Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Alive » 06.11.2017 18:36

Sama vika täällä. Mutta minä olen riittävä itselleni ja tarpeeksi hyvä, vaikka olenkin sisäänpäinkääntynyt ja ujo. Minun ei tarvitse elää elämääni miellyttäen toisia ja yrittäen muuttua joksikin toiseksi, joka en ole. Hyväksyn itseni kaikkine heikkouksineni. Ei ole rikos olla ujo tai hiljainen, vaikka näin pitkään minulle yritettiin sanoa.
Alive
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 06.11.2017 20:02

Valkosiipi kirjoitti:
Sievä Sigismund kirjoitti:Ujous vaikuttaa eniten negatiivisesti.

En huomannut että Keltikangas painotti ujoutta. Vai huomasinko väärin? Taitaa olla oma kokemuksesi Sigismund.

Minun käytännön kokemus taas on, että vaikka poika on ujo, mutta jos hän on positiivinen mieleltään ja kiinnostunut erilaisista asioista ja hänellä on kohtuullisen hyvät sosiaaliset taidot, hän on valioluokkaa sekä aikuisten että kavereiden silmissä.

Jos taas poika on ujo, sisäänpäin kääntynyt, juro, sosiaalisesti kyvytön, mikään ei kiinnosta..., hän jää vähän sivuun kaikesta. Ja varmaan saa myös huonompia arvosanoja.

Ole hyvä:
https://youtu.be/8tRvyJA9m7Q?t=1431
Sievä Sigismund
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 06.11.2017 20:28

No siellähän se ujous on painotettuna. Näköjään kuulen vaan sen mitä haluan kuulla.

En ole koskaan osannut pitää ujoutta ongelmana lapsilla. Olen ajatellut ujouden ongelmaksi vain jos ujouden lisäksi on noita Keltikankaankin luettelemia negatiivissävyisiä ominaisuuksia. Eli olen varmaan kuulunut siihen kasvattajaporukkaan joka ei ujojen lasten ongelmia ymmärrä.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja trisse » 06.11.2017 20:42

Tytöillä rauhallisuudesta voi olla etua jos on kuitenkin kaveriensa keskuudessa suosittu lapsi ja mieluiten sopivan flirttaileva poikien ja miesten kanssa. Siis ihan silleen lievästikin että punastuu, painaa katsetta alas, kaipaa miehiltä jotain apua. Sitten jos kyseessä on syrjäänvetäytyvä tapaus joka on eristäytyvä, nyrpeä, ei-flirttaileva niin sellainen tyttö ei saa osakseen mitään kiinnostusta tai myötätuntoa sen enempää nais- kuin miesopettajiltakaan.
trisse
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja trisse » 07.11.2017 01:35

Onko tämä taas samaa paskaa että kun tytöt tuovat esille kokemiaan epäkohtia niin Sig vaikenee ne kuoliaaksi. Ai että pistää vihaksi!
trisse
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.11.2017 10:54

Ethän sinäkään kommentoinut Sievän käsitystä siitä, että et ole feministi.
Avatar
Psykopatologia
Ylläpitäjä
 
Viestit: 57805
Liittynyt: 12.02.2010 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.11.2017 11:29

Onko poikien ujous samaa kuin tyttöjen ujous? Ja onkohan ujous tässä nyt mitä ylipäätään? Omana aikana luokalle esitettävillä (ryhmä)töillä ja jo pelkällä viittaamisella oli vaikutusta numeroihin, muuta konkreettista esimerkkiä en nyt keksi. Näin ollen ujous olisi ongelma (ennen vanhaan ollut). Siis tähän Valkosiiven kommenttiin viitaten: En ole koskaan osannut pitää ujoutta ongelmana lapsilla.
Ryysy
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.11.2017 12:06

Minä en ymmärrä miten ujous estäisi viittaamista. Esitelmät eivät taida olla kovin suuri nautinto vähemmän ujoillekaan.

Minulle on usein monesta hyvin koulussa menestyvästä pojasta tullut kuva että on vähän ujo. Samoin töissä eskarissa ujonpuoleiset pojat pärjäsivät usein hyvin koulumaisissa jutuissa. He jaksoivat kuunnella ohjeita ja usein keskittyivät tekemisiinsä paremmin kuin ei-ujot, jotka usein keskittyivät hölisemään omiaan. Ujohkot pojat toimivat samantapaisesti kuin enemmistö tytöistä.

Minusta Keltikangas-Järvinen, itselleen tyypillisesti, kärjisti kun painotti ujoutta, koska hänen puheensa kohteena olevien oppilaiden kohdalla ujous on suuri ongelma.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.11.2017 13:05

Jos ujous ei estä viittaamista, niin miten se sitten konkreettisesti ilmenee sillä tavoin, mikä voisi vaikuttaa koulumenestykseen. Tätä koitin miettiä. Ujous ei välttämättä estä tuntihölisemistäkään. Varmaan olen sotkenut ujouden ja sos.fobian toisiinsa.
Ryysy
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Rane » 07.11.2017 13:28

Olikohan se juuri Sievä Sigismund, joka aikaa sitten oli sitä mieltä, ettei Liisa Keltinkangas-Järvinen ole vakavasti otettava "asiantuntija".
Rane
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.11.2017 13:50

Ryysy kirjoitti:Jos ujous ei estä viittaamista, niin miten se sitten konkreettisesti ilmenee sillä tavoin, mikä voisi vaikuttaa koulumenestykseen. Tätä koitin miettiä. Ujous ei välttämättä estä tuntihölisemistäkään. Varmaan olen sotkenut ujouden ja sos.fobian toisiinsa.

No minä ajattelen että kun ujouteen liittyy varautuneisuus, huonotuulisuus, sisäänpäin kääntyneisyys, kiinnostuksen puute, kehnot sosiaaliset taidot tai vastaavia piirteita, ujous on suuri ongelma. Kuten Keltikangaskin totesi.

Protestini kohdistui lähinnä Sigismundin irralliseen heittoon ujoudesta. Ujous sinänsä ei minusta ole suurin ongelma.
Viimeksi muokannut Valkosiipi päivämäärä 07.11.2017 13:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 07.11.2017 13:57

Juu, luin sen. En kylläkään mitenkään protestina. On vaan tapana jäädä pyörittämään tiettyä teemaa liiaksi, kunnes kyllästyn.
Ryysy
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Valkosiipi » 07.11.2017 14:11

Minulle ja lähipiirini vanhemmille, myös työkavereille, Keltikangas-Järvinen oli joskus melkeinpä guru, jota kierrettiin kuuntelemassa.

Enää en oikein jaksa kuunnella hänen kärjistynyttä tarinointiaan ja koulun ja päiväkodin arvostelua. En tarkoita etteikö koulussa ja päivähoidossa ole kehitettävää. Mutta nykyisellä miehityksellä asiantuntijoiden pitäisi vahvasti painottaa koulun ja päivähoidon merkityksen lisäksi edelleen myös kotikasvatuksen merkitystä, kuten Keltikangas aikaisemmin korosti.
Valkosiipi
 
Viestit: 1387
Liittynyt: 30.06.2013 06:57

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja trisse » 07.11.2017 14:26

Kyllähän ujous estää viittaamista jos ujo jännittää kuten usein on.
trisse
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Sievä Sigismund » 07.11.2017 15:04

Lievä ujous on tytöillä positiivinen piirre, toisin kuin pojilla.
Sievä Sigismund
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja trisse » 07.11.2017 23:11

Joo, mainitsemieni ehtojen vallitessa kyllä.
trisse
 

Re: Temperamentti vääristää kouluarvosanoja

ViestiKirjoittaja Ryysy » 08.11.2017 13:33

Tämä on taas näitä feminismin hirveyksiä. Nyt ne haluavat, että miehet vievät naisten koulutukset ja työt!

Auta miestä mäessä -hankkeen projektipäällikkö Teija Rautiola puhui seminaarissa miesten uravalmennuksen vertaistuesta ja mentoreista. Hankkeessa on pohdittu myös, mikseivät miehet voisi työllistyä myös perinteisille naisten aloille. MIEHET PUTOAVAT TYÖELÄMÄN RATTAILTA
UP/MIKA PELTONEN8.11.2017 10.15 https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/ ... -rattailta
Ryysy
 

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron