Mielenterveyspotilaan sisarukset

Mielenterveyspotilaan sisarukset

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.11.2017 06:40

Sisarusten tietoa mielenterveyspotilaan elämästä hyödynnetään vielä vähän: "Voisin auttaa hoitajia tuntemaan hänet paremmin"

Yle 28.10.2017 klo 10:30
Heidi Kononen

Sisaruksen antama tieto mielenterveyspotilaasta voisi vähentää väärinkäsityksiä hoidossa ja jopa vähentää lääkitystä. Sisaruksilla on yhteisten vuosiensa ansiosta kertynyt toisistaan tietoa, jota hyödynnetään vielä vähän hoitotyössä.
– Kyllä minä joskus ajattelen, että skitsofrenia varasti minulta veljen. Olen ollut sairaudelle vihainen. Yleensä isoveljellä on sellainen pikkusiskoa puolustava ja suojeleva asema, mutta minä en saanut sellaista kokea, sanoo Jessica Mörsky.

Hämeenlinnassa asuva Mörsky oli seitsemäntoista, kun hänen kaksi vuotta vanhempi isoveljensä sairastui skitsofreniaan. Sisko haki tietoa kirjastosta, koska halusi ymmärtää mitä veljelle tapahtuu.
– Haalin tietoa tietosanakirjoista ja kurkin samaan aikaan olkani yli, ettei vaan kukaan näe. Siiihen aikaan mielenterveysongelmia hävettiin nykyistä enemmän. Veli oli sairaudestaan avoin, mutta muilla oli vaikeampaa.
–Tieto auttoi ymmärtämään sairautta paremmin ja pystyin olemaan armollisempi veljeäni kohtaan. Kukaan ei ole pelkkä sairaus. Välillä puhuu skitsofrenia ja välillä veli, Mörsky pohtii.

Mielenterveyspotilaiden sisarukset haluavat tulla kuulluiksi

Sisaruussuhde on monasti ihmiselämän pisin suhde, usein jopa pidempi kuin aika puolison tai lasten kanssa. Vuosikymmenten aikana kertyy valtava tietopääoma, jota kannattaisi käyttää paremmin hyödyksi hoitotyössä.
Pian sairaanhoitajaksi valmistuva Jessica Mörsky haluaakin nostaa sisarusten äänen paremmin esiin.
Niinpä Mörsky järjesti opinnäytetyönsä yhteydessä FinFami Kanta-hämeen mielenterveysomaiset ry:n kanssa sisarusillan, jossa sairastuneiden sisarukset tapasivat. Tilaisuudessa kävi ilmi, että moni koki jääneensä vähälle tiedolle sairaudesta ja sisaruksen hoidosta.
– Kukaan ei odottanut hoidolta että sairaus paranisi, vaan että he saisivat enemmän tietoa lääkkeistä, niiden sivuvaikutuksista, sairauden etenemisestä ja sisaruksen hoidosta ylipäätään, Jessica Mörsky luettelee.
Mistä on kyse?
- Jessica Mörsky oli 17-vuotias kun hänen isoveljensä sairastui skitsofreniaan
- Sairaanhoitajaksi valmistuva Mörsky pohtii opinnäytetyösssään mm. sisarusten roolia hoitotyössä
- Mielenterveyspotilaiden sisarillassa kävi ilmi, että sisarukset haluavat lisää tietoa siskon tai veljen sairaudesta
- Sisaruksen tieto potilaasta voisi vähentää väärinkäsityksiä hoidossa ja parhaimmassa tapauksessa jopa vähentää lääkitystä


Koko artikkeli täällä:
https://yle.fi/uutiset/3-9896938
Avatar
Mirri
 
Viestit: 21981
Liittynyt: 01.01.2012 19:18

Re: Mielenterveyspotilaan sisarukset

ViestiKirjoittaja Katla » 04.11.2017 00:03

Mun sisko saaa ajoittain skitsokohtauksia ja pääsee hoitoon samantein. Ei se mua stressaa ollenkaan, hän saa apua. Sisko itse ei puhu sairaudestaan kuin hoitohenkilöiden kanssa ja meidän kanssa on ihan tavallinen, Suhtaudun siihen niin, että aikuinen kertoo mitä haluaa, muuten olemme ja elämme normaalia arkea.
Katla
 


Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron