaa tilannetta, kokemuksia ja näkemyksiä eri suunnista sekä herättää keskustelua yhteistyössä kumppanitoimijoidemme kanssa. Tapahtuman tarkoituksena on myös edistää Uudenmaan omaistoiminnan neuvottelukuntien työstämää lasten ja nuorten edunvalvontamateriaalia.

Ohjelma:

Klo 8.30 – 9.00
Aamukahvi

Klo 9.00 – 12.00
Tervetuloa
Eija Suominen, Verkostokehittäjä ja aluekoordinaatori, FinFami Uusimaa ry

Lapsiperhetyö FinFami Uusimaa ry:ssä
Vesa-Matti Pekkola, Lapsiperhetyöntekijä, FinFami Uusimaa ry

Lapsuuden ja nuoruuden oikeuden avaimet
Irma Pahlman, Yliopettaja, OTT, VT, MBA, Laurea-ammattikorkeakoulu

Neuvottelukuntakohtaiset sivut ja ajankohtaisviestintä
Tuukka Mäkelä, Projektityöntekijä, FinFami Uusimaa ry

Klo 12.00 – 13.00
Tilaisuuden päätös ja lounas


Tapahtuma on maksuton ja tarkoitettu kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Ilmoittaudu mukaan viimeistään perjantaina 28.10. osoitteessa http://www.finfamiuusimaa.fi/lapsuusjanuoruus .

https://www.finfamiuusimaa.fi/ajankohta ... 1-11-2018/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2019 21:43

Yleisöluento: Trauma ja dissosiaatio – #traumastavoitoipua

Aika: Tiistaina 14.5.2019 klo 17.30 – 19.00
Paikka: FinFami Uusimaa ry, Jämsänkatu 2 C, 4. kerros, Helsinki

Mikä on emotionaalinen trauma? Mitä tarkoittaa rakenteellinen dissosiaatio? Miten ne vaikuttavat ihmisen elämään? Miten niitä voi hoitaa?
Traumaselviytyjät Satu ja Carita vastaavat mm. näihin kysymyksiin ja jakavat omat elämäntarinansa toipumisen näkökulmasta.
Luennoitsijoina Satu Martikainen, äiti, kokemusasiantuntija & traumaselviytyjä ja Carita Kilpinen, äiti, yrittäjä & traumaselviytyjä.

Ilmoittaudu viimeistään 13.5.

https://www.finfamiuusimaa.fi/tapahtumat/
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Psywo » 30.03.2019 22:41

Mikä ihme tämän tarkoitus on? Etkö voi alustaa juttua jotenkin ja laittaa vaikka yhden linkin/ kaikki linkit suoraan aloitukseen vai onko nämä sinun kirjoittamia tekstejä, joita mainostat ja levität täällä?
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2019 23:27

Psywo kirjoitti:Mikä ihme tämän tarkoitus on? Etkö voi alustaa juttua jotenkin ja laittaa vaikka yhden linkin/ kaikki linkit suoraan aloitukseen vai onko nämä sinun kirjoittamia tekstejä, joita mainostat ja levität täällä?

Edellisen viestini tarkoitus on tiedottaa FinFami Uusimaan tulevasta yleisötilaisuudesta. Tiedotan siltä varalta, että tätä foorumia mahdollisesti lukee joku, jota kyseisen yleisötilaisuuden aihe kiinnostaa ja kenties jopa haluaisi mennä kuuntelemaan.
En tiedä, miten voisin alustaa sitä, että 14.5. yleisötilaisuuden aiheena on dissosiaatiohäiriö, ja tilaisuudessa on puhumassa kaksi dissosiaatiohäiriö-diagnoosin saanutta henkilöä. Toki voin yrittää kaivaa netistä tietoa heistä, mutta samaan tiedon etsintään pystyvät kaikki, joita aihe kiinnostaa. Ja muutkin tietysti, vaikkei aihe kiinnostaisi pätkääkään.

Psywo, mikä ihme sinun viestisi tarkoitus on?
Toivottavasti vastaat kysymykseeni.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Psywo » 30.03.2019 23:38

Mulla ei ole piilotarkoituksia. En ymmärrä ollenkaan tällaista ketjua, jonka aiheena on: "mielenterveysomaiset" ja sitten ketju onkin toinen toisensa perään uusia viestejä täynnä, joihin on kopioitu toisaalta tekstejä ja linkkejä. Sä voisit esim. pohjustaa aloitukseen, mitä ketju tulee pitämään sisällään ja otsikon voisit muuttaa sisältöön sopivammaksi. Päiväkirjatavaraa, omaa luentoa, toisenlaisena voisi mennä infoketjunakin.
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.03.2019 23:46

Olen käyttänyt tätä ketjua nimenomaan tiedottamiseen. Käytän edelleen samaan tarkoitukseen, jos ylläpitäjä hyväksyy asian.

Millaisia muutoksia ehdottaisit ketjun toimimiseksi tiedottamistarkoituksessa entistä paremmin? Otan mielelläni ideoita vastaan. Otsikonkin voin muuttaa, jos sinulla on ehdottaa tilalle jotakin sopivampaa.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Psywo » 30.03.2019 23:53

No kai nyt itsekin keksit siihen sisältöä vastaavan otsikon. Jos kerran haluat infota, voisi ketju olla vaikka sitten jonkinlainen infoketju.
Koska kyseessä ei ole minun tekstini/ketjuni, en anna valmiita otsikoita.
Psywo
 
Viestit: 607
Liittynyt: 10.12.2018 00:05

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Mirri » 31.03.2019 00:11

Voisi tosiaan olla otsikkona jonkinlainen infoketju. Se kuitenkin rajaisi kaiken mt-omaisiin liittyvän ja mt-omaisten keskinäisen keskustelun tämän ketjun ulkopuolelle. Sellaista en halua. Ajattelen asian niin, että ketjussa voidaan oikein hyvin myös keskustella ja vaihtaa ajatuksia/kokemuksia - kunhan tätä ei käytetä mt-omaisten haukkumiseen ja lyttäämiseen.

Mielestäni ketjun otsikko kertoo tarkoitukseni oikein hyvin. Olen luottanut siihen, että lukijat ymmärtävät tämän olevan ensisijassa mt-omaisille tarkoitettu ketju. Toissijaisesti toki tarkoitettu kaikille, muttei missään tapauksessa mt-omaisten kimppuun käymiseen. Minulla on kokemusta siitä, että tällaisella nettifoorumilla mt-omaiset voivat olla yhdenlaisia lainsuojattomia, joita voidaan/saadaan haukkua ja piestä miten vain tuntuu parhaalta.

Ketjun otsikko on myös hyvin neutraali. Sen sisään mahtuvat kaikki mt-omaiset 'vauvasta vaariin'. Aivan sama oletko lapsi, puoliso, sisarus, äiti/isä, isovanhempi, ystävä, tai mikä muu hyvänsä - tämä ketju on sinua varten.
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21979
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveysomaiset

ViestiKirjoittaja Rakkaussoturi » 31.03.2019 01:42

Se on kyllä totta, että kun yksi perheestä sairastuu, niin tavallaan sairastuu koko perhe ja sen elämä muuttuu paljon.
Ja omaiset voivat olla hyvin erilaisessa tilanteessa kuin sairastunut.
Vasta, kun itse aloin olla aika hyvin kuntoutunut (oireita oli, mutta olin saanut opinnot valmiiksi ja asunut muutaman vuoden yksin) alkoi perheeni pikkuhiljaa hyväksyä tunnetasollakin sairastumiseni (ja heillä oli monia tunteita vihaa, surua, voimattomuutta ym. sekä minua, että sairauksiani, että hoitotahoja kohtaan), nyt tuntuu että vanhempani ovat olleet jo muutamia vuosia aika uupuneita ja masentuneita (syinä myös omat fyysiset sairaudet ja isovanhempieni auttelu jatkuvasti, jotka kuormittavat). Siskoni sen sijaan on aika ärhäkkä ja reipas ja kova auttamaan muita, oma Pikku Myy. <3
Miesystäväni tuli elämääni irl 5,5 vuotta sairastumiseni jälkeen ja hänellä oli jo silloin taipumusta masennukseen (jota hän ei hoida mitenkään tai no puhuu mulle jotain fiiliksistään). Hänen on edelleen vaikea käsittää, että en jaksa tehdä ja harrastaa ja työskennellä älyllisesti tms. kuin vain murto-osan siitä kuin ns. "terveet ihmiset" ja siksi hän vaatii multa melko paljon esim. harrastusten ja aktiviteettien suhteen. Esim. to oli leffavisa illalla ja olin sitten koko perjantain sippi eli nukuin kahdet torkut ja yöllä 11 h.
Ja tänään nukuin myös alkuiltatorkut kaupunkipäivän jälkeen. Siksi siis tällainen erikoinen kirjoitusajankohta.
Mun perheeni ei osallistu omaisyhdistyksen toimintaan, mutta he puhuvat kyllä keskenään mun voinnista ja mun kanssa tietty ja Mummi puhuu mun kanssa jne. Ja lisäksi aina kun saan jostain mestasta FinFamin Labyrintti-lehden, vien sen ensin äidille ja hän antaa ne sit takaisin mulle.
Lisäksi olen nimenomaan äidille näyttäny joitain esitteitä/oppaita ym. Ja Mummille annoin Labyrintin Isovanhempi omaisena-teemanumeron.
Born in Heideken
Avatar
Rakkaussoturi
 
Viestit: 684
Liittynyt: 13.08.2015 15:17
Paikkakunta: Turku

Seuraava

Paluu Terapiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Palle ja 0 vierailijaa