Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.02.2018 10:39

Jim-kanavalta tulee tällainen tv-sarja. Sarjassa käsitellään poikkeuksellisten henkirikosten tekijöiden lapsuutta ja nuoruutta ja sitä, miten mikäkin asia on vaikuttanut heidän kehittymiseensä murhaajaksi.

Sarjassa on käsitelty mm. Fred ja Rose Westin tapausta, jossa aviopari sieppasi nuoria naisia ja kidutti ja murhasi näitä kellarissaan. Fred Westin lapsuus oli synkkä, tämän isä oli sarjaraiskaaja, joka raiskasi nuoria tyttöjä Englannin maaseudulla ja piti poikaansa usein mukana tekoja tehdessään. Isä myös harrasti seksiä maatilan eläinten kanssa ja tutustutti siten poikansa eläinseksiin. Fred Westin äiti taas alkoi harrastamaan pojan kanssa seksiä, kun poika oli vasta 13-vuotias.
Rose taas oli pedofiili-isän uhri. Rosen isä alkoi harrastamaan tyttärensä kanssa seksiä, kun Rose oli hyvin nuori. Kun Fred ja Rose tapasivat, he muodostivat seksuaalisesti erittäin perverssin suhteen, joka huipentui sarjamurhaamiseen ja omien lasten hyväksikäyttämiseen.

Toinen mielenkiintoinen tapaus on Harold Shipman, englantilainen yleislääkäri, joka murhasi vähintään 215, mutta mahdollisesti jopa 345 potilastaan uransa aikana vuosina 1970-1998. Shipmanin päässä ihmiset olivat joko tappajia, eli lääkäreitä, tai tapettavia, eli potilaita.

https://www.ruutu.fi/video/3187863
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja logia » 27.02.2018 12:16

Voikohan tuollaisten ohjelmien katsominen raaistaa ihmisen mieltä?
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja ritalin » 27.02.2018 12:26

^Sitähän ei tiedä, ellei katso.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja logia » 27.02.2018 13:03

Olen paljon katsonut ja katson edelleen, ja siksi asia mietityttää. Lasten käyttäytymiseen väkivaltavideot ym. vaikuttavat. Onko aikuinen jotenkin paljon lasta fiksumpi tässä asiassa? Minä en ole väkivaltainen, mutta olen huomannut, että nämä rikosjutut kiehtovat jatkuvasti. Joskus tunnen olevani sadisti. Sitä piirrettä itsessäni en haluaisi vahvistaa.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja ritalin » 01.03.2018 04:50

^Minuakin rikosjutut kiinnostavat, erityisesti sarjamurhaajat, mutta en kyllä koe saavani näistä mitään vaikutteita. Ehkä sarjamurhaajissa kiinnostaa osin se, että ne ovat niin kaukana omasta mielenmaisemastani, että niiden ymmärtäminen on vaikeaa lukematta ja perehtymättä aiheeseen. Mielestäni näiden tekemät teot ovat käsittämättömiä.
En koe myöskään, että sarjamurhaajien sadistisuus mitenkään tarttuisi minuun. En ole tullut yhtään sen sadistisemmaksi, kun olen näitä ohjelmia katsellut, enkä ole muutenkaan mielestäni kovin sadistinen. En tunne mitenkään inspiroituvani niistä...

Väkivaltaiset elokuvat ja pelit tiettävästi vaikuttavat jonkin verran lapsiin ja nuoriin ja ehkä aikuisiinkin, mutta lienee paljon yksilöstä kiinni, kuinka ne vaikuttavat. Jos henkilöllä on taipumusta kiinnostukseen raiskauksen, tai seksuaalimurhan tekemistä kohtaan, niin sarjamurhaajista voi varmasti saada yllykkeitä tällaiseen.
Joel Rifkin kertoi saaneensa yllykkeen tekemilleen seksuaalimurhille Hitchcockin elokuvasta Frenzy.

Sadismin ja seksuaalimurhataipumuksen pohja tulee kuitenkin muista asioista. Tyypillinen sarjamurhaaja on ollut psykopaatti, tai sosiopaatti(epäsosiaalinen persoonallisuus ilman psykopatiaa), joka on kokenut väkivaltaa, tai muuta kaltoinkohtelua lapsuudenkodissaan. Tähän päälle on sitten ollut negatiivisia kokemuksia naisista... usein on riittänyt yksi huono parisuhde, tai seurustelusuhde, jonka jälkeen murhasarja on alkanut.
Sarjamurhaaja tavoittelee yleensä hallinnan ja vallan tunnetta, jota hän saa toimissaan uhrin kanssa. Lisäksi tekoihin liittyy yleensä kaikkivoipaisuuden tavoittelu suhteessa yhteiskuntaan ja itsen esittäminen superyksilönä, joka A)tekee jotain, mitä muut eivät uskalla ja B)on yhteiskunnan ja poliisin yläpuolella.

Sarjamurhaajalla on taustallaan usein muita, pienempiä rikoksia, kuten myymälävarkauksia, murtoja, tirkistelyä, itsensäpaljastamista, tai sitten raiskauksia, tai pahoinpitelyitä, joskus jopa henkirikos. Monet ovat istuneet vankilassa ennen murhasarjan aloittamista.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja Tyy » 03.03.2018 02:08

No kellä nyt ei ole myymälavarauksia taustallaan?
Tyy
 
Viestit: 682
Liittynyt: 10.08.2016 15:21

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja trisse » 03.03.2018 02:50

Mulla ei vaan hermot kestäis kusettaa kuin Kelaa.
trisse
 

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja logia » 03.03.2018 11:02

Ainakin tirkistely voi johtaa raiskauksiin ja murhiin, ellei ihminen jää kiinni.

Minä luulen, että murhajuttujen katsominen voi tehdä arasta ihmisestä vieläkin aremman. Itse en pysty luottamaan miehiin. Ei taida tähän vaivaan auttaa, jos keskittyy liikaa katsomaan näitä rikosdokumenttejä.
logia
 
Viestit: 1686
Liittynyt: 20.02.2018 15:52

Re: Murderers & their mothers - Sarjamurhaajan äiti

ViestiKirjoittaja ritalin » 10.03.2018 15:08

logia kirjoitti:Ainakin tirkistely voi johtaa raiskauksiin ja murhiin, ellei ihminen jää kiinni.

Minä luulen, että murhajuttujen katsominen voi tehdä arasta ihmisestä vieläkin aremman. Itse en pysty luottamaan miehiin. Ei taida tähän vaivaan auttaa, jos keskittyy liikaa katsomaan näitä rikosdokumenttejä.

Jotkut sarjamurhaajat ovat aloittaneet tirkistelystä, minkä he ovat aloittaneet murrosikäisenä. Joillain rikoskierre on lähtenyt liikkeelle myymälävarkauksista... Monet ovat olleet raiskaajia ennen murhaamiseen ryhtymistä, mutta on myös sellaisia sarjamurhaajia, jotka eivät ole ennen raiskanneet ja kaikki sarjamurhaajat eivät syyllisty seksuaalirikokseen murhiensa yhteydessä.

Minua tämä aihe kiinnostaa eniten siksi, että sarjaraiskaaja raiskasi exäni ja kaksi muuta minuun yhdistettävää naista. Kiinnostus lähti liikkeelle siitä, että tarvitsin jotain todellisuudesta lähtöisin olevaa tietoa siinä tilanteessa, kun raiskaaja syötti kaiken aikaa keskustelupalstalla omaa totuuttaan ja omaa maailmankuvaansa ja esitti minut syyllisenä omiin tekoihinsa.
Sittemmin aihe on kiinnostanut ihan psykologisesta näkökulmasta. Olen halunnut ymmärtää tällaista käyttäytymistä.

Uhrien omaisten kertomukset ovat olleet sellaisia, että niihin on ollut helppo samaistua.
ritalin
 
Viestit: 967
Liittynyt: 24.02.2017 19:23


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron