A-teema: Seksuaalista häirintää

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2017 11:25

Sievä Sigismund kirjoitti:Henry Laasanen

#ateema:n kliimaksi taisi olla tässä. Töllöt kiinni ja pehkuihin kopeloimaan.
https://twitter.com/Lassukat/status/931250990539575297

En vertaisi luotiin tai kirveeseen, mutta typeränä tuollaisen kuvan lähettänyttä miestä pitäisin.

Laasasen blogissa toistuu sama vika kuin monissa muissakin seksuaalista häirintää käsittelevissä keskusteluissa; miehet ovat tietävinään, mikä voi/saa naisten mielestä olla seksuaalista häirintää.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 11:29

Blogi: Henry Laasanen, pe 17.11.2017 08:41

Mistä seksuaalinen häirintä johtuu?


YHTEENVETO

Seksuaalinen häirintä on luonnossa sääntö, ei poikkeus.
Seksuaalinen häirintä on myös ihmisyhteisöissä sääntö, ellei miehiä sosiaalisteta ankarasti välttämään häirintää.
Naisten seksuaalisuuden tarjonnan niukkuus lisää häirintää.
Naisiin auktoriteettiasemassa olevat pomot harjoittavat sekä "vakavaa" että "toivottua" seksuaalista häirintää paljon enemmän kuin tavalliset miehet, koska pomoilla on realistinen mahdollisuus onnistua lähentelyissään.
Seksuaalinen häirintä johtuu vallan puutteesta, eikä suinkaan vallasta. Henkilön, jolla on paljon seksuaalista valtaa, ei tarvitse häiritä ketään saadakseen seksiä.

http://beta.oikeamedia.com/o1-46823
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2017 13:29

Seksuaalinen häirintä on luonnossa sääntö, ei poikkeus.
Luonnossako johtajat työtään tekevät? Minä kun erehdyin luulemaan, että ihan jonkinlaisessa toimistotilassa.
Hilppa
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 13:42

Jokaisen johtajan sisällä asuu pieni luolamies.

Ongelmaksi se tulee, kun johtaja muuttuu vanhaksi, lihavaksi ja kaljuksi. Silloin johtajan huomionosoitukset alkavat tuntua seksuaaliselta häirinnältä.
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2017 14:20

Sievä Sigismund kirjoitti:Jokaisen johtajan sisällä asuu pieni luolamies.

Ongelmaksi se tulee, kun johtaja muuttuu vanhaksi, lihavaksi ja kaljuksi. Silloin johtajan huomionosoitukset alkavat tuntua seksuaaliselta häirinnältä.

Ei asu, kuten ei lehmiä vatsassakaan eikä matoja päässä (toivottavasti).

Johtajan ongelmaksi voi tietenkin tulla, jos tulee lihavaksi ja kaljuksi. Noilla seikoilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä häirinnän kanssa. Vaikka kaljuuntuminen tapahtuukin päässä, se ei tapahdu aivoissa.
Hilppa
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.11.2017 14:28

Kaikkea ei tietysti voi käsitellä, mutta seksuaalinen häirintä työssä asiakkaiden (yms.) taholta/tekemänä jäi käsittelemättä. Käytännössä kai joissakin töissä tuota on ns. pakko sietää. Ensimmäisenä tulee mieleen tietysti baari.
Ryysy
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2017 14:33

Ryysy kirjoitti:Kaikkea ei tietysti voi käsitellä, mutta seksuaalinen häirintä työssä asiakkaiden (yms.) taholta/tekemänä jäi käsittelemättä. Käytännössä kai joissakin töissä tuota on ns. pakko sietää. Ensimmäisenä tulee mieleen tietysti baari.

Tuo on totta. Keskusteluun jäi elitistinen sävy, kun tuo ohitettiin ja keskityttiin marginaaliseen elokuva-alaan.
Tarjoilijan työ on varmasti yksi hankalimmista.
Hilppa
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2017 15:21

Sievä Sigismund kirjoitti:Jokaisen johtajan sisällä asuu pieni luolamies.

Ongelmaksi se tulee, kun johtaja muuttuu vanhaksi, lihavaksi ja kaljuksi. Silloin johtajan huomionosoitukset alkavat tuntua seksuaaliselta häirinnältä.

Ei pidä paikkaansa tuokaan väitteesi.

En mielelläni kerro tätä, mutta menköön, koska sinä et näytä muuten tajuavan:

Ollessani noin 25-vuotias, silloinen esimieheni harjoitti seksuaalista häirintää. Hän ei ollut vanha tai kalju, eikä lihavakaan. Siitä huolimatta en ollut vähääkään halukas ryhtymään hänen seksikumppanikseen tai pitkäaikaiseksi ystävättärekseen (johon hän mm. viittasi).
Ilmeisesti torjutuksi tuleminen pänni häntä niin paljon, että hän ryhtyi kostamaan minulle työni kautta. Minun kannaltani tilanne oli todella vaikea, koska oli hyvin raskasta tulla mm. julkisesti haukutuksi pystyyn sellaisista teoista ja päätöksistä joita esimies itse oli minulle sanellut tehtäväksi (tietenkin suullisesti ja kahdenkesken).
Lopulta olin niin kypsä, että ilmoitin haluavani työtodistuksen hakeakseni uutta työpaikkaa. Silloin tämä kyseinen sankari ilmoitti, ettei voi kirjoittaa minulle työtodistusta jossa on jotakin muuta kuin pakolliset tiedot, koska kuulemma olin niin surkea työntekijä, ettei hän voinut minua suositella kenellekään tai antaa positiivista arviota työstäni.

En nähnyt muuta keinoa kuin mennä juuri virkaansa astuneen ylemmän esimiehen luo ja kertoa hänelle haluavani työtodistuksen, ja että esimieheni on kieltäytynyt kirjoittamasta arvioinnin sisältävää työtodistusta.
En kertonut lähentelyistä, vaan sanoin, etten voi kertoa syytä vaikeuksiini, koska asiassa on vain minun sanani esimieheni puheita vastaan.
Uusi isopomo otti minut vakavasti. Sanoi, että "älä nyt vielä tee mitään. Minä vähän tutkin asiaa ja katsotaan mitä voidaan tehdä".
Ja tapahtui niin, että isopomo kutsui vuorotellen luokseen jokaisen ko. yksikön työntekijän ja kysyi heidän mielipidettään sekä minusta että ongelmastani.
Minä en tiedä mitä minusta puhuttiin, koska ne keskustelut oli sovittu pidettäväksi salassa, mutta lopputulos oli se, että minua ahdistellut esimies joutui perääntymään väitteissään, minä en irtisanoutunut - ja sain jatkossa tehdä työni rauhassa.

Äitiyslomani aikana uusi isopomo lähti pois, ja minun palatessani työhön alkoi sama vaino uudelleen.
Kun olin taas kypsä lähtöön, muuan lääkäri kertoi isopomon etsivän työntekijää, ja että minun kannattaisi soittaa isopomolle.
Totesin, että "Hah, enhän minä ole pätevä tuohon tehtävään", mutta ko. henkilö kehoitti minua kuitenkin ottamaan yhteyttä isopomoon.
Ja minä otin.
Isopomo kutsui minut käymään, kertoi tehtävästä ja sanoi, että me koulutamme, ja kyllä sinä opit.
Vastasin, että tulisin niin kovin mielelläni, mutta olin juuri tehnyt raskaustestin ja se oli positiivinen.
Isopomo: "No ei se mitään haittaa. Kyllä se järjestyy".
Ja niin minä aloitin hänen lafkassaan, hänen alaisuudessaan - ja viihdyin erinomaisesti.

Vuosien kuluessa isopomo lähti eläkkeelle, mutta minä jatkoin samassa työssä ja tehtävässä lähes 30 vuotta.
Kertaakaan ei isopomo ole haukkunut minua (tai ketään muutakaan) pystyyn, eikä hän ole koskaan pomottanut tai pompottanut ketään, eikä muutenkaan korostanut asemaansa (hän on kansainvälisesti tunnettu ja tunnustettu alansa "grand old man").
Viimeksi puhuin hänen kanssaan toissapäivänä. Hänellä kun on tapana soittaa minulle kun tarvitsee apua tai neuvoja asioissa joita minä osaan paremmin kuin hän.

Enää hän ei ole minulle esimies tai "isopomo", vaan korvaamattoman rakas ystävä.

Ja ellei juuri hän olisi juuri silloin sattunut olemaan uusi isopomo, minun asiani ja asemani olisivat varmasti paljon huonommin kuin mitä ne nyt ovat.

Minua ahdistellut esimies sai lopulta potkut. Ne tulivat vasta parikymmentä vuotta minun lähtöni jälkeen, mutta syynä silloinkin oli ahdistelu, ja ainakin minä uskon hänen ehtineen noiden parinkymmenen vuoden aikana ahdistella useita muitakin alaisiaan.

Lievempiä seksuaalisen häirinnän ja/tai ahdistelun kokemuksia on minulle kertynyt varmaan satoja, mutta eipä niitä siihen aikaan kukaan pitänyt mainitsemisen arvoisina asioina. Oli vain juostava pakoon ja/tai oltava niin kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 17:42

Nyt minä sitten saan tuntea nahoissani **ttumaisen pomon jokaisen tempun ja ilkeilyn? :cry:
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja m-vaiva » 17.11.2017 17:59

Varmaan kannattasi jo kirja kirjoittaa noista sadoista seksuaalisista häiriöistä.
m-vaiva
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.11.2017 19:21

(18:20)
trisse kirjoitti:Kyllä peniskuva loukkaa enemmän kuin luoti tai kirves. Miksi luoti tai kirves-kuva intimisoisi ketään?

Tuossa vertaillaan omenoita ja appelsiineja. Arsenikkihan on tappava myrkky mutta jos joku lähettäisi kuvan siitä niin ketä se loukkaisi, intimisoisi tai edes pelottaisi? Sehän on vain jauhetta. Koska penis taas ei tapa niin samalla logiikalla kuka tahansa mies voisi laittaa sen ilmeisesti avattareensa lähettäessään viestejä vaimolleen, äidilleen ja tyttärelleen ja kaikki on ok? Haastan jokaisen palstan miehen tekemään niin. Sehän on vain ruumiinosa. Äiti varmasti ilahtuu.

Ko. synnintuntojen kanssa kamppaileva Samuli Suonpää ( https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/valom ... ii-nenille ) halusi ilmeisesti korostaa seksuaalisen häirinnän tai ahdistelun "vakavuutta": ("Intimisoiva") peniskuva voi tietysti jollain assosioitua raiskauksen tms. uhkaan kun taas kirves - destruktiivisena - on pelkästään (henkeä) uhkaava vailla intiimiyttä.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Ryysy » 17.11.2017 19:48

Kiitos, Kyllästynyt, että jaoit kokemuksesi.
Ryysy
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 20:34

Muistelen erään tositarinana kerrotun jutun nuoruudestani. Tuttavan siskolle oli eräänä kauniina iltana esittäytynyt itsensäpaljastaja, sisko oli vilkaissut välinpitämättömästi paljastelijan ylpeyttä ja todennut kuivasti, että "pieniä on silakat joulukaloiksi". Paljastelija oli kiskonut nolona housut ylös ja hiipinyt pois.

Kikkelikuvan lähettämisen voisi kuvitella itsensäpaljastajan hommiksi.
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2017 22:17

Sievä Sigismund kirjoitti:Nyt minä sitten saan tuntea nahoissani **ttumaisen pomon jokaisen tempun ja ilkeilyn? :cry:

Ei, vaan yritän vain saada sinut ymmärtämään, että seksuaalinen häirintä on todellinen ja oikea ongelma, sitä tapahtuu koko ajan, ja se voi vaikuttaa ihmisen koko elämään.

Vaikka sinä Sigismund Sievä asiaa vähättelet ja pilkkaatkin, seksuaalinen häirintä ja sen merkitys on jotakin aivan muuta kuin kaupassa tuijottelua.
Ja väitteesi siitä, että pomon ehdottelu muuttuu seksuaaliseksi häirinnäksi vain silloin kun esimies on vanha, kalju ja lihava, on loukkaavaa ja typerää vähättelyä.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2017 22:28

Sievä Sigismund kirjoitti:Muistelen erään tositarinana kerrotun jutun nuoruudestani...

Vanha juttu, jota on kerrottu vuosikymmenien ajan. Ja aina on kyse ollut jostain tuttavasta tai sukulaisesta.

Todellinen tositarina, joka ei tapahtunut millekään "tuttavan siskolle" vaan minulle:

Olin tulossa töistä ja istahdin bussipysäkin penkille. Vieressäni istui mies, jolla oli musta silmä, mutta en minä sitä mitenkään erikoisena pitänyt, bussipysäkki kun oli vastapäätä Silmäklinikkaa.

Sitten mies alkoi puhua minulle:
"Tekisitkö minulle palveluksen?"
"Minkälaista palvelusta sinä tarvitsisit?"
No kun minä olen itsensäpaljastaja, niin voisitko katsoa minua" - ja nosti sylissä pitämäänsä kassia niin, että sukuelimet tulivat näkyviin ja alkoi runkata.
Häkellyin, enkä tiennyt mitä olisin tehnyt. Muistaakseni sanoin vain, etten pysty häntä auttamaan tai pyydettyä palvelusta tekemään, ja lähdin pois.

Ei minua kenenkään genitaalit sinänsä järkytä, olen joutunut niitä työssäni näkemään varmasti satoja, mutta se, että joku tunkeutuu sinun reviirillesi toteuttamaan seksuaalisia tarpeitaan ilman sinun suostumustasi, se on vastenmielistä ja loukkaavaa.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 22:46

Kyseessä oli kuitenkin kohtelias paljastelija, kun ei hypännyt yllättäen eteesi.
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt » 17.11.2017 22:48

Sievä Sigismund kirjoitti:Kyseessä oli kuitenkin kohtelias paljastelija, kun ei hypännyt yllättäen eteesi.

Kyllä se on vielä suurempi yllätys, kun joku ryhtyy runkkaamaan vieressäsi.
Avatar
Kyllästynyt
 
Viestit: 9246
Liittynyt: 06.07.2015 10:43

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 22:53

Eihän tuo hääppöistä ole.

Itse jouduin seksuaalisen ahdistelun kohteeksi tänään kaupassa käydessäni. Edelläni käveli nainen, jolla oli poikkeuksellisen pitkät ja kauniit sääret, mutta hame oli sitten sitä lyhyempi.

Yritin kävellä laput silmillä ja nenä kohti lattiaa, etten vain tuijottaisi tai muuten häiritsisi.
Sievä Sigismund
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2017 23:04

Sievä Sigismund kirjoitti:Eihän tuo hääppöistä ole.

Itse jouduin seksuaalisen ahdistelun kohteeksi tänään kaupassa käydessäni. Edelläni käveli nainen, jolla oli poikkeuksellisen pitkät ja kauniit sääret, mutta hame oli sitten sitä lyhyempi.

Yritin kävellä laput silmillä ja nenä kohti lattiaa, etten vain tuijottaisi tai muuten häiritsisi.

Ettet vaan olisi palstalla ruikuttanut naisten kengänkorkojen mataluudesta, vaatinut 12 cm:n korkoja, ym. seksikästä pukeutumista morkaten samalla suomalaisten naisten pukeutumistyyliä rumaksi, milloin miksikin. Minusta kirjoittelusi on jälleen hyvin ristiriitaista.
Hilppa
 

Re: A-teema: Seksuaalista häirintää

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 17.11.2017 23:38

Sievä Sigismund
 

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron